Teaching sequence by investigation: respiratory system and the development of socio-emotional skills

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Decottignies, Michele Pires
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Krauzer, Kelly Araújo Ferreira, Penha, Marina Cadete da, Pires, Carlos Roberto, Passos, Marize Lyra Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da SBEnBIO
Texto Completo: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/644
Resumo: This work deals with a teaching sequence by investigation on the respiratory system using the Social and Emotional Learning-SEL methodology for Science teaching, with a view to presenting a teaching proposal that promotes the development of cognitive and socio-emotional skills. The teaching-learning process was based on Vygotsky's cultural-historical theory and on the methodological didactic field, teaching by investigation. This is a qualitative case study research, which included the participation of 11 teachers with a Master's degree in Science Teaching. The results showed the development of socio-emotional skills, in particular, self-management and self-management. The proposed activity proved to be a rich tool for teachers to expand their learning goals with students.
id SBEnBio_538de3d60cd3914024a10005fe529ab0
oai_identifier_str oai:ojs.renbio.org.br:article/644
network_acronym_str SBEnBio
network_name_str Revista da SBEnBIO
repository_id_str
spelling Teaching sequence by investigation: respiratory system and the development of socio-emotional skills Secuencia de enseñanza por investigación: sistema respiratorio y desarrollo de habilidades socioemocionales Sequência de ensino por investigação: sistema respitarório e o desenvolvimento de habilidades socioemocionaisSELSistema respiratórioSequência de Ensino por investigaçãoEnsino de CiênciasSequência de Ensino InvestigativaSELSistema respiratórioCompetências socioemocionaisSELRespiratory systemTeaching Sequence by InvestigationScience TeachingInvestigative Teaching SequenceSELRespiratory System Social and Emotional CompetenciesSELSistema respiratorioSecuencia de enseñanza por investigaciónEnseñanza de las cienciasSecuencia didáctica de investigaciónSELSistema respiratorioHabilidades socio-emocionalesThis work deals with a teaching sequence by investigation on the respiratory system using the Social and Emotional Learning-SEL methodology for Science teaching, with a view to presenting a teaching proposal that promotes the development of cognitive and socio-emotional skills. The teaching-learning process was based on Vygotsky's cultural-historical theory and on the methodological didactic field, teaching by investigation. This is a qualitative case study research, which included the participation of 11 teachers with a Master's degree in Science Teaching. The results showed the development of socio-emotional skills, in particular, self-management and self-management. The proposed activity proved to be a rich tool for teachers to expand their learning goals with students.Este trabajo aborda una secuencia didáctica por investigación sobre el aparato respiratorio utilizando la metodología Aprendizaje Social y Emocional-SEL para la enseñanza de las Ciencias, con el fin de presentar una propuesta didáctica que promueva el desarrollo de habilidades cognitivas y socioemocionales. El proceso de enseñanza-aprendizaje se basó en la teoría histórico-cultural de Vygotsky y en el campo didáctico metodológico, enseñanza por investigación. Se trata de una investigación de caso de estudio cualitativo, que contó con la participación de 11 docentes con maestría en Enseñanza de las Ciencias. Los resultados mostraron el desarrollo de habilidades socioemocionales, en particular, la autogestión y la autogestión. La actividad propuesta demostró ser una valiosa herramienta para que los profesores amplíen sus objetivos de aprendizaje con los estudiantes.Este trabalho trata de uma sequência de ensino por investigação sobre o sistema respiratório utilizando a metodologia Social and Emotional Learning-SEL para ensino de Ciências, com vistas a apresentar uma proposta de ensino que propicie desenvolvimento de habilidades cognitivas e socioemocionais. O processo de ensino aprendizagem foi embasado na teoria histórico-cultural de Vygotsky e no campo didático metodológico, o ensino por investigação. Trata-se de uma pesquisa qualitativa de estudo de caso, que contou com a participação de 11 professores com titulação de mestres em Ensino de Ciências. Os resultados apresentaram o desenvolvimento de habilidades socioemocionais, em especial, o autogerenciamento e a autogestão. A atividade proposta, mostrou-se como uma rica ferramenta para professores ampliarem seus objetivos de aprendizagem com os alunos.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2022-06-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/64410.46667/renbio.v15i1.644SBEnBio Biology Teaching Journal; v.15, n. 1 (jun. 2022); 150-170Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; v.15, n. 1 (jun. 2022); 150-170Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2022: v.15, n.1 (jun. 2022); 150-1702763-889810.46667/renbio.v15i1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/644/227BrazilBrasilBrasilCopyright (c) 2022 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Decottignies, Michele Pires Krauzer, Kelly Araújo FerreiraPenha, Marina Cadete daPires, Carlos Roberto Passos, Marize Lyra Silva 2022-11-21T20:37:03Zoai:ojs.renbio.org.br:article/644Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2022-11-21T20:37:03Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false
dc.title.none.fl_str_mv Teaching sequence by investigation: respiratory system and the development of socio-emotional skills
Secuencia de enseñanza por investigación: sistema respiratorio y desarrollo de habilidades socioemocionales
Sequência de ensino por investigação: sistema respitarório e o desenvolvimento de habilidades socioemocionais
title Teaching sequence by investigation: respiratory system and the development of socio-emotional skills
spellingShingle Teaching sequence by investigation: respiratory system and the development of socio-emotional skills
Decottignies, Michele Pires
SEL
Sistema respiratório
Sequência de Ensino por investigação
Ensino de Ciências
Sequência de Ensino Investigativa
SEL
Sistema respiratório
Competências socioemocionais
SEL
Respiratory system
Teaching Sequence by Investigation
Science Teaching
Investigative Teaching Sequence
SEL
Respiratory System
Social and Emotional Competencies
SEL
Sistema respiratorio
Secuencia de enseñanza por investigación
Enseñanza de las ciencias
Secuencia didáctica de investigación
SEL
Sistema respiratorio
Habilidades socio-emocionales
title_short Teaching sequence by investigation: respiratory system and the development of socio-emotional skills
title_full Teaching sequence by investigation: respiratory system and the development of socio-emotional skills
title_fullStr Teaching sequence by investigation: respiratory system and the development of socio-emotional skills
title_full_unstemmed Teaching sequence by investigation: respiratory system and the development of socio-emotional skills
title_sort Teaching sequence by investigation: respiratory system and the development of socio-emotional skills
author Decottignies, Michele Pires
author_facet Decottignies, Michele Pires
Krauzer, Kelly Araújo Ferreira
Penha, Marina Cadete da
Pires, Carlos Roberto
Passos, Marize Lyra Silva
author_role author
author2 Krauzer, Kelly Araújo Ferreira
Penha, Marina Cadete da
Pires, Carlos Roberto
Passos, Marize Lyra Silva
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Decottignies, Michele Pires
Krauzer, Kelly Araújo Ferreira
Penha, Marina Cadete da
Pires, Carlos Roberto
Passos, Marize Lyra Silva
dc.subject.por.fl_str_mv SEL
Sistema respiratório
Sequência de Ensino por investigação
Ensino de Ciências
Sequência de Ensino Investigativa
SEL
Sistema respiratório
Competências socioemocionais
SEL
Respiratory system
Teaching Sequence by Investigation
Science Teaching
Investigative Teaching Sequence
SEL
Respiratory System
Social and Emotional Competencies
SEL
Sistema respiratorio
Secuencia de enseñanza por investigación
Enseñanza de las ciencias
Secuencia didáctica de investigación
SEL
Sistema respiratorio
Habilidades socio-emocionales
topic SEL
Sistema respiratório
Sequência de Ensino por investigação
Ensino de Ciências
Sequência de Ensino Investigativa
SEL
Sistema respiratório
Competências socioemocionais
SEL
Respiratory system
Teaching Sequence by Investigation
Science Teaching
Investigative Teaching Sequence
SEL
Respiratory System
Social and Emotional Competencies
SEL
Sistema respiratorio
Secuencia de enseñanza por investigación
Enseñanza de las ciencias
Secuencia didáctica de investigación
SEL
Sistema respiratorio
Habilidades socio-emocionales
description This work deals with a teaching sequence by investigation on the respiratory system using the Social and Emotional Learning-SEL methodology for Science teaching, with a view to presenting a teaching proposal that promotes the development of cognitive and socio-emotional skills. The teaching-learning process was based on Vygotsky's cultural-historical theory and on the methodological didactic field, teaching by investigation. This is a qualitative case study research, which included the participation of 11 teachers with a Master's degree in Science Teaching. The results showed the development of socio-emotional skills, in particular, self-management and self-management. The proposed activity proved to be a rich tool for teachers to expand their learning goals with students.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-06-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/644
10.46667/renbio.v15i1.644
url https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/644
identifier_str_mv 10.46667/renbio.v15i1.644
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/644/227
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil
Brasil
Brasil
dc.publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
dc.source.none.fl_str_mv SBEnBio Biology Teaching Journal; v.15, n. 1 (jun. 2022); 150-170
Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; v.15, n. 1 (jun. 2022); 150-170
Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2022: v.15, n.1 (jun. 2022); 150-170
2763-8898
10.46667/renbio.v15i1
reponame:Revista da SBEnBIO
instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron:SBEnBio
instname_str Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron_str SBEnBio
institution SBEnBio
reponame_str Revista da SBEnBIO
collection Revista da SBEnBIO
repository.name.fl_str_mv Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
repository.mail.fl_str_mv revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com
_version_ 1797068867416096768