Use of augmented reality software as a pedagogical tool: Virtuali Tee app presentation

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Quinquiolo, Natália Carvalho Rosas
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Santos, Carlos Alberto Moreira dos, Souza, Mariana Aranha de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da SBEnBIO
Texto Completo: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/309
Resumo: The use of technologies in education is becoming increasingly frequent and important in the modern society. In this context, the present work seeks to present to students of the eighth year of elementary school, aged between 14 and 15 years, the possibilities of applying augmented reality software that allows students to visualize and interact with some systems of the human body, thus favoring the learning process. To do so, students downloaded a software in their smartphones, the Virtuali tee, that works in conjunction with a specific tee that allows the user to virtually contact the human body and some of its organs and systems in an interactive and dynamic way.
id SBEnBio_d9608d7fdfbfeebf9a7d1a73542f021a
oai_identifier_str oai:ojs.renbio.org.br:article/309
network_acronym_str SBEnBio
network_name_str Revista da SBEnBIO
repository_id_str
spelling Use of augmented reality software as a pedagogical tool: Virtuali Tee app presentationEl uso de software de realidad aumentada como herramienta pedagógica: presentación de la solicitud camiseta virtualesUso de software de realidade aumentada como ferramenta pedagógica: apresentação do aplicativo Virtual TeeRealidade aumentada EnsinoCorpo humanoRealidade aumentadaAugmented realityEducationHuman bodyAugmented realityRealidad aumentadaEnseñanzaCuerpo humanoRealidad aumentadaThe use of technologies in education is becoming increasingly frequent and important in the modern society. In this context, the present work seeks to present to students of the eighth year of elementary school, aged between 14 and 15 years, the possibilities of applying augmented reality software that allows students to visualize and interact with some systems of the human body, thus favoring the learning process. To do so, students downloaded a software in their smartphones, the Virtuali tee, that works in conjunction with a specific tee that allows the user to virtually contact the human body and some of its organs and systems in an interactive and dynamic way.El uso de tecnologías en el campo educativo se ha vuelto cada vez más frecuente e importante en la sociedad actual. En este contexto, este artículo describe la intervención realizada con estudiantes de octavo grado de primaria, con edades comprendidas entre los 14 y los 15 años, involucrando las posibilidades de aplicar software de realidad aumentada que permita visualizar e interactuar con algunos sistemas del cuerpo humano, favoreciendo así el proceso de aprendizaje. Para ello, los alumnos descargaron en sus celulares una aplicación, la virtuali tee, que funciona en conjunto con una camiseta específica que permite al usuario tener contacto virtualmente con el cuerpo humano y algunos de sus órganos y sistemas de manera interactiva y dinámica. Los resultados mostraron que el uso de esta estrategia es positivo para los estudiantes, promoviendo el interés y la interacción entre los estudiantes, a favor de un aprendizaje significativo.O uso de tecnologias no âmbito educacional vem se tornando cada vez mais frequente e importante na sociedade atual. Dentro deste contexto, o presente trabalho busca apresentar a estudantes do oitavo ano do ensino fundamental, com idade entre 14 e 15 anos, as possiblidades de aplicação de um software de realidade virtual que permite aos estudantes visualizar e interagir com alguns sistemas do corpo humano, favorecendo assim o processo de aprendizagem. Para tanto, os alunos baixaram um aplicativo em seus celulares, o virtuali tee, que funciona conjuntamente com uma camiseta específica que permite ao usuário ter contato virtualmente com o corpo humano e alguns de seus órgãos e sistemas de forma interativa e dinâmica.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2020-10-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/30910.46667/renbio.v13i2.309SBEnBio Biology Teaching Journal; 2020: v.13, n.2 (out. 2020); 328-345Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2020: v.13, n.2 (out. 2020); 328-345Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2020: v.13, n.2 (out. 2020); 328-3452763-889810.46667/renbio.v13i2reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/309/118BrazilBrasilBrasilCopyright (c) 2020 Natália Carvalho Rosas Quinquiolo, Carlos Alberto Moreira dos Santos, Mariana Aranha de Souzahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessQuinquiolo, Natália Carvalho RosasSantos, Carlos Alberto Moreira dosSouza, Mariana Aranha de2021-04-28T18:05:10Zoai:ojs.renbio.org.br:article/309Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2021-04-28T18:05:10Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false
dc.title.none.fl_str_mv Use of augmented reality software as a pedagogical tool: Virtuali Tee app presentation
El uso de software de realidad aumentada como herramienta pedagógica: presentación de la solicitud camiseta virtuales
Uso de software de realidade aumentada como ferramenta pedagógica: apresentação do aplicativo Virtual Tee
title Use of augmented reality software as a pedagogical tool: Virtuali Tee app presentation
spellingShingle Use of augmented reality software as a pedagogical tool: Virtuali Tee app presentation
Quinquiolo, Natália Carvalho Rosas
Realidade aumentada
Ensino
Corpo humano
Realidade aumentada
Augmented reality
Education
Human body
Augmented reality
Realidad aumentada
Enseñanza
Cuerpo humano
Realidad aumentada
title_short Use of augmented reality software as a pedagogical tool: Virtuali Tee app presentation
title_full Use of augmented reality software as a pedagogical tool: Virtuali Tee app presentation
title_fullStr Use of augmented reality software as a pedagogical tool: Virtuali Tee app presentation
title_full_unstemmed Use of augmented reality software as a pedagogical tool: Virtuali Tee app presentation
title_sort Use of augmented reality software as a pedagogical tool: Virtuali Tee app presentation
author Quinquiolo, Natália Carvalho Rosas
author_facet Quinquiolo, Natália Carvalho Rosas
Santos, Carlos Alberto Moreira dos
Souza, Mariana Aranha de
author_role author
author2 Santos, Carlos Alberto Moreira dos
Souza, Mariana Aranha de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Quinquiolo, Natália Carvalho Rosas
Santos, Carlos Alberto Moreira dos
Souza, Mariana Aranha de
dc.subject.por.fl_str_mv Realidade aumentada
Ensino
Corpo humano
Realidade aumentada
Augmented reality
Education
Human body
Augmented reality
Realidad aumentada
Enseñanza
Cuerpo humano
Realidad aumentada
topic Realidade aumentada
Ensino
Corpo humano
Realidade aumentada
Augmented reality
Education
Human body
Augmented reality
Realidad aumentada
Enseñanza
Cuerpo humano
Realidad aumentada
description The use of technologies in education is becoming increasingly frequent and important in the modern society. In this context, the present work seeks to present to students of the eighth year of elementary school, aged between 14 and 15 years, the possibilities of applying augmented reality software that allows students to visualize and interact with some systems of the human body, thus favoring the learning process. To do so, students downloaded a software in their smartphones, the Virtuali tee, that works in conjunction with a specific tee that allows the user to virtually contact the human body and some of its organs and systems in an interactive and dynamic way.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-10-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/309
10.46667/renbio.v13i2.309
url https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/309
identifier_str_mv 10.46667/renbio.v13i2.309
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/309/118
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil
Brasil
Brasil
dc.publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
dc.source.none.fl_str_mv SBEnBio Biology Teaching Journal; 2020: v.13, n.2 (out. 2020); 328-345
Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2020: v.13, n.2 (out. 2020); 328-345
Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2020: v.13, n.2 (out. 2020); 328-345
2763-8898
10.46667/renbio.v13i2
reponame:Revista da SBEnBIO
instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron:SBEnBio
instname_str Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron_str SBEnBio
institution SBEnBio
reponame_str Revista da SBEnBIO
collection Revista da SBEnBIO
repository.name.fl_str_mv Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
repository.mail.fl_str_mv revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com
_version_ 1797068866908585984