Botanical learning using a teaching sequence involving the morphohistological study of the species Euphorbia tirucalli L., a toxic ornamental plant
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da SBEnBIO |
Texto Completo: | https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/602 |
Resumo: | This work arises from the students' immediate interest in wanting to understand why the ornamental species Euphorbia tirucalli L. is so toxic when the latex comes into contact with the skin. In this sense, a Didactic Sequence (SD) was elaborated in order to guide the work and answer the students' initial questions: search for a bibliographic reference on the species, use of the recording technique, conversation circles, use of the computer lab, experimentation involving the morphohistological study of the plant, procedural evaluation from the construction of portfolios. The strategy achieved the proposed objectives, since the students were able to understand concepts of botany and terms used in the morphohistological study, as well as answer the initial question about the toxicity |
id |
SBEnBio_18593ac1411642771337d732767a4970 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.renbio.org.br:article/602 |
network_acronym_str |
SBEnBio |
network_name_str |
Revista da SBEnBIO |
repository_id_str |
|
spelling |
Botanical learning using a teaching sequence involving the morphohistological study of the species Euphorbia tirucalli L., a toxic ornamental plantAprendizaje botánico mediante una secuencia didáctica que involucra el estudio morfohistológico de la especie Euphorbia tirucalli L., una planta ornamental tóxicaAprendizagem de botânica utilizando uma sequência didática envolvendo o estudo morfohistológico da espécie Euphorbia tirucalli L., uma planta ornamental tóxicaEuphorbia tirucalli L.Sequência DidáticaMorfohistologiaEnsino de BotânicaEuphorbia tirucalli L.; Following teaching; morphohistology.Botany TeachingEuphorbia tirucalli L.Siguiendo la enseñanzaEnseñanza de botánicaThis work arises from the students' immediate interest in wanting to understand why the ornamental species Euphorbia tirucalli L. is so toxic when the latex comes into contact with the skin. In this sense, a Didactic Sequence (SD) was elaborated in order to guide the work and answer the students' initial questions: search for a bibliographic reference on the species, use of the recording technique, conversation circles, use of the computer lab, experimentation involving the morphohistological study of the plant, procedural evaluation from the construction of portfolios. The strategy achieved the proposed objectives, since the students were able to understand concepts of botany and terms used in the morphohistological study, as well as answer the initial question about the toxicityEste trabajo surge del interés inmediato de los estudiantes por querer comprender por qué la especie ornamental Euphorbia tirucalli L. es tan tóxica cuando el látex entra en contacto con la piel. En este sentido, se elaboró una Secuencia Didáctica (SD) con el fin de orientar el trabajo y responder a las preguntas iniciales de los estudiantes: búsqueda de una referencia bibliográfica sobre la especie, uso de la técnica de registro, círculos de conversación, uso del laboratorio de computación, experimentación que involucra el estudio morfohistológico de la planta, evaluación procedimental a partir de la construcción de portafolios. La estrategia logró los objetivos propuestos, ya que los estudiantes pudieron comprender conceptos de botánica y términos utilizados en el estudio morfohistológico, así como responder a la pregunta inicial sobre la toxicidad de las especies vegetales.Este trabalho surge do interesse imediato dos alunos em querer entender por que a espécie ornamental Euphorbia tirucalli L. é tão tóxica quando do contato do látex com a pele. Nesse sentido, foi elaborada uma Sequência Didática (SD) a fim de nortear o trabalho e responder ao questionamento inicial dos alunos: busca de referencial bibliográfico sobre a espécie, utilização de técnica de fichamento, rodas de conversa, utilização do laboratório de informática, experimentação envolvendo o estudo morfohistológico do vegetal, avaliação processual a partir da construção de portfólios. A estratégia atingiu os objetivos propostos, uma vez que os alunos puderam entender conceitos de botânica e termos utilizados no estudo morfohistológico, bem como responder ao questionamento inicial sobre a toxicidade da espécie vegetal.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2022-06-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/60210.46667/renbio.v15i1.602SBEnBio Biology Teaching Journal; v.15, n. 1 (jun. 2022); 67-91Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; v.15, n. 1 (jun. 2022); 67-91Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2022: v.15, n.1 (jun. 2022); 67-912763-889810.46667/renbio.v15i1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/602/240BrazilBrasilBrasilCopyright (c) 2022 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMininel, Francisco JoséMininel, Silvana Márcia Ximenes 2022-11-21T20:37:03Zoai:ojs.renbio.org.br:article/602Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2022-11-21T20:37:03Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Botanical learning using a teaching sequence involving the morphohistological study of the species Euphorbia tirucalli L., a toxic ornamental plant Aprendizaje botánico mediante una secuencia didáctica que involucra el estudio morfohistológico de la especie Euphorbia tirucalli L., una planta ornamental tóxica Aprendizagem de botânica utilizando uma sequência didática envolvendo o estudo morfohistológico da espécie Euphorbia tirucalli L., uma planta ornamental tóxica |
title |
Botanical learning using a teaching sequence involving the morphohistological study of the species Euphorbia tirucalli L., a toxic ornamental plant |
spellingShingle |
Botanical learning using a teaching sequence involving the morphohistological study of the species Euphorbia tirucalli L., a toxic ornamental plant Mininel, Francisco José Euphorbia tirucalli L. Sequência Didática Morfohistologia Ensino de Botânica Euphorbia tirucalli L.; Following teaching; morphohistology. Botany Teaching Euphorbia tirucalli L. Siguiendo la enseñanza Enseñanza de botánica |
title_short |
Botanical learning using a teaching sequence involving the morphohistological study of the species Euphorbia tirucalli L., a toxic ornamental plant |
title_full |
Botanical learning using a teaching sequence involving the morphohistological study of the species Euphorbia tirucalli L., a toxic ornamental plant |
title_fullStr |
Botanical learning using a teaching sequence involving the morphohistological study of the species Euphorbia tirucalli L., a toxic ornamental plant |
title_full_unstemmed |
Botanical learning using a teaching sequence involving the morphohistological study of the species Euphorbia tirucalli L., a toxic ornamental plant |
title_sort |
Botanical learning using a teaching sequence involving the morphohistological study of the species Euphorbia tirucalli L., a toxic ornamental plant |
author |
Mininel, Francisco José |
author_facet |
Mininel, Francisco José Mininel, Silvana Márcia Ximenes |
author_role |
author |
author2 |
Mininel, Silvana Márcia Ximenes |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mininel, Francisco José Mininel, Silvana Márcia Ximenes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Euphorbia tirucalli L. Sequência Didática Morfohistologia Ensino de Botânica Euphorbia tirucalli L.; Following teaching; morphohistology. Botany Teaching Euphorbia tirucalli L. Siguiendo la enseñanza Enseñanza de botánica |
topic |
Euphorbia tirucalli L. Sequência Didática Morfohistologia Ensino de Botânica Euphorbia tirucalli L.; Following teaching; morphohistology. Botany Teaching Euphorbia tirucalli L. Siguiendo la enseñanza Enseñanza de botánica |
description |
This work arises from the students' immediate interest in wanting to understand why the ornamental species Euphorbia tirucalli L. is so toxic when the latex comes into contact with the skin. In this sense, a Didactic Sequence (SD) was elaborated in order to guide the work and answer the students' initial questions: search for a bibliographic reference on the species, use of the recording technique, conversation circles, use of the computer lab, experimentation involving the morphohistological study of the plant, procedural evaluation from the construction of portfolios. The strategy achieved the proposed objectives, since the students were able to understand concepts of botany and terms used in the morphohistological study, as well as answer the initial question about the toxicity |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-06-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/602 10.46667/renbio.v15i1.602 |
url |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/602 |
identifier_str_mv |
10.46667/renbio.v15i1.602 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/602/240 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil Brasil Brasil |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
dc.source.none.fl_str_mv |
SBEnBio Biology Teaching Journal; v.15, n. 1 (jun. 2022); 67-91 Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; v.15, n. 1 (jun. 2022); 67-91 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2022: v.15, n.1 (jun. 2022); 67-91 2763-8898 10.46667/renbio.v15i1 reponame:Revista da SBEnBIO instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) instacron:SBEnBio |
instname_str |
Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
instacron_str |
SBEnBio |
institution |
SBEnBio |
reponame_str |
Revista da SBEnBIO |
collection |
Revista da SBEnBIO |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com |
_version_ |
1797068867386736640 |