Journalism on Social Media: Different Profiles of Journalistic Content on the Facebook Pages of Brazilian Newspapers
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng por |
Título da fonte: | Brazilian journalism research (Online) |
Texto Completo: | https://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/1106 |
Resumo: | This work aims to present a typology of uses of social media by Brazilian traditional newspapers, by analyzing their journalistic content. The research observed 9,993 posts from nine regional newspapers on their Facebook fan pages. We use a quantitative approach through a content analysis of the posts about news collected. Due to the migration to a digital version, many newspapers have used social media as tools for spreading journalistic content. However, the strategies to occupy these spaces are diverse and the enterprises evoke different themes to call the public’s attention, which allows the creation of a typology of different uses of social media. The results show five different profiles of journalistic content on newspapers’ social media, which vary from politicized fan pages to those focused almost exclusively on entertainment. Este artigo tem por objetivo apresentar uma tipologia dos usos que os jornais impressos brasileiros fazem das redes sociais digitais, a partir do conteúdo jornalístico. A pesquisa é feita tendo como base 9.993 postagens realizadas por nove veículos regionais brasileiros em suas fanpages do Facebook. Trata-se de uma abordagem quantitativa, a partir da análise de conteúdo das notícias coletadas. Com a migração para uma versão digital, muitos passaram a utilizar as redes sociais como ferramenta para distribuir conteúdo jornalístico. Porém, as estratégias para ocupar este espaço são diferentes e os veículos exploram de variados temas para chamar a atenção, o que permite a criação de uma tipologia de usos distintos das redes sociais. Os resultados mostram que há, pelo menos, cinco diferentes perfis de conteúdo jornalístico nas redes sociais dos jornais pesquisados, que variam desde fanpages politizadas até aquelas voltadas quase que exclusivamente para o entretenimento. Este artículo busca presentar una tipología de los usos que los periódicos impresos brasileños hacen de las redes sociales, a partir del contenido periodístico. La investigación analiza 9993 posts hechos a lo largo de 45 días por nueve vehículos regionales brasileños en sus fanpages en Facebook. El abordaje metodológico posee un enfoque cuantitativo, teniendo por base el análisis de contenido de las noticias recogidas. Con la migración de los periódicos a una versión digital, muchos de ellos pasaron a utilizar las redes sociales como herramienta para distribuir contenido periodístico. Sin embargo, las estrategias para ocupar este espacio son diferentes entre los medios, los cuales exploran temáticas variadas para llamar la atención, lo que permite la creación de una tipología de usos distintos de las redes sociales. Los resultados muestran que hay al menos cinco diferentes perfiles de contenido periodístico en las redes sociales de los periódicos investigados, que varían desde fanpages politizadas hasta aquellas que se dirigen casi exclusivamente al entretenimiento. |
id |
SBPJOR-1_194ff29b4416010afc4eba905e17bee4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.emnuvens.com.br:article/1106 |
network_acronym_str |
SBPJOR-1 |
network_name_str |
Brazilian journalism research (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Journalism on Social Media: Different Profiles of Journalistic Content on the Facebook Pages of Brazilian NewspapersTraditional newspapersSocial mediaFacebookTypologyJournalismThis work aims to present a typology of uses of social media by Brazilian traditional newspapers, by analyzing their journalistic content. The research observed 9,993 posts from nine regional newspapers on their Facebook fan pages. We use a quantitative approach through a content analysis of the posts about news collected. Due to the migration to a digital version, many newspapers have used social media as tools for spreading journalistic content. However, the strategies to occupy these spaces are diverse and the enterprises evoke different themes to call the public’s attention, which allows the creation of a typology of different uses of social media. The results show five different profiles of journalistic content on newspapers’ social media, which vary from politicized fan pages to those focused almost exclusively on entertainment. Este artigo tem por objetivo apresentar uma tipologia dos usos que os jornais impressos brasileiros fazem das redes sociais digitais, a partir do conteúdo jornalístico. A pesquisa é feita tendo como base 9.993 postagens realizadas por nove veículos regionais brasileiros em suas fanpages do Facebook. Trata-se de uma abordagem quantitativa, a partir da análise de conteúdo das notícias coletadas. Com a migração para uma versão digital, muitos passaram a utilizar as redes sociais como ferramenta para distribuir conteúdo jornalístico. Porém, as estratégias para ocupar este espaço são diferentes e os veículos exploram de variados temas para chamar a atenção, o que permite a criação de uma tipologia de usos distintos das redes sociais. Os resultados mostram que há, pelo menos, cinco diferentes perfis de conteúdo jornalístico nas redes sociais dos jornais pesquisados, que variam desde fanpages politizadas até aquelas voltadas quase que exclusivamente para o entretenimento. Este artículo busca presentar una tipología de los usos que los periódicos impresos brasileños hacen de las redes sociales, a partir del contenido periodístico. La investigación analiza 9993 posts hechos a lo largo de 45 días por nueve vehículos regionales brasileños en sus fanpages en Facebook. El abordaje metodológico posee un enfoque cuantitativo, teniendo por base el análisis de contenido de las noticias recogidas. Con la migración de los periódicos a una versión digital, muchos de ellos pasaron a utilizar las redes sociales como herramienta para distribuir contenido periodístico. Sin embargo, las estrategias para ocupar este espacio son diferentes entre los medios, los cuales exploran temáticas variadas para llamar la atención, lo que permite la creación de una tipología de usos distintos de las redes sociales. Los resultados muestran que hay al menos cinco diferentes perfiles de contenido periodístico en las redes sociales de los periódicos investigados, que varían desde fanpages politizadas hasta aquellas que se dirigen casi exclusivamente al entretenimiento.Brazilian Association of Journalism Researchers (SBPJor)2019-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionquantitativo; análise de conteúdoapplication/pdfapplication/pdfhttps://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/110610.25200/BJR.v15n1.2019.1106Brazilian journalism research; Vol. 15 No. 1: APRIL 2019; 176-199Brazilian journalism research; v. 15 n. 1: April 2019; 176-1991981-98541808-4079reponame:Brazilian journalism research (Online)instname:Associação Brasileira de Pesquisadores em Jornalismo (SBPJor)instacron:SBPJORengporhttps://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/1106/pdfhttps://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/1106/pdf_1Copyright (c) 2019 Brazilian Journalism Reasearchinfo:eu-repo/semantics/openAccessMassuchin, Michele GoulartTavares, Camilla QuesadaBorges, Regilson Furtado2019-04-30T16:55:10Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/1106Revistahttps://bjr.sbpjor.org.br/bjrONGhttps://bjr.sbpjor.org.br/bjr/oaibjreditor@gmail.com||bjreditor@gmail.com1981-98541808-4079opendoar:2019-04-30T16:55:10Brazilian journalism research (Online) - Associação Brasileira de Pesquisadores em Jornalismo (SBPJor)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Journalism on Social Media: Different Profiles of Journalistic Content on the Facebook Pages of Brazilian Newspapers |
title |
Journalism on Social Media: Different Profiles of Journalistic Content on the Facebook Pages of Brazilian Newspapers |
spellingShingle |
Journalism on Social Media: Different Profiles of Journalistic Content on the Facebook Pages of Brazilian Newspapers Massuchin, Michele Goulart Traditional newspapers Social media Typology Journalism |
title_short |
Journalism on Social Media: Different Profiles of Journalistic Content on the Facebook Pages of Brazilian Newspapers |
title_full |
Journalism on Social Media: Different Profiles of Journalistic Content on the Facebook Pages of Brazilian Newspapers |
title_fullStr |
Journalism on Social Media: Different Profiles of Journalistic Content on the Facebook Pages of Brazilian Newspapers |
title_full_unstemmed |
Journalism on Social Media: Different Profiles of Journalistic Content on the Facebook Pages of Brazilian Newspapers |
title_sort |
Journalism on Social Media: Different Profiles of Journalistic Content on the Facebook Pages of Brazilian Newspapers |
author |
Massuchin, Michele Goulart |
author_facet |
Massuchin, Michele Goulart Tavares, Camilla Quesada Borges, Regilson Furtado |
author_role |
author |
author2 |
Tavares, Camilla Quesada Borges, Regilson Furtado |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Massuchin, Michele Goulart Tavares, Camilla Quesada Borges, Regilson Furtado |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Traditional newspapers Social media Typology Journalism |
topic |
Traditional newspapers Social media Typology Journalism |
description |
This work aims to present a typology of uses of social media by Brazilian traditional newspapers, by analyzing their journalistic content. The research observed 9,993 posts from nine regional newspapers on their Facebook fan pages. We use a quantitative approach through a content analysis of the posts about news collected. Due to the migration to a digital version, many newspapers have used social media as tools for spreading journalistic content. However, the strategies to occupy these spaces are diverse and the enterprises evoke different themes to call the public’s attention, which allows the creation of a typology of different uses of social media. The results show five different profiles of journalistic content on newspapers’ social media, which vary from politicized fan pages to those focused almost exclusively on entertainment. Este artigo tem por objetivo apresentar uma tipologia dos usos que os jornais impressos brasileiros fazem das redes sociais digitais, a partir do conteúdo jornalístico. A pesquisa é feita tendo como base 9.993 postagens realizadas por nove veículos regionais brasileiros em suas fanpages do Facebook. Trata-se de uma abordagem quantitativa, a partir da análise de conteúdo das notícias coletadas. Com a migração para uma versão digital, muitos passaram a utilizar as redes sociais como ferramenta para distribuir conteúdo jornalístico. Porém, as estratégias para ocupar este espaço são diferentes e os veículos exploram de variados temas para chamar a atenção, o que permite a criação de uma tipologia de usos distintos das redes sociais. Os resultados mostram que há, pelo menos, cinco diferentes perfis de conteúdo jornalístico nas redes sociais dos jornais pesquisados, que variam desde fanpages politizadas até aquelas voltadas quase que exclusivamente para o entretenimento. Este artículo busca presentar una tipología de los usos que los periódicos impresos brasileños hacen de las redes sociales, a partir del contenido periodístico. La investigación analiza 9993 posts hechos a lo largo de 45 días por nueve vehículos regionales brasileños en sus fanpages en Facebook. El abordaje metodológico posee un enfoque cuantitativo, teniendo por base el análisis de contenido de las noticias recogidas. Con la migración de los periódicos a una versión digital, muchos de ellos pasaron a utilizar las redes sociales como herramienta para distribuir contenido periodístico. Sin embargo, las estrategias para ocupar este espacio son diferentes entre los medios, los cuales exploran temáticas variadas para llamar la atención, lo que permite la creación de una tipología de usos distintos de las redes sociales. Los resultados muestran que hay al menos cinco diferentes perfiles de contenido periodístico en las redes sociales de los periódicos investigados, que varían desde fanpages politizadas hasta aquellas que se dirigen casi exclusivamente al entretenimiento. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-04-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion quantitativo; análise de conteúdo |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/1106 10.25200/BJR.v15n1.2019.1106 |
url |
https://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/1106 |
identifier_str_mv |
10.25200/BJR.v15n1.2019.1106 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng por |
language |
eng por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/1106/pdf https://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/1106/pdf_1 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Brazilian Journalism Reasearch info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Brazilian Journalism Reasearch |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Brazilian Association of Journalism Researchers (SBPJor) |
publisher.none.fl_str_mv |
Brazilian Association of Journalism Researchers (SBPJor) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Brazilian journalism research; Vol. 15 No. 1: APRIL 2019; 176-199 Brazilian journalism research; v. 15 n. 1: April 2019; 176-199 1981-9854 1808-4079 reponame:Brazilian journalism research (Online) instname:Associação Brasileira de Pesquisadores em Jornalismo (SBPJor) instacron:SBPJOR |
instname_str |
Associação Brasileira de Pesquisadores em Jornalismo (SBPJor) |
instacron_str |
SBPJOR |
institution |
SBPJOR |
reponame_str |
Brazilian journalism research (Online) |
collection |
Brazilian journalism research (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Brazilian journalism research (Online) - Associação Brasileira de Pesquisadores em Jornalismo (SBPJor) |
repository.mail.fl_str_mv |
bjreditor@gmail.com||bjreditor@gmail.com |
_version_ |
1799304160272711680 |