Botanical learning using a teaching sequence involving the morphohistological study of the species Euphorbia tirucalli L., a toxic ornamental plant

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mininel, Francisco José
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Mininel, Silvana Márcia Ximenes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da SBEnBIO
Texto Completo: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/602
Resumo: This work arises from the students' immediate interest in wanting to understand why the ornamental species Euphorbia tirucalli L. is so toxic when the latex comes into contact with the skin. In this sense, a Didactic Sequence (SD) was elaborated in order to guide the work and answer the students' initial questions: search for a bibliographic reference on the species, use of the recording technique, conversation circles, use of the computer lab, experimentation involving the morphohistological study of the plant, procedural evaluation from the construction of portfolios. The strategy achieved the proposed objectives, since the students were able to understand concepts of botany and terms used in the morphohistological study, as well as answer the initial question about the toxicity
id SBEnBio_18593ac1411642771337d732767a4970
oai_identifier_str oai:ojs.renbio.org.br:article/602
network_acronym_str SBEnBio
network_name_str Revista da SBEnBIO
repository_id_str
spelling Botanical learning using a teaching sequence involving the morphohistological study of the species Euphorbia tirucalli L., a toxic ornamental plantAprendizaje botánico mediante una secuencia didáctica que involucra el estudio morfohistológico de la especie Euphorbia tirucalli L., una planta ornamental tóxicaAprendizagem de botânica utilizando uma sequência didática envolvendo o estudo morfohistológico da espécie Euphorbia tirucalli L., uma planta ornamental tóxicaEuphorbia tirucalli L.Sequência DidáticaMorfohistologiaEnsino de BotânicaEuphorbia tirucalli L.; Following teaching; morphohistology.Botany TeachingEuphorbia tirucalli L.Siguiendo la enseñanzaEnseñanza de botánicaThis work arises from the students' immediate interest in wanting to understand why the ornamental species Euphorbia tirucalli L. is so toxic when the latex comes into contact with the skin. In this sense, a Didactic Sequence (SD) was elaborated in order to guide the work and answer the students' initial questions: search for a bibliographic reference on the species, use of the recording technique, conversation circles, use of the computer lab, experimentation involving the morphohistological study of the plant, procedural evaluation from the construction of portfolios. The strategy achieved the proposed objectives, since the students were able to understand concepts of botany and terms used in the morphohistological study, as well as answer the initial question about the toxicityEste trabajo surge del interés inmediato de los estudiantes por querer comprender por qué la especie ornamental Euphorbia tirucalli L. es tan tóxica cuando el látex entra en contacto con la piel. En este sentido, se elaboró ​​una Secuencia Didáctica (SD) con el fin de orientar el trabajo y responder a las preguntas iniciales de los estudiantes: búsqueda de una referencia bibliográfica sobre la especie, uso de la técnica de registro, círculos de conversación, uso del laboratorio de computación, experimentación que involucra el estudio morfohistológico de la planta, evaluación procedimental a partir de la construcción de portafolios. La estrategia logró los objetivos propuestos, ya que los estudiantes pudieron comprender conceptos de botánica y términos utilizados en el estudio morfohistológico, así como responder a la pregunta inicial sobre la toxicidad de las especies vegetales.Este trabalho surge do interesse imediato dos alunos em querer entender por que a espécie ornamental Euphorbia tirucalli L. é tão tóxica quando do contato do látex com a pele. Nesse sentido, foi elaborada uma Sequência Didática (SD) a fim de nortear o trabalho e responder ao questionamento inicial dos alunos: busca de referencial bibliográfico sobre a espécie, utilização de técnica de fichamento, rodas de conversa, utilização do laboratório de informática, experimentação envolvendo o estudo morfohistológico do vegetal, avaliação processual a partir da construção de portfólios. A estratégia atingiu os objetivos propostos, uma vez que os alunos puderam entender conceitos de botânica e termos utilizados no estudo morfohistológico, bem como responder ao questionamento inicial sobre a toxicidade da espécie vegetal.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2022-06-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/60210.46667/renbio.v15i1.602SBEnBio Biology Teaching Journal; v.15, n. 1 (jun. 2022); 67-91Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; v.15, n. 1 (jun. 2022); 67-91Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2022: v.15, n.1 (jun. 2022); 67-912763-889810.46667/renbio.v15i1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/602/240BrazilBrasilBrasilCopyright (c) 2022 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMininel, Francisco JoséMininel, Silvana Márcia Ximenes 2022-11-21T20:37:03Zoai:ojs.renbio.org.br:article/602Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2022-11-21T20:37:03Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false
dc.title.none.fl_str_mv Botanical learning using a teaching sequence involving the morphohistological study of the species Euphorbia tirucalli L., a toxic ornamental plant
Aprendizaje botánico mediante una secuencia didáctica que involucra el estudio morfohistológico de la especie Euphorbia tirucalli L., una planta ornamental tóxica
Aprendizagem de botânica utilizando uma sequência didática envolvendo o estudo morfohistológico da espécie Euphorbia tirucalli L., uma planta ornamental tóxica
title Botanical learning using a teaching sequence involving the morphohistological study of the species Euphorbia tirucalli L., a toxic ornamental plant
spellingShingle Botanical learning using a teaching sequence involving the morphohistological study of the species Euphorbia tirucalli L., a toxic ornamental plant
Mininel, Francisco José
Euphorbia tirucalli L.
Sequência Didática
Morfohistologia
Ensino de Botânica
Euphorbia tirucalli L.; Following teaching; morphohistology.
Botany Teaching
Euphorbia tirucalli L.
Siguiendo la enseñanza
Enseñanza de botánica
title_short Botanical learning using a teaching sequence involving the morphohistological study of the species Euphorbia tirucalli L., a toxic ornamental plant
title_full Botanical learning using a teaching sequence involving the morphohistological study of the species Euphorbia tirucalli L., a toxic ornamental plant
title_fullStr Botanical learning using a teaching sequence involving the morphohistological study of the species Euphorbia tirucalli L., a toxic ornamental plant
title_full_unstemmed Botanical learning using a teaching sequence involving the morphohistological study of the species Euphorbia tirucalli L., a toxic ornamental plant
title_sort Botanical learning using a teaching sequence involving the morphohistological study of the species Euphorbia tirucalli L., a toxic ornamental plant
author Mininel, Francisco José
author_facet Mininel, Francisco José
Mininel, Silvana Márcia Ximenes
author_role author
author2 Mininel, Silvana Márcia Ximenes
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mininel, Francisco José
Mininel, Silvana Márcia Ximenes
dc.subject.por.fl_str_mv Euphorbia tirucalli L.
Sequência Didática
Morfohistologia
Ensino de Botânica
Euphorbia tirucalli L.; Following teaching; morphohistology.
Botany Teaching
Euphorbia tirucalli L.
Siguiendo la enseñanza
Enseñanza de botánica
topic Euphorbia tirucalli L.
Sequência Didática
Morfohistologia
Ensino de Botânica
Euphorbia tirucalli L.; Following teaching; morphohistology.
Botany Teaching
Euphorbia tirucalli L.
Siguiendo la enseñanza
Enseñanza de botánica
description This work arises from the students' immediate interest in wanting to understand why the ornamental species Euphorbia tirucalli L. is so toxic when the latex comes into contact with the skin. In this sense, a Didactic Sequence (SD) was elaborated in order to guide the work and answer the students' initial questions: search for a bibliographic reference on the species, use of the recording technique, conversation circles, use of the computer lab, experimentation involving the morphohistological study of the plant, procedural evaluation from the construction of portfolios. The strategy achieved the proposed objectives, since the students were able to understand concepts of botany and terms used in the morphohistological study, as well as answer the initial question about the toxicity
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-06-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/602
10.46667/renbio.v15i1.602
url https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/602
identifier_str_mv 10.46667/renbio.v15i1.602
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/602/240
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil
Brasil
Brasil
dc.publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
dc.source.none.fl_str_mv SBEnBio Biology Teaching Journal; v.15, n. 1 (jun. 2022); 67-91
Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; v.15, n. 1 (jun. 2022); 67-91
Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2022: v.15, n.1 (jun. 2022); 67-91
2763-8898
10.46667/renbio.v15i1
reponame:Revista da SBEnBIO
instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron:SBEnBio
instname_str Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron_str SBEnBio
institution SBEnBio
reponame_str Revista da SBEnBIO
collection Revista da SBEnBIO
repository.name.fl_str_mv Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
repository.mail.fl_str_mv revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com
_version_ 1797068867386736640