The Centro Oeste mineiro, biodiversity and the biology education: producing a social bionarrative (bionas) in the divinopolitan context
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da SBEnBIO |
Texto Completo: | https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/615 |
Resumo: | This experience report aims to produce a Social Bionarrative (BIONAS) in dialogue with themes about biodiversity present in digital newspapers in the region of Divinópolis (MG). Thus, the production of BIONAS entitled “Memories of the Itapecerica River and the conflicts over water in Divinópolis” and a survey of environmental themes in journalistic reports were carried out. BIONAS brings narratives involving the main regional river, covering historical, cultural, artistic, scientific and political issues, contributing to reflections on local biodiversity in biology teaching and to the resolution of socio-environmental conflicts carried out by local subjects. In dialogue with BIONAS, the most frequent theme in the survey was the water issue, evidencing a socio-environmental conflict over water in Divinópolis and region. |
id |
SBEnBio_53105802bfdad7f3c9bf6910048023b7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.renbio.org.br:article/615 |
network_acronym_str |
SBEnBio |
network_name_str |
Revista da SBEnBIO |
repository_id_str |
|
spelling |
The Centro Oeste mineiro, biodiversity and the biology education: producing a social bionarrative (bionas) in the divinopolitan contextEl Centro Oeste Mineiro, biodiversidad y enseñanza de biología: producción de un bionarrativo social (bionas) en el contexto divinopolitanoO Centro Oeste Mineiro, biodiversidade e o ensino de biologia: produzindo uma bionarrativa social (bionas) no contexto divinopolitanoBionarrativas sociaisEnsino de BiologiaBiodiversidade localÁguaRio ItapecericaFormação de professoresEnsino de BiologiaBionarrativas SociaisSocial Bionarratives (BIONAS)Local biodiversityWaterItapecerica RiverBiology teachingTeacher trainingBiology teaching Social BionarrativesBionarrativas Sociales (BIONAS)Biodiversidad localAguaRío ItapecericaEnseñanza de la BiologíaFormación de profesoresEnseñanza de la biología Bionarratives socialesThis experience report aims to produce a Social Bionarrative (BIONAS) in dialogue with themes about biodiversity present in digital newspapers in the region of Divinópolis (MG). Thus, the production of BIONAS entitled “Memories of the Itapecerica River and the conflicts over water in Divinópolis” and a survey of environmental themes in journalistic reports were carried out. BIONAS brings narratives involving the main regional river, covering historical, cultural, artistic, scientific and political issues, contributing to reflections on local biodiversity in biology teaching and to the resolution of socio-environmental conflicts carried out by local subjects. In dialogue with BIONAS, the most frequent theme in the survey was the water issue, evidencing a socio-environmental conflict over water in Divinópolis and region.Este relato de experiencia objetiva produce una Bionarrativa Social (BIONAS), en diálogo con temáticas sobre la biodiversidad presentes en periódicos digitales de la región de Divinópolis (MG). Así, se produjo la BIONAS titulada "Memorias del río Itapecerica y los conflictos por el agua en Divinópolis" y se recogieron las temáticas ambientales en reportajes periodísticos. La BIONAS trae narrativas que incluye al principal río regional, temas históricos, culturales, artísticos, científicos y políticos, contribuyendo a reflexiones sobre la biodiversidad local en la enseñanza de la biología y a la resolución de conflictos protagonizados por los habitantes. En diálogo con la BIONAS, el tema más frecuente fue la parte hídrica, evidenciando un conflicto socio ambiental del agua en Divinópolis y la región.O presente relato de experiência objetiva produzir uma Bionarrativa Social (BIONAS) em diálogo com temáticas sobre a biodiversidade salientadas em jornais digitais da região de Divinópolis (MG). Assim, foi feito a produção da BIONAS intitulada “Memórias do Rio Itapecerica e os conflitos sobre a água em Divinópolis” e um levantamento das temáticas ambientais em reportagens jornalísticas. A BIONAS traz um conjunto de narrativas envolvendo o principal rio regional, abrangendo questões históricas, culturais, artísticas, científicas e políticas, contribuindo para reflexões sobre a biodiversidade local no ensino de biologia e para resoluções de conflitos socioambientais protagonizados pelos sujeitos locais. Em diálogo com a BIONAS, a temática mais frequente no levantamento foi a questão hídrica, evidenciando um conflito socioambiental sobre a água em Divinópolis e região.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2021-11-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/61510.46667/renbio.v14i2.615SBEnBio Biology Teaching Journal; 2021: v.14, n.2 (nov. 2021); 776-797Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2021: v.14, n.2 (nov. 2021); 776-797Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2021: v.14, n.2 (nov. 2021); 776-7972763-889810.46667/renbio.v14i2reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/615/202BrazilBrasilBrasilCopyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Silva, Thais Ferreira Bessas Rédua, Laís de Souza 2022-11-21T20:37:37Zoai:ojs.renbio.org.br:article/615Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2022-11-21T20:37:37Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Centro Oeste mineiro, biodiversity and the biology education: producing a social bionarrative (bionas) in the divinopolitan context El Centro Oeste Mineiro, biodiversidad y enseñanza de biología: producción de un bionarrativo social (bionas) en el contexto divinopolitano O Centro Oeste Mineiro, biodiversidade e o ensino de biologia: produzindo uma bionarrativa social (bionas) no contexto divinopolitano |
title |
The Centro Oeste mineiro, biodiversity and the biology education: producing a social bionarrative (bionas) in the divinopolitan context |
spellingShingle |
The Centro Oeste mineiro, biodiversity and the biology education: producing a social bionarrative (bionas) in the divinopolitan context Silva, Thais Ferreira Bessas Bionarrativas sociais Ensino de Biologia Biodiversidade local Água Rio Itapecerica Formação de professores Ensino de Biologia Bionarrativas Sociais Social Bionarratives (BIONAS) Local biodiversity Water Itapecerica River Biology teaching Teacher training Biology teaching Social Bionarratives Bionarrativas Sociales (BIONAS) Biodiversidad local Agua Río Itapecerica Enseñanza de la Biología Formación de profesores Enseñanza de la biología Bionarratives sociales |
title_short |
The Centro Oeste mineiro, biodiversity and the biology education: producing a social bionarrative (bionas) in the divinopolitan context |
title_full |
The Centro Oeste mineiro, biodiversity and the biology education: producing a social bionarrative (bionas) in the divinopolitan context |
title_fullStr |
The Centro Oeste mineiro, biodiversity and the biology education: producing a social bionarrative (bionas) in the divinopolitan context |
title_full_unstemmed |
The Centro Oeste mineiro, biodiversity and the biology education: producing a social bionarrative (bionas) in the divinopolitan context |
title_sort |
The Centro Oeste mineiro, biodiversity and the biology education: producing a social bionarrative (bionas) in the divinopolitan context |
author |
Silva, Thais Ferreira Bessas |
author_facet |
Silva, Thais Ferreira Bessas Rédua, Laís de Souza |
author_role |
author |
author2 |
Rédua, Laís de Souza |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Thais Ferreira Bessas Rédua, Laís de Souza |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Bionarrativas sociais Ensino de Biologia Biodiversidade local Água Rio Itapecerica Formação de professores Ensino de Biologia Bionarrativas Sociais Social Bionarratives (BIONAS) Local biodiversity Water Itapecerica River Biology teaching Teacher training Biology teaching Social Bionarratives Bionarrativas Sociales (BIONAS) Biodiversidad local Agua Río Itapecerica Enseñanza de la Biología Formación de profesores Enseñanza de la biología Bionarratives sociales |
topic |
Bionarrativas sociais Ensino de Biologia Biodiversidade local Água Rio Itapecerica Formação de professores Ensino de Biologia Bionarrativas Sociais Social Bionarratives (BIONAS) Local biodiversity Water Itapecerica River Biology teaching Teacher training Biology teaching Social Bionarratives Bionarrativas Sociales (BIONAS) Biodiversidad local Agua Río Itapecerica Enseñanza de la Biología Formación de profesores Enseñanza de la biología Bionarratives sociales |
description |
This experience report aims to produce a Social Bionarrative (BIONAS) in dialogue with themes about biodiversity present in digital newspapers in the region of Divinópolis (MG). Thus, the production of BIONAS entitled “Memories of the Itapecerica River and the conflicts over water in Divinópolis” and a survey of environmental themes in journalistic reports were carried out. BIONAS brings narratives involving the main regional river, covering historical, cultural, artistic, scientific and political issues, contributing to reflections on local biodiversity in biology teaching and to the resolution of socio-environmental conflicts carried out by local subjects. In dialogue with BIONAS, the most frequent theme in the survey was the water issue, evidencing a socio-environmental conflict over water in Divinópolis and region. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-11-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/615 10.46667/renbio.v14i2.615 |
url |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/615 |
identifier_str_mv |
10.46667/renbio.v14i2.615 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/615/202 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil Brasil Brasil |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
dc.source.none.fl_str_mv |
SBEnBio Biology Teaching Journal; 2021: v.14, n.2 (nov. 2021); 776-797 Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2021: v.14, n.2 (nov. 2021); 776-797 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2021: v.14, n.2 (nov. 2021); 776-797 2763-8898 10.46667/renbio.v14i2 reponame:Revista da SBEnBIO instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) instacron:SBEnBio |
instname_str |
Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
instacron_str |
SBEnBio |
institution |
SBEnBio |
reponame_str |
Revista da SBEnBIO |
collection |
Revista da SBEnBIO |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com |
_version_ |
1797068867399319552 |