Active methodologies: an experience report from undergraduate students in medicine of Vila Velha University in the Community Interaction module

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dalla, Marcello Dala Bernardina
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Moura, Gabriel Alfena Gamaro de, Bergamaschi, Mariana Scandian
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (Online)
Texto Completo: https://www.rbmfc.org.br/rbmfc/article/view/647
Resumo: This article reports the experience of applying active methodologies in the module“Learning, Services and Community Interaction Program” (PISEC) of the medicine course of Vila Velha University (UVV). We used the problematization methodology, which consists of five steps: observation of reality; defining key points; theorizing; hypothesis of solution and application to reality. The problematization provides reflective opportunities for teacher-mediated interaction activities, which are a key element to students’ personal satisfaction and improvements in learning process.
id SBMFC-1_8fd23ba38c37a0a5b49442575091b9f8
oai_identifier_str oai:ojs.rbmfc.org.br:article/647
network_acronym_str SBMFC-1
network_name_str Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (Online)
repository_id_str
spelling Active methodologies: an experience report from undergraduate students in medicine of Vila Velha University in the Community Interaction moduleMetodologías activas: un relato de experiencia de estudiantes de pregrado en medicina de la Universidad Vila Velha en la disciplina de Interacción ComunitariaMetodologias ativas: um relato de experiência de estudantes de graduação em medicina da Universidade Vila Velha na disciplina de Interação ComunitáriaCommunity IntegrationEducationMedicalProblem-Based LearningIntegración a la ComunidadEducación MédicaAprendizaje Basado en ProblemasIntegração ComunitáriaEducação MédicaAprendizagem Baseada em ProblemasRelações Comunidade-InstituiçãoThis article reports the experience of applying active methodologies in the module“Learning, Services and Community Interaction Program” (PISEC) of the medicine course of Vila Velha University (UVV). We used the problematization methodology, which consists of five steps: observation of reality; defining key points; theorizing; hypothesis of solution and application to reality. The problematization provides reflective opportunities for teacher-mediated interaction activities, which are a key element to students’ personal satisfaction and improvements in learning process.Este artículo presenta la experiencia de aplicación de metodologías activas en la disciplina “Programa Interactivo de Aprendizaje, Servicio y Comunidad” (PISEC) del curso de Medicina de la Universidad Vila Velha (UVV). Se utilizó la metodología de problematización, que consiste en cinco pasos: observación de la realidad; definición de puntos claves; teorización; hipótesis de solución y aplicación a la realidad. La problematización ofrece oportunidades de reflexión sobre las actividades de interacción mediadas por el profesor, siendo un elemento clave para la satisfacción personal de los estudiantes y para mejorar el proceso de aprendizaje.Este artigo relata a experiência de aplicação de metodologias ativas na disciplina “Programa de Interação Serviço Ensino e Comunidade” (PISEC) do curso de Medicina da Universidade Vila Velha (UVV). Utilizou-se a metodologia da problematização, que consiste em cinco passos: observação da realidade; definição de pontos-chave; teorização; hipótese de solução e aplicação à realidade. A problematização oportuniza a reflexão mediada pelo professor sobre atividades de interação, sendo um elemento chave para a satisfação pessoal dos alunos e para a melhoria do processo de aprendizagem.Sociedade Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (SBMFC)2015-03-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionRelatos de Experiência; Case ReportsRelato de Experienciaapplication/pdfhttps://www.rbmfc.org.br/rbmfc/article/view/64710.5712/rbmfc10(34)647Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade; Vol. 10 No. 34 (2015): Janeiro-Março; 1-6Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade; Vol. 10 Núm. 34 (2015): Janeiro-Março; 1-6Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade; v. 10 n. 34 (2015): Janeiro-Março; 1-62179-79941809-5909reponame:Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (Online)instname:Sociedade Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (SBMFC)instacron:SBMFCporhttps://www.rbmfc.org.br/rbmfc/article/view/647/673Copyright (c) 2015 Marcello Dala Bernardina Dalla, Gabriel Alfena Gamaro de Moura, Mariana Scandian Bergamaschiinfo:eu-repo/semantics/openAccessDalla, Marcello Dala BernardinaMoura, Gabriel Alfena Gamaro deBergamaschi, Mariana Scandian2020-05-21T20:19:25Zoai:ojs.rbmfc.org.br:article/647Revistahttp://www.rbmfc.org.br/index.php/rbmfchttps://www.rbmfc.org.br/rbmfc/oai||david@sbmfc.org.br2179-79941809-5909opendoar:2020-05-21T20:19:25Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (Online) - Sociedade Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (SBMFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Active methodologies: an experience report from undergraduate students in medicine of Vila Velha University in the Community Interaction module
Metodologías activas: un relato de experiencia de estudiantes de pregrado en medicina de la Universidad Vila Velha en la disciplina de Interacción Comunitaria
Metodologias ativas: um relato de experiência de estudantes de graduação em medicina da Universidade Vila Velha na disciplina de Interação Comunitária
title Active methodologies: an experience report from undergraduate students in medicine of Vila Velha University in the Community Interaction module
spellingShingle Active methodologies: an experience report from undergraduate students in medicine of Vila Velha University in the Community Interaction module
Dalla, Marcello Dala Bernardina
Community Integration
Education
Medical
Problem-Based Learning
Integración a la Comunidad
Educación Médica
Aprendizaje Basado en Problemas
Integração Comunitária
Educação Médica
Aprendizagem Baseada em Problemas
Relações Comunidade-Instituição
title_short Active methodologies: an experience report from undergraduate students in medicine of Vila Velha University in the Community Interaction module
title_full Active methodologies: an experience report from undergraduate students in medicine of Vila Velha University in the Community Interaction module
title_fullStr Active methodologies: an experience report from undergraduate students in medicine of Vila Velha University in the Community Interaction module
title_full_unstemmed Active methodologies: an experience report from undergraduate students in medicine of Vila Velha University in the Community Interaction module
title_sort Active methodologies: an experience report from undergraduate students in medicine of Vila Velha University in the Community Interaction module
author Dalla, Marcello Dala Bernardina
author_facet Dalla, Marcello Dala Bernardina
Moura, Gabriel Alfena Gamaro de
Bergamaschi, Mariana Scandian
author_role author
author2 Moura, Gabriel Alfena Gamaro de
Bergamaschi, Mariana Scandian
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dalla, Marcello Dala Bernardina
Moura, Gabriel Alfena Gamaro de
Bergamaschi, Mariana Scandian
dc.subject.por.fl_str_mv Community Integration
Education
Medical
Problem-Based Learning
Integración a la Comunidad
Educación Médica
Aprendizaje Basado en Problemas
Integração Comunitária
Educação Médica
Aprendizagem Baseada em Problemas
Relações Comunidade-Instituição
topic Community Integration
Education
Medical
Problem-Based Learning
Integración a la Comunidad
Educación Médica
Aprendizaje Basado en Problemas
Integração Comunitária
Educação Médica
Aprendizagem Baseada em Problemas
Relações Comunidade-Instituição
description This article reports the experience of applying active methodologies in the module“Learning, Services and Community Interaction Program” (PISEC) of the medicine course of Vila Velha University (UVV). We used the problematization methodology, which consists of five steps: observation of reality; defining key points; theorizing; hypothesis of solution and application to reality. The problematization provides reflective opportunities for teacher-mediated interaction activities, which are a key element to students’ personal satisfaction and improvements in learning process.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-03-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Relatos de Experiência; Case Reports
Relato de Experiencia
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.rbmfc.org.br/rbmfc/article/view/647
10.5712/rbmfc10(34)647
url https://www.rbmfc.org.br/rbmfc/article/view/647
identifier_str_mv 10.5712/rbmfc10(34)647
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.rbmfc.org.br/rbmfc/article/view/647/673
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (SBMFC)
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (SBMFC)
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade; Vol. 10 No. 34 (2015): Janeiro-Março; 1-6
Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade; Vol. 10 Núm. 34 (2015): Janeiro-Março; 1-6
Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade; v. 10 n. 34 (2015): Janeiro-Março; 1-6
2179-7994
1809-5909
reponame:Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (Online)
instname:Sociedade Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (SBMFC)
instacron:SBMFC
instname_str Sociedade Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (SBMFC)
instacron_str SBMFC
institution SBMFC
reponame_str Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (Online)
collection Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (Online) - Sociedade Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (SBMFC)
repository.mail.fl_str_mv ||david@sbmfc.org.br
_version_ 1752122106798145536