Tweet and Retweet Journalism During the Pandemic: : Dissemination of and Engagement with News on Twitter

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barbosa, Belem
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Carvalho, Cássia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
por
Título da fonte: Brazilian journalism research (Online)
Texto Completo: https://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/1364
Resumo: ABSTRACT – Starting from a gap identified in the literature regarding the use of social networks by newspapers to disseminate urgent news, this article aims to study strategies of journalistic content in social media, particularly in the context of a public crisis and to compare the effectiveness of different types of news disseminated in this medium, namely in terms of reach and generated interaction. The following research question was defined: how popular was public health news in Brazil during the covid-19 pandemic? Based on contributions in the literature, a quantitative study was carried out, using the content analysis technique. The study enable to better understand the sharing behavior of news in Twitter, the consumption behavior of newspaper readers on social networks and the generation of news during the pandemic. RESUMO – Partindo de uma lacuna identificada na literatura quanto ao uso das redes sociais pelos jornais para divulgação de notícias urgentes, este artigo tem como objetivo estudar estratégias no consumo de conteúdo jornalístico nas mídias sociais, particularmente durante uma crise mundial, e comparar a eficácia de diferentes modalidades de notícias divulgadas neste meio, nomeadamente ao nível do alcance e da interação gerada. Definiu-se a seguinte questão de pesquisa: qual a popularidade das notícias de saúde pública no Brasil durante a pandemia de covid-19? Com base nas contribuições da literatura, foi realizado um estudo quantitativo, utilizando a técnica de análise de conteúdo. O estudo possibilitou compreender melhor o comportamento de compartilhamento de notícias no Twitter, o comportamento de consumo dos leitores de jornais nas redes sociais e a geração de notícias durante a pandemia. RESUMEN – A partir de una brecha identificada en la literatura sobre el uso de las redes sociales por parte de los periódicos para difundir noticias urgentes, este artículo tiene como objetivo estudiar estrategias en el consumo de periodistas de noticias en las redes sociales, particularmente durante una crisis global y comparar la efectividad de diferentes modalidades de las noticias difundidas en este medio, es decir, en términos de alcance e interacción generada. Se definió la siguiente pregunta de investigación: ¿cuál es la popularidad de las noticias de salud pública en Brasil durante la pandemia de covid-19? Con base en aportes de la literatura, se realizó un estudio cuantitativo utilizando la técnica de análisis de contenido. El estudio permitió comprender mejor el comportamiento de compartir noticias en Twitter, el comportamiento de consumo de los lectores de periódicos en las redes sociales y la generación de noticias durante la pandemia.
id SBPJOR-1_04fa8c993de294340bc4aff577a795cd
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/1364
network_acronym_str SBPJOR-1
network_name_str Brazilian journalism research (Online)
repository_id_str
spelling Tweet and Retweet Journalism During the Pandemic: : Dissemination of and Engagement with News on TwitterTweet and Retweet Journalism During the Pandemic: : Dissemination of and Engagement with News on TwitterTwiiterretweeetjornaljornalismoestratégiapandemiacoronaviruscovid-19ABSTRACT – Starting from a gap identified in the literature regarding the use of social networks by newspapers to disseminate urgent news, this article aims to study strategies of journalistic content in social media, particularly in the context of a public crisis and to compare the effectiveness of different types of news disseminated in this medium, namely in terms of reach and generated interaction. The following research question was defined: how popular was public health news in Brazil during the covid-19 pandemic? Based on contributions in the literature, a quantitative study was carried out, using the content analysis technique. The study enable to better understand the sharing behavior of news in Twitter, the consumption behavior of newspaper readers on social networks and the generation of news during the pandemic. RESUMO – Partindo de uma lacuna identificada na literatura quanto ao uso das redes sociais pelos jornais para divulgação de notícias urgentes, este artigo tem como objetivo estudar estratégias no consumo de conteúdo jornalístico nas mídias sociais, particularmente durante uma crise mundial, e comparar a eficácia de diferentes modalidades de notícias divulgadas neste meio, nomeadamente ao nível do alcance e da interação gerada. Definiu-se a seguinte questão de pesquisa: qual a popularidade das notícias de saúde pública no Brasil durante a pandemia de covid-19? Com base nas contribuições da literatura, foi realizado um estudo quantitativo, utilizando a técnica de análise de conteúdo. O estudo possibilitou compreender melhor o comportamento de compartilhamento de notícias no Twitter, o comportamento de consumo dos leitores de jornais nas redes sociais e a geração de notícias durante a pandemia. RESUMEN – A partir de una brecha identificada en la literatura sobre el uso de las redes sociales por parte de los periódicos para difundir noticias urgentes, este artículo tiene como objetivo estudiar estrategias en el consumo de periodistas de noticias en las redes sociales, particularmente durante una crisis global y comparar la efectividad de diferentes modalidades de las noticias difundidas en este medio, es decir, en términos de alcance e interacción generada. Se definió la siguiente pregunta de investigación: ¿cuál es la popularidad de las noticias de salud pública en Brasil durante la pandemia de covid-19? Con base en aportes de la literatura, se realizó un estudio cuantitativo utilizando la técnica de análisis de contenido. El estudio permitió comprender mejor el comportamiento de compartir noticias en Twitter, el comportamiento de consumo de los lectores de periódicos en las redes sociales y la generación de noticias durante la pandemia.ABSTRACT – Starting from a gap identified in the literature regarding the use of social networks by newspapers to disseminate urgent news, this article aims to study strategies of journalistic content in social media, particularly in the context of a public crisis and to compare the effectiveness of different types of news disseminated in this medium, namely in terms of reach and generated interaction. The following research question was defined: how popular was public health news in Brazil during the covid-19 pandemic? Based on contributions in the literature, a quantitative study was carried out, using the content analysis technique. The study enable to better understand the sharing behavior of news in Twitter, the consumption behavior of newspaper readers on social networks and the generation of news during the pandemic. RESUMO – Partindo de uma lacuna identificada na literatura quanto ao uso das redes sociais pelos jornais para divulgação de notícias urgentes, este artigo tem como objetivo estudar estratégias no consumo de conteúdo jornalístico nas mídias sociais, particularmente durante uma crise mundial, e comparar a eficácia de diferentes modalidades de notícias divulgadas neste meio, nomeadamente ao nível do alcance e da interação gerada. Definiu-se a seguinte questão de pesquisa: qual a popularidade das notícias de saúde pública no Brasil durante a pandemia de covid-19? Com base nas contribuições da literatura, foi realizado um estudo quantitativo, utilizando a técnica de análise de conteúdo. O estudo possibilitou compreender melhor o comportamento de compartilhamento de notícias no Twitter, o comportamento de consumo dos leitores de jornais nas redes sociais e a geração de notícias durante a pandemia. RESUMEN – A partir de una brecha identificada en la literatura sobre el uso de las redes sociales por parte de los periódicos para difundir noticias urgentes, este artículo tiene como objetivo estudiar estrategias en el consumo de periodistas de noticias en las redes sociales, particularmente durante una crisis global y comparar la efectividad de diferentes modalidades de las noticias difundidas en este medio, es decir, en términos de alcance e interacción generada. Se definió la siguiente pregunta de investigación: ¿cuál es la popularidad de las noticias de salud pública en Brasil durante la pandemia de covid-19? Con base en aportes de la literatura, se realizó un estudio cuantitativo utilizando la técnica de análisis de contenido. El estudio permitió comprender mejor el comportamiento de compartir noticias en Twitter, el comportamiento de consumo de los lectores de periódicos en las redes sociales y la generación de noticias durante la pandemia.Brazilian Association of Journalism Researchers (SBPJor)2021-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/136410.25200/BJR.v17n3.2021.1364Brazilian journalism research; Vol. 17 No. 3: (December 2021): Populism, Media and Journalism; 736-763Brazilian journalism research; v. 17 n. 3: (December 2021): Populism, Media and Journalism; 736-7631981-98541808-4079reponame:Brazilian journalism research (Online)instname:Associação Brasileira de Pesquisadores em Jornalismo (SBPJor)instacron:SBPJORengporhttps://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/1364/1395https://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/1364/1379Copyright (c) 2021 Brazilian Journalism Reasearchhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBarbosa, BelemCarvalho, Cássia2022-01-11T22:50:18Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/1364Revistahttps://bjr.sbpjor.org.br/bjrONGhttps://bjr.sbpjor.org.br/bjr/oaibjreditor@gmail.com||bjreditor@gmail.com1981-98541808-4079opendoar:2022-01-11T22:50:18Brazilian journalism research (Online) - Associação Brasileira de Pesquisadores em Jornalismo (SBPJor)false
dc.title.none.fl_str_mv Tweet and Retweet Journalism During the Pandemic: : Dissemination of and Engagement with News on Twitter
Tweet and Retweet Journalism During the Pandemic: : Dissemination of and Engagement with News on Twitter
title Tweet and Retweet Journalism During the Pandemic: : Dissemination of and Engagement with News on Twitter
spellingShingle Tweet and Retweet Journalism During the Pandemic: : Dissemination of and Engagement with News on Twitter
Barbosa, Belem
Twiiter
retweeet
jornal
jornalismo
estratégia
pandemia
coronavirus
covid-19
title_short Tweet and Retweet Journalism During the Pandemic: : Dissemination of and Engagement with News on Twitter
title_full Tweet and Retweet Journalism During the Pandemic: : Dissemination of and Engagement with News on Twitter
title_fullStr Tweet and Retweet Journalism During the Pandemic: : Dissemination of and Engagement with News on Twitter
title_full_unstemmed Tweet and Retweet Journalism During the Pandemic: : Dissemination of and Engagement with News on Twitter
title_sort Tweet and Retweet Journalism During the Pandemic: : Dissemination of and Engagement with News on Twitter
author Barbosa, Belem
author_facet Barbosa, Belem
Carvalho, Cássia
author_role author
author2 Carvalho, Cássia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Barbosa, Belem
Carvalho, Cássia
dc.subject.por.fl_str_mv Twiiter
retweeet
jornal
jornalismo
estratégia
pandemia
coronavirus
covid-19
topic Twiiter
retweeet
jornal
jornalismo
estratégia
pandemia
coronavirus
covid-19
description ABSTRACT – Starting from a gap identified in the literature regarding the use of social networks by newspapers to disseminate urgent news, this article aims to study strategies of journalistic content in social media, particularly in the context of a public crisis and to compare the effectiveness of different types of news disseminated in this medium, namely in terms of reach and generated interaction. The following research question was defined: how popular was public health news in Brazil during the covid-19 pandemic? Based on contributions in the literature, a quantitative study was carried out, using the content analysis technique. The study enable to better understand the sharing behavior of news in Twitter, the consumption behavior of newspaper readers on social networks and the generation of news during the pandemic. RESUMO – Partindo de uma lacuna identificada na literatura quanto ao uso das redes sociais pelos jornais para divulgação de notícias urgentes, este artigo tem como objetivo estudar estratégias no consumo de conteúdo jornalístico nas mídias sociais, particularmente durante uma crise mundial, e comparar a eficácia de diferentes modalidades de notícias divulgadas neste meio, nomeadamente ao nível do alcance e da interação gerada. Definiu-se a seguinte questão de pesquisa: qual a popularidade das notícias de saúde pública no Brasil durante a pandemia de covid-19? Com base nas contribuições da literatura, foi realizado um estudo quantitativo, utilizando a técnica de análise de conteúdo. O estudo possibilitou compreender melhor o comportamento de compartilhamento de notícias no Twitter, o comportamento de consumo dos leitores de jornais nas redes sociais e a geração de notícias durante a pandemia. RESUMEN – A partir de una brecha identificada en la literatura sobre el uso de las redes sociales por parte de los periódicos para difundir noticias urgentes, este artículo tiene como objetivo estudiar estrategias en el consumo de periodistas de noticias en las redes sociales, particularmente durante una crisis global y comparar la efectividad de diferentes modalidades de las noticias difundidas en este medio, es decir, en términos de alcance e interacción generada. Se definió la siguiente pregunta de investigación: ¿cuál es la popularidad de las noticias de salud pública en Brasil durante la pandemia de covid-19? Con base en aportes de la literatura, se realizó un estudio cuantitativo utilizando la técnica de análisis de contenido. El estudio permitió comprender mejor el comportamiento de compartir noticias en Twitter, el comportamiento de consumo de los lectores de periódicos en las redes sociales y la generación de noticias durante la pandemia.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/1364
10.25200/BJR.v17n3.2021.1364
url https://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/1364
identifier_str_mv 10.25200/BJR.v17n3.2021.1364
dc.language.iso.fl_str_mv eng
por
language eng
por
dc.relation.none.fl_str_mv https://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/1364/1395
https://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/1364/1379
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Brazilian Journalism Reasearch
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Brazilian Journalism Reasearch
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Brazilian Association of Journalism Researchers (SBPJor)
publisher.none.fl_str_mv Brazilian Association of Journalism Researchers (SBPJor)
dc.source.none.fl_str_mv Brazilian journalism research; Vol. 17 No. 3: (December 2021): Populism, Media and Journalism; 736-763
Brazilian journalism research; v. 17 n. 3: (December 2021): Populism, Media and Journalism; 736-763
1981-9854
1808-4079
reponame:Brazilian journalism research (Online)
instname:Associação Brasileira de Pesquisadores em Jornalismo (SBPJor)
instacron:SBPJOR
instname_str Associação Brasileira de Pesquisadores em Jornalismo (SBPJor)
instacron_str SBPJOR
institution SBPJOR
reponame_str Brazilian journalism research (Online)
collection Brazilian journalism research (Online)
repository.name.fl_str_mv Brazilian journalism research (Online) - Associação Brasileira de Pesquisadores em Jornalismo (SBPJor)
repository.mail.fl_str_mv bjreditor@gmail.com||bjreditor@gmail.com
_version_ 1799304160778125312