What makes an issue relevant to newspaper editorials? an empirical approach to criteria of editorial-worthiness

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mont'Alverne, Camila
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Marques, Francisco Paulo Jamil
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Brazilian journalism research (Online)
Texto Completo: https://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/1475
Resumo: ABSTRACT: Although journalism studies rely on a well-grounded debate about news values, there are fewer investigations about the values used to select a topic in newspaper editorials. By tackling the concept of editorial-worthiness, this article aims to empirically examine which editorial values influence how news organizations build their institutional opinions. Methodologically, we use content analysis to find out what makes a topic worth being addressed in 840 editorials published by Folha de S. Paulo and O Estado de S. Paulo (two Brazilian mainstream newspapers) in 2007 and 2017. Our results reveal that “topicality,” “the power elite,” and “conflict” are the most frequent editorial values in both organizations, showing some parallel with news values, although not a complete overlap. Lastly, our framework provides a key contribution to disclosing the similarities and singularities typical of different cultures concerning editorial journalism, offering the opportunity to think about journalism research and practice more broadly. RESUMO – Embora os estudos sobre jornalismo partam de um debate consolidado sobre valores notícia, existem menos investigações a respeito dos valores utilizados para selecionar um assunto em editoriais. Partindo do conceito de editorialidade, este artigo procura examinar empiricamente quais valores editoriais influenciam em como as organizações noticiosas constroem suas opiniões institucionais. Metodologicamente, usamos Análise de Conteúdo para descobrir o que faz um assunto ser abordado em 840 editoriais publicados por Folha de S. Paulo e O Estado de S. Paulo em 2007 e 2017. Os resultados mostram que “topicalidade”, “elites” e “conflito” são os valores editoriais mais frequentes nas duas publicações, mostrando algum paralelo com os valores notícia, embora não haja uma sobreposição completa. Nosso trabalho oferece uma contribuição crucial para revelar similaridades e singularidades típicas de diferentes culturas editoriais, oferecendo a oportunidade de refletir sobre pesquisa e prática jornalística de forma mais ampla. RESUMEN – Aún que los estudios sobre periodismo estén consolidados acerca de los valores noticia, hay menos investigaciones acerca de los valores que se usan para seleccionar un asunto en editoriales. Este artículo parte del concepto de editorialidad para analizar empíricamente que valores editoriales afectan como los media crean sus opiniones institucionales. Nosotros usamos análisis de contenido para averiguar lo que hace que un asunto sea tratado en 840 editoriales publicados por Folha de S.Paulo y O Estado de S. Paulo, dos de los principales periódicos de Brasil. Los resultados muestran que “topicalidad”, “élites”, y “conflicto” son los valores editoriales más frecuentes en los dos periódicos, revelando semejanza con valores noticia, aún que no haya superposición total. Nuestro trabajo ofrece una importante contribución para revelar semejanza y singularidad de distintas culturas editoriales, con la oportunidad de reflexionar acerca de la investigación y practica periodística de forma más amplia.
id SBPJOR-1_d24f691b959e7437c4b0af176a340843
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/1475
network_acronym_str SBPJOR-1
network_name_str Brazilian journalism research (Online)
repository_id_str
spelling What makes an issue relevant to newspaper editorials? an empirical approach to criteria of editorial-worthinessO que torna um assunto relevante para editoriais jornalísticos? uma abordagem empírica sobre os critérios de editorialidadeJournalism studiesNews valuesCriteria of editorial-worthinessEditorial journalismEditorial valuesEstudos de jornalismoValores notíciaCritérios de editorialidadeJornalismo editorialValores editoriaisABSTRACT: Although journalism studies rely on a well-grounded debate about news values, there are fewer investigations about the values used to select a topic in newspaper editorials. By tackling the concept of editorial-worthiness, this article aims to empirically examine which editorial values influence how news organizations build their institutional opinions. Methodologically, we use content analysis to find out what makes a topic worth being addressed in 840 editorials published by Folha de S. Paulo and O Estado de S. Paulo (two Brazilian mainstream newspapers) in 2007 and 2017. Our results reveal that “topicality,” “the power elite,” and “conflict” are the most frequent editorial values in both organizations, showing some parallel with news values, although not a complete overlap. Lastly, our framework provides a key contribution to disclosing the similarities and singularities typical of different cultures concerning editorial journalism, offering the opportunity to think about journalism research and practice more broadly. RESUMO – Embora os estudos sobre jornalismo partam de um debate consolidado sobre valores notícia, existem menos investigações a respeito dos valores utilizados para selecionar um assunto em editoriais. Partindo do conceito de editorialidade, este artigo procura examinar empiricamente quais valores editoriais influenciam em como as organizações noticiosas constroem suas opiniões institucionais. Metodologicamente, usamos Análise de Conteúdo para descobrir o que faz um assunto ser abordado em 840 editoriais publicados por Folha de S. Paulo e O Estado de S. Paulo em 2007 e 2017. Os resultados mostram que “topicalidade”, “elites” e “conflito” são os valores editoriais mais frequentes nas duas publicações, mostrando algum paralelo com os valores notícia, embora não haja uma sobreposição completa. Nosso trabalho oferece uma contribuição crucial para revelar similaridades e singularidades típicas de diferentes culturas editoriais, oferecendo a oportunidade de refletir sobre pesquisa e prática jornalística de forma mais ampla. RESUMEN – Aún que los estudios sobre periodismo estén consolidados acerca de los valores noticia, hay menos investigaciones acerca de los valores que se usan para seleccionar un asunto en editoriales. Este artículo parte del concepto de editorialidad para analizar empíricamente que valores editoriales afectan como los media crean sus opiniones institucionales. Nosotros usamos análisis de contenido para averiguar lo que hace que un asunto sea tratado en 840 editoriales publicados por Folha de S.Paulo y O Estado de S. Paulo, dos de los principales periódicos de Brasil. Los resultados muestran que “topicalidad”, “élites”, y “conflicto” son los valores editoriales más frecuentes en los dos periódicos, revelando semejanza con valores noticia, aún que no haya superposición total. Nuestro trabajo ofrece una importante contribución para revelar semejanza y singularidad de distintas culturas editoriales, con la oportunidad de reflexionar acerca de la investigación y practica periodística de forma más amplia.RESUMO – Embora os estudos sobre jornalismo partam de um debate consolidado sobre valores notícia, existem menos investigações a respeito dos valores utilizados para selecionar um assunto em editoriais. Partindo do conceito de editorialidade, este artigo procura examinar empiricamente quais valores editoriais influenciam em como as organizações noticiosas constroem suas opiniões institucionais. Metodologicamente, usamos Análise de Conteúdo para descobrir o que faz um assunto ser abordado em 840 editoriais publicados por Folha de S. Paulo e O Estado de S. Paulo em 2007 e 2017. Os resultados mostram que “topicalidade”, “elites” e “conflito” são os valores editoriais mais frequentes nas duas publicações, mostrando algum paralelo com os valores notícia, embora não haja uma sobreposição completa. Nosso trabalho oferece uma contribuição crucial para revelar similaridades e singularidades típicas de diferentes culturas editoriais, oferecendo a oportunidade de refletir sobre pesquisa e prática jornalística de forma mais ampla. ABSTRACT: Although journalism studies rely on a well-grounded debate about news values, there are fewer investigations about the values used to select a topic in newspaper editorials. By tackling the concept of editorial-worthiness, this article aims to empirically examine which editorial values influence how news organizations build their institutional opinions. Methodologically, we use content analysis to find out what makes a topic worth being addressed in 840 editorials published by Folha de S. Paulo and O Estado de S. Paulo (two Brazilian mainstream newspapers) in 2007 and 2017. Our results reveal that “topicality,” “the power elite,” and “conflict” are the most frequent editorial values in both organizations, showing some parallel with news values, although not a complete overlap. Lastly, our framework provides a key contribution to disclosing the similarities and singularities typical of different cultures concerning editorial journalism, offering the opportunity to think about journalism research and practice more broadly. RESUMEN – Aún que los estudios sobre periodismo estén consolidados acerca de los valores noticia, hay menos investigaciones acerca de los valores que se usan para seleccionar un asunto en editoriales. Este artículo parte del concepto de editorialidad para analizar empíricamente que valores editoriales afectan como los media crean sus opiniones institucionales. Nosotros usamos análisis de contenido para averiguar lo que hace que un asunto sea tratado en 840 editoriales publicados por Folha de S.Paulo y O Estado de S. Paulo, dos de los principales periódicos de Brasil. Los resultados muestran que “topicalidad”, “élites”, y “conflicto” son los valores editoriales más frecuentes en los dos periódicos, revelando semejanza con valores noticia, aún que no haya superposición total. Nuestro trabajo ofrece una importante contribución para revelar semejanza y singularidad de distintas culturas editoriales, con la oportunidad de reflexionar acerca de la investigación y practica periodística de forma más amplia.Brazilian Association of Journalism Researchers (SBPJor)2022-04-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/147510.25200/BJR.v18n1.2022.1475Brazilian journalism research; Vol. 18 No. 1 (2022): April 2022; 122-151Brazilian journalism research; v. 18 n. 1 (2022): Abril 2022; 122-1511981-98541808-4079reponame:Brazilian journalism research (Online)instname:Associação Brasileira de Pesquisadores em Jornalismo (SBPJor)instacron:SBPJORenghttps://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/1475/1411https://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/1475/1412Copyright (c) 2022 Brazilian Journalism Reasearchhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMont'Alverne, CamilaMarques, Francisco Paulo Jamil2022-05-02T15:11:12Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/1475Revistahttps://bjr.sbpjor.org.br/bjrONGhttps://bjr.sbpjor.org.br/bjr/oaibjreditor@gmail.com||bjreditor@gmail.com1981-98541808-4079opendoar:2022-05-02T15:11:12Brazilian journalism research (Online) - Associação Brasileira de Pesquisadores em Jornalismo (SBPJor)false
dc.title.none.fl_str_mv What makes an issue relevant to newspaper editorials? an empirical approach to criteria of editorial-worthiness
O que torna um assunto relevante para editoriais jornalísticos? uma abordagem empírica sobre os critérios de editorialidade
title What makes an issue relevant to newspaper editorials? an empirical approach to criteria of editorial-worthiness
spellingShingle What makes an issue relevant to newspaper editorials? an empirical approach to criteria of editorial-worthiness
Mont'Alverne, Camila
Journalism studies
News values
Criteria of editorial-worthiness
Editorial journalism
Editorial values
Estudos de jornalismo
Valores notícia
Critérios de editorialidade
Jornalismo editorial
Valores editoriais
title_short What makes an issue relevant to newspaper editorials? an empirical approach to criteria of editorial-worthiness
title_full What makes an issue relevant to newspaper editorials? an empirical approach to criteria of editorial-worthiness
title_fullStr What makes an issue relevant to newspaper editorials? an empirical approach to criteria of editorial-worthiness
title_full_unstemmed What makes an issue relevant to newspaper editorials? an empirical approach to criteria of editorial-worthiness
title_sort What makes an issue relevant to newspaper editorials? an empirical approach to criteria of editorial-worthiness
author Mont'Alverne, Camila
author_facet Mont'Alverne, Camila
Marques, Francisco Paulo Jamil
author_role author
author2 Marques, Francisco Paulo Jamil
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mont'Alverne, Camila
Marques, Francisco Paulo Jamil
dc.subject.por.fl_str_mv Journalism studies
News values
Criteria of editorial-worthiness
Editorial journalism
Editorial values
Estudos de jornalismo
Valores notícia
Critérios de editorialidade
Jornalismo editorial
Valores editoriais
topic Journalism studies
News values
Criteria of editorial-worthiness
Editorial journalism
Editorial values
Estudos de jornalismo
Valores notícia
Critérios de editorialidade
Jornalismo editorial
Valores editoriais
description ABSTRACT: Although journalism studies rely on a well-grounded debate about news values, there are fewer investigations about the values used to select a topic in newspaper editorials. By tackling the concept of editorial-worthiness, this article aims to empirically examine which editorial values influence how news organizations build their institutional opinions. Methodologically, we use content analysis to find out what makes a topic worth being addressed in 840 editorials published by Folha de S. Paulo and O Estado de S. Paulo (two Brazilian mainstream newspapers) in 2007 and 2017. Our results reveal that “topicality,” “the power elite,” and “conflict” are the most frequent editorial values in both organizations, showing some parallel with news values, although not a complete overlap. Lastly, our framework provides a key contribution to disclosing the similarities and singularities typical of different cultures concerning editorial journalism, offering the opportunity to think about journalism research and practice more broadly. RESUMO – Embora os estudos sobre jornalismo partam de um debate consolidado sobre valores notícia, existem menos investigações a respeito dos valores utilizados para selecionar um assunto em editoriais. Partindo do conceito de editorialidade, este artigo procura examinar empiricamente quais valores editoriais influenciam em como as organizações noticiosas constroem suas opiniões institucionais. Metodologicamente, usamos Análise de Conteúdo para descobrir o que faz um assunto ser abordado em 840 editoriais publicados por Folha de S. Paulo e O Estado de S. Paulo em 2007 e 2017. Os resultados mostram que “topicalidade”, “elites” e “conflito” são os valores editoriais mais frequentes nas duas publicações, mostrando algum paralelo com os valores notícia, embora não haja uma sobreposição completa. Nosso trabalho oferece uma contribuição crucial para revelar similaridades e singularidades típicas de diferentes culturas editoriais, oferecendo a oportunidade de refletir sobre pesquisa e prática jornalística de forma mais ampla. RESUMEN – Aún que los estudios sobre periodismo estén consolidados acerca de los valores noticia, hay menos investigaciones acerca de los valores que se usan para seleccionar un asunto en editoriales. Este artículo parte del concepto de editorialidad para analizar empíricamente que valores editoriales afectan como los media crean sus opiniones institucionales. Nosotros usamos análisis de contenido para averiguar lo que hace que un asunto sea tratado en 840 editoriales publicados por Folha de S.Paulo y O Estado de S. Paulo, dos de los principales periódicos de Brasil. Los resultados muestran que “topicalidad”, “élites”, y “conflicto” son los valores editoriales más frecuentes en los dos periódicos, revelando semejanza con valores noticia, aún que no haya superposición total. Nuestro trabajo ofrece una importante contribución para revelar semejanza y singularidad de distintas culturas editoriales, con la oportunidad de reflexionar acerca de la investigación y practica periodística de forma más amplia.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-04-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/1475
10.25200/BJR.v18n1.2022.1475
url https://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/1475
identifier_str_mv 10.25200/BJR.v18n1.2022.1475
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/1475/1411
https://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/1475/1412
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Brazilian Journalism Reasearch
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Brazilian Journalism Reasearch
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Brazilian Association of Journalism Researchers (SBPJor)
publisher.none.fl_str_mv Brazilian Association of Journalism Researchers (SBPJor)
dc.source.none.fl_str_mv Brazilian journalism research; Vol. 18 No. 1 (2022): April 2022; 122-151
Brazilian journalism research; v. 18 n. 1 (2022): Abril 2022; 122-151
1981-9854
1808-4079
reponame:Brazilian journalism research (Online)
instname:Associação Brasileira de Pesquisadores em Jornalismo (SBPJor)
instacron:SBPJOR
instname_str Associação Brasileira de Pesquisadores em Jornalismo (SBPJor)
instacron_str SBPJOR
institution SBPJOR
reponame_str Brazilian journalism research (Online)
collection Brazilian journalism research (Online)
repository.name.fl_str_mv Brazilian journalism research (Online) - Associação Brasileira de Pesquisadores em Jornalismo (SBPJor)
repository.mail.fl_str_mv bjreditor@gmail.com||bjreditor@gmail.com
_version_ 1799304160879837184