Conceitos de química dos ingressantes nos cursos de graduação do Instituto de Química da Universidade de São Paulo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Química Nova (Online) |
Texto Completo: | http://old.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-40422008000600051 |
Resumo: | A diagnostic instrument was developed to evaluate the basic chemistry concepts held by freshmen students of the three Chemistry undergraduate courses offered by the University of São Paulo. The instrument minimizes the use of algorithms or memorization by students and values high-order cognitive skills. Analysis of the students' performances reveals systematic use of "displacement reaction" as an algorithm and a mechanical use of Le Chatelier's Principle. Failure in comprehending the chemical equation and chemical language drives students to alternative models for chemical reactions in aqueous solution. For instance, reaction would occur between "ionic pairs" and/or between species situated in separate compartments. |
id |
SBQ-3_632bb5feb6219081b3db4f63efa075fd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:scielo:S0100-40422008000600051 |
network_acronym_str |
SBQ-3 |
network_name_str |
Química Nova (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Conceitos de química dos ingressantes nos cursos de graduação do Instituto de Química da Universidade de São Paulodisplacement reactionchemical languagechemical reaction modelsA diagnostic instrument was developed to evaluate the basic chemistry concepts held by freshmen students of the three Chemistry undergraduate courses offered by the University of São Paulo. The instrument minimizes the use of algorithms or memorization by students and values high-order cognitive skills. Analysis of the students' performances reveals systematic use of "displacement reaction" as an algorithm and a mechanical use of Le Chatelier's Principle. Failure in comprehending the chemical equation and chemical language drives students to alternative models for chemical reactions in aqueous solution. For instance, reaction would occur between "ionic pairs" and/or between species situated in separate compartments.Sociedade Brasileira de Química2008-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontext/htmlhttp://old.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-40422008000600051Química Nova v.31 n.6 2008reponame:Química Nova (Online)instname:Sociedade Brasileira de Química (SBQ)instacron:SBQ10.1590/S0100-40422008000600051info:eu-repo/semantics/openAccessFernandez,CarmenBaldinato,José OtavioTiedemann,Peter W.Bertotti,Mauropor2008-10-10T00:00:00Zoai:scielo:S0100-40422008000600051Revistahttps://www.scielo.br/j/qn/ONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpquimicanova@sbq.org.br1678-70640100-4042opendoar:2008-10-10T00:00Química Nova (Online) - Sociedade Brasileira de Química (SBQ)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Conceitos de química dos ingressantes nos cursos de graduação do Instituto de Química da Universidade de São Paulo |
title |
Conceitos de química dos ingressantes nos cursos de graduação do Instituto de Química da Universidade de São Paulo |
spellingShingle |
Conceitos de química dos ingressantes nos cursos de graduação do Instituto de Química da Universidade de São Paulo Fernandez,Carmen displacement reaction chemical language chemical reaction models |
title_short |
Conceitos de química dos ingressantes nos cursos de graduação do Instituto de Química da Universidade de São Paulo |
title_full |
Conceitos de química dos ingressantes nos cursos de graduação do Instituto de Química da Universidade de São Paulo |
title_fullStr |
Conceitos de química dos ingressantes nos cursos de graduação do Instituto de Química da Universidade de São Paulo |
title_full_unstemmed |
Conceitos de química dos ingressantes nos cursos de graduação do Instituto de Química da Universidade de São Paulo |
title_sort |
Conceitos de química dos ingressantes nos cursos de graduação do Instituto de Química da Universidade de São Paulo |
author |
Fernandez,Carmen |
author_facet |
Fernandez,Carmen Baldinato,José Otavio Tiedemann,Peter W. Bertotti,Mauro |
author_role |
author |
author2 |
Baldinato,José Otavio Tiedemann,Peter W. Bertotti,Mauro |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fernandez,Carmen Baldinato,José Otavio Tiedemann,Peter W. Bertotti,Mauro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
displacement reaction chemical language chemical reaction models |
topic |
displacement reaction chemical language chemical reaction models |
description |
A diagnostic instrument was developed to evaluate the basic chemistry concepts held by freshmen students of the three Chemistry undergraduate courses offered by the University of São Paulo. The instrument minimizes the use of algorithms or memorization by students and values high-order cognitive skills. Analysis of the students' performances reveals systematic use of "displacement reaction" as an algorithm and a mechanical use of Le Chatelier's Principle. Failure in comprehending the chemical equation and chemical language drives students to alternative models for chemical reactions in aqueous solution. For instance, reaction would occur between "ionic pairs" and/or between species situated in separate compartments. |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008-01-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://old.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-40422008000600051 |
url |
http://old.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-40422008000600051 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
10.1590/S0100-40422008000600051 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Química |
publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Química |
dc.source.none.fl_str_mv |
Química Nova v.31 n.6 2008 reponame:Química Nova (Online) instname:Sociedade Brasileira de Química (SBQ) instacron:SBQ |
instname_str |
Sociedade Brasileira de Química (SBQ) |
instacron_str |
SBQ |
institution |
SBQ |
reponame_str |
Química Nova (Online) |
collection |
Química Nova (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Química Nova (Online) - Sociedade Brasileira de Química (SBQ) |
repository.mail.fl_str_mv |
quimicanova@sbq.org.br |
_version_ |
1750318108007989248 |