Curriculum history as history of the present: investigating movements that produce notions of teaching in the fundão Biologia project – UFRJ

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira, Beatriz
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Pedro, Gabriel Brasil de Carvalho, Moreira, Catarina de Cassia, Mohr, Adriana, Ferreira, Marcia Serra
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da SBEnBIO
Texto Completo: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1100
Resumo: The article seeks to understand how notions of teaching have been produced in the ‘Fundão Biologia’ Project (PFB) of the Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ) based on a historical, comparative and discontinuous analysis (PEDRO; FERREIRA, 2020) between the project’s three institutional phases. We consider the investigation part of an academic context marked by disputes about knowledge that is considered important and/or valid to teacher training, and about places and subjects that produce it. In the midst of knowledge and power games, based on the analysis of academic productions about the PFB, we gleamed that salvationist notions about education have been assembled, while being articulated to notions about teaching as producing knowledge, and school and teachers ,as trainers.
id SBEnBio_9194d864ca87ca87d49aa589ac688e9b
oai_identifier_str oai:ojs.renbio.org.br:article/1100
network_acronym_str SBEnBio
network_name_str Revista da SBEnBIO
repository_id_str
spelling Curriculum history as history of the present: investigating movements that produce notions of teaching in the fundão Biologia project – UFRJHistoria del currículo como historia del presente: investigando los movimientos de producción docente en el proyecto fundão Biologia – UFRJHistória do currículo como história do presente: investigando movimentos de produção da docência no projeto fundão Biologia – UFRJHistória do CurrículoProjeto Fundão BiologiaProjeto de ExtensãoFormação de ProfessoresRelação universidade-escolaAbordagem discursivaExperimentaçãoFormação inicial e continuadaCurriculum HistoryFundão Biologia ProjectExtension ProjectsTeacher TrainingUniversity-School RelationsDiscursive approachExperimentationInitial and continuing trainingHistoria del CurrículoProyecto Fundão BiologiaProyecto de AmpliaciónFormación de profesoresRelación Universidad-EscuelaEnfoque discursivoExperimentaciónFormación inicial y continuaThe article seeks to understand how notions of teaching have been produced in the ‘Fundão Biologia’ Project (PFB) of the Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ) based on a historical, comparative and discontinuous analysis (PEDRO; FERREIRA, 2020) between the project’s three institutional phases. We consider the investigation part of an academic context marked by disputes about knowledge that is considered important and/or valid to teacher training, and about places and subjects that produce it. In the midst of knowledge and power games, based on the analysis of academic productions about the PFB, we gleamed that salvationist notions about education have been assembled, while being articulated to notions about teaching as producing knowledge, and school and teachers ,as trainers.El artículo busca comprender cómo se han producido nociones de enseñanza en el Proyecto ‘Fundão Biologia’ (PFB) de la Universidad Federal de Rio de Janeiro (UFRJ) a partir de un análisis histórico, comparativo y discontinuo (PEDRO; FERREIRA, 2020) en tres fases del proyecto Considera que la investigación se enmarca en un contexto académico e investigativo marcado por disputas sobre saberes considerados importantes y/o válidos para formar docentes y sobre lugares y sujetos que los producen. En medio de los juegos de saberes y poderes, a partir del análisis de las producciones de la PFB, se asume que se han asumido concepciones salvacionistas sobre la educación, articulando la docencia como productora de saberes, y la escola y sus docentes, como formadores.O artigo busca compreender como vem sendo produzidas noções de docência no Projeto Fundão Biologia (PFB)       da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) a partir de uma análise histórica, comparativa e descontínua (PEDRO; FERREIRA, 2020) em três fases do projeto. Considera que a investigação insere-se em um contexto acadêmico e investigativo marcado por disputas sobre conhecimentos considerados importantes e/ou válidos para formar docentes e sobre locais e sujeitos que produzem os mesmos. Em meio aos jogos de saber e poder, a partir da análise das produções sobre o PFB assume-se que vem sendo empreendida noções salvacionistas sobre a educação, articuladas a docência como produtora de conhecimentos e a escola e os professores da educação básica como formadores. SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2023-07-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/110010.46667/renbio.v16i1.1100SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, n.1 (jan./jun. 2023) ; 289-309Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, n.1 (jan./jun. 2023) ; 289-309Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, n.1 (jan./jun. 2023) ; 289-3092763-889810.46667/renbio.v16i1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1100/330Rio de Janeiro, 1983 a 2022Rio de Janeiro, 1983 a 2022Rio de Janeiro, 1983 a 2022Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPereira, BeatrizPedro, Gabriel Brasil de CarvalhoMoreira, Catarina de CassiaMohr, AdrianaFerreira, Marcia Serra2023-07-12T21:41:03Zoai:ojs.renbio.org.br:article/1100Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2023-07-12T21:41:03Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false
dc.title.none.fl_str_mv Curriculum history as history of the present: investigating movements that produce notions of teaching in the fundão Biologia project – UFRJ
Historia del currículo como historia del presente: investigando los movimientos de producción docente en el proyecto fundão Biologia – UFRJ
História do currículo como história do presente: investigando movimentos de produção da docência no projeto fundão Biologia – UFRJ
title Curriculum history as history of the present: investigating movements that produce notions of teaching in the fundão Biologia project – UFRJ
spellingShingle Curriculum history as history of the present: investigating movements that produce notions of teaching in the fundão Biologia project – UFRJ
Pereira, Beatriz
História do Currículo
Projeto Fundão Biologia
Projeto de Extensão
Formação de Professores
Relação universidade-escola
Abordagem discursiva
Experimentação
Formação inicial e continuada
Curriculum History
Fundão Biologia Project
Extension Projects
Teacher Training
University-School Relations
Discursive approach
Experimentation
Initial and continuing training
Historia del Currículo
Proyecto Fundão Biologia
Proyecto de Ampliación
Formación de profesores
Relación Universidad-Escuela
Enfoque discursivo
Experimentación
Formación inicial y continua
title_short Curriculum history as history of the present: investigating movements that produce notions of teaching in the fundão Biologia project – UFRJ
title_full Curriculum history as history of the present: investigating movements that produce notions of teaching in the fundão Biologia project – UFRJ
title_fullStr Curriculum history as history of the present: investigating movements that produce notions of teaching in the fundão Biologia project – UFRJ
title_full_unstemmed Curriculum history as history of the present: investigating movements that produce notions of teaching in the fundão Biologia project – UFRJ
title_sort Curriculum history as history of the present: investigating movements that produce notions of teaching in the fundão Biologia project – UFRJ
author Pereira, Beatriz
author_facet Pereira, Beatriz
Pedro, Gabriel Brasil de Carvalho
Moreira, Catarina de Cassia
Mohr, Adriana
Ferreira, Marcia Serra
author_role author
author2 Pedro, Gabriel Brasil de Carvalho
Moreira, Catarina de Cassia
Mohr, Adriana
Ferreira, Marcia Serra
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira, Beatriz
Pedro, Gabriel Brasil de Carvalho
Moreira, Catarina de Cassia
Mohr, Adriana
Ferreira, Marcia Serra
dc.subject.por.fl_str_mv História do Currículo
Projeto Fundão Biologia
Projeto de Extensão
Formação de Professores
Relação universidade-escola
Abordagem discursiva
Experimentação
Formação inicial e continuada
Curriculum History
Fundão Biologia Project
Extension Projects
Teacher Training
University-School Relations
Discursive approach
Experimentation
Initial and continuing training
Historia del Currículo
Proyecto Fundão Biologia
Proyecto de Ampliación
Formación de profesores
Relación Universidad-Escuela
Enfoque discursivo
Experimentación
Formación inicial y continua
topic História do Currículo
Projeto Fundão Biologia
Projeto de Extensão
Formação de Professores
Relação universidade-escola
Abordagem discursiva
Experimentação
Formação inicial e continuada
Curriculum History
Fundão Biologia Project
Extension Projects
Teacher Training
University-School Relations
Discursive approach
Experimentation
Initial and continuing training
Historia del Currículo
Proyecto Fundão Biologia
Proyecto de Ampliación
Formación de profesores
Relación Universidad-Escuela
Enfoque discursivo
Experimentación
Formación inicial y continua
description The article seeks to understand how notions of teaching have been produced in the ‘Fundão Biologia’ Project (PFB) of the Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ) based on a historical, comparative and discontinuous analysis (PEDRO; FERREIRA, 2020) between the project’s three institutional phases. We consider the investigation part of an academic context marked by disputes about knowledge that is considered important and/or valid to teacher training, and about places and subjects that produce it. In the midst of knowledge and power games, based on the analysis of academic productions about the PFB, we gleamed that salvationist notions about education have been assembled, while being articulated to notions about teaching as producing knowledge, and school and teachers ,as trainers.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1100
10.46667/renbio.v16i1.1100
url https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1100
identifier_str_mv 10.46667/renbio.v16i1.1100
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1100/330
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Rio de Janeiro, 1983 a 2022
Rio de Janeiro, 1983 a 2022
Rio de Janeiro, 1983 a 2022
dc.publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
dc.source.none.fl_str_mv SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, n.1 (jan./jun. 2023) ; 289-309
Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, n.1 (jan./jun. 2023) ; 289-309
Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, n.1 (jan./jun. 2023) ; 289-309
2763-8898
10.46667/renbio.v16i1
reponame:Revista da SBEnBIO
instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron:SBEnBio
instname_str Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron_str SBEnBio
institution SBEnBio
reponame_str Revista da SBEnBIO
collection Revista da SBEnBIO
repository.name.fl_str_mv Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
repository.mail.fl_str_mv revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com
_version_ 1797068866277343232