MARKETS, REGIONS AND JOURNALISTIC QUALITY: evaluation of the performance of print and digital media in Mexico during an electoral process

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Echeverría, Martin
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Larrosa-Fuentes, Juan
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
spa
Título da fonte: Brazilian journalism research (Online)
Texto Completo: https://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/1629
Resumo: ABSTRACT – The poor performance of the Mexican press is a frequent concern in the literature. However, this focus is on the capital, Mexico City. Thus, we comparatively measure performance between regions and physical and digital media, based on criteria of bias and mediated deliberation. We analyzed 281 news articles from 117 newspapers in 28 states about the 2021 federal elections. We found that performance is better in robust markets and worse in smaller ones, and it is more homogeneous in print media than in digital media. The latter seems to be independent of market factors, which could indicate clientelist relationships linked to the economic vulnerability of smaller markets. RESUMO – A preocupação com o desempenho deficiente da imprensa mexicana é um tema recorrente na literatura, mas tem se concentrado principalmente nos veículos impressos da Cidade do México. Assim, medimos comparativamente o desempenho entre regiões e suportes físicos e digitais, com base em critérios de viés e mediação deliberada. Analisamos 281 notícias de 117 jornais em 28 estados sobre as eleições federais de 2021. Descobrimos que o desempenho é melhor nos mercados robustos e pior nos pequenos, sendo mais homogêneo na imprensa impressa do que na digital. Esta última parece ser independente de fatores de mercado, o que poderia indicar relações clientelistas ligadas à vulnerabilidade econômica dos mercados pequenos. RESUMEN – La preocupación por el deficiente desempeño de la prensa en México ha sido un tema recurrente en la literatura, pero se ha centrado principalmente en los medios impresos de la Ciudad de México. Así, este estudio presenta un análisis comparativo del desempeño de los medios impresos y digitales, en diversas regiones y formatos, considerando sesgo partidista y deliberación mediada. Se examinaron 281 noticias de las elecciones federales de 2021 de 117 periódicos en 28 estados. Los resultados indican un mejor desempeño en mercados más grandes y una calidad de información más homogénea en medios impresos que digitales. Se sugiere la posibilidad de relaciones clientelares en medios digitales de mercados más pequeños, con una mayor vulnerabilidad económica.  
id SBPJOR-1_4a9a268f51d7aac89b87703674fd14c7
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/1629
network_acronym_str SBPJOR-1
network_name_str Brazilian journalism research (Online)
repository_id_str
spelling MARKETS, REGIONS AND JOURNALISTIC QUALITY: evaluation of the performance of print and digital media in Mexico during an electoral processMERCADOS, REGIONES Y CALIDAD PERIODÍSTICA: evaluación del desempeño de medios impresos y digitales en México durante un proceso electoralMERCADOS, REGIÕES E QUALIDADE JORNALÍSTICA: avaliação do desempenho de veículos impressos e digitais no México durante um processo eleitoralDigital journalismLegacy mediaMedia performanceRegional pressClientelismMídia digitalImprensa tradicionalDesempenho de mídiaImprensa regionalPatrocínioPrensa digitalPrensa tradicionalDesempeño de mediosPrensa regionalClientelismoABSTRACT – The poor performance of the Mexican press is a frequent concern in the literature. However, this focus is on the capital, Mexico City. Thus, we comparatively measure performance between regions and physical and digital media, based on criteria of bias and mediated deliberation. We analyzed 281 news articles from 117 newspapers in 28 states about the 2021 federal elections. We found that performance is better in robust markets and worse in smaller ones, and it is more homogeneous in print media than in digital media. The latter seems to be independent of market factors, which could indicate clientelist relationships linked to the economic vulnerability of smaller markets. RESUMO – A preocupação com o desempenho deficiente da imprensa mexicana é um tema recorrente na literatura, mas tem se concentrado principalmente nos veículos impressos da Cidade do México. Assim, medimos comparativamente o desempenho entre regiões e suportes físicos e digitais, com base em critérios de viés e mediação deliberada. Analisamos 281 notícias de 117 jornais em 28 estados sobre as eleições federais de 2021. Descobrimos que o desempenho é melhor nos mercados robustos e pior nos pequenos, sendo mais homogêneo na imprensa impressa do que na digital. Esta última parece ser independente de fatores de mercado, o que poderia indicar relações clientelistas ligadas à vulnerabilidade econômica dos mercados pequenos. RESUMEN – La preocupación por el deficiente desempeño de la prensa en México ha sido un tema recurrente en la literatura, pero se ha centrado principalmente en los medios impresos de la Ciudad de México. Así, este estudio presenta un análisis comparativo del desempeño de los medios impresos y digitales, en diversas regiones y formatos, considerando sesgo partidista y deliberación mediada. Se examinaron 281 noticias de las elecciones federales de 2021 de 117 periódicos en 28 estados. Los resultados indican un mejor desempeño en mercados más grandes y una calidad de información más homogénea en medios impresos que digitales. Se sugiere la posibilidad de relaciones clientelares en medios digitales de mercados más pequeños, con una mayor vulnerabilidad económica.  RESUMEN – La preocupación por el deficiente desempeño de la prensa en México ha sido un tema recurrente en la literatura, pero se ha centrado principalmente en los medios impresos de la Ciudad de México. Así, este estudio presenta un análisis comparativo del desempeño de los medios impresos y digitales, en diversas regiones y formatos, considerando sesgo partidista y deliberación mediada. Se examinaron 281 noticias de las elecciones federales de 2021 de 117 periódicos en 28 estados. Los resultados indican un mejor desempeño en mercados más grandes y una calidad de información más homogénea en medios impresos que digitales. Se sugiere la posibilidad de relaciones clientelares en medios digitales de mercados más pequeños, con una mayor vulnerabilidad económica. RESUMO – A preocupação com o desempenho deficiente da imprensa mexicana é um tema recorrente na literatura, mas tem se concentrado principalmente nos veículos impressos da Cidade do México. Assim, medimos comparativamente o desempenho entre regiões e suportes físicos e digitais, com base em critérios de viés e mediação deliberada. Analisamos 281 notícias de 117 jornais em 28 estados sobre as eleições federais de 2021. Descobrimos que o desempenho é melhor nos mercados robustos e pior nos pequenos, sendo mais homogêneo na imprensa impressa do que na digital. Esta última parece ser independente de fatores de mercado, o que poderia indicar relações clientelistas ligadas à vulnerabilidade econômica dos mercados pequenos. ABSTRACT – The poor performance of the Mexican press is a frequent concern in the literature. However, this focus is on the capital, Mexico City. Thus, we comparatively measure performance between regions and physical and digital media, based on criteria of bias and mediated deliberation. We analyzed 281 news articles from 117 newspapers in 28 states about the 2021 federal elections. We found that performance is better in robust markets and worse in smaller ones, and it is more homogeneous in print media than in digital media. The latter seems to be independent of market factors, which could indicate clientelist relationships linked to the economic vulnerability of smaller markets.RESUMO – A preocupação com o desempenho deficiente da imprensa mexicana é um tema recorrente na literatura, mas tem se concentrado principalmente nos veículos impressos da Cidade do México. Assim, medimos comparativamente o desempenho entre regiões e suportes físicos e digitais, com base em critérios de viés e mediação deliberada. Analisamos 281 notícias de 117 jornais em 28 estados sobre as eleições federais de 2021. Descobrimos que o desempenho é melhor nos mercados robustos e pior nos pequenos, sendo mais homogêneo na imprensa impressa do que na digital. Esta última parece ser independente de fatores de mercado, o que poderia indicar relações clientelistas ligadas à vulnerabilidade econômica dos mercados pequenos. ABSTRACT – The poor performance of the Mexican press is a frequent concern in the literature. However, this focus is on the capital, Mexico City. Thus, we comparatively measure performance between regions and physical and digital media, based on criteria of bias and mediated deliberation. We analyzed 281 news articles from 117 newspapers in 28 states about the 2021 federal elections. We found that performance is better in robust markets and worse in smaller ones, and it is more homogeneous in print media than in digital media. The latter seems to be independent of market factors, which could indicate clientelist relationships linked to the economic vulnerability of smaller markets. RESUMEN – La preocupación por el deficiente desempeño de la prensa en México ha sido un tema recurrente en la literatura, pero se ha centrado principalmente en los medios impresos de la Ciudad de México. Así, este estudio presenta un análisis comparativo del desempeño de los medios impresos y digitales, en diversas regiones y formatos, considerando sesgo partidista y deliberación mediada. Se examinaron 281 noticias de las elecciones federales de 2021 de 117 periódicos en 28 estados. Los resultados indican un mejor desempeño en mercados más grandes y una calidad de información más homogénea en medios impresos que digitales. Se sugiere la posibilidad de relaciones clientelares en medios digitales de mercados más pequeños, con una mayor vulnerabilidad económica.Brazilian Association of Journalism Researchers (SBPJor)2024-04-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/162910.25200/BJR.v20n1.2024.1629Brazilian journalism research; Vol. 20 No. 1 (2024): April 2024; e1629Brazilian journalism research; v. 20 n. 1 (2024): Abril 2024; e16291981-98541808-4079reponame:Brazilian journalism research (Online)instname:Associação Brasileira de Pesquisadores em Jornalismo (SBPJor)instacron:SBPJORengspahttps://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/1629/1528https://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/1629/1529Copyright (c) 2024 Brazilian journalism researchhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessEcheverría, MartinLarrosa-Fuentes, Juan2024-05-05T21:46:02Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/1629Revistahttps://bjr.sbpjor.org.br/bjrONGhttps://bjr.sbpjor.org.br/bjr/oaibjreditor@gmail.com||bjreditor@gmail.com1981-98541808-4079opendoar:2024-05-05T21:46:02Brazilian journalism research (Online) - Associação Brasileira de Pesquisadores em Jornalismo (SBPJor)false
dc.title.none.fl_str_mv MARKETS, REGIONS AND JOURNALISTIC QUALITY: evaluation of the performance of print and digital media in Mexico during an electoral process
MERCADOS, REGIONES Y CALIDAD PERIODÍSTICA: evaluación del desempeño de medios impresos y digitales en México durante un proceso electoral
MERCADOS, REGIÕES E QUALIDADE JORNALÍSTICA: avaliação do desempenho de veículos impressos e digitais no México durante um processo eleitoral
title MARKETS, REGIONS AND JOURNALISTIC QUALITY: evaluation of the performance of print and digital media in Mexico during an electoral process
spellingShingle MARKETS, REGIONS AND JOURNALISTIC QUALITY: evaluation of the performance of print and digital media in Mexico during an electoral process
Echeverría, Martin
Digital journalism
Legacy media
Media performance
Regional press
Clientelism
Mídia digital
Imprensa tradicional
Desempenho de mídia
Imprensa regional
Patrocínio
Prensa digital
Prensa tradicional
Desempeño de medios
Prensa regional
Clientelismo
title_short MARKETS, REGIONS AND JOURNALISTIC QUALITY: evaluation of the performance of print and digital media in Mexico during an electoral process
title_full MARKETS, REGIONS AND JOURNALISTIC QUALITY: evaluation of the performance of print and digital media in Mexico during an electoral process
title_fullStr MARKETS, REGIONS AND JOURNALISTIC QUALITY: evaluation of the performance of print and digital media in Mexico during an electoral process
title_full_unstemmed MARKETS, REGIONS AND JOURNALISTIC QUALITY: evaluation of the performance of print and digital media in Mexico during an electoral process
title_sort MARKETS, REGIONS AND JOURNALISTIC QUALITY: evaluation of the performance of print and digital media in Mexico during an electoral process
author Echeverría, Martin
author_facet Echeverría, Martin
Larrosa-Fuentes, Juan
author_role author
author2 Larrosa-Fuentes, Juan
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Echeverría, Martin
Larrosa-Fuentes, Juan
dc.subject.por.fl_str_mv Digital journalism
Legacy media
Media performance
Regional press
Clientelism
Mídia digital
Imprensa tradicional
Desempenho de mídia
Imprensa regional
Patrocínio
Prensa digital
Prensa tradicional
Desempeño de medios
Prensa regional
Clientelismo
topic Digital journalism
Legacy media
Media performance
Regional press
Clientelism
Mídia digital
Imprensa tradicional
Desempenho de mídia
Imprensa regional
Patrocínio
Prensa digital
Prensa tradicional
Desempeño de medios
Prensa regional
Clientelismo
description ABSTRACT – The poor performance of the Mexican press is a frequent concern in the literature. However, this focus is on the capital, Mexico City. Thus, we comparatively measure performance between regions and physical and digital media, based on criteria of bias and mediated deliberation. We analyzed 281 news articles from 117 newspapers in 28 states about the 2021 federal elections. We found that performance is better in robust markets and worse in smaller ones, and it is more homogeneous in print media than in digital media. The latter seems to be independent of market factors, which could indicate clientelist relationships linked to the economic vulnerability of smaller markets. RESUMO – A preocupação com o desempenho deficiente da imprensa mexicana é um tema recorrente na literatura, mas tem se concentrado principalmente nos veículos impressos da Cidade do México. Assim, medimos comparativamente o desempenho entre regiões e suportes físicos e digitais, com base em critérios de viés e mediação deliberada. Analisamos 281 notícias de 117 jornais em 28 estados sobre as eleições federais de 2021. Descobrimos que o desempenho é melhor nos mercados robustos e pior nos pequenos, sendo mais homogêneo na imprensa impressa do que na digital. Esta última parece ser independente de fatores de mercado, o que poderia indicar relações clientelistas ligadas à vulnerabilidade econômica dos mercados pequenos. RESUMEN – La preocupación por el deficiente desempeño de la prensa en México ha sido un tema recurrente en la literatura, pero se ha centrado principalmente en los medios impresos de la Ciudad de México. Así, este estudio presenta un análisis comparativo del desempeño de los medios impresos y digitales, en diversas regiones y formatos, considerando sesgo partidista y deliberación mediada. Se examinaron 281 noticias de las elecciones federales de 2021 de 117 periódicos en 28 estados. Los resultados indican un mejor desempeño en mercados más grandes y una calidad de información más homogénea en medios impresos que digitales. Se sugiere la posibilidad de relaciones clientelares en medios digitales de mercados más pequeños, con una mayor vulnerabilidad económica.  
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-04-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/1629
10.25200/BJR.v20n1.2024.1629
url https://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/1629
identifier_str_mv 10.25200/BJR.v20n1.2024.1629
dc.language.iso.fl_str_mv eng
spa
language eng
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/1629/1528
https://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/1629/1529
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Brazilian journalism research
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Brazilian journalism research
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Brazilian Association of Journalism Researchers (SBPJor)
publisher.none.fl_str_mv Brazilian Association of Journalism Researchers (SBPJor)
dc.source.none.fl_str_mv Brazilian journalism research; Vol. 20 No. 1 (2024): April 2024; e1629
Brazilian journalism research; v. 20 n. 1 (2024): Abril 2024; e1629
1981-9854
1808-4079
reponame:Brazilian journalism research (Online)
instname:Associação Brasileira de Pesquisadores em Jornalismo (SBPJor)
instacron:SBPJOR
instname_str Associação Brasileira de Pesquisadores em Jornalismo (SBPJor)
instacron_str SBPJOR
institution SBPJOR
reponame_str Brazilian journalism research (Online)
collection Brazilian journalism research (Online)
repository.name.fl_str_mv Brazilian journalism research (Online) - Associação Brasileira de Pesquisadores em Jornalismo (SBPJor)
repository.mail.fl_str_mv bjreditor@gmail.com||bjreditor@gmail.com
_version_ 1799304157290561536