Ideology of Objectivity in Political Journalism. Attitudes, Values and Beliefs Around Truth as a Possible Horizon?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng por |
Título da fonte: | Brazilian journalism research (Online) |
Texto Completo: | https://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/1089 |
Resumo: | From a critical-discursive approach, automatic and reflexive contents are analyzed around "objectivity", as a stylistic-normative code and cultural device with mythical contours, shared by journalists and audience of political information. Based on interviews conducted under an ethnographic approach between 2012 and 2014, professionals from different mass media in Córdoba-Argentina, first discuss the self-perception of their contemporary role and the conditions of their daily link with sources and events. Given the inter-subjective nature of the phenomenon, in a second moment the contrast between the journalistic perspectives and the perceptions of local audiences, gathered in simultaneous experimental sessions, is included. Through an analytical triangulation strategy, a significant circularity link between professional definitions and consumption expectations is noticed.A partir de uma abordagem crítico-discursiva, conteúdos automáticos e reflexivos são analisados em torno da "objetividade" como um código estilístico-normativo e um dispositivo cultural com contornos míticos, compartilhados por jornalistas e público de informações políticas. Com base em entrevistas realizadas a partir de uma abordagem etnográfica realizada entre 2012 e 2014 junto a profissionais de diferentes mídias de massa em Córdoba-Argentina, são discutidas primeiro a autopercepção de seu papel contemporâneo e as condições de seu vínculo diário com fontes e eventos. Dada a natureza inter-subjetiva do fenômeno, em um segundo momento foi discutido o contraste entre as perspectivas jornalísticas e as percepções do público local, reunidas em sessões experimentais simultâneas. Por meio de uma estratégia de triangulação analítica, notou-se uma ligação de circularidade significativa entre as definições profissionais e as expectativas de consumo.Desde un enfoque crítico-discursivo se analizan contenidos automáticos y reflexivos en torno a la “objetividad”, como código estilístico-normativo y dispositivo cultural de contornos míticos, compartido por periodistas y audiencias de la información política. Con base en entrevistas realizadas bajo un enfoque etnográfico entre 2012 y 2014, a profesionales de diferentes medios masivos de Córdoba-Argentina, primero se discuten la auto-percepción de su rol contemporáneo y las condiciones de su vínculo cotidiano con fuentes y acontecimientos. Dado el carácter inter-subjetivo del fenómeno, en un segundo momento se incluye el contraste entre las perspectivas periodísticas y las percepciones de audiencias locales, recopiladas en sesiones experimentales simultáneas. Mediante una estrategia de triangulación analítica, se advierte un significativo vínculo de circularidad entre definiciones profesionales y expectativas de consumo. |
id |
SBPJOR-1_c556dc8260df4a6202719af5511b3388 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.emnuvens.com.br:article/1089 |
network_acronym_str |
SBPJOR-1 |
network_name_str |
Brazilian journalism research (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Ideology of Objectivity in Political Journalism. Attitudes, Values and Beliefs Around Truth as a Possible Horizon?ObjectivityIdeologyJournalistic routinesPolitical informationCDAFrom a critical-discursive approach, automatic and reflexive contents are analyzed around "objectivity", as a stylistic-normative code and cultural device with mythical contours, shared by journalists and audience of political information. Based on interviews conducted under an ethnographic approach between 2012 and 2014, professionals from different mass media in Córdoba-Argentina, first discuss the self-perception of their contemporary role and the conditions of their daily link with sources and events. Given the inter-subjective nature of the phenomenon, in a second moment the contrast between the journalistic perspectives and the perceptions of local audiences, gathered in simultaneous experimental sessions, is included. Through an analytical triangulation strategy, a significant circularity link between professional definitions and consumption expectations is noticed.A partir de uma abordagem crítico-discursiva, conteúdos automáticos e reflexivos são analisados em torno da "objetividade" como um código estilístico-normativo e um dispositivo cultural com contornos míticos, compartilhados por jornalistas e público de informações políticas. Com base em entrevistas realizadas a partir de uma abordagem etnográfica realizada entre 2012 e 2014 junto a profissionais de diferentes mídias de massa em Córdoba-Argentina, são discutidas primeiro a autopercepção de seu papel contemporâneo e as condições de seu vínculo diário com fontes e eventos. Dada a natureza inter-subjetiva do fenômeno, em um segundo momento foi discutido o contraste entre as perspectivas jornalísticas e as percepções do público local, reunidas em sessões experimentais simultâneas. Por meio de uma estratégia de triangulação analítica, notou-se uma ligação de circularidade significativa entre as definições profissionais e as expectativas de consumo.Desde un enfoque crítico-discursivo se analizan contenidos automáticos y reflexivos en torno a la “objetividad”, como código estilístico-normativo y dispositivo cultural de contornos míticos, compartido por periodistas y audiencias de la información política. Con base en entrevistas realizadas bajo un enfoque etnográfico entre 2012 y 2014, a profesionales de diferentes medios masivos de Córdoba-Argentina, primero se discuten la auto-percepción de su rol contemporáneo y las condiciones de su vínculo cotidiano con fuentes y acontecimientos. Dado el carácter inter-subjetivo del fenómeno, en un segundo momento se incluye el contraste entre las perspectivas periodísticas y las percepciones de audiencias locales, recopiladas en sesiones experimentales simultáneas. Mediante una estrategia de triangulación analítica, se advierte un significativo vínculo de circularidad entre definiciones profesionales y expectativas de consumo.Brazilian Association of Journalism Researchers (SBPJor)2018-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionentrevistas de abordaje etnográfico, análisis crítico del discurso (ACD)application/pdfapplication/pdfhttps://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/108910.25200/BJR.v14n2.2018.1089Brazilian journalism research; Vol. 14 No. 2: (August 2018): Journalists in the Newsrooms: Professional roles, influences, and changes in journalism; 432-459Brazilian journalism research; v. 14 n. 2: (August 2018): Journalists in the Newsrooms: Professional roles, influences, and changes in journalism; 432-4591981-98541808-4079reponame:Brazilian journalism research (Online)instname:Associação Brasileira de Pesquisadores em Jornalismo (SBPJor)instacron:SBPJORengporhttps://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/1089/pdfhttps://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/1089/pdf_1Copyright (c) 2018 Brazilian Journalism Reasearchinfo:eu-repo/semantics/openAccessPaz García, Ana Pamela2018-08-30T23:44:15Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/1089Revistahttps://bjr.sbpjor.org.br/bjrONGhttps://bjr.sbpjor.org.br/bjr/oaibjreditor@gmail.com||bjreditor@gmail.com1981-98541808-4079opendoar:2018-08-30T23:44:15Brazilian journalism research (Online) - Associação Brasileira de Pesquisadores em Jornalismo (SBPJor)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ideology of Objectivity in Political Journalism. Attitudes, Values and Beliefs Around Truth as a Possible Horizon? |
title |
Ideology of Objectivity in Political Journalism. Attitudes, Values and Beliefs Around Truth as a Possible Horizon? |
spellingShingle |
Ideology of Objectivity in Political Journalism. Attitudes, Values and Beliefs Around Truth as a Possible Horizon? Paz García, Ana Pamela Objectivity Ideology Journalistic routines Political information CDA |
title_short |
Ideology of Objectivity in Political Journalism. Attitudes, Values and Beliefs Around Truth as a Possible Horizon? |
title_full |
Ideology of Objectivity in Political Journalism. Attitudes, Values and Beliefs Around Truth as a Possible Horizon? |
title_fullStr |
Ideology of Objectivity in Political Journalism. Attitudes, Values and Beliefs Around Truth as a Possible Horizon? |
title_full_unstemmed |
Ideology of Objectivity in Political Journalism. Attitudes, Values and Beliefs Around Truth as a Possible Horizon? |
title_sort |
Ideology of Objectivity in Political Journalism. Attitudes, Values and Beliefs Around Truth as a Possible Horizon? |
author |
Paz García, Ana Pamela |
author_facet |
Paz García, Ana Pamela |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Paz García, Ana Pamela |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Objectivity Ideology Journalistic routines Political information CDA |
topic |
Objectivity Ideology Journalistic routines Political information CDA |
description |
From a critical-discursive approach, automatic and reflexive contents are analyzed around "objectivity", as a stylistic-normative code and cultural device with mythical contours, shared by journalists and audience of political information. Based on interviews conducted under an ethnographic approach between 2012 and 2014, professionals from different mass media in Córdoba-Argentina, first discuss the self-perception of their contemporary role and the conditions of their daily link with sources and events. Given the inter-subjective nature of the phenomenon, in a second moment the contrast between the journalistic perspectives and the perceptions of local audiences, gathered in simultaneous experimental sessions, is included. Through an analytical triangulation strategy, a significant circularity link between professional definitions and consumption expectations is noticed.A partir de uma abordagem crítico-discursiva, conteúdos automáticos e reflexivos são analisados em torno da "objetividade" como um código estilístico-normativo e um dispositivo cultural com contornos míticos, compartilhados por jornalistas e público de informações políticas. Com base em entrevistas realizadas a partir de uma abordagem etnográfica realizada entre 2012 e 2014 junto a profissionais de diferentes mídias de massa em Córdoba-Argentina, são discutidas primeiro a autopercepção de seu papel contemporâneo e as condições de seu vínculo diário com fontes e eventos. Dada a natureza inter-subjetiva do fenômeno, em um segundo momento foi discutido o contraste entre as perspectivas jornalísticas e as percepções do público local, reunidas em sessões experimentais simultâneas. Por meio de uma estratégia de triangulação analítica, notou-se uma ligação de circularidade significativa entre as definições profissionais e as expectativas de consumo.Desde un enfoque crítico-discursivo se analizan contenidos automáticos y reflexivos en torno a la “objetividad”, como código estilístico-normativo y dispositivo cultural de contornos míticos, compartido por periodistas y audiencias de la información política. Con base en entrevistas realizadas bajo un enfoque etnográfico entre 2012 y 2014, a profesionales de diferentes medios masivos de Córdoba-Argentina, primero se discuten la auto-percepción de su rol contemporáneo y las condiciones de su vínculo cotidiano con fuentes y acontecimientos. Dado el carácter inter-subjetivo del fenómeno, en un segundo momento se incluye el contraste entre las perspectivas periodísticas y las percepciones de audiencias locales, recopiladas en sesiones experimentales simultáneas. Mediante una estrategia de triangulación analítica, se advierte un significativo vínculo de circularidad entre definiciones profesionales y expectativas de consumo. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-08-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion entrevistas de abordaje etnográfico, análisis crítico del discurso (ACD) |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/1089 10.25200/BJR.v14n2.2018.1089 |
url |
https://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/1089 |
identifier_str_mv |
10.25200/BJR.v14n2.2018.1089 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng por |
language |
eng por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/1089/pdf https://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/1089/pdf_1 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Brazilian Journalism Reasearch info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Brazilian Journalism Reasearch |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Brazilian Association of Journalism Researchers (SBPJor) |
publisher.none.fl_str_mv |
Brazilian Association of Journalism Researchers (SBPJor) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Brazilian journalism research; Vol. 14 No. 2: (August 2018): Journalists in the Newsrooms: Professional roles, influences, and changes in journalism; 432-459 Brazilian journalism research; v. 14 n. 2: (August 2018): Journalists in the Newsrooms: Professional roles, influences, and changes in journalism; 432-459 1981-9854 1808-4079 reponame:Brazilian journalism research (Online) instname:Associação Brasileira de Pesquisadores em Jornalismo (SBPJor) instacron:SBPJOR |
instname_str |
Associação Brasileira de Pesquisadores em Jornalismo (SBPJor) |
instacron_str |
SBPJOR |
institution |
SBPJOR |
reponame_str |
Brazilian journalism research (Online) |
collection |
Brazilian journalism research (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Brazilian journalism research (Online) - Associação Brasileira de Pesquisadores em Jornalismo (SBPJor) |
repository.mail.fl_str_mv |
bjreditor@gmail.com||bjreditor@gmail.com |
_version_ |
1799304160253837312 |