Investigando a presença da história da ciência em livros didáticos de Química Geral para o ensino superior

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fernandes,Maria Angélica Moreira
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Porto,Paulo Alves
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Química Nova (Online)
Texto Completo: http://old.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-40422012000200034
Resumo: This paper aims at analyzing the history of science content of three general chemistry textbooks used in Brazilian universities: the translations of Kotz and Treichel's Chemistry & Chemical Reactivity, Atkins and Jones's Chemical Principles, and Garritz and Chamizo's Química. Results revealed different trends for the inclusion of history of science in chemistry teaching. Kotz & Treichel and Atkins & Jones used history mainly as curiosity and ornament. Garritz & Chamizo adopted the historical approach as one of the organizing axis of their textbook. Nevertheless, the historical content of the three textbooks may be criticized from current historiographical standpoint.
id SBQ-3_63fdca215f5be199510bba57db657e86
oai_identifier_str oai:scielo:S0100-40422012000200034
network_acronym_str SBQ-3
network_name_str Química Nova (Online)
repository_id_str
spelling Investigando a presença da história da ciência em livros didáticos de Química Geral para o ensino superiorgeneral chemistrytextbookshistory of chemistryThis paper aims at analyzing the history of science content of three general chemistry textbooks used in Brazilian universities: the translations of Kotz and Treichel's Chemistry & Chemical Reactivity, Atkins and Jones's Chemical Principles, and Garritz and Chamizo's Química. Results revealed different trends for the inclusion of history of science in chemistry teaching. Kotz & Treichel and Atkins & Jones used history mainly as curiosity and ornament. Garritz & Chamizo adopted the historical approach as one of the organizing axis of their textbook. Nevertheless, the historical content of the three textbooks may be criticized from current historiographical standpoint.Sociedade Brasileira de Química2012-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontext/htmlhttp://old.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-40422012000200034Química Nova v.35 n.2 2012reponame:Química Nova (Online)instname:Sociedade Brasileira de Química (SBQ)instacron:SBQ10.1590/S0100-40422012000200034info:eu-repo/semantics/openAccessFernandes,Maria Angélica MoreiraPorto,Paulo Alvespor2012-04-03T00:00:00Zoai:scielo:S0100-40422012000200034Revistahttps://www.scielo.br/j/qn/ONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpquimicanova@sbq.org.br1678-70640100-4042opendoar:2012-04-03T00:00Química Nova (Online) - Sociedade Brasileira de Química (SBQ)false
dc.title.none.fl_str_mv Investigando a presença da história da ciência em livros didáticos de Química Geral para o ensino superior
title Investigando a presença da história da ciência em livros didáticos de Química Geral para o ensino superior
spellingShingle Investigando a presença da história da ciência em livros didáticos de Química Geral para o ensino superior
Fernandes,Maria Angélica Moreira
general chemistry
textbooks
history of chemistry
title_short Investigando a presença da história da ciência em livros didáticos de Química Geral para o ensino superior
title_full Investigando a presença da história da ciência em livros didáticos de Química Geral para o ensino superior
title_fullStr Investigando a presença da história da ciência em livros didáticos de Química Geral para o ensino superior
title_full_unstemmed Investigando a presença da história da ciência em livros didáticos de Química Geral para o ensino superior
title_sort Investigando a presença da história da ciência em livros didáticos de Química Geral para o ensino superior
author Fernandes,Maria Angélica Moreira
author_facet Fernandes,Maria Angélica Moreira
Porto,Paulo Alves
author_role author
author2 Porto,Paulo Alves
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fernandes,Maria Angélica Moreira
Porto,Paulo Alves
dc.subject.por.fl_str_mv general chemistry
textbooks
history of chemistry
topic general chemistry
textbooks
history of chemistry
description This paper aims at analyzing the history of science content of three general chemistry textbooks used in Brazilian universities: the translations of Kotz and Treichel's Chemistry & Chemical Reactivity, Atkins and Jones's Chemical Principles, and Garritz and Chamizo's Química. Results revealed different trends for the inclusion of history of science in chemistry teaching. Kotz & Treichel and Atkins & Jones used history mainly as curiosity and ornament. Garritz & Chamizo adopted the historical approach as one of the organizing axis of their textbook. Nevertheless, the historical content of the three textbooks may be criticized from current historiographical standpoint.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://old.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-40422012000200034
url http://old.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-40422012000200034
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv 10.1590/S0100-40422012000200034
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Química
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Química
dc.source.none.fl_str_mv Química Nova v.35 n.2 2012
reponame:Química Nova (Online)
instname:Sociedade Brasileira de Química (SBQ)
instacron:SBQ
instname_str Sociedade Brasileira de Química (SBQ)
instacron_str SBQ
institution SBQ
reponame_str Química Nova (Online)
collection Química Nova (Online)
repository.name.fl_str_mv Química Nova (Online) - Sociedade Brasileira de Química (SBQ)
repository.mail.fl_str_mv quimicanova@sbq.org.br
_version_ 1750318113110360064