Innovation Journalism: A Multiple Concept

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Moreira Flores, Ana Marta
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
por
Título da fonte: Brazilian journalism research (Online)
Texto Completo: https://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/970
Resumo: Thinking about the journalistic activity beyond its traditional forms is a recurrent practice in contemporary journalism. The plurality of audiences, behaviors and technologies challenge the classic models of journalism in a way that encourages innovation in different aspects of the activity. However, the term innovation is being broadly applied without rigorous and interesting delimitation to the academic environment. In this sense, we propose in this article initial directions under which aspects it is possible to understand the journalism innovation. It starts from the original concept in the field of Economics and Management to expand its meaning to the Social Sciences and Journalism. We expose three instances in which contemporary journalism already has changes, to understand the journalism as a process and product, which are: 1) content and narrative, 2) technology and format and 3) business model. In addition to this segmentation, some initiatives are presented to illustrate each sub-category and to design an updated concept about innovation journalism.Pensar a atividade jornalística para além de suas formas tradicionais é uma prática já recorrente no jornalismo contemporâneo. A pluralidade de públicos, comportamentos e tecnologias desafiam os modelos clássicos do jornalismo em um movimento que incentiva a inovação em diferentes aspectos da atividade. No entanto, o termo inovação vem sendo aplicado de forma ampla sem um rigor e delimitação interessantes para a pesquisa em jornalismo. Nesse sentido, propomos no presente artigo direcionamentos iniciais sob quais aspectos podemos compreender o jornalismo de inovação. Partimos da origem do conceito na área da Economia e Administração para ampliar seu sentido nas Ciências Sociais e no próprio Jornalismo como atividade. Expomos três instâncias das quais o jornalismo contemporâneo já apresenta novidades para entender o jornalismo de inovação como processo e produto, quais sejam: 1) conteúdo e narrativa, 2) tecnologia e formato e 3) modelo de negócio. Para complementar essa segmentação, apresentamos algumas iniciativas a fim de ilustrar cada subcategoria e projetar uma conceituação atualizada de jornalismo de inovação.Pensar la actividad periodística más allá de sus formas tradicionales ya es una práctica habitual en el periodismo contemporáneo. La pluralidad de públicos, las conductas y las tecnologías desafían los modelos clásicos del periodismo en un movimiento que fomenta la innovación en diferentes aspectos de la actividad. Sin embargo, se utiliza la palabra innovación en términos generales, sin una delimitación rigurosa e interesante para las investigaciones. En ese sentido, proponemos en este artículo las direcciones iniciales que orienten desde cuáles aspectos podemos comprender el periodismo de innovación. Partimos del origen del concepto en el campo de la Economía y Administración, para ampliar su significado en las Ciencias Sociales y en el Periodismo como actividad. Presentamos tres campos en los cuales el periodismo contemporáneo ya presenta nuevas características para comprender el periodismo de innovación como proceso y producto, tales como: 1) el contenido y la narrativa, 2) la tecnología y el formato y 3) el modelo de negocio. Además de esa segmentación, presentamos algunas iniciativas para ilustrar cada subcategoría y construir un concepto actualizado del periodismo de innovación.
id SBPJOR-1_5dc0b05e150ead9a087c46f2ed3123ea
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/970
network_acronym_str SBPJOR-1
network_name_str Brazilian journalism research (Online)
repository_id_str
spelling Innovation Journalism: A Multiple ConceptJournalismInnovationInnovation JournalismThinking about the journalistic activity beyond its traditional forms is a recurrent practice in contemporary journalism. The plurality of audiences, behaviors and technologies challenge the classic models of journalism in a way that encourages innovation in different aspects of the activity. However, the term innovation is being broadly applied without rigorous and interesting delimitation to the academic environment. In this sense, we propose in this article initial directions under which aspects it is possible to understand the journalism innovation. It starts from the original concept in the field of Economics and Management to expand its meaning to the Social Sciences and Journalism. We expose three instances in which contemporary journalism already has changes, to understand the journalism as a process and product, which are: 1) content and narrative, 2) technology and format and 3) business model. In addition to this segmentation, some initiatives are presented to illustrate each sub-category and to design an updated concept about innovation journalism.Pensar a atividade jornalística para além de suas formas tradicionais é uma prática já recorrente no jornalismo contemporâneo. A pluralidade de públicos, comportamentos e tecnologias desafiam os modelos clássicos do jornalismo em um movimento que incentiva a inovação em diferentes aspectos da atividade. No entanto, o termo inovação vem sendo aplicado de forma ampla sem um rigor e delimitação interessantes para a pesquisa em jornalismo. Nesse sentido, propomos no presente artigo direcionamentos iniciais sob quais aspectos podemos compreender o jornalismo de inovação. Partimos da origem do conceito na área da Economia e Administração para ampliar seu sentido nas Ciências Sociais e no próprio Jornalismo como atividade. Expomos três instâncias das quais o jornalismo contemporâneo já apresenta novidades para entender o jornalismo de inovação como processo e produto, quais sejam: 1) conteúdo e narrativa, 2) tecnologia e formato e 3) modelo de negócio. Para complementar essa segmentação, apresentamos algumas iniciativas a fim de ilustrar cada subcategoria e projetar uma conceituação atualizada de jornalismo de inovação.Pensar la actividad periodística más allá de sus formas tradicionales ya es una práctica habitual en el periodismo contemporáneo. La pluralidad de públicos, las conductas y las tecnologías desafían los modelos clásicos del periodismo en un movimiento que fomenta la innovación en diferentes aspectos de la actividad. Sin embargo, se utiliza la palabra innovación en términos generales, sin una delimitación rigurosa e interesante para las investigaciones. En ese sentido, proponemos en este artículo las direcciones iniciales que orienten desde cuáles aspectos podemos comprender el periodismo de innovación. Partimos del origen del concepto en el campo de la Economía y Administración, para ampliar su significado en las Ciencias Sociales y en el Periodismo como actividad. Presentamos tres campos en los cuales el periodismo contemporáneo ya presenta nuevas características para comprender el periodismo de innovación como proceso y producto, tales como: 1) el contenido y la narrativa, 2) la tecnología y el formato y 3) el modelo de negocio. Además de esa segmentación, presentamos algunas iniciativas para ilustrar cada subcategoría y construir un concepto actualizado del periodismo de innovación.Brazilian Association of Journalism Researchers (SBPJor)2017-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/97010.25200/BJR.v13n2.2017.970Brazilian journalism research; Vol. 13 No. 2: (August 2017): The journalism as a space in which to observe the world - English and Portuguese/Spanish Versions; 156-179Brazilian journalism research; v. 13 n. 2: (August 2017): The journalism as a space in which to observe the world - English and Portuguese/Spanish Versions; 156-1791981-98541808-4079reponame:Brazilian journalism research (Online)instname:Associação Brasileira de Pesquisadores em Jornalismo (SBPJor)instacron:SBPJORengporhttps://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/970/914https://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/970/925Copyright (c) 2017 Brazilian Journalism Reasearchinfo:eu-repo/semantics/openAccessMoreira Flores, Ana Marta2017-08-30T18:37:26Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/970Revistahttps://bjr.sbpjor.org.br/bjrONGhttps://bjr.sbpjor.org.br/bjr/oaibjreditor@gmail.com||bjreditor@gmail.com1981-98541808-4079opendoar:2017-08-30T18:37:26Brazilian journalism research (Online) - Associação Brasileira de Pesquisadores em Jornalismo (SBPJor)false
dc.title.none.fl_str_mv Innovation Journalism: A Multiple Concept
title Innovation Journalism: A Multiple Concept
spellingShingle Innovation Journalism: A Multiple Concept
Moreira Flores, Ana Marta
Journalism
Innovation
Innovation Journalism
title_short Innovation Journalism: A Multiple Concept
title_full Innovation Journalism: A Multiple Concept
title_fullStr Innovation Journalism: A Multiple Concept
title_full_unstemmed Innovation Journalism: A Multiple Concept
title_sort Innovation Journalism: A Multiple Concept
author Moreira Flores, Ana Marta
author_facet Moreira Flores, Ana Marta
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Moreira Flores, Ana Marta
dc.subject.por.fl_str_mv Journalism
Innovation
Innovation Journalism
topic Journalism
Innovation
Innovation Journalism
description Thinking about the journalistic activity beyond its traditional forms is a recurrent practice in contemporary journalism. The plurality of audiences, behaviors and technologies challenge the classic models of journalism in a way that encourages innovation in different aspects of the activity. However, the term innovation is being broadly applied without rigorous and interesting delimitation to the academic environment. In this sense, we propose in this article initial directions under which aspects it is possible to understand the journalism innovation. It starts from the original concept in the field of Economics and Management to expand its meaning to the Social Sciences and Journalism. We expose three instances in which contemporary journalism already has changes, to understand the journalism as a process and product, which are: 1) content and narrative, 2) technology and format and 3) business model. In addition to this segmentation, some initiatives are presented to illustrate each sub-category and to design an updated concept about innovation journalism.Pensar a atividade jornalística para além de suas formas tradicionais é uma prática já recorrente no jornalismo contemporâneo. A pluralidade de públicos, comportamentos e tecnologias desafiam os modelos clássicos do jornalismo em um movimento que incentiva a inovação em diferentes aspectos da atividade. No entanto, o termo inovação vem sendo aplicado de forma ampla sem um rigor e delimitação interessantes para a pesquisa em jornalismo. Nesse sentido, propomos no presente artigo direcionamentos iniciais sob quais aspectos podemos compreender o jornalismo de inovação. Partimos da origem do conceito na área da Economia e Administração para ampliar seu sentido nas Ciências Sociais e no próprio Jornalismo como atividade. Expomos três instâncias das quais o jornalismo contemporâneo já apresenta novidades para entender o jornalismo de inovação como processo e produto, quais sejam: 1) conteúdo e narrativa, 2) tecnologia e formato e 3) modelo de negócio. Para complementar essa segmentação, apresentamos algumas iniciativas a fim de ilustrar cada subcategoria e projetar uma conceituação atualizada de jornalismo de inovação.Pensar la actividad periodística más allá de sus formas tradicionales ya es una práctica habitual en el periodismo contemporáneo. La pluralidad de públicos, las conductas y las tecnologías desafían los modelos clásicos del periodismo en un movimiento que fomenta la innovación en diferentes aspectos de la actividad. Sin embargo, se utiliza la palabra innovación en términos generales, sin una delimitación rigurosa e interesante para las investigaciones. En ese sentido, proponemos en este artículo las direcciones iniciales que orienten desde cuáles aspectos podemos comprender el periodismo de innovación. Partimos del origen del concepto en el campo de la Economía y Administración, para ampliar su significado en las Ciencias Sociales y en el Periodismo como actividad. Presentamos tres campos en los cuales el periodismo contemporáneo ya presenta nuevas características para comprender el periodismo de innovación como proceso y producto, tales como: 1) el contenido y la narrativa, 2) la tecnología y el formato y 3) el modelo de negocio. Además de esa segmentación, presentamos algunas iniciativas para ilustrar cada subcategoría y construir un concepto actualizado del periodismo de innovación.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-08-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/970
10.25200/BJR.v13n2.2017.970
url https://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/970
identifier_str_mv 10.25200/BJR.v13n2.2017.970
dc.language.iso.fl_str_mv eng
por
language eng
por
dc.relation.none.fl_str_mv https://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/970/914
https://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/970/925
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Brazilian Journalism Reasearch
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Brazilian Journalism Reasearch
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Brazilian Association of Journalism Researchers (SBPJor)
publisher.none.fl_str_mv Brazilian Association of Journalism Researchers (SBPJor)
dc.source.none.fl_str_mv Brazilian journalism research; Vol. 13 No. 2: (August 2017): The journalism as a space in which to observe the world - English and Portuguese/Spanish Versions; 156-179
Brazilian journalism research; v. 13 n. 2: (August 2017): The journalism as a space in which to observe the world - English and Portuguese/Spanish Versions; 156-179
1981-9854
1808-4079
reponame:Brazilian journalism research (Online)
instname:Associação Brasileira de Pesquisadores em Jornalismo (SBPJor)
instacron:SBPJOR
instname_str Associação Brasileira de Pesquisadores em Jornalismo (SBPJor)
instacron_str SBPJOR
institution SBPJOR
reponame_str Brazilian journalism research (Online)
collection Brazilian journalism research (Online)
repository.name.fl_str_mv Brazilian journalism research (Online) - Associação Brasileira de Pesquisadores em Jornalismo (SBPJor)
repository.mail.fl_str_mv bjreditor@gmail.com||bjreditor@gmail.com
_version_ 1799304159806095360