The importance of practice and diversification of spaces for learning: university teaching in an urban trail with the theme of Biodiversity based on Environmental Education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da SBEnBIO |
Texto Completo: | https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1059 |
Resumo: | This manuscript presents aspects of a university course that aimed to implement an educational trail within the Federal University of Bahia, addressing topics related to biodiversity and environmental education. The research has a qualitative approach and sought to understand, together with the people who participated, aspects related to the development of the training offered to university students to be educational trail guides. Data were collected through focus groups and questionnaires and were analyzed through a hermeneutical perspective, seeking the meanings attributed collectively by the participant group. The results were structured within three categories of analysis: knowledge; ethical-aesthetic aspects, and participation and point to the need to break with traditional curricular structures and insert practices that work on human ethical and sensitive aspects. |
id |
SBEnBio_975af075ff00dd4690652827c9ca50ed |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.renbio.org.br:article/1059 |
network_acronym_str |
SBEnBio |
network_name_str |
Revista da SBEnBIO |
repository_id_str |
|
spelling |
The importance of practice and diversification of spaces for learning: university teaching in an urban trail with the theme of Biodiversity based on Environmental EducationLa importancia de la práctica y diversificación de los espacios de aprendizaje: la formación universitaria en un sendero urbano con el tema de la Biodiversidad a partir de la Educación AmbientalA importância da prática e da diversificação dos espaços de aprendizagem: a formação universitária em uma trilha urbana com a temática da Biodiversidade à luz da Educação AmbientalEducação AmbientalTrilhas UrbanasBiodiversidadeEnsino SuperiorFormação ética-estéticaFormação UniversitáriaValores éticos e estéticosEnsino-aprendizagem de biodiversidadeEnvironmental EducationUrban TrailBiodiversityUniversity TeachingEthical-Aesthetic TrainingUniversity educationEthical and aesthetic valuesBiodiversity teaching-learningEducación ambientalSenderos UrbanosBiodiversidadEnseñanza SuperiorFormación Ético-EstéticaFormación universitariaValores éticos y estéticosEnseñanza-aprendizaje de la biodiversidadThis manuscript presents aspects of a university course that aimed to implement an educational trail within the Federal University of Bahia, addressing topics related to biodiversity and environmental education. The research has a qualitative approach and sought to understand, together with the people who participated, aspects related to the development of the training offered to university students to be educational trail guides. Data were collected through focus groups and questionnaires and were analyzed through a hermeneutical perspective, seeking the meanings attributed collectively by the participant group. The results were structured within three categories of analysis: knowledge; ethical-aesthetic aspects, and participation and point to the need to break with traditional curricular structures and insert practices that work on human ethical and sensitive aspects.Este manuscrito presenta aspectos de una formación universitaria dirigida a implementar un sendero con meta educacional dentro de la Universidad Federal de Bahía, abordando temas relacionados con la biodiversidad y la educación ambiental. La investigación tiene un enfoque cualitativo y buscó comprender, junto con las personas que participaron, aspectos relacionados con el desarrollo de la formación ofrecida a los estudiantes de pregrado para ser guías educativos en este sendero. Los datos fueron recolectados a través de grupos focales y cuestionarios y fueron analizados a través de una perspectiva hermenéutica, buscando los significados atribuidos por el colectivo participante. Los resultados se estructuraron en tres categorías de análisis: conocimiento; aspectos ético-estéticos y participación y apuntan a la necesidad de romper con las estructuras curriculares tradicionales e insertar prácticas que trabajen aspectos humanos sensibles y éticos.O presente manuscrito apresenta aspectos de uma formação universitária que objetivou implementar uma trilha educativa, dentro da Universidade Federal da Bahia, abordando temas relacionados à biodiversidade e à educação ambiental. A pesquisa possui abordagem qualitativa e buscou compreender, junto às pessoas que participaram, aspectos relacionados ao desenvolvimento da formação oferecida para estudantes de graduação para serem guias e educadores dessa trilha. Os dados foram coletados através de grupo focal e questionários e foram analisados de uma perspectiva hermenêutica, buscando os sentidos atribuídos pelo coletivo participante. Os resultados se estruturaram dentro de três categorias de análise: conhecimento; aspectos éticos-estéticos e participação e apontam para a necessidade de romper estruturas tradicionais curriculares e incorporar abordagens que contemplem aspectos humanos sensíveis e éticos.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2023-12-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/105910.46667/renbio.v16i2.1059SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, n.2 (dez. 2023) ; 1343-1367Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, n.2 (dez. 2023) ; 1343-1367Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, n.2 (dez. 2023) ; 1343-13672763-889810.46667/renbio.v16i2reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1059/426Brazil; 21th centuryBrasil; Siglo 21Brasil; Século XXI Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessHofstatter, Lakshmi Juliane VallimAlmeida, Rosiléia Oliveira deEl Hani, Charbel NinoOliveira, Haydée Torres de2023-12-11T07:41:02Zoai:ojs.renbio.org.br:article/1059Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2023-12-11T07:41:02Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The importance of practice and diversification of spaces for learning: university teaching in an urban trail with the theme of Biodiversity based on Environmental Education La importancia de la práctica y diversificación de los espacios de aprendizaje: la formación universitaria en un sendero urbano con el tema de la Biodiversidad a partir de la Educación Ambiental A importância da prática e da diversificação dos espaços de aprendizagem: a formação universitária em uma trilha urbana com a temática da Biodiversidade à luz da Educação Ambiental |
title |
The importance of practice and diversification of spaces for learning: university teaching in an urban trail with the theme of Biodiversity based on Environmental Education |
spellingShingle |
The importance of practice and diversification of spaces for learning: university teaching in an urban trail with the theme of Biodiversity based on Environmental Education Hofstatter, Lakshmi Juliane Vallim Educação Ambiental Trilhas Urbanas Biodiversidade Ensino Superior Formação ética-estética Formação Universitária Valores éticos e estéticos Ensino-aprendizagem de biodiversidade Environmental Education Urban Trail Biodiversity University Teaching Ethical-Aesthetic Training University education Ethical and aesthetic values Biodiversity teaching-learning Educación ambiental Senderos Urbanos Biodiversidad Enseñanza Superior Formación Ético-Estética Formación universitaria Valores éticos y estéticos Enseñanza-aprendizaje de la biodiversidad |
title_short |
The importance of practice and diversification of spaces for learning: university teaching in an urban trail with the theme of Biodiversity based on Environmental Education |
title_full |
The importance of practice and diversification of spaces for learning: university teaching in an urban trail with the theme of Biodiversity based on Environmental Education |
title_fullStr |
The importance of practice and diversification of spaces for learning: university teaching in an urban trail with the theme of Biodiversity based on Environmental Education |
title_full_unstemmed |
The importance of practice and diversification of spaces for learning: university teaching in an urban trail with the theme of Biodiversity based on Environmental Education |
title_sort |
The importance of practice and diversification of spaces for learning: university teaching in an urban trail with the theme of Biodiversity based on Environmental Education |
author |
Hofstatter, Lakshmi Juliane Vallim |
author_facet |
Hofstatter, Lakshmi Juliane Vallim Almeida, Rosiléia Oliveira de El Hani, Charbel Nino Oliveira, Haydée Torres de |
author_role |
author |
author2 |
Almeida, Rosiléia Oliveira de El Hani, Charbel Nino Oliveira, Haydée Torres de |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Hofstatter, Lakshmi Juliane Vallim Almeida, Rosiléia Oliveira de El Hani, Charbel Nino Oliveira, Haydée Torres de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Ambiental Trilhas Urbanas Biodiversidade Ensino Superior Formação ética-estética Formação Universitária Valores éticos e estéticos Ensino-aprendizagem de biodiversidade Environmental Education Urban Trail Biodiversity University Teaching Ethical-Aesthetic Training University education Ethical and aesthetic values Biodiversity teaching-learning Educación ambiental Senderos Urbanos Biodiversidad Enseñanza Superior Formación Ético-Estética Formación universitaria Valores éticos y estéticos Enseñanza-aprendizaje de la biodiversidad |
topic |
Educação Ambiental Trilhas Urbanas Biodiversidade Ensino Superior Formação ética-estética Formação Universitária Valores éticos e estéticos Ensino-aprendizagem de biodiversidade Environmental Education Urban Trail Biodiversity University Teaching Ethical-Aesthetic Training University education Ethical and aesthetic values Biodiversity teaching-learning Educación ambiental Senderos Urbanos Biodiversidad Enseñanza Superior Formación Ético-Estética Formación universitaria Valores éticos y estéticos Enseñanza-aprendizaje de la biodiversidad |
description |
This manuscript presents aspects of a university course that aimed to implement an educational trail within the Federal University of Bahia, addressing topics related to biodiversity and environmental education. The research has a qualitative approach and sought to understand, together with the people who participated, aspects related to the development of the training offered to university students to be educational trail guides. Data were collected through focus groups and questionnaires and were analyzed through a hermeneutical perspective, seeking the meanings attributed collectively by the participant group. The results were structured within three categories of analysis: knowledge; ethical-aesthetic aspects, and participation and point to the need to break with traditional curricular structures and insert practices that work on human ethical and sensitive aspects. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1059 10.46667/renbio.v16i2.1059 |
url |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1059 |
identifier_str_mv |
10.46667/renbio.v16i2.1059 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1059/426 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; 21th century Brasil; Siglo 21 Brasil; Século XXI |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
dc.source.none.fl_str_mv |
SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, n.2 (dez. 2023) ; 1343-1367 Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, n.2 (dez. 2023) ; 1343-1367 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, n.2 (dez. 2023) ; 1343-1367 2763-8898 10.46667/renbio.v16i2 reponame:Revista da SBEnBIO instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) instacron:SBEnBio |
instname_str |
Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
instacron_str |
SBEnBio |
institution |
SBEnBio |
reponame_str |
Revista da SBEnBIO |
collection |
Revista da SBEnBIO |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com |
_version_ |
1797068866218622976 |