Teaching sequence by investigation: respiratory system and the development of socio-emotional skills
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da SBEnBIO |
Texto Completo: | https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/644 |
Resumo: | This work deals with a teaching sequence by investigation on the respiratory system using the Social and Emotional Learning-SEL methodology for Science teaching, with a view to presenting a teaching proposal that promotes the development of cognitive and socio-emotional skills. The teaching-learning process was based on Vygotsky's cultural-historical theory and on the methodological didactic field, teaching by investigation. This is a qualitative case study research, which included the participation of 11 teachers with a Master's degree in Science Teaching. The results showed the development of socio-emotional skills, in particular, self-management and self-management. The proposed activity proved to be a rich tool for teachers to expand their learning goals with students. |
id |
SBEnBio_538de3d60cd3914024a10005fe529ab0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.renbio.org.br:article/644 |
network_acronym_str |
SBEnBio |
network_name_str |
Revista da SBEnBIO |
repository_id_str |
|
spelling |
Teaching sequence by investigation: respiratory system and the development of socio-emotional skills Secuencia de enseñanza por investigación: sistema respiratorio y desarrollo de habilidades socioemocionales Sequência de ensino por investigação: sistema respitarório e o desenvolvimento de habilidades socioemocionaisSELSistema respiratórioSequência de Ensino por investigaçãoEnsino de CiênciasSequência de Ensino InvestigativaSELSistema respiratórioCompetências socioemocionaisSELRespiratory systemTeaching Sequence by InvestigationScience TeachingInvestigative Teaching SequenceSELRespiratory System Social and Emotional CompetenciesSELSistema respiratorioSecuencia de enseñanza por investigaciónEnseñanza de las cienciasSecuencia didáctica de investigaciónSELSistema respiratorioHabilidades socio-emocionalesThis work deals with a teaching sequence by investigation on the respiratory system using the Social and Emotional Learning-SEL methodology for Science teaching, with a view to presenting a teaching proposal that promotes the development of cognitive and socio-emotional skills. The teaching-learning process was based on Vygotsky's cultural-historical theory and on the methodological didactic field, teaching by investigation. This is a qualitative case study research, which included the participation of 11 teachers with a Master's degree in Science Teaching. The results showed the development of socio-emotional skills, in particular, self-management and self-management. The proposed activity proved to be a rich tool for teachers to expand their learning goals with students.Este trabajo aborda una secuencia didáctica por investigación sobre el aparato respiratorio utilizando la metodología Aprendizaje Social y Emocional-SEL para la enseñanza de las Ciencias, con el fin de presentar una propuesta didáctica que promueva el desarrollo de habilidades cognitivas y socioemocionales. El proceso de enseñanza-aprendizaje se basó en la teoría histórico-cultural de Vygotsky y en el campo didáctico metodológico, enseñanza por investigación. Se trata de una investigación de caso de estudio cualitativo, que contó con la participación de 11 docentes con maestría en Enseñanza de las Ciencias. Los resultados mostraron el desarrollo de habilidades socioemocionales, en particular, la autogestión y la autogestión. La actividad propuesta demostró ser una valiosa herramienta para que los profesores amplíen sus objetivos de aprendizaje con los estudiantes.Este trabalho trata de uma sequência de ensino por investigação sobre o sistema respiratório utilizando a metodologia Social and Emotional Learning-SEL para ensino de Ciências, com vistas a apresentar uma proposta de ensino que propicie desenvolvimento de habilidades cognitivas e socioemocionais. O processo de ensino aprendizagem foi embasado na teoria histórico-cultural de Vygotsky e no campo didático metodológico, o ensino por investigação. Trata-se de uma pesquisa qualitativa de estudo de caso, que contou com a participação de 11 professores com titulação de mestres em Ensino de Ciências. Os resultados apresentaram o desenvolvimento de habilidades socioemocionais, em especial, o autogerenciamento e a autogestão. A atividade proposta, mostrou-se como uma rica ferramenta para professores ampliarem seus objetivos de aprendizagem com os alunos.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2022-06-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/64410.46667/renbio.v15i1.644SBEnBio Biology Teaching Journal; v.15, n. 1 (jun. 2022); 150-170Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; v.15, n. 1 (jun. 2022); 150-170Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2022: v.15, n.1 (jun. 2022); 150-1702763-889810.46667/renbio.v15i1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/644/227BrazilBrasilBrasilCopyright (c) 2022 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Decottignies, Michele Pires Krauzer, Kelly Araújo FerreiraPenha, Marina Cadete daPires, Carlos Roberto Passos, Marize Lyra Silva 2022-11-21T20:37:03Zoai:ojs.renbio.org.br:article/644Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2022-11-21T20:37:03Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teaching sequence by investigation: respiratory system and the development of socio-emotional skills Secuencia de enseñanza por investigación: sistema respiratorio y desarrollo de habilidades socioemocionales Sequência de ensino por investigação: sistema respitarório e o desenvolvimento de habilidades socioemocionais |
title |
Teaching sequence by investigation: respiratory system and the development of socio-emotional skills |
spellingShingle |
Teaching sequence by investigation: respiratory system and the development of socio-emotional skills Decottignies, Michele Pires SEL Sistema respiratório Sequência de Ensino por investigação Ensino de Ciências Sequência de Ensino Investigativa SEL Sistema respiratório Competências socioemocionais SEL Respiratory system Teaching Sequence by Investigation Science Teaching Investigative Teaching Sequence SEL Respiratory System Social and Emotional Competencies SEL Sistema respiratorio Secuencia de enseñanza por investigación Enseñanza de las ciencias Secuencia didáctica de investigación SEL Sistema respiratorio Habilidades socio-emocionales |
title_short |
Teaching sequence by investigation: respiratory system and the development of socio-emotional skills |
title_full |
Teaching sequence by investigation: respiratory system and the development of socio-emotional skills |
title_fullStr |
Teaching sequence by investigation: respiratory system and the development of socio-emotional skills |
title_full_unstemmed |
Teaching sequence by investigation: respiratory system and the development of socio-emotional skills |
title_sort |
Teaching sequence by investigation: respiratory system and the development of socio-emotional skills |
author |
Decottignies, Michele Pires |
author_facet |
Decottignies, Michele Pires Krauzer, Kelly Araújo Ferreira Penha, Marina Cadete da Pires, Carlos Roberto Passos, Marize Lyra Silva |
author_role |
author |
author2 |
Krauzer, Kelly Araújo Ferreira Penha, Marina Cadete da Pires, Carlos Roberto Passos, Marize Lyra Silva |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Decottignies, Michele Pires Krauzer, Kelly Araújo Ferreira Penha, Marina Cadete da Pires, Carlos Roberto Passos, Marize Lyra Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
SEL Sistema respiratório Sequência de Ensino por investigação Ensino de Ciências Sequência de Ensino Investigativa SEL Sistema respiratório Competências socioemocionais SEL Respiratory system Teaching Sequence by Investigation Science Teaching Investigative Teaching Sequence SEL Respiratory System Social and Emotional Competencies SEL Sistema respiratorio Secuencia de enseñanza por investigación Enseñanza de las ciencias Secuencia didáctica de investigación SEL Sistema respiratorio Habilidades socio-emocionales |
topic |
SEL Sistema respiratório Sequência de Ensino por investigação Ensino de Ciências Sequência de Ensino Investigativa SEL Sistema respiratório Competências socioemocionais SEL Respiratory system Teaching Sequence by Investigation Science Teaching Investigative Teaching Sequence SEL Respiratory System Social and Emotional Competencies SEL Sistema respiratorio Secuencia de enseñanza por investigación Enseñanza de las ciencias Secuencia didáctica de investigación SEL Sistema respiratorio Habilidades socio-emocionales |
description |
This work deals with a teaching sequence by investigation on the respiratory system using the Social and Emotional Learning-SEL methodology for Science teaching, with a view to presenting a teaching proposal that promotes the development of cognitive and socio-emotional skills. The teaching-learning process was based on Vygotsky's cultural-historical theory and on the methodological didactic field, teaching by investigation. This is a qualitative case study research, which included the participation of 11 teachers with a Master's degree in Science Teaching. The results showed the development of socio-emotional skills, in particular, self-management and self-management. The proposed activity proved to be a rich tool for teachers to expand their learning goals with students. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-06-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/644 10.46667/renbio.v15i1.644 |
url |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/644 |
identifier_str_mv |
10.46667/renbio.v15i1.644 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/644/227 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil Brasil Brasil |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
dc.source.none.fl_str_mv |
SBEnBio Biology Teaching Journal; v.15, n. 1 (jun. 2022); 150-170 Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; v.15, n. 1 (jun. 2022); 150-170 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2022: v.15, n.1 (jun. 2022); 150-170 2763-8898 10.46667/renbio.v15i1 reponame:Revista da SBEnBIO instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) instacron:SBEnBio |
instname_str |
Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
instacron_str |
SBEnBio |
institution |
SBEnBio |
reponame_str |
Revista da SBEnBIO |
collection |
Revista da SBEnBIO |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com |
_version_ |
1797068867416096768 |