Active methodologies: an experience report from undergraduate students in medicine of Vila Velha University in the Community Interaction module
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Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (Online) |
Texto Completo: | https://www.rbmfc.org.br/rbmfc/article/view/647 |
Resumo: | This article reports the experience of applying active methodologies in the module“Learning, Services and Community Interaction Program” (PISEC) of the medicine course of Vila Velha University (UVV). We used the problematization methodology, which consists of five steps: observation of reality; defining key points; theorizing; hypothesis of solution and application to reality. The problematization provides reflective opportunities for teacher-mediated interaction activities, which are a key element to students’ personal satisfaction and improvements in learning process. |
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Active methodologies: an experience report from undergraduate students in medicine of Vila Velha University in the Community Interaction moduleMetodologías activas: un relato de experiencia de estudiantes de pregrado en medicina de la Universidad Vila Velha en la disciplina de Interacción ComunitariaMetodologias ativas: um relato de experiência de estudantes de graduação em medicina da Universidade Vila Velha na disciplina de Interação ComunitáriaCommunity IntegrationEducationMedicalProblem-Based LearningIntegración a la ComunidadEducación MédicaAprendizaje Basado en ProblemasIntegração ComunitáriaEducação MédicaAprendizagem Baseada em ProblemasRelações Comunidade-InstituiçãoThis article reports the experience of applying active methodologies in the module“Learning, Services and Community Interaction Program” (PISEC) of the medicine course of Vila Velha University (UVV). We used the problematization methodology, which consists of five steps: observation of reality; defining key points; theorizing; hypothesis of solution and application to reality. The problematization provides reflective opportunities for teacher-mediated interaction activities, which are a key element to students’ personal satisfaction and improvements in learning process.Este artículo presenta la experiencia de aplicación de metodologías activas en la disciplina “Programa Interactivo de Aprendizaje, Servicio y Comunidad” (PISEC) del curso de Medicina de la Universidad Vila Velha (UVV). Se utilizó la metodología de problematización, que consiste en cinco pasos: observación de la realidad; definición de puntos claves; teorización; hipótesis de solución y aplicación a la realidad. La problematización ofrece oportunidades de reflexión sobre las actividades de interacción mediadas por el profesor, siendo un elemento clave para la satisfacción personal de los estudiantes y para mejorar el proceso de aprendizaje.Este artigo relata a experiência de aplicação de metodologias ativas na disciplina “Programa de Interação Serviço Ensino e Comunidade” (PISEC) do curso de Medicina da Universidade Vila Velha (UVV). Utilizou-se a metodologia da problematização, que consiste em cinco passos: observação da realidade; definição de pontos-chave; teorização; hipótese de solução e aplicação à realidade. A problematização oportuniza a reflexão mediada pelo professor sobre atividades de interação, sendo um elemento chave para a satisfação pessoal dos alunos e para a melhoria do processo de aprendizagem.Sociedade Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (SBMFC)2015-03-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionRelatos de Experiência; Case ReportsRelato de Experienciaapplication/pdfhttps://www.rbmfc.org.br/rbmfc/article/view/64710.5712/rbmfc10(34)647Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade; Vol. 10 No. 34 (2015): Janeiro-Março; 1-6Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade; Vol. 10 Núm. 34 (2015): Janeiro-Março; 1-6Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade; v. 10 n. 34 (2015): Janeiro-Março; 1-62179-79941809-5909reponame:Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (Online)instname:Sociedade Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (SBMFC)instacron:SBMFCporhttps://www.rbmfc.org.br/rbmfc/article/view/647/673Copyright (c) 2015 Marcello Dala Bernardina Dalla, Gabriel Alfena Gamaro de Moura, Mariana Scandian Bergamaschiinfo:eu-repo/semantics/openAccessDalla, Marcello Dala BernardinaMoura, Gabriel Alfena Gamaro deBergamaschi, Mariana Scandian2020-05-21T20:19:25Zoai:ojs.rbmfc.org.br:article/647Revistahttp://www.rbmfc.org.br/index.php/rbmfchttps://www.rbmfc.org.br/rbmfc/oai||david@sbmfc.org.br2179-79941809-5909opendoar:2020-05-21T20:19:25Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (Online) - Sociedade Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (SBMFC)false |
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