PERSONIFICATION AND PROMINENCE IN FOREIGN REPORTING ON THE EXAMPLE OF LATIN AMERICA’S NEWS COVERAGE IN THE GERMAN PRESS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cazzamatta, Regina
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
por
Título da fonte: Brazilian journalism research (Online)
Texto Completo: https://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/1247
Resumo: This paper aims at reassessing through quantitative content analysis the role of the factors “personification” and “prominence” in the foreign reporting, using the news coverage of Latin America in the German quality press as a case study. The corpus comprises 3.831 news articles published between January 2000 and December 2014 in market-leading media outlets: the dailies Süddeutsche Zeitung (SZ), the Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ), the alternative tageszeitung (taz) and, additionally, the weekly Der Spiegel, the most relevant political magazine in the country. The factors have similar importance among the publications, although the FAZ shows the less personified and the most elitist coverage, while Der Spiegel exhibits the most vigorous intensity of personification. Besides, under the analysed types of individuals, the press tends to depict celebrities and politicians, mostly from the executive, in a more personified way. Lastly, countries against the Washington consensus and with a high degree of political coverage are more inclined to present the substantial intensity of both factors.  O objetivo desse artigo é reavaliar, por meio da análise quantitativa de conteúdo, o papel dos fatores “personificação” e “proeminência” nas coberturas internacionais, utilizando como estudo de caso a cobertura noticiosa da América Latina na imprensa de qualidade alemã. O corpus engloba 3.831 artigos publicados entre janeiro de 2000 e dezembro de 2014 em periódicos líderes de mercado: o Süddeutsche Zeitung (SZ), o Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ), o alternativo tageszeitung (taz) e, adicionalmente, o semanário Der Spiegel, a revista política mais relevante da Alemanha. Os fatores têm pesos semelhante entre as publicações, embora o FAZ tenha uma cobertura menos personificada e mais elitista, enquanto a Der Spiegel possui uma intensidade de personificação mais marcante. Além disso, em relação aos tipos de indivíduos analisados, a imprensa tende a retratar celebridades e políticos, principalmente do executivo, de uma maneira mais personificada. Por fim, os países contra o consenso de Washington e/ou com um alto grau de cobertura política estão mais inclinados a apresentar uma maior intensidade de ambos os fatores.El objetivo de este trabajo es reevaluar, a través del análisis cuantitativo de contenido, el papel de los factores “personificación” y “prominencia” en la cobertura internacional, utilizando como caso de estudio la cobertura de noticias de América Latina en la prensa alemana de calidad. El corpus comprende 3.831 artículos publicados entre enero de 2000 y diciembre de 2014 en los principales periódicos: Süddeutsche Zeitung (SZ), Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ), el tageszeitung (taz) alternativo y, además, el semanario Der Spiegel, La revista política más relevante de Alemania. Los factores tienen pesos similares en todas las publicaciones, aunque FAZ tiene una cobertura menos personificada y más elitista, mientras que Der Spiegel tiene una intensidad de personificación más marcada. Además, en relación con los tipos de individuos analizados, la prensa tiende a retratar a las celebridades y los políticos, especialmente el ejecutivo, de una manera más personificada. Finalmente, los países en contra del consenso de Washington y / o con un alto grado de cobertura política son más propensos a tener una mayor intensidad de ambos factores.
id SBPJOR-1_35c0de181adabf68fe303d3e6c417979
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/1247
network_acronym_str SBPJOR-1
network_name_str Brazilian journalism research (Online)
repository_id_str
spelling PERSONIFICATION AND PROMINENCE IN FOREIGN REPORTING ON THE EXAMPLE OF LATIN AMERICA’S NEWS COVERAGE IN THE GERMAN PRESSNews factorsNews valuesJournalismForeign reportingGlobal news coveragePersonificationProminenceNews selectionThis paper aims at reassessing through quantitative content analysis the role of the factors “personification” and “prominence” in the foreign reporting, using the news coverage of Latin America in the German quality press as a case study. The corpus comprises 3.831 news articles published between January 2000 and December 2014 in market-leading media outlets: the dailies Süddeutsche Zeitung (SZ), the Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ), the alternative tageszeitung (taz) and, additionally, the weekly Der Spiegel, the most relevant political magazine in the country. The factors have similar importance among the publications, although the FAZ shows the less personified and the most elitist coverage, while Der Spiegel exhibits the most vigorous intensity of personification. Besides, under the analysed types of individuals, the press tends to depict celebrities and politicians, mostly from the executive, in a more personified way. Lastly, countries against the Washington consensus and with a high degree of political coverage are more inclined to present the substantial intensity of both factors.  O objetivo desse artigo é reavaliar, por meio da análise quantitativa de conteúdo, o papel dos fatores “personificação” e “proeminência” nas coberturas internacionais, utilizando como estudo de caso a cobertura noticiosa da América Latina na imprensa de qualidade alemã. O corpus engloba 3.831 artigos publicados entre janeiro de 2000 e dezembro de 2014 em periódicos líderes de mercado: o Süddeutsche Zeitung (SZ), o Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ), o alternativo tageszeitung (taz) e, adicionalmente, o semanário Der Spiegel, a revista política mais relevante da Alemanha. Os fatores têm pesos semelhante entre as publicações, embora o FAZ tenha uma cobertura menos personificada e mais elitista, enquanto a Der Spiegel possui uma intensidade de personificação mais marcante. Além disso, em relação aos tipos de indivíduos analisados, a imprensa tende a retratar celebridades e políticos, principalmente do executivo, de uma maneira mais personificada. Por fim, os países contra o consenso de Washington e/ou com um alto grau de cobertura política estão mais inclinados a apresentar uma maior intensidade de ambos os fatores.El objetivo de este trabajo es reevaluar, a través del análisis cuantitativo de contenido, el papel de los factores “personificación” y “prominencia” en la cobertura internacional, utilizando como caso de estudio la cobertura de noticias de América Latina en la prensa alemana de calidad. El corpus comprende 3.831 artículos publicados entre enero de 2000 y diciembre de 2014 en los principales periódicos: Süddeutsche Zeitung (SZ), Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ), el tageszeitung (taz) alternativo y, además, el semanario Der Spiegel, La revista política más relevante de Alemania. Los factores tienen pesos similares en todas las publicaciones, aunque FAZ tiene una cobertura menos personificada y más elitista, mientras que Der Spiegel tiene una intensidad de personificación más marcada. Además, en relación con los tipos de individuos analizados, la prensa tiende a retratar a las celebridades y los políticos, especialmente el ejecutivo, de una manera más personificada. Finalmente, los países en contra del consenso de Washington y / o con un alto grado de cobertura política son más propensos a tener una mayor intensidad de ambos factores.Brazilian Association of Journalism Researchers (SBPJor)2020-04-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionanálise de conteúdo quantitativaapplication/pdfapplication/pdfhttps://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/124710.25200/BJR.v16n1.2020.1247Brazilian journalism research; Vol. 16 No. 1: April 2020; 46-77Brazilian journalism research; v. 16 n. 1: April 2020; 46-771981-98541808-4079reponame:Brazilian journalism research (Online)instname:Associação Brasileira de Pesquisadores em Jornalismo (SBPJor)instacron:SBPJORengporhttps://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/1247/pdfhttps://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/1247/pdf_1Copyright (c) 2020 Brazilian Journalism Reasearchinfo:eu-repo/semantics/openAccessCazzamatta, Regina2020-05-04T10:41:28Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/1247Revistahttps://bjr.sbpjor.org.br/bjrONGhttps://bjr.sbpjor.org.br/bjr/oaibjreditor@gmail.com||bjreditor@gmail.com1981-98541808-4079opendoar:2020-05-04T10:41:28Brazilian journalism research (Online) - Associação Brasileira de Pesquisadores em Jornalismo (SBPJor)false
dc.title.none.fl_str_mv PERSONIFICATION AND PROMINENCE IN FOREIGN REPORTING ON THE EXAMPLE OF LATIN AMERICA’S NEWS COVERAGE IN THE GERMAN PRESS
title PERSONIFICATION AND PROMINENCE IN FOREIGN REPORTING ON THE EXAMPLE OF LATIN AMERICA’S NEWS COVERAGE IN THE GERMAN PRESS
spellingShingle PERSONIFICATION AND PROMINENCE IN FOREIGN REPORTING ON THE EXAMPLE OF LATIN AMERICA’S NEWS COVERAGE IN THE GERMAN PRESS
Cazzamatta, Regina
News factors
News values
Journalism
Foreign reporting
Global news coverage
Personification
Prominence
News selection
title_short PERSONIFICATION AND PROMINENCE IN FOREIGN REPORTING ON THE EXAMPLE OF LATIN AMERICA’S NEWS COVERAGE IN THE GERMAN PRESS
title_full PERSONIFICATION AND PROMINENCE IN FOREIGN REPORTING ON THE EXAMPLE OF LATIN AMERICA’S NEWS COVERAGE IN THE GERMAN PRESS
title_fullStr PERSONIFICATION AND PROMINENCE IN FOREIGN REPORTING ON THE EXAMPLE OF LATIN AMERICA’S NEWS COVERAGE IN THE GERMAN PRESS
title_full_unstemmed PERSONIFICATION AND PROMINENCE IN FOREIGN REPORTING ON THE EXAMPLE OF LATIN AMERICA’S NEWS COVERAGE IN THE GERMAN PRESS
title_sort PERSONIFICATION AND PROMINENCE IN FOREIGN REPORTING ON THE EXAMPLE OF LATIN AMERICA’S NEWS COVERAGE IN THE GERMAN PRESS
author Cazzamatta, Regina
author_facet Cazzamatta, Regina
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cazzamatta, Regina
dc.subject.por.fl_str_mv News factors
News values
Journalism
Foreign reporting
Global news coverage
Personification
Prominence
News selection
topic News factors
News values
Journalism
Foreign reporting
Global news coverage
Personification
Prominence
News selection
description This paper aims at reassessing through quantitative content analysis the role of the factors “personification” and “prominence” in the foreign reporting, using the news coverage of Latin America in the German quality press as a case study. The corpus comprises 3.831 news articles published between January 2000 and December 2014 in market-leading media outlets: the dailies Süddeutsche Zeitung (SZ), the Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ), the alternative tageszeitung (taz) and, additionally, the weekly Der Spiegel, the most relevant political magazine in the country. The factors have similar importance among the publications, although the FAZ shows the less personified and the most elitist coverage, while Der Spiegel exhibits the most vigorous intensity of personification. Besides, under the analysed types of individuals, the press tends to depict celebrities and politicians, mostly from the executive, in a more personified way. Lastly, countries against the Washington consensus and with a high degree of political coverage are more inclined to present the substantial intensity of both factors.  O objetivo desse artigo é reavaliar, por meio da análise quantitativa de conteúdo, o papel dos fatores “personificação” e “proeminência” nas coberturas internacionais, utilizando como estudo de caso a cobertura noticiosa da América Latina na imprensa de qualidade alemã. O corpus engloba 3.831 artigos publicados entre janeiro de 2000 e dezembro de 2014 em periódicos líderes de mercado: o Süddeutsche Zeitung (SZ), o Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ), o alternativo tageszeitung (taz) e, adicionalmente, o semanário Der Spiegel, a revista política mais relevante da Alemanha. Os fatores têm pesos semelhante entre as publicações, embora o FAZ tenha uma cobertura menos personificada e mais elitista, enquanto a Der Spiegel possui uma intensidade de personificação mais marcante. Além disso, em relação aos tipos de indivíduos analisados, a imprensa tende a retratar celebridades e políticos, principalmente do executivo, de uma maneira mais personificada. Por fim, os países contra o consenso de Washington e/ou com um alto grau de cobertura política estão mais inclinados a apresentar uma maior intensidade de ambos os fatores.El objetivo de este trabajo es reevaluar, a través del análisis cuantitativo de contenido, el papel de los factores “personificación” y “prominencia” en la cobertura internacional, utilizando como caso de estudio la cobertura de noticias de América Latina en la prensa alemana de calidad. El corpus comprende 3.831 artículos publicados entre enero de 2000 y diciembre de 2014 en los principales periódicos: Süddeutsche Zeitung (SZ), Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ), el tageszeitung (taz) alternativo y, además, el semanario Der Spiegel, La revista política más relevante de Alemania. Los factores tienen pesos similares en todas las publicaciones, aunque FAZ tiene una cobertura menos personificada y más elitista, mientras que Der Spiegel tiene una intensidad de personificación más marcada. Además, en relación con los tipos de individuos analizados, la prensa tiende a retratar a las celebridades y los políticos, especialmente el ejecutivo, de una manera más personificada. Finalmente, los países en contra del consenso de Washington y / o con un alto grado de cobertura política son más propensos a tener una mayor intensidad de ambos factores.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-04-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
análise de conteúdo quantitativa
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/1247
10.25200/BJR.v16n1.2020.1247
url https://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/1247
identifier_str_mv 10.25200/BJR.v16n1.2020.1247
dc.language.iso.fl_str_mv eng
por
language eng
por
dc.relation.none.fl_str_mv https://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/1247/pdf
https://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/1247/pdf_1
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Brazilian Journalism Reasearch
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Brazilian Journalism Reasearch
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Brazilian Association of Journalism Researchers (SBPJor)
publisher.none.fl_str_mv Brazilian Association of Journalism Researchers (SBPJor)
dc.source.none.fl_str_mv Brazilian journalism research; Vol. 16 No. 1: April 2020; 46-77
Brazilian journalism research; v. 16 n. 1: April 2020; 46-77
1981-9854
1808-4079
reponame:Brazilian journalism research (Online)
instname:Associação Brasileira de Pesquisadores em Jornalismo (SBPJor)
instacron:SBPJOR
instname_str Associação Brasileira de Pesquisadores em Jornalismo (SBPJor)
instacron_str SBPJOR
institution SBPJOR
reponame_str Brazilian journalism research (Online)
collection Brazilian journalism research (Online)
repository.name.fl_str_mv Brazilian journalism research (Online) - Associação Brasileira de Pesquisadores em Jornalismo (SBPJor)
repository.mail.fl_str_mv bjreditor@gmail.com||bjreditor@gmail.com
_version_ 1799304160694239233