Doctors throughout Brazil Program: innovation or continuity?
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (Online) |
Texto Completo: | https://www.rbmfc.org.br/rbmfc/article/view/2162 |
Resumo: | Despite the launch of the Doctors throughout Brazil Program (PMB) bring the idea of innovation, this article highlights the continuity of the current program in relation to the More Doctors Program (PMM). The PMB structures itself in the PMM’s settings to assemble its operating framework and attempts to overcome existing problems in the previous program. The main proposal of the PMB is the medical career to work in Primary Health Care (PHC), without, however, presenting other important elements for professional fixation. Thus, it presents itself as a more fragile policy than its predecessor, focusing only on the provision of doctors, at the risk of not achieving the objectives it has set itself as a public policy. In addition, through the proposal to create the Agency for the Development of Primary Health Care (Adaps), the program leaves room for the privatization of PHC services and the Unified Health System as a whole. |
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Doctors throughout Brazil Program: innovation or continuity?Programa Médicos en todo Brasil: ¿innovación o continuidad?Programa Médicos pelo Brasil: inovação ou continuidade?Health PolicyPrimary Health CareHealth ConsortiaPersonnel TurnoverPolítica de SaludAtención Primaria de SaludConsorcios de SaludReorganización del PersonalPolítica de SaúdeAtenção Primária à SaúdeConsórcios de SaúdeReorganização de Recursos HumanosPrograma Médicos pelo BrasilDespite the launch of the Doctors throughout Brazil Program (PMB) bring the idea of innovation, this article highlights the continuity of the current program in relation to the More Doctors Program (PMM). The PMB structures itself in the PMM’s settings to assemble its operating framework and attempts to overcome existing problems in the previous program. The main proposal of the PMB is the medical career to work in Primary Health Care (PHC), without, however, presenting other important elements for professional fixation. Thus, it presents itself as a more fragile policy than its predecessor, focusing only on the provision of doctors, at the risk of not achieving the objectives it has set itself as a public policy. In addition, through the proposal to create the Agency for the Development of Primary Health Care (Adaps), the program leaves room for the privatization of PHC services and the Unified Health System as a whole.Aunque el lanzamiento del Programa Médicos en todo Brasil (PMB) promocionó la idea de innovación, este artículo destaca la continuidad del programa actual en relación con el Programa Más Médicos (PMM). El PMB se basa en los aciertos del PMM para construir su marco operativo e intenta superar los problemas existentes en el programa anterior. La propuesta principal del PMB es la carrera médica para trabajar en la Atención Primaria a la Salud (APS), sin presentar, sin embargo, otros elementos importantes para la fijación profesional. Por lo tanto, se presenta como una política más frágil que su predecesor, centrándose solo en la provisión de médicos, a riesgo de no lograr los objetivos que se ha fijado como política pública. Además, a través de la propuesta para la creación de la Agencia para el Desarrollo de la Atención Primaria a la Salud (Adaps), el programa deja margen para la privatización de los servicios de APS y el Sistema Único de Salud en su conjunto.Apesar do lançamento do Programa Médicos pelo Brasil (PMB) alardear a ideia de inovação, este artigo evidencia o processo de continuidade do programa atual em relação ao Programa Mais Médicos (PMM). O PMB se estrutura nos acertos do PMM para montar o seu arcabouço de funcionamento e tenta superar problemas existentes no programa anterior. A principal proposta do PMB é a carreira médica para atuação na Atenção Primária à Saúde (APS), sem, no entanto, apresentar outros elementos importantes para a fixação profissional. Desta forma, apresenta-se como uma política mais frágil que seu antecessor, com foco apenas no provimento de médicos, correndo o risco de não atingir os objetivos a que se propôs enquanto política pública. Além disso, através da proposta de criação da Agência para o Desenvolvimento da Atenção Primária à Saúde (Adaps), o programa abre margem para a privatização dos serviços de APS e do Sistema Único de Saúde como um todo.Sociedade Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (SBMFC)2019-08-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPerspectivas; PerspectiveAnálise documentalapplication/pdfhttps://www.rbmfc.org.br/rbmfc/article/view/216210.5712/rbmfc14(41)2162Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade; Vol. 14 No. 41 (2019); 2162Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade; Vol. 14 Núm. 41 (2019); 2162Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade; v. 14 n. 41 (2019); 21622179-79941809-5909reponame:Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (Online)instname:Sociedade Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (SBMFC)instacron:SBMFCporhttps://www.rbmfc.org.br/rbmfc/article/view/2162/995Copyright (c) 2019 Alexandre José de Melo Neto, Danyella da Silva Barretoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMelo Neto, Alexandre José deBarreto, Danyella da Silva2020-08-17T22:56:32Zoai:ojs.rbmfc.org.br:article/2162Revistahttp://www.rbmfc.org.br/index.php/rbmfchttps://www.rbmfc.org.br/rbmfc/oai||david@sbmfc.org.br2179-79941809-5909opendoar:2020-08-17T22:56:32Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (Online) - Sociedade Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (SBMFC)false |
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