A retórica da linguagem científica: das bases teóricas à elaboração de material didático para o ensino superior de Química

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira,Jane Raquel Silva de
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Queiroz,Salete Linhares
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Química Nova (Online)
Texto Completo: http://old.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-40422012000400036
Resumo: This work is part of a study that focused on analyzing the contributions of didactic activities related to scientific language rhetoric characteristics aimed at developing students' abilities to identify such characteristics in chemistry scientific texts and critical reading of those texts. In this study, we present the theoretical basis adopted to determine the scientific discourse characteristics and for the production of the didactic material used in those activities. Latour, Coracini and Campanario studies on persuasive rhetorical strategies present in scientific articles aided the production of such material.
id SBQ-3_e85113bc9a7be538601208c710f9d34d
oai_identifier_str oai:scielo:S0100-40422012000400036
network_acronym_str SBQ-3
network_name_str Química Nova (Online)
repository_id_str
spelling A retórica da linguagem científica: das bases teóricas à elaboração de material didático para o ensino superior de Químicascientific languagerhetoricdidactic materialThis work is part of a study that focused on analyzing the contributions of didactic activities related to scientific language rhetoric characteristics aimed at developing students' abilities to identify such characteristics in chemistry scientific texts and critical reading of those texts. In this study, we present the theoretical basis adopted to determine the scientific discourse characteristics and for the production of the didactic material used in those activities. Latour, Coracini and Campanario studies on persuasive rhetorical strategies present in scientific articles aided the production of such material.Sociedade Brasileira de Química2012-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontext/htmlhttp://old.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-40422012000400036Química Nova v.35 n.4 2012reponame:Química Nova (Online)instname:Sociedade Brasileira de Química (SBQ)instacron:SBQ10.1590/S0100-40422012000400036info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira,Jane Raquel Silva deQueiroz,Salete Linharespor2012-05-28T00:00:00Zoai:scielo:S0100-40422012000400036Revistahttps://www.scielo.br/j/qn/ONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpquimicanova@sbq.org.br1678-70640100-4042opendoar:2012-05-28T00:00Química Nova (Online) - Sociedade Brasileira de Química (SBQ)false
dc.title.none.fl_str_mv A retórica da linguagem científica: das bases teóricas à elaboração de material didático para o ensino superior de Química
title A retórica da linguagem científica: das bases teóricas à elaboração de material didático para o ensino superior de Química
spellingShingle A retórica da linguagem científica: das bases teóricas à elaboração de material didático para o ensino superior de Química
Oliveira,Jane Raquel Silva de
scientific language
rhetoric
didactic material
title_short A retórica da linguagem científica: das bases teóricas à elaboração de material didático para o ensino superior de Química
title_full A retórica da linguagem científica: das bases teóricas à elaboração de material didático para o ensino superior de Química
title_fullStr A retórica da linguagem científica: das bases teóricas à elaboração de material didático para o ensino superior de Química
title_full_unstemmed A retórica da linguagem científica: das bases teóricas à elaboração de material didático para o ensino superior de Química
title_sort A retórica da linguagem científica: das bases teóricas à elaboração de material didático para o ensino superior de Química
author Oliveira,Jane Raquel Silva de
author_facet Oliveira,Jane Raquel Silva de
Queiroz,Salete Linhares
author_role author
author2 Queiroz,Salete Linhares
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira,Jane Raquel Silva de
Queiroz,Salete Linhares
dc.subject.por.fl_str_mv scientific language
rhetoric
didactic material
topic scientific language
rhetoric
didactic material
description This work is part of a study that focused on analyzing the contributions of didactic activities related to scientific language rhetoric characteristics aimed at developing students' abilities to identify such characteristics in chemistry scientific texts and critical reading of those texts. In this study, we present the theoretical basis adopted to determine the scientific discourse characteristics and for the production of the didactic material used in those activities. Latour, Coracini and Campanario studies on persuasive rhetorical strategies present in scientific articles aided the production of such material.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://old.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-40422012000400036
url http://old.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-40422012000400036
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv 10.1590/S0100-40422012000400036
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Química
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Química
dc.source.none.fl_str_mv Química Nova v.35 n.4 2012
reponame:Química Nova (Online)
instname:Sociedade Brasileira de Química (SBQ)
instacron:SBQ
instname_str Sociedade Brasileira de Química (SBQ)
instacron_str SBQ
institution SBQ
reponame_str Química Nova (Online)
collection Química Nova (Online)
repository.name.fl_str_mv Química Nova (Online) - Sociedade Brasileira de Química (SBQ)
repository.mail.fl_str_mv quimicanova@sbq.org.br
_version_ 1750318113479458816