The importance of practice and diversification of spaces for learning: university teaching in an urban trail with the theme of Biodiversity based on Environmental Education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Hofstatter, Lakshmi Juliane Vallim
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Almeida, Rosiléia Oliveira de, El Hani, Charbel Nino, Oliveira, Haydée Torres de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da SBEnBIO
Texto Completo: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1059
Resumo: This manuscript presents aspects of a university course that aimed to implement an educational trail within the Federal University of Bahia, addressing topics related to biodiversity and environmental education. The research has a qualitative approach and sought to understand, together with the people who participated, aspects related to the development of the training offered to university students to be educational trail guides. Data were collected through focus groups and questionnaires and were analyzed through a hermeneutical perspective, seeking the meanings attributed collectively by the participant group. The results were structured within three categories of analysis: knowledge; ethical-aesthetic aspects, and participation and point to the need to break with traditional curricular structures and insert practices that work on human ethical and sensitive aspects.
id SBEnBio_975af075ff00dd4690652827c9ca50ed
oai_identifier_str oai:ojs.renbio.org.br:article/1059
network_acronym_str SBEnBio
network_name_str Revista da SBEnBIO
repository_id_str
spelling The importance of practice and diversification of spaces for learning: university teaching in an urban trail with the theme of Biodiversity based on Environmental EducationLa importancia de la práctica y diversificación de los espacios de aprendizaje: la formación universitaria en un sendero urbano con el tema de la Biodiversidad a partir de la Educación AmbientalA importância da prática e da diversificação dos espaços de aprendizagem: a formação universitária em uma trilha urbana com a temática da Biodiversidade à luz da Educação AmbientalEducação AmbientalTrilhas UrbanasBiodiversidadeEnsino SuperiorFormação ética-estéticaFormação UniversitáriaValores éticos e estéticosEnsino-aprendizagem de biodiversidadeEnvironmental EducationUrban TrailBiodiversityUniversity TeachingEthical-Aesthetic TrainingUniversity educationEthical and aesthetic valuesBiodiversity teaching-learningEducación ambientalSenderos UrbanosBiodiversidadEnseñanza SuperiorFormación Ético-EstéticaFormación universitariaValores éticos y estéticosEnseñanza-aprendizaje de la biodiversidadThis manuscript presents aspects of a university course that aimed to implement an educational trail within the Federal University of Bahia, addressing topics related to biodiversity and environmental education. The research has a qualitative approach and sought to understand, together with the people who participated, aspects related to the development of the training offered to university students to be educational trail guides. Data were collected through focus groups and questionnaires and were analyzed through a hermeneutical perspective, seeking the meanings attributed collectively by the participant group. The results were structured within three categories of analysis: knowledge; ethical-aesthetic aspects, and participation and point to the need to break with traditional curricular structures and insert practices that work on human ethical and sensitive aspects.Este manuscrito presenta aspectos de una formación universitaria dirigida a implementar un sendero con meta educacional dentro de la Universidad Federal de Bahía, abordando temas relacionados con la biodiversidad y la educación ambiental. La investigación tiene un enfoque cualitativo y buscó comprender, junto con las personas que participaron, aspectos relacionados con el desarrollo de la formación ofrecida a los estudiantes de pregrado para ser guías educativos en este sendero. Los datos fueron recolectados a través de grupos focales y cuestionarios y fueron analizados a través de una perspectiva hermenéutica, buscando los significados atribuidos por el colectivo participante. Los resultados se estructuraron en tres categorías de análisis: conocimiento; aspectos ético-estéticos y participación y apuntan a la necesidad de romper con las estructuras curriculares tradicionales e insertar prácticas que trabajen aspectos humanos sensibles y éticos.O presente manuscrito apresenta aspectos de uma formação universitária que objetivou implementar uma trilha educativa, dentro da Universidade Federal da Bahia, abordando temas relacionados à biodiversidade e à educação ambiental.  A pesquisa possui abordagem qualitativa e buscou compreender, junto às pessoas que participaram, aspectos relacionados ao desenvolvimento da formação oferecida para estudantes de graduação para serem guias e educadores dessa trilha. Os dados foram coletados através de grupo focal e questionários e foram analisados de uma perspectiva hermenêutica, buscando os sentidos atribuídos pelo coletivo participante. Os resultados se estruturaram dentro de três categorias de análise: conhecimento; aspectos éticos-estéticos e participação e apontam para a necessidade de romper estruturas tradicionais curriculares e incorporar abordagens que contemplem aspectos humanos sensíveis e éticos.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2023-12-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/105910.46667/renbio.v16i2.1059SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, n.2 (dez. 2023) ; 1343-1367Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, n.2 (dez. 2023) ; 1343-1367Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, n.2 (dez. 2023) ; 1343-13672763-889810.46667/renbio.v16i2reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1059/426Brazil; 21th centuryBrasil; Siglo 21Brasil; Século XXI Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessHofstatter, Lakshmi Juliane VallimAlmeida, Rosiléia Oliveira deEl Hani, Charbel NinoOliveira, Haydée Torres de2023-12-11T07:41:02Zoai:ojs.renbio.org.br:article/1059Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2023-12-11T07:41:02Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false
dc.title.none.fl_str_mv The importance of practice and diversification of spaces for learning: university teaching in an urban trail with the theme of Biodiversity based on Environmental Education
La importancia de la práctica y diversificación de los espacios de aprendizaje: la formación universitaria en un sendero urbano con el tema de la Biodiversidad a partir de la Educación Ambiental
A importância da prática e da diversificação dos espaços de aprendizagem: a formação universitária em uma trilha urbana com a temática da Biodiversidade à luz da Educação Ambiental
title The importance of practice and diversification of spaces for learning: university teaching in an urban trail with the theme of Biodiversity based on Environmental Education
spellingShingle The importance of practice and diversification of spaces for learning: university teaching in an urban trail with the theme of Biodiversity based on Environmental Education
Hofstatter, Lakshmi Juliane Vallim
Educação Ambiental
Trilhas Urbanas
Biodiversidade
Ensino Superior
Formação ética-estética
Formação Universitária
Valores éticos e estéticos
Ensino-aprendizagem de biodiversidade
Environmental Education
Urban Trail
Biodiversity
University Teaching
Ethical-Aesthetic Training
University education
Ethical and aesthetic values
Biodiversity teaching-learning
Educación ambiental
Senderos Urbanos
Biodiversidad
Enseñanza Superior
Formación Ético-Estética
Formación universitaria
Valores éticos y estéticos
Enseñanza-aprendizaje de la biodiversidad
title_short The importance of practice and diversification of spaces for learning: university teaching in an urban trail with the theme of Biodiversity based on Environmental Education
title_full The importance of practice and diversification of spaces for learning: university teaching in an urban trail with the theme of Biodiversity based on Environmental Education
title_fullStr The importance of practice and diversification of spaces for learning: university teaching in an urban trail with the theme of Biodiversity based on Environmental Education
title_full_unstemmed The importance of practice and diversification of spaces for learning: university teaching in an urban trail with the theme of Biodiversity based on Environmental Education
title_sort The importance of practice and diversification of spaces for learning: university teaching in an urban trail with the theme of Biodiversity based on Environmental Education
author Hofstatter, Lakshmi Juliane Vallim
author_facet Hofstatter, Lakshmi Juliane Vallim
Almeida, Rosiléia Oliveira de
El Hani, Charbel Nino
Oliveira, Haydée Torres de
author_role author
author2 Almeida, Rosiléia Oliveira de
El Hani, Charbel Nino
Oliveira, Haydée Torres de
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Hofstatter, Lakshmi Juliane Vallim
Almeida, Rosiléia Oliveira de
El Hani, Charbel Nino
Oliveira, Haydée Torres de
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Ambiental
Trilhas Urbanas
Biodiversidade
Ensino Superior
Formação ética-estética
Formação Universitária
Valores éticos e estéticos
Ensino-aprendizagem de biodiversidade
Environmental Education
Urban Trail
Biodiversity
University Teaching
Ethical-Aesthetic Training
University education
Ethical and aesthetic values
Biodiversity teaching-learning
Educación ambiental
Senderos Urbanos
Biodiversidad
Enseñanza Superior
Formación Ético-Estética
Formación universitaria
Valores éticos y estéticos
Enseñanza-aprendizaje de la biodiversidad
topic Educação Ambiental
Trilhas Urbanas
Biodiversidade
Ensino Superior
Formação ética-estética
Formação Universitária
Valores éticos e estéticos
Ensino-aprendizagem de biodiversidade
Environmental Education
Urban Trail
Biodiversity
University Teaching
Ethical-Aesthetic Training
University education
Ethical and aesthetic values
Biodiversity teaching-learning
Educación ambiental
Senderos Urbanos
Biodiversidad
Enseñanza Superior
Formación Ético-Estética
Formación universitaria
Valores éticos y estéticos
Enseñanza-aprendizaje de la biodiversidad
description This manuscript presents aspects of a university course that aimed to implement an educational trail within the Federal University of Bahia, addressing topics related to biodiversity and environmental education. The research has a qualitative approach and sought to understand, together with the people who participated, aspects related to the development of the training offered to university students to be educational trail guides. Data were collected through focus groups and questionnaires and were analyzed through a hermeneutical perspective, seeking the meanings attributed collectively by the participant group. The results were structured within three categories of analysis: knowledge; ethical-aesthetic aspects, and participation and point to the need to break with traditional curricular structures and insert practices that work on human ethical and sensitive aspects.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1059
10.46667/renbio.v16i2.1059
url https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1059
identifier_str_mv 10.46667/renbio.v16i2.1059
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1059/426
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; 21th century
Brasil; Siglo 21
Brasil; Século XXI
dc.publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
dc.source.none.fl_str_mv SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, n.2 (dez. 2023) ; 1343-1367
Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, n.2 (dez. 2023) ; 1343-1367
Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, n.2 (dez. 2023) ; 1343-1367
2763-8898
10.46667/renbio.v16i2
reponame:Revista da SBEnBIO
instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron:SBEnBio
instname_str Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron_str SBEnBio
institution SBEnBio
reponame_str Revista da SBEnBIO
collection Revista da SBEnBIO
repository.name.fl_str_mv Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
repository.mail.fl_str_mv revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com
_version_ 1797068866218622976