Recent changes in the National Primary Care Policy: a critical appraisal
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (Online) |
Texto Completo: | https://www.rbmfc.org.br/rbmfc/article/view/417 |
Resumo: | The new National Primary Care Policy keeps the essence of the previous one while incorporating innovations from the past 5 years,such as the recent flexibility of the weekly working hours of medical doctors. The Brazilian Ministry of Health has also created a series ofworking incentives for the municipalities with difficulties in attracting and/or keeping physicians, but it has not tackled the issue of laborrelations precariousness yet. The National Program for Improvement in Access and Quality of Primary Care (PMAQ-AB) can contribute tothe discussion on the primary health care model in Brazil; but it has technical problems, and an important part of its instruments is stillunknown. The effective promotion of access and quality depends on enforcing the theoretical limit of 4,000 people per team and selectingand/or gratifying primary health care workers for their specialty in family and community medicine. |
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Recent changes in the National Primary Care Policy: a critical appraisalCambios recientes en la Política Nacional de Atención Primaria: uma evaluación críticaMudanças recentes na Política Nacional de Atenção Básica: uma análise críticaPrimary Health CareFamily PracticeHealth PolicyHealth Care QualityAccess and EvaluationDistribution of PhysiciansAtención Primaria de SaludMedicina Familiar y ComunitariaPolítica de SaludCalidadAcceso y Evaluación de la Atención de SaludDistribución de MédicosAtenção Primária à SaúdeMedicina de Família e ComunidadePolítica de SaúdeQualidadeAcesso e Avaliação da Assistência à SaúdeDistribuição de MédicosThe new National Primary Care Policy keeps the essence of the previous one while incorporating innovations from the past 5 years,such as the recent flexibility of the weekly working hours of medical doctors. The Brazilian Ministry of Health has also created a series ofworking incentives for the municipalities with difficulties in attracting and/or keeping physicians, but it has not tackled the issue of laborrelations precariousness yet. The National Program for Improvement in Access and Quality of Primary Care (PMAQ-AB) can contribute tothe discussion on the primary health care model in Brazil; but it has technical problems, and an important part of its instruments is stillunknown. The effective promotion of access and quality depends on enforcing the theoretical limit of 4,000 people per team and selectingand/or gratifying primary health care workers for their specialty in family and community medicine.La nueva Política Nacional de Atención Primaria (PNAP) mantiene la esencia del anterior, al mismo tiempo que incorpora las innovacionesde los últimos 5 años, como la flexibilización reciente de la carga horaria semanal del médico de la familia y comunidad. El Ministerio deSalud de Brasil también creó una serie de incentivos para el trabajo en los municipios con dificultades para atraer o retener a los médicos,pero aún no abordó la cuestión de la precariedad de las relaciones laborales. El Programa de Mejoramiento del Acceso y de la Calidad dela Atención Primaria (PMAC-AP) puede mejorar la discusión sobre el modelo de atención primaria de salud en Brasil, pero hay problemastécnicos y algunos de sus instrumentos aún son desconocidos. La promoción efectiva del acceso y de la calidad pasa por la exigenciadel límite teórico de 4,000 personas por equipo, y por la selección y/o gratificación de trabajadores de atención primaria de salud por suespecialidad en medicina familiar y comunitaria.A nova Política Nacional de Atenção Básica (PNAB) mantém a essência do documento anterior, ao mesmo tempo que incorpora as inovaçõesdos últimos 5 anos, como a recente flexibilização da carga horária semanal do médico de família e comunidade. O Ministério da Saúdetambém criou uma série de incentivos para o trabalho em municípios com dificuldade de atração ou retenção de médicos, mas ainda nãointerferiu na precariedade dos vínculos de trabalho. O Programa de Melhoria do Acesso e da Qualidade da Atenção Básica (PMAQ-AB)pode melhorar a discussão sobre o modelo de atenção primária à saúde no País, mas tem problemas técnicos e uma parte importantede seus instrumentos ainda são desconhecidos. A efetiva promoção do acesso e da qualidade passa pela imposição do limite teórico de4 mil pessoas por equipe, e pela seleção e/ou premiação de especialistas em medicina de família e comunidade.Sociedade Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (SBMFC)2012-01-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDebate; Debate; Debateapplication/pdfhttps://www.rbmfc.org.br/rbmfc/article/view/41710.5712/rbmfc7(22)417Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade; Vol. 7 No. 22 (2012); 5-9Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade; Vol. 7 Núm. 22 (2012); 5-9Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade; v. 7 n. 22 (2012); 5-92179-79941809-5909reponame:Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (Online)instname:Sociedade Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (SBMFC)instacron:SBMFCporhttps://www.rbmfc.org.br/rbmfc/article/view/417/441Copyright (c) 2012 Leonardo Ferreira Fontenelleinfo:eu-repo/semantics/openAccessFontenelle, Leonardo Ferreira2020-05-21T21:00:12Zoai:ojs.rbmfc.org.br:article/417Revistahttp://www.rbmfc.org.br/index.php/rbmfchttps://www.rbmfc.org.br/rbmfc/oai||david@sbmfc.org.br2179-79941809-5909opendoar:2020-05-21T21:00:12Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (Online) - Sociedade Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (SBMFC)false |
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