Ideology of Objectivity in Political Journalism. Attitudes, Values and Beliefs Around Truth as a Possible Horizon?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Paz García, Ana Pamela
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
por
Título da fonte: Brazilian journalism research (Online)
Texto Completo: https://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/1089
Resumo: From a critical-discursive approach, automatic and reflexive contents are analyzed around "objectivity", as a stylistic-normative code and cultural device with mythical contours, shared by journalists and audience of political information. Based on interviews conducted under an ethnographic approach between 2012 and 2014, professionals from different mass media in Córdoba-Argentina, first discuss the self-perception of their contemporary role and the conditions of their daily link with sources and events. Given the inter-subjective nature of the phenomenon, in a second moment the contrast between the journalistic perspectives and the perceptions of local audiences, gathered in simultaneous experimental sessions, is included. Through an analytical triangulation strategy, a significant circularity link between professional definitions and consumption expectations is noticed.A partir de uma abordagem crítico-discursiva, conteúdos automáticos e reflexivos são analisados em torno da "objetividade" como um código estilístico-normativo e um dispositivo cultural com contornos míticos, compartilhados por jornalistas e público de informações políticas. Com base em entrevistas realizadas a partir de uma abordagem etnográfica realizada entre 2012 e 2014 junto a profissionais de diferentes mídias de massa em Córdoba-Argentina, são discutidas primeiro a autopercepção de seu papel contemporâneo e as condições de seu vínculo diário com fontes e eventos. Dada a natureza inter-subjetiva do fenômeno, em um segundo momento foi discutido o contraste entre as perspectivas jornalísticas e as percepções do público local, reunidas em sessões experimentais simultâneas. Por meio de uma estratégia de triangulação analítica, notou-se uma ligação de circularidade significativa entre as definições profissionais e as expectativas de consumo.Desde un enfoque crítico-discursivo se analizan contenidos automáticos y reflexivos en torno a la “objetividad”, como código estilístico-normativo y dispositivo cultural de contornos míticos, compartido por periodistas y audiencias de la información política. Con base en entrevistas realizadas bajo un enfoque etnográfico entre 2012 y 2014, a profesionales de diferentes medios masivos de Córdoba-Argentina, primero se discuten la auto-percepción de su rol contemporáneo y las condiciones de su vínculo cotidiano con fuentes y acontecimientos. Dado el carácter inter-subjetivo del fenómeno, en un segundo momento se incluye el contraste entre las perspectivas periodísticas y las percepciones de audiencias locales, recopiladas en sesiones experimentales simultáneas. Mediante una estrategia de triangulación analítica, se advierte un significativo vínculo de circularidad entre definiciones profesionales y expectativas de consumo.
id SBPJOR-1_c556dc8260df4a6202719af5511b3388
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/1089
network_acronym_str SBPJOR-1
network_name_str Brazilian journalism research (Online)
repository_id_str
spelling Ideology of Objectivity in Political Journalism. Attitudes, Values and Beliefs Around Truth as a Possible Horizon?ObjectivityIdeologyJournalistic routinesPolitical informationCDAFrom a critical-discursive approach, automatic and reflexive contents are analyzed around "objectivity", as a stylistic-normative code and cultural device with mythical contours, shared by journalists and audience of political information. Based on interviews conducted under an ethnographic approach between 2012 and 2014, professionals from different mass media in Córdoba-Argentina, first discuss the self-perception of their contemporary role and the conditions of their daily link with sources and events. Given the inter-subjective nature of the phenomenon, in a second moment the contrast between the journalistic perspectives and the perceptions of local audiences, gathered in simultaneous experimental sessions, is included. Through an analytical triangulation strategy, a significant circularity link between professional definitions and consumption expectations is noticed.A partir de uma abordagem crítico-discursiva, conteúdos automáticos e reflexivos são analisados em torno da "objetividade" como um código estilístico-normativo e um dispositivo cultural com contornos míticos, compartilhados por jornalistas e público de informações políticas. Com base em entrevistas realizadas a partir de uma abordagem etnográfica realizada entre 2012 e 2014 junto a profissionais de diferentes mídias de massa em Córdoba-Argentina, são discutidas primeiro a autopercepção de seu papel contemporâneo e as condições de seu vínculo diário com fontes e eventos. Dada a natureza inter-subjetiva do fenômeno, em um segundo momento foi discutido o contraste entre as perspectivas jornalísticas e as percepções do público local, reunidas em sessões experimentais simultâneas. Por meio de uma estratégia de triangulação analítica, notou-se uma ligação de circularidade significativa entre as definições profissionais e as expectativas de consumo.Desde un enfoque crítico-discursivo se analizan contenidos automáticos y reflexivos en torno a la “objetividad”, como código estilístico-normativo y dispositivo cultural de contornos míticos, compartido por periodistas y audiencias de la información política. Con base en entrevistas realizadas bajo un enfoque etnográfico entre 2012 y 2014, a profesionales de diferentes medios masivos de Córdoba-Argentina, primero se discuten la auto-percepción de su rol contemporáneo y las condiciones de su vínculo cotidiano con fuentes y acontecimientos. Dado el carácter inter-subjetivo del fenómeno, en un segundo momento se incluye el contraste entre las perspectivas periodísticas y las percepciones de audiencias locales, recopiladas en sesiones experimentales simultáneas. Mediante una estrategia de triangulación analítica, se advierte un significativo vínculo de circularidad entre definiciones profesionales y expectativas de consumo.Brazilian Association of Journalism Researchers (SBPJor)2018-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionentrevistas de abordaje etnográfico, análisis crítico del discurso (ACD)application/pdfapplication/pdfhttps://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/108910.25200/BJR.v14n2.2018.1089Brazilian journalism research; Vol. 14 No. 2: (August 2018): Journalists in the Newsrooms: Professional roles, influences, and changes in journalism; 432-459Brazilian journalism research; v. 14 n. 2: (August 2018): Journalists in the Newsrooms: Professional roles, influences, and changes in journalism; 432-4591981-98541808-4079reponame:Brazilian journalism research (Online)instname:Associação Brasileira de Pesquisadores em Jornalismo (SBPJor)instacron:SBPJORengporhttps://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/1089/pdfhttps://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/1089/pdf_1Copyright (c) 2018 Brazilian Journalism Reasearchinfo:eu-repo/semantics/openAccessPaz García, Ana Pamela2018-08-30T23:44:15Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/1089Revistahttps://bjr.sbpjor.org.br/bjrONGhttps://bjr.sbpjor.org.br/bjr/oaibjreditor@gmail.com||bjreditor@gmail.com1981-98541808-4079opendoar:2018-08-30T23:44:15Brazilian journalism research (Online) - Associação Brasileira de Pesquisadores em Jornalismo (SBPJor)false
dc.title.none.fl_str_mv Ideology of Objectivity in Political Journalism. Attitudes, Values and Beliefs Around Truth as a Possible Horizon?
title Ideology of Objectivity in Political Journalism. Attitudes, Values and Beliefs Around Truth as a Possible Horizon?
spellingShingle Ideology of Objectivity in Political Journalism. Attitudes, Values and Beliefs Around Truth as a Possible Horizon?
Paz García, Ana Pamela
Objectivity
Ideology
Journalistic routines
Political information
CDA
title_short Ideology of Objectivity in Political Journalism. Attitudes, Values and Beliefs Around Truth as a Possible Horizon?
title_full Ideology of Objectivity in Political Journalism. Attitudes, Values and Beliefs Around Truth as a Possible Horizon?
title_fullStr Ideology of Objectivity in Political Journalism. Attitudes, Values and Beliefs Around Truth as a Possible Horizon?
title_full_unstemmed Ideology of Objectivity in Political Journalism. Attitudes, Values and Beliefs Around Truth as a Possible Horizon?
title_sort Ideology of Objectivity in Political Journalism. Attitudes, Values and Beliefs Around Truth as a Possible Horizon?
author Paz García, Ana Pamela
author_facet Paz García, Ana Pamela
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Paz García, Ana Pamela
dc.subject.por.fl_str_mv Objectivity
Ideology
Journalistic routines
Political information
CDA
topic Objectivity
Ideology
Journalistic routines
Political information
CDA
description From a critical-discursive approach, automatic and reflexive contents are analyzed around "objectivity", as a stylistic-normative code and cultural device with mythical contours, shared by journalists and audience of political information. Based on interviews conducted under an ethnographic approach between 2012 and 2014, professionals from different mass media in Córdoba-Argentina, first discuss the self-perception of their contemporary role and the conditions of their daily link with sources and events. Given the inter-subjective nature of the phenomenon, in a second moment the contrast between the journalistic perspectives and the perceptions of local audiences, gathered in simultaneous experimental sessions, is included. Through an analytical triangulation strategy, a significant circularity link between professional definitions and consumption expectations is noticed.A partir de uma abordagem crítico-discursiva, conteúdos automáticos e reflexivos são analisados em torno da "objetividade" como um código estilístico-normativo e um dispositivo cultural com contornos míticos, compartilhados por jornalistas e público de informações políticas. Com base em entrevistas realizadas a partir de uma abordagem etnográfica realizada entre 2012 e 2014 junto a profissionais de diferentes mídias de massa em Córdoba-Argentina, são discutidas primeiro a autopercepção de seu papel contemporâneo e as condições de seu vínculo diário com fontes e eventos. Dada a natureza inter-subjetiva do fenômeno, em um segundo momento foi discutido o contraste entre as perspectivas jornalísticas e as percepções do público local, reunidas em sessões experimentais simultâneas. Por meio de uma estratégia de triangulação analítica, notou-se uma ligação de circularidade significativa entre as definições profissionais e as expectativas de consumo.Desde un enfoque crítico-discursivo se analizan contenidos automáticos y reflexivos en torno a la “objetividad”, como código estilístico-normativo y dispositivo cultural de contornos míticos, compartido por periodistas y audiencias de la información política. Con base en entrevistas realizadas bajo un enfoque etnográfico entre 2012 y 2014, a profesionales de diferentes medios masivos de Córdoba-Argentina, primero se discuten la auto-percepción de su rol contemporáneo y las condiciones de su vínculo cotidiano con fuentes y acontecimientos. Dado el carácter inter-subjetivo del fenómeno, en un segundo momento se incluye el contraste entre las perspectivas periodísticas y las percepciones de audiencias locales, recopiladas en sesiones experimentales simultáneas. Mediante una estrategia de triangulación analítica, se advierte un significativo vínculo de circularidad entre definiciones profesionales y expectativas de consumo.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-08-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
entrevistas de abordaje etnográfico, análisis crítico del discurso (ACD)
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/1089
10.25200/BJR.v14n2.2018.1089
url https://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/1089
identifier_str_mv 10.25200/BJR.v14n2.2018.1089
dc.language.iso.fl_str_mv eng
por
language eng
por
dc.relation.none.fl_str_mv https://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/1089/pdf
https://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/1089/pdf_1
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Brazilian Journalism Reasearch
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Brazilian Journalism Reasearch
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Brazilian Association of Journalism Researchers (SBPJor)
publisher.none.fl_str_mv Brazilian Association of Journalism Researchers (SBPJor)
dc.source.none.fl_str_mv Brazilian journalism research; Vol. 14 No. 2: (August 2018): Journalists in the Newsrooms: Professional roles, influences, and changes in journalism; 432-459
Brazilian journalism research; v. 14 n. 2: (August 2018): Journalists in the Newsrooms: Professional roles, influences, and changes in journalism; 432-459
1981-9854
1808-4079
reponame:Brazilian journalism research (Online)
instname:Associação Brasileira de Pesquisadores em Jornalismo (SBPJor)
instacron:SBPJOR
instname_str Associação Brasileira de Pesquisadores em Jornalismo (SBPJor)
instacron_str SBPJOR
institution SBPJOR
reponame_str Brazilian journalism research (Online)
collection Brazilian journalism research (Online)
repository.name.fl_str_mv Brazilian journalism research (Online) - Associação Brasileira de Pesquisadores em Jornalismo (SBPJor)
repository.mail.fl_str_mv bjreditor@gmail.com||bjreditor@gmail.com
_version_ 1799304160253837312