The Centro Oeste mineiro, biodiversity and the biology education: producing a social bionarrative (bionas) in the divinopolitan context

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Thais Ferreira Bessas
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Rédua, Laís de Souza
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da SBEnBIO
Texto Completo: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/615
Resumo: This experience report aims to produce a Social Bionarrative (BIONAS) in dialogue with themes about biodiversity present in digital newspapers in the region of Divinópolis (MG). Thus, the production of BIONAS entitled “Memories of the Itapecerica River and the conflicts over water in Divinópolis” and a survey of environmental themes in journalistic reports were carried out. BIONAS brings narratives involving the main regional river, covering historical, cultural, artistic, scientific and political issues, contributing to reflections on local biodiversity in biology teaching and to the resolution of socio-environmental conflicts carried out by local subjects. In dialogue with BIONAS, the most frequent theme in the survey was the water issue, evidencing a socio-environmental conflict over water in Divinópolis and region.
id SBEnBio_53105802bfdad7f3c9bf6910048023b7
oai_identifier_str oai:ojs.renbio.org.br:article/615
network_acronym_str SBEnBio
network_name_str Revista da SBEnBIO
repository_id_str
spelling The Centro Oeste mineiro, biodiversity and the biology education: producing a social bionarrative (bionas) in the divinopolitan contextEl Centro Oeste Mineiro, biodiversidad y enseñanza de biología: producción de un bionarrativo social (bionas) en el contexto divinopolitanoO Centro Oeste Mineiro, biodiversidade e o ensino de biologia: produzindo uma bionarrativa social (bionas) no contexto divinopolitanoBionarrativas sociaisEnsino de BiologiaBiodiversidade localÁguaRio ItapecericaFormação de professoresEnsino de BiologiaBionarrativas SociaisSocial Bionarratives (BIONAS)Local biodiversityWaterItapecerica RiverBiology teachingTeacher trainingBiology teaching Social BionarrativesBionarrativas Sociales (BIONAS)Biodiversidad localAguaRío ItapecericaEnseñanza de la BiologíaFormación de profesoresEnseñanza de la biología Bionarratives socialesThis experience report aims to produce a Social Bionarrative (BIONAS) in dialogue with themes about biodiversity present in digital newspapers in the region of Divinópolis (MG). Thus, the production of BIONAS entitled “Memories of the Itapecerica River and the conflicts over water in Divinópolis” and a survey of environmental themes in journalistic reports were carried out. BIONAS brings narratives involving the main regional river, covering historical, cultural, artistic, scientific and political issues, contributing to reflections on local biodiversity in biology teaching and to the resolution of socio-environmental conflicts carried out by local subjects. In dialogue with BIONAS, the most frequent theme in the survey was the water issue, evidencing a socio-environmental conflict over water in Divinópolis and region.Este relato de experiencia objetiva produce una Bionarrativa Social (BIONAS), en diálogo con temáticas sobre la biodiversidad presentes en periódicos digitales de la región de Divinópolis (MG). Así, se produjo la BIONAS titulada "Memorias del río Itapecerica y los conflictos por el agua en Divinópolis" y se recogieron las temáticas ambientales en reportajes periodísticos. La BIONAS trae narrativas que incluye al principal río regional, temas históricos, culturales, artísticos, científicos y políticos, contribuyendo a reflexiones sobre la biodiversidad local en la enseñanza de la biología y a la resolución de conflictos protagonizados por los habitantes. En diálogo con la BIONAS, el tema más frecuente fue la parte hídrica, evidenciando un conflicto socio ambiental del agua en Divinópolis y la región.O presente relato de experiência objetiva produzir uma Bionarrativa Social (BIONAS) em diálogo com temáticas sobre a biodiversidade salientadas em jornais digitais da região de Divinópolis (MG). Assim, foi feito a produção da BIONAS intitulada “Memórias do Rio Itapecerica e os conflitos sobre a água em Divinópolis” e um levantamento das temáticas ambientais em reportagens jornalísticas. A BIONAS traz um conjunto de narrativas envolvendo o principal rio regional, abrangendo questões históricas, culturais, artísticas, científicas e políticas, contribuindo para reflexões sobre a biodiversidade local no ensino de biologia e para resoluções de conflitos socioambientais protagonizados pelos sujeitos locais. Em diálogo com a BIONAS, a temática mais frequente no levantamento foi a questão hídrica, evidenciando um conflito socioambiental sobre a água em Divinópolis e região.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2021-11-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/61510.46667/renbio.v14i2.615SBEnBio Biology Teaching Journal; 2021: v.14, n.2 (nov. 2021); 776-797Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2021: v.14, n.2 (nov. 2021); 776-797Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2021: v.14, n.2 (nov. 2021); 776-7972763-889810.46667/renbio.v14i2reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/615/202BrazilBrasilBrasilCopyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Silva, Thais Ferreira Bessas Rédua, Laís de Souza 2022-11-21T20:37:37Zoai:ojs.renbio.org.br:article/615Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2022-11-21T20:37:37Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false
dc.title.none.fl_str_mv The Centro Oeste mineiro, biodiversity and the biology education: producing a social bionarrative (bionas) in the divinopolitan context
El Centro Oeste Mineiro, biodiversidad y enseñanza de biología: producción de un bionarrativo social (bionas) en el contexto divinopolitano
O Centro Oeste Mineiro, biodiversidade e o ensino de biologia: produzindo uma bionarrativa social (bionas) no contexto divinopolitano
title The Centro Oeste mineiro, biodiversity and the biology education: producing a social bionarrative (bionas) in the divinopolitan context
spellingShingle The Centro Oeste mineiro, biodiversity and the biology education: producing a social bionarrative (bionas) in the divinopolitan context
Silva, Thais Ferreira Bessas
Bionarrativas sociais
Ensino de Biologia
Biodiversidade local
Água
Rio Itapecerica
Formação de professores
Ensino de Biologia
Bionarrativas Sociais
Social Bionarratives (BIONAS)
Local biodiversity
Water
Itapecerica River
Biology teaching
Teacher training
Biology teaching
Social Bionarratives
Bionarrativas Sociales (BIONAS)
Biodiversidad local
Agua
Río Itapecerica
Enseñanza de la Biología
Formación de profesores
Enseñanza de la biología
Bionarratives sociales
title_short The Centro Oeste mineiro, biodiversity and the biology education: producing a social bionarrative (bionas) in the divinopolitan context
title_full The Centro Oeste mineiro, biodiversity and the biology education: producing a social bionarrative (bionas) in the divinopolitan context
title_fullStr The Centro Oeste mineiro, biodiversity and the biology education: producing a social bionarrative (bionas) in the divinopolitan context
title_full_unstemmed The Centro Oeste mineiro, biodiversity and the biology education: producing a social bionarrative (bionas) in the divinopolitan context
title_sort The Centro Oeste mineiro, biodiversity and the biology education: producing a social bionarrative (bionas) in the divinopolitan context
author Silva, Thais Ferreira Bessas
author_facet Silva, Thais Ferreira Bessas
Rédua, Laís de Souza
author_role author
author2 Rédua, Laís de Souza
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Thais Ferreira Bessas
Rédua, Laís de Souza
dc.subject.por.fl_str_mv Bionarrativas sociais
Ensino de Biologia
Biodiversidade local
Água
Rio Itapecerica
Formação de professores
Ensino de Biologia
Bionarrativas Sociais
Social Bionarratives (BIONAS)
Local biodiversity
Water
Itapecerica River
Biology teaching
Teacher training
Biology teaching
Social Bionarratives
Bionarrativas Sociales (BIONAS)
Biodiversidad local
Agua
Río Itapecerica
Enseñanza de la Biología
Formación de profesores
Enseñanza de la biología
Bionarratives sociales
topic Bionarrativas sociais
Ensino de Biologia
Biodiversidade local
Água
Rio Itapecerica
Formação de professores
Ensino de Biologia
Bionarrativas Sociais
Social Bionarratives (BIONAS)
Local biodiversity
Water
Itapecerica River
Biology teaching
Teacher training
Biology teaching
Social Bionarratives
Bionarrativas Sociales (BIONAS)
Biodiversidad local
Agua
Río Itapecerica
Enseñanza de la Biología
Formación de profesores
Enseñanza de la biología
Bionarratives sociales
description This experience report aims to produce a Social Bionarrative (BIONAS) in dialogue with themes about biodiversity present in digital newspapers in the region of Divinópolis (MG). Thus, the production of BIONAS entitled “Memories of the Itapecerica River and the conflicts over water in Divinópolis” and a survey of environmental themes in journalistic reports were carried out. BIONAS brings narratives involving the main regional river, covering historical, cultural, artistic, scientific and political issues, contributing to reflections on local biodiversity in biology teaching and to the resolution of socio-environmental conflicts carried out by local subjects. In dialogue with BIONAS, the most frequent theme in the survey was the water issue, evidencing a socio-environmental conflict over water in Divinópolis and region.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-11-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/615
10.46667/renbio.v14i2.615
url https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/615
identifier_str_mv 10.46667/renbio.v14i2.615
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/615/202
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil
Brasil
Brasil
dc.publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
dc.source.none.fl_str_mv SBEnBio Biology Teaching Journal; 2021: v.14, n.2 (nov. 2021); 776-797
Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2021: v.14, n.2 (nov. 2021); 776-797
Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2021: v.14, n.2 (nov. 2021); 776-797
2763-8898
10.46667/renbio.v14i2
reponame:Revista da SBEnBIO
instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron:SBEnBio
instname_str Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron_str SBEnBio
institution SBEnBio
reponame_str Revista da SBEnBIO
collection Revista da SBEnBIO
repository.name.fl_str_mv Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
repository.mail.fl_str_mv revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com
_version_ 1797068867399319552