Conceitos de química dos ingressantes nos cursos de graduação do Instituto de Química da Universidade de São Paulo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fernandez,Carmen
Data de Publicação: 2008
Outros Autores: Baldinato,José Otavio, Tiedemann,Peter W., Bertotti,Mauro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Química Nova (Online)
Texto Completo: http://old.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-40422008000600051
Resumo: A diagnostic instrument was developed to evaluate the basic chemistry concepts held by freshmen students of the three Chemistry undergraduate courses offered by the University of São Paulo. The instrument minimizes the use of algorithms or memorization by students and values high-order cognitive skills. Analysis of the students' performances reveals systematic use of "displacement reaction" as an algorithm and a mechanical use of Le Chatelier's Principle. Failure in comprehending the chemical equation and chemical language drives students to alternative models for chemical reactions in aqueous solution. For instance, reaction would occur between "ionic pairs" and/or between species situated in separate compartments.
id SBQ-3_632bb5feb6219081b3db4f63efa075fd
oai_identifier_str oai:scielo:S0100-40422008000600051
network_acronym_str SBQ-3
network_name_str Química Nova (Online)
repository_id_str
spelling Conceitos de química dos ingressantes nos cursos de graduação do Instituto de Química da Universidade de São Paulodisplacement reactionchemical languagechemical reaction modelsA diagnostic instrument was developed to evaluate the basic chemistry concepts held by freshmen students of the three Chemistry undergraduate courses offered by the University of São Paulo. The instrument minimizes the use of algorithms or memorization by students and values high-order cognitive skills. Analysis of the students' performances reveals systematic use of "displacement reaction" as an algorithm and a mechanical use of Le Chatelier's Principle. Failure in comprehending the chemical equation and chemical language drives students to alternative models for chemical reactions in aqueous solution. For instance, reaction would occur between "ionic pairs" and/or between species situated in separate compartments.Sociedade Brasileira de Química2008-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontext/htmlhttp://old.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-40422008000600051Química Nova v.31 n.6 2008reponame:Química Nova (Online)instname:Sociedade Brasileira de Química (SBQ)instacron:SBQ10.1590/S0100-40422008000600051info:eu-repo/semantics/openAccessFernandez,CarmenBaldinato,José OtavioTiedemann,Peter W.Bertotti,Mauropor2008-10-10T00:00:00Zoai:scielo:S0100-40422008000600051Revistahttps://www.scielo.br/j/qn/ONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpquimicanova@sbq.org.br1678-70640100-4042opendoar:2008-10-10T00:00Química Nova (Online) - Sociedade Brasileira de Química (SBQ)false
dc.title.none.fl_str_mv Conceitos de química dos ingressantes nos cursos de graduação do Instituto de Química da Universidade de São Paulo
title Conceitos de química dos ingressantes nos cursos de graduação do Instituto de Química da Universidade de São Paulo
spellingShingle Conceitos de química dos ingressantes nos cursos de graduação do Instituto de Química da Universidade de São Paulo
Fernandez,Carmen
displacement reaction
chemical language
chemical reaction models
title_short Conceitos de química dos ingressantes nos cursos de graduação do Instituto de Química da Universidade de São Paulo
title_full Conceitos de química dos ingressantes nos cursos de graduação do Instituto de Química da Universidade de São Paulo
title_fullStr Conceitos de química dos ingressantes nos cursos de graduação do Instituto de Química da Universidade de São Paulo
title_full_unstemmed Conceitos de química dos ingressantes nos cursos de graduação do Instituto de Química da Universidade de São Paulo
title_sort Conceitos de química dos ingressantes nos cursos de graduação do Instituto de Química da Universidade de São Paulo
author Fernandez,Carmen
author_facet Fernandez,Carmen
Baldinato,José Otavio
Tiedemann,Peter W.
Bertotti,Mauro
author_role author
author2 Baldinato,José Otavio
Tiedemann,Peter W.
Bertotti,Mauro
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fernandez,Carmen
Baldinato,José Otavio
Tiedemann,Peter W.
Bertotti,Mauro
dc.subject.por.fl_str_mv displacement reaction
chemical language
chemical reaction models
topic displacement reaction
chemical language
chemical reaction models
description A diagnostic instrument was developed to evaluate the basic chemistry concepts held by freshmen students of the three Chemistry undergraduate courses offered by the University of São Paulo. The instrument minimizes the use of algorithms or memorization by students and values high-order cognitive skills. Analysis of the students' performances reveals systematic use of "displacement reaction" as an algorithm and a mechanical use of Le Chatelier's Principle. Failure in comprehending the chemical equation and chemical language drives students to alternative models for chemical reactions in aqueous solution. For instance, reaction would occur between "ionic pairs" and/or between species situated in separate compartments.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://old.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-40422008000600051
url http://old.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-40422008000600051
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv 10.1590/S0100-40422008000600051
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Química
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Química
dc.source.none.fl_str_mv Química Nova v.31 n.6 2008
reponame:Química Nova (Online)
instname:Sociedade Brasileira de Química (SBQ)
instacron:SBQ
instname_str Sociedade Brasileira de Química (SBQ)
instacron_str SBQ
institution SBQ
reponame_str Química Nova (Online)
collection Química Nova (Online)
repository.name.fl_str_mv Química Nova (Online) - Sociedade Brasileira de Química (SBQ)
repository.mail.fl_str_mv quimicanova@sbq.org.br
_version_ 1750318108007989248