Curriculum history as history of the present: investigating movements that produce notions of teaching in the fundão Biologia project – UFRJ
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da SBEnBIO |
DOI: | 10.46667/renbio.v16i1.1100 |
Texto Completo: | https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1100 |
Resumo: | The article seeks to understand how notions of teaching have been produced in the ‘Fundão Biologia’ Project (PFB) of the Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ) based on a historical, comparative and discontinuous analysis (PEDRO; FERREIRA, 2020) between the project’s three institutional phases. We consider the investigation part of an academic context marked by disputes about knowledge that is considered important and/or valid to teacher training, and about places and subjects that produce it. In the midst of knowledge and power games, based on the analysis of academic productions about the PFB, we gleamed that salvationist notions about education have been assembled, while being articulated to notions about teaching as producing knowledge, and school and teachers ,as trainers. |
id |
SBEnBio_9194d864ca87ca87d49aa589ac688e9b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.renbio.org.br:article/1100 |
network_acronym_str |
SBEnBio |
network_name_str |
Revista da SBEnBIO |
spelling |
Curriculum history as history of the present: investigating movements that produce notions of teaching in the fundão Biologia project – UFRJHistoria del currículo como historia del presente: investigando los movimientos de producción docente en el proyecto fundão Biologia – UFRJHistória do currículo como história do presente: investigando movimentos de produção da docência no projeto fundão Biologia – UFRJHistória do CurrículoProjeto Fundão BiologiaProjeto de ExtensãoFormação de ProfessoresRelação universidade-escolaAbordagem discursivaExperimentaçãoFormação inicial e continuadaCurriculum HistoryFundão Biologia ProjectExtension ProjectsTeacher TrainingUniversity-School RelationsDiscursive approachExperimentationInitial and continuing trainingHistoria del CurrículoProyecto Fundão BiologiaProyecto de AmpliaciónFormación de profesoresRelación Universidad-EscuelaEnfoque discursivoExperimentaciónFormación inicial y continuaThe article seeks to understand how notions of teaching have been produced in the ‘Fundão Biologia’ Project (PFB) of the Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ) based on a historical, comparative and discontinuous analysis (PEDRO; FERREIRA, 2020) between the project’s three institutional phases. We consider the investigation part of an academic context marked by disputes about knowledge that is considered important and/or valid to teacher training, and about places and subjects that produce it. In the midst of knowledge and power games, based on the analysis of academic productions about the PFB, we gleamed that salvationist notions about education have been assembled, while being articulated to notions about teaching as producing knowledge, and school and teachers ,as trainers.El artículo busca comprender cómo se han producido nociones de enseñanza en el Proyecto ‘Fundão Biologia’ (PFB) de la Universidad Federal de Rio de Janeiro (UFRJ) a partir de un análisis histórico, comparativo y discontinuo (PEDRO; FERREIRA, 2020) en tres fases del proyecto Considera que la investigación se enmarca en un contexto académico e investigativo marcado por disputas sobre saberes considerados importantes y/o válidos para formar docentes y sobre lugares y sujetos que los producen. En medio de los juegos de saberes y poderes, a partir del análisis de las producciones de la PFB, se asume que se han asumido concepciones salvacionistas sobre la educación, articulando la docencia como productora de saberes, y la escola y sus docentes, como formadores.O artigo busca compreender como vem sendo produzidas noções de docência no Projeto Fundão Biologia (PFB) da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) a partir de uma análise histórica, comparativa e descontínua (PEDRO; FERREIRA, 2020) em três fases do projeto. Considera que a investigação insere-se em um contexto acadêmico e investigativo marcado por disputas sobre conhecimentos considerados importantes e/ou válidos para formar docentes e sobre locais e sujeitos que produzem os mesmos. Em meio aos jogos de saber e poder, a partir da análise das produções sobre o PFB assume-se que vem sendo empreendida noções salvacionistas sobre a educação, articuladas a docência como produtora de conhecimentos e a escola e os professores da educação básica como formadores. SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2023-07-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/110010.46667/renbio.v16i1.1100SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, n.1 (jan./jun. 2023) ; 289-309Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, n.1 (jan./jun. 2023) ; 289-309Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, n.1 (jan./jun. 2023) ; 289-3092763-889810.46667/renbio.v16i1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1100/330Rio de Janeiro, 1983 a 2022Rio de Janeiro, 1983 a 2022Rio de Janeiro, 1983 a 2022Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPereira, BeatrizPedro, Gabriel Brasil de CarvalhoMoreira, Catarina de CassiaMohr, AdrianaFerreira, Marcia Serra2023-07-12T21:41:03Zoai:ojs.renbio.org.br:article/1100Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2023-07-12T21:41:03Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Curriculum history as history of the present: investigating movements that produce notions of teaching in the fundão Biologia project – UFRJ Historia del currículo como historia del presente: investigando los movimientos de producción docente en el proyecto fundão Biologia – UFRJ História do currículo como história do presente: investigando movimentos de produção da docência no projeto fundão Biologia – UFRJ |
title |
Curriculum history as history of the present: investigating movements that produce notions of teaching in the fundão Biologia project – UFRJ |
spellingShingle |
Curriculum history as history of the present: investigating movements that produce notions of teaching in the fundão Biologia project – UFRJ Curriculum history as history of the present: investigating movements that produce notions of teaching in the fundão Biologia project – UFRJ Pereira, Beatriz História do Currículo Projeto Fundão Biologia Projeto de Extensão Formação de Professores Relação universidade-escola Abordagem discursiva Experimentação Formação inicial e continuada Curriculum History Fundão Biologia Project Extension Projects Teacher Training University-School Relations Discursive approach Experimentation Initial and continuing training Historia del Currículo Proyecto Fundão Biologia Proyecto de Ampliación Formación de profesores Relación Universidad-Escuela Enfoque discursivo Experimentación Formación inicial y continua Pereira, Beatriz História do Currículo Projeto Fundão Biologia Projeto de Extensão Formação de Professores Relação universidade-escola Abordagem discursiva Experimentação Formação inicial e continuada Curriculum History Fundão Biologia Project Extension Projects Teacher Training University-School Relations Discursive approach Experimentation Initial and continuing training Historia del Currículo Proyecto Fundão Biologia Proyecto de Ampliación Formación de profesores Relación Universidad-Escuela Enfoque discursivo Experimentación Formación inicial y continua |
title_short |
Curriculum history as history of the present: investigating movements that produce notions of teaching in the fundão Biologia project – UFRJ |
title_full |
Curriculum history as history of the present: investigating movements that produce notions of teaching in the fundão Biologia project – UFRJ |
title_fullStr |
Curriculum history as history of the present: investigating movements that produce notions of teaching in the fundão Biologia project – UFRJ Curriculum history as history of the present: investigating movements that produce notions of teaching in the fundão Biologia project – UFRJ |
title_full_unstemmed |
Curriculum history as history of the present: investigating movements that produce notions of teaching in the fundão Biologia project – UFRJ Curriculum history as history of the present: investigating movements that produce notions of teaching in the fundão Biologia project – UFRJ |
title_sort |
Curriculum history as history of the present: investigating movements that produce notions of teaching in the fundão Biologia project – UFRJ |
author |
Pereira, Beatriz |
author_facet |
Pereira, Beatriz Pereira, Beatriz Pedro, Gabriel Brasil de Carvalho Moreira, Catarina de Cassia Mohr, Adriana Ferreira, Marcia Serra Pedro, Gabriel Brasil de Carvalho Moreira, Catarina de Cassia Mohr, Adriana Ferreira, Marcia Serra |
author_role |
author |
author2 |
Pedro, Gabriel Brasil de Carvalho Moreira, Catarina de Cassia Mohr, Adriana Ferreira, Marcia Serra |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pereira, Beatriz Pedro, Gabriel Brasil de Carvalho Moreira, Catarina de Cassia Mohr, Adriana Ferreira, Marcia Serra |
dc.subject.por.fl_str_mv |
História do Currículo Projeto Fundão Biologia Projeto de Extensão Formação de Professores Relação universidade-escola Abordagem discursiva Experimentação Formação inicial e continuada Curriculum History Fundão Biologia Project Extension Projects Teacher Training University-School Relations Discursive approach Experimentation Initial and continuing training Historia del Currículo Proyecto Fundão Biologia Proyecto de Ampliación Formación de profesores Relación Universidad-Escuela Enfoque discursivo Experimentación Formación inicial y continua |
topic |
História do Currículo Projeto Fundão Biologia Projeto de Extensão Formação de Professores Relação universidade-escola Abordagem discursiva Experimentação Formação inicial e continuada Curriculum History Fundão Biologia Project Extension Projects Teacher Training University-School Relations Discursive approach Experimentation Initial and continuing training Historia del Currículo Proyecto Fundão Biologia Proyecto de Ampliación Formación de profesores Relación Universidad-Escuela Enfoque discursivo Experimentación Formación inicial y continua |
description |
The article seeks to understand how notions of teaching have been produced in the ‘Fundão Biologia’ Project (PFB) of the Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ) based on a historical, comparative and discontinuous analysis (PEDRO; FERREIRA, 2020) between the project’s three institutional phases. We consider the investigation part of an academic context marked by disputes about knowledge that is considered important and/or valid to teacher training, and about places and subjects that produce it. In the midst of knowledge and power games, based on the analysis of academic productions about the PFB, we gleamed that salvationist notions about education have been assembled, while being articulated to notions about teaching as producing knowledge, and school and teachers ,as trainers. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-07-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1100 10.46667/renbio.v16i1.1100 |
url |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1100 |
identifier_str_mv |
10.46667/renbio.v16i1.1100 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1100/330 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Rio de Janeiro, 1983 a 2022 Rio de Janeiro, 1983 a 2022 Rio de Janeiro, 1983 a 2022 |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
dc.source.none.fl_str_mv |
SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, n.1 (jan./jun. 2023) ; 289-309 Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, n.1 (jan./jun. 2023) ; 289-309 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, n.1 (jan./jun. 2023) ; 289-309 2763-8898 10.46667/renbio.v16i1 reponame:Revista da SBEnBIO instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) instacron:SBEnBio |
instname_str |
Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
instacron_str |
SBEnBio |
institution |
SBEnBio |
reponame_str |
Revista da SBEnBIO |
collection |
Revista da SBEnBIO |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com |
_version_ |
1822179631290122240 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.46667/renbio.v16i1.1100 |