Use of augmented reality software as a pedagogical tool: Virtuali Tee app presentation
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da SBEnBIO |
Texto Completo: | https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/309 |
Resumo: | The use of technologies in education is becoming increasingly frequent and important in the modern society. In this context, the present work seeks to present to students of the eighth year of elementary school, aged between 14 and 15 years, the possibilities of applying augmented reality software that allows students to visualize and interact with some systems of the human body, thus favoring the learning process. To do so, students downloaded a software in their smartphones, the Virtuali tee, that works in conjunction with a specific tee that allows the user to virtually contact the human body and some of its organs and systems in an interactive and dynamic way. |
id |
SBEnBio_d9608d7fdfbfeebf9a7d1a73542f021a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.renbio.org.br:article/309 |
network_acronym_str |
SBEnBio |
network_name_str |
Revista da SBEnBIO |
repository_id_str |
|
spelling |
Use of augmented reality software as a pedagogical tool: Virtuali Tee app presentationEl uso de software de realidad aumentada como herramienta pedagógica: presentación de la solicitud camiseta virtualesUso de software de realidade aumentada como ferramenta pedagógica: apresentação do aplicativo Virtual TeeRealidade aumentada EnsinoCorpo humanoRealidade aumentadaAugmented realityEducationHuman bodyAugmented realityRealidad aumentadaEnseñanzaCuerpo humanoRealidad aumentadaThe use of technologies in education is becoming increasingly frequent and important in the modern society. In this context, the present work seeks to present to students of the eighth year of elementary school, aged between 14 and 15 years, the possibilities of applying augmented reality software that allows students to visualize and interact with some systems of the human body, thus favoring the learning process. To do so, students downloaded a software in their smartphones, the Virtuali tee, that works in conjunction with a specific tee that allows the user to virtually contact the human body and some of its organs and systems in an interactive and dynamic way.El uso de tecnologías en el campo educativo se ha vuelto cada vez más frecuente e importante en la sociedad actual. En este contexto, este artículo describe la intervención realizada con estudiantes de octavo grado de primaria, con edades comprendidas entre los 14 y los 15 años, involucrando las posibilidades de aplicar software de realidad aumentada que permita visualizar e interactuar con algunos sistemas del cuerpo humano, favoreciendo así el proceso de aprendizaje. Para ello, los alumnos descargaron en sus celulares una aplicación, la virtuali tee, que funciona en conjunto con una camiseta específica que permite al usuario tener contacto virtualmente con el cuerpo humano y algunos de sus órganos y sistemas de manera interactiva y dinámica. Los resultados mostraron que el uso de esta estrategia es positivo para los estudiantes, promoviendo el interés y la interacción entre los estudiantes, a favor de un aprendizaje significativo.O uso de tecnologias no âmbito educacional vem se tornando cada vez mais frequente e importante na sociedade atual. Dentro deste contexto, o presente trabalho busca apresentar a estudantes do oitavo ano do ensino fundamental, com idade entre 14 e 15 anos, as possiblidades de aplicação de um software de realidade virtual que permite aos estudantes visualizar e interagir com alguns sistemas do corpo humano, favorecendo assim o processo de aprendizagem. Para tanto, os alunos baixaram um aplicativo em seus celulares, o virtuali tee, que funciona conjuntamente com uma camiseta específica que permite ao usuário ter contato virtualmente com o corpo humano e alguns de seus órgãos e sistemas de forma interativa e dinâmica.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2020-10-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/30910.46667/renbio.v13i2.309SBEnBio Biology Teaching Journal; 2020: v.13, n.2 (out. 2020); 328-345Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2020: v.13, n.2 (out. 2020); 328-345Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2020: v.13, n.2 (out. 2020); 328-3452763-889810.46667/renbio.v13i2reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/309/118BrazilBrasilBrasilCopyright (c) 2020 Natália Carvalho Rosas Quinquiolo, Carlos Alberto Moreira dos Santos, Mariana Aranha de Souzahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessQuinquiolo, Natália Carvalho RosasSantos, Carlos Alberto Moreira dosSouza, Mariana Aranha de2021-04-28T18:05:10Zoai:ojs.renbio.org.br:article/309Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2021-04-28T18:05:10Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Use of augmented reality software as a pedagogical tool: Virtuali Tee app presentation El uso de software de realidad aumentada como herramienta pedagógica: presentación de la solicitud camiseta virtuales Uso de software de realidade aumentada como ferramenta pedagógica: apresentação do aplicativo Virtual Tee |
title |
Use of augmented reality software as a pedagogical tool: Virtuali Tee app presentation |
spellingShingle |
Use of augmented reality software as a pedagogical tool: Virtuali Tee app presentation Quinquiolo, Natália Carvalho Rosas Realidade aumentada Ensino Corpo humano Realidade aumentada Augmented reality Education Human body Augmented reality Realidad aumentada Enseñanza Cuerpo humano Realidad aumentada |
title_short |
Use of augmented reality software as a pedagogical tool: Virtuali Tee app presentation |
title_full |
Use of augmented reality software as a pedagogical tool: Virtuali Tee app presentation |
title_fullStr |
Use of augmented reality software as a pedagogical tool: Virtuali Tee app presentation |
title_full_unstemmed |
Use of augmented reality software as a pedagogical tool: Virtuali Tee app presentation |
title_sort |
Use of augmented reality software as a pedagogical tool: Virtuali Tee app presentation |
author |
Quinquiolo, Natália Carvalho Rosas |
author_facet |
Quinquiolo, Natália Carvalho Rosas Santos, Carlos Alberto Moreira dos Souza, Mariana Aranha de |
author_role |
author |
author2 |
Santos, Carlos Alberto Moreira dos Souza, Mariana Aranha de |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Quinquiolo, Natália Carvalho Rosas Santos, Carlos Alberto Moreira dos Souza, Mariana Aranha de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Realidade aumentada Ensino Corpo humano Realidade aumentada Augmented reality Education Human body Augmented reality Realidad aumentada Enseñanza Cuerpo humano Realidad aumentada |
topic |
Realidade aumentada Ensino Corpo humano Realidade aumentada Augmented reality Education Human body Augmented reality Realidad aumentada Enseñanza Cuerpo humano Realidad aumentada |
description |
The use of technologies in education is becoming increasingly frequent and important in the modern society. In this context, the present work seeks to present to students of the eighth year of elementary school, aged between 14 and 15 years, the possibilities of applying augmented reality software that allows students to visualize and interact with some systems of the human body, thus favoring the learning process. To do so, students downloaded a software in their smartphones, the Virtuali tee, that works in conjunction with a specific tee that allows the user to virtually contact the human body and some of its organs and systems in an interactive and dynamic way. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-10-17 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/309 10.46667/renbio.v13i2.309 |
url |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/309 |
identifier_str_mv |
10.46667/renbio.v13i2.309 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/309/118 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil Brasil Brasil |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
dc.source.none.fl_str_mv |
SBEnBio Biology Teaching Journal; 2020: v.13, n.2 (out. 2020); 328-345 Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2020: v.13, n.2 (out. 2020); 328-345 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2020: v.13, n.2 (out. 2020); 328-345 2763-8898 10.46667/renbio.v13i2 reponame:Revista da SBEnBIO instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) instacron:SBEnBio |
instname_str |
Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
instacron_str |
SBEnBio |
institution |
SBEnBio |
reponame_str |
Revista da SBEnBIO |
collection |
Revista da SBEnBIO |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com |
_version_ |
1797068866908585984 |