MARKETS, REGIONS AND JOURNALISTIC QUALITY: evaluation of the performance of print and digital media in Mexico during an electoral process
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng spa |
Título da fonte: | Brazilian journalism research (Online) |
DOI: | 10.25200/BJR.v20n1.2024.1629 |
Texto Completo: | https://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/1629 |
Resumo: | ABSTRACT – The poor performance of the Mexican press is a frequent concern in the literature. However, this focus is on the capital, Mexico City. Thus, we comparatively measure performance between regions and physical and digital media, based on criteria of bias and mediated deliberation. We analyzed 281 news articles from 117 newspapers in 28 states about the 2021 federal elections. We found that performance is better in robust markets and worse in smaller ones, and it is more homogeneous in print media than in digital media. The latter seems to be independent of market factors, which could indicate clientelist relationships linked to the economic vulnerability of smaller markets. RESUMO – A preocupação com o desempenho deficiente da imprensa mexicana é um tema recorrente na literatura, mas tem se concentrado principalmente nos veículos impressos da Cidade do México. Assim, medimos comparativamente o desempenho entre regiões e suportes físicos e digitais, com base em critérios de viés e mediação deliberada. Analisamos 281 notícias de 117 jornais em 28 estados sobre as eleições federais de 2021. Descobrimos que o desempenho é melhor nos mercados robustos e pior nos pequenos, sendo mais homogêneo na imprensa impressa do que na digital. Esta última parece ser independente de fatores de mercado, o que poderia indicar relações clientelistas ligadas à vulnerabilidade econômica dos mercados pequenos. RESUMEN – La preocupación por el deficiente desempeño de la prensa en México ha sido un tema recurrente en la literatura, pero se ha centrado principalmente en los medios impresos de la Ciudad de México. Así, este estudio presenta un análisis comparativo del desempeño de los medios impresos y digitales, en diversas regiones y formatos, considerando sesgo partidista y deliberación mediada. Se examinaron 281 noticias de las elecciones federales de 2021 de 117 periódicos en 28 estados. Los resultados indican un mejor desempeño en mercados más grandes y una calidad de información más homogénea en medios impresos que digitales. Se sugiere la posibilidad de relaciones clientelares en medios digitales de mercados más pequeños, con una mayor vulnerabilidad económica. |
id |
SBPJOR-1_4a9a268f51d7aac89b87703674fd14c7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.emnuvens.com.br:article/1629 |
network_acronym_str |
SBPJOR-1 |
network_name_str |
Brazilian journalism research (Online) |
spelling |
MARKETS, REGIONS AND JOURNALISTIC QUALITY: evaluation of the performance of print and digital media in Mexico during an electoral processMERCADOS, REGIONES Y CALIDAD PERIODÍSTICA: evaluación del desempeño de medios impresos y digitales en México durante un proceso electoralMERCADOS, REGIÕES E QUALIDADE JORNALÍSTICA: avaliação do desempenho de veículos impressos e digitais no México durante um processo eleitoralDigital journalismLegacy mediaMedia performanceRegional pressClientelismMídia digitalImprensa tradicionalDesempenho de mídiaImprensa regionalPatrocínioPrensa digitalPrensa tradicionalDesempeño de mediosPrensa regionalClientelismoABSTRACT – The poor performance of the Mexican press is a frequent concern in the literature. However, this focus is on the capital, Mexico City. Thus, we comparatively measure performance between regions and physical and digital media, based on criteria of bias and mediated deliberation. We analyzed 281 news articles from 117 newspapers in 28 states about the 2021 federal elections. We found that performance is better in robust markets and worse in smaller ones, and it is more homogeneous in print media than in digital media. The latter seems to be independent of market factors, which could indicate clientelist relationships linked to the economic vulnerability of smaller markets. RESUMO – A preocupação com o desempenho deficiente da imprensa mexicana é um tema recorrente na literatura, mas tem se concentrado principalmente nos veículos impressos da Cidade do México. Assim, medimos comparativamente o desempenho entre regiões e suportes físicos e digitais, com base em critérios de viés e mediação deliberada. Analisamos 281 notícias de 117 jornais em 28 estados sobre as eleições federais de 2021. Descobrimos que o desempenho é melhor nos mercados robustos e pior nos pequenos, sendo mais homogêneo na imprensa impressa do que na digital. Esta última parece ser independente de fatores de mercado, o que poderia indicar relações clientelistas ligadas à vulnerabilidade econômica dos mercados pequenos. RESUMEN – La preocupación por el deficiente desempeño de la prensa en México ha sido un tema recurrente en la literatura, pero se ha centrado principalmente en los medios impresos de la Ciudad de México. Así, este estudio presenta un análisis comparativo del desempeño de los medios impresos y digitales, en diversas regiones y formatos, considerando sesgo partidista y deliberación mediada. Se examinaron 281 noticias de las elecciones federales de 2021 de 117 periódicos en 28 estados. Los resultados indican un mejor desempeño en mercados más grandes y una calidad de información más homogénea en medios impresos que digitales. Se sugiere la posibilidad de relaciones clientelares en medios digitales de mercados más pequeños, con una mayor vulnerabilidad económica. RESUMEN – La preocupación por el deficiente desempeño de la prensa en México ha sido un tema recurrente en la literatura, pero se ha centrado principalmente en los medios impresos de la Ciudad de México. Así, este estudio presenta un análisis comparativo del desempeño de los medios impresos y digitales, en diversas regiones y formatos, considerando sesgo partidista y deliberación mediada. Se examinaron 281 noticias de las elecciones federales de 2021 de 117 periódicos en 28 estados. Los resultados indican un mejor desempeño en mercados más grandes y una calidad de información más homogénea en medios impresos que digitales. Se sugiere la posibilidad de relaciones clientelares en medios digitales de mercados más pequeños, con una mayor vulnerabilidad económica. RESUMO – A preocupação com o desempenho deficiente da imprensa mexicana é um tema recorrente na literatura, mas tem se concentrado principalmente nos veículos impressos da Cidade do México. Assim, medimos comparativamente o desempenho entre regiões e suportes físicos e digitais, com base em critérios de viés e mediação deliberada. Analisamos 281 notícias de 117 jornais em 28 estados sobre as eleições federais de 2021. Descobrimos que o desempenho é melhor nos mercados robustos e pior nos pequenos, sendo mais homogêneo na imprensa impressa do que na digital. Esta última parece ser independente de fatores de mercado, o que poderia indicar relações clientelistas ligadas à vulnerabilidade econômica dos mercados pequenos. ABSTRACT – The poor performance of the Mexican press is a frequent concern in the literature. However, this focus is on the capital, Mexico City. Thus, we comparatively measure performance between regions and physical and digital media, based on criteria of bias and mediated deliberation. We analyzed 281 news articles from 117 newspapers in 28 states about the 2021 federal elections. We found that performance is better in robust markets and worse in smaller ones, and it is more homogeneous in print media than in digital media. The latter seems to be independent of market factors, which could indicate clientelist relationships linked to the economic vulnerability of smaller markets.RESUMO – A preocupação com o desempenho deficiente da imprensa mexicana é um tema recorrente na literatura, mas tem se concentrado principalmente nos veículos impressos da Cidade do México. Assim, medimos comparativamente o desempenho entre regiões e suportes físicos e digitais, com base em critérios de viés e mediação deliberada. Analisamos 281 notícias de 117 jornais em 28 estados sobre as eleições federais de 2021. Descobrimos que o desempenho é melhor nos mercados robustos e pior nos pequenos, sendo mais homogêneo na imprensa impressa do que na digital. Esta última parece ser independente de fatores de mercado, o que poderia indicar relações clientelistas ligadas à vulnerabilidade econômica dos mercados pequenos. ABSTRACT – The poor performance of the Mexican press is a frequent concern in the literature. However, this focus is on the capital, Mexico City. Thus, we comparatively measure performance between regions and physical and digital media, based on criteria of bias and mediated deliberation. We analyzed 281 news articles from 117 newspapers in 28 states about the 2021 federal elections. We found that performance is better in robust markets and worse in smaller ones, and it is more homogeneous in print media than in digital media. The latter seems to be independent of market factors, which could indicate clientelist relationships linked to the economic vulnerability of smaller markets. RESUMEN – La preocupación por el deficiente desempeño de la prensa en México ha sido un tema recurrente en la literatura, pero se ha centrado principalmente en los medios impresos de la Ciudad de México. Así, este estudio presenta un análisis comparativo del desempeño de los medios impresos y digitales, en diversas regiones y formatos, considerando sesgo partidista y deliberación mediada. Se examinaron 281 noticias de las elecciones federales de 2021 de 117 periódicos en 28 estados. Los resultados indican un mejor desempeño en mercados más grandes y una calidad de información más homogénea en medios impresos que digitales. Se sugiere la posibilidad de relaciones clientelares en medios digitales de mercados más pequeños, con una mayor vulnerabilidad económica.Brazilian Association of Journalism Researchers (SBPJor)2024-04-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/162910.25200/BJR.v20n1.2024.1629Brazilian journalism research; Vol. 20 No. 1 (2024): April 2024; e1629Brazilian journalism research; v. 20 n. 1 (2024): Abril 2024; e16291981-98541808-4079reponame:Brazilian journalism research (Online)instname:Associação Brasileira de Pesquisadores em Jornalismo (SBPJor)instacron:SBPJORengspahttps://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/1629/1528https://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/1629/1529Copyright (c) 2024 Brazilian journalism researchhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessEcheverría, MartinLarrosa-Fuentes, Juan2024-05-05T21:46:02Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/1629Revistahttps://bjr.sbpjor.org.br/bjrONGhttps://bjr.sbpjor.org.br/bjr/oaibjreditor@gmail.com||bjreditor@gmail.com1981-98541808-4079opendoar:2024-05-05T21:46:02Brazilian journalism research (Online) - Associação Brasileira de Pesquisadores em Jornalismo (SBPJor)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
MARKETS, REGIONS AND JOURNALISTIC QUALITY: evaluation of the performance of print and digital media in Mexico during an electoral process MERCADOS, REGIONES Y CALIDAD PERIODÍSTICA: evaluación del desempeño de medios impresos y digitales en México durante un proceso electoral MERCADOS, REGIÕES E QUALIDADE JORNALÍSTICA: avaliação do desempenho de veículos impressos e digitais no México durante um processo eleitoral |
title |
MARKETS, REGIONS AND JOURNALISTIC QUALITY: evaluation of the performance of print and digital media in Mexico during an electoral process |
spellingShingle |
MARKETS, REGIONS AND JOURNALISTIC QUALITY: evaluation of the performance of print and digital media in Mexico during an electoral process MARKETS, REGIONS AND JOURNALISTIC QUALITY: evaluation of the performance of print and digital media in Mexico during an electoral process Echeverría, Martin Digital journalism Legacy media Media performance Regional press Clientelism Mídia digital Imprensa tradicional Desempenho de mídia Imprensa regional Patrocínio Prensa digital Prensa tradicional Desempeño de medios Prensa regional Clientelismo Echeverría, Martin Digital journalism Legacy media Media performance Regional press Clientelism Mídia digital Imprensa tradicional Desempenho de mídia Imprensa regional Patrocínio Prensa digital Prensa tradicional Desempeño de medios Prensa regional Clientelismo |
title_short |
MARKETS, REGIONS AND JOURNALISTIC QUALITY: evaluation of the performance of print and digital media in Mexico during an electoral process |
title_full |
MARKETS, REGIONS AND JOURNALISTIC QUALITY: evaluation of the performance of print and digital media in Mexico during an electoral process |
title_fullStr |
MARKETS, REGIONS AND JOURNALISTIC QUALITY: evaluation of the performance of print and digital media in Mexico during an electoral process MARKETS, REGIONS AND JOURNALISTIC QUALITY: evaluation of the performance of print and digital media in Mexico during an electoral process |
title_full_unstemmed |
MARKETS, REGIONS AND JOURNALISTIC QUALITY: evaluation of the performance of print and digital media in Mexico during an electoral process MARKETS, REGIONS AND JOURNALISTIC QUALITY: evaluation of the performance of print and digital media in Mexico during an electoral process |
title_sort |
MARKETS, REGIONS AND JOURNALISTIC QUALITY: evaluation of the performance of print and digital media in Mexico during an electoral process |
author |
Echeverría, Martin |
author_facet |
Echeverría, Martin Echeverría, Martin Larrosa-Fuentes, Juan Larrosa-Fuentes, Juan |
author_role |
author |
author2 |
Larrosa-Fuentes, Juan |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Echeverría, Martin Larrosa-Fuentes, Juan |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Digital journalism Legacy media Media performance Regional press Clientelism Mídia digital Imprensa tradicional Desempenho de mídia Imprensa regional Patrocínio Prensa digital Prensa tradicional Desempeño de medios Prensa regional Clientelismo |
topic |
Digital journalism Legacy media Media performance Regional press Clientelism Mídia digital Imprensa tradicional Desempenho de mídia Imprensa regional Patrocínio Prensa digital Prensa tradicional Desempeño de medios Prensa regional Clientelismo |
description |
ABSTRACT – The poor performance of the Mexican press is a frequent concern in the literature. However, this focus is on the capital, Mexico City. Thus, we comparatively measure performance between regions and physical and digital media, based on criteria of bias and mediated deliberation. We analyzed 281 news articles from 117 newspapers in 28 states about the 2021 federal elections. We found that performance is better in robust markets and worse in smaller ones, and it is more homogeneous in print media than in digital media. The latter seems to be independent of market factors, which could indicate clientelist relationships linked to the economic vulnerability of smaller markets. RESUMO – A preocupação com o desempenho deficiente da imprensa mexicana é um tema recorrente na literatura, mas tem se concentrado principalmente nos veículos impressos da Cidade do México. Assim, medimos comparativamente o desempenho entre regiões e suportes físicos e digitais, com base em critérios de viés e mediação deliberada. Analisamos 281 notícias de 117 jornais em 28 estados sobre as eleições federais de 2021. Descobrimos que o desempenho é melhor nos mercados robustos e pior nos pequenos, sendo mais homogêneo na imprensa impressa do que na digital. Esta última parece ser independente de fatores de mercado, o que poderia indicar relações clientelistas ligadas à vulnerabilidade econômica dos mercados pequenos. RESUMEN – La preocupación por el deficiente desempeño de la prensa en México ha sido un tema recurrente en la literatura, pero se ha centrado principalmente en los medios impresos de la Ciudad de México. Así, este estudio presenta un análisis comparativo del desempeño de los medios impresos y digitales, en diversas regiones y formatos, considerando sesgo partidista y deliberación mediada. Se examinaron 281 noticias de las elecciones federales de 2021 de 117 periódicos en 28 estados. Los resultados indican un mejor desempeño en mercados más grandes y una calidad de información más homogénea en medios impresos que digitales. Se sugiere la posibilidad de relaciones clientelares en medios digitales de mercados más pequeños, con una mayor vulnerabilidad económica. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-04-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/1629 10.25200/BJR.v20n1.2024.1629 |
url |
https://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/1629 |
identifier_str_mv |
10.25200/BJR.v20n1.2024.1629 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng spa |
language |
eng spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/1629/1528 https://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/1629/1529 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Brazilian journalism research http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Brazilian journalism research http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Brazilian Association of Journalism Researchers (SBPJor) |
publisher.none.fl_str_mv |
Brazilian Association of Journalism Researchers (SBPJor) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Brazilian journalism research; Vol. 20 No. 1 (2024): April 2024; e1629 Brazilian journalism research; v. 20 n. 1 (2024): Abril 2024; e1629 1981-9854 1808-4079 reponame:Brazilian journalism research (Online) instname:Associação Brasileira de Pesquisadores em Jornalismo (SBPJor) instacron:SBPJOR |
instname_str |
Associação Brasileira de Pesquisadores em Jornalismo (SBPJor) |
instacron_str |
SBPJOR |
institution |
SBPJOR |
reponame_str |
Brazilian journalism research (Online) |
collection |
Brazilian journalism research (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Brazilian journalism research (Online) - Associação Brasileira de Pesquisadores em Jornalismo (SBPJor) |
repository.mail.fl_str_mv |
bjreditor@gmail.com||bjreditor@gmail.com |
_version_ |
1822182650501136384 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.25200/BJR.v20n1.2024.1629 |