Habermas e a educação: a práxis comunicativa no horizonte do pensamento pós-metafísico
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFSCAR |
Texto Completo: | https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/2728 |
Resumo: | After identifying the interference of systemic mechanisms in education, reduced, in turn, to the utilitarian condition of simple means for the achievement of extrinsic ends, the dissertation presents the communicative praxis as a proposal of reflection and demarcation of the interests existing between system and culture. For this, it is taken into account the theoretical framework of Habermas, which guided by the paradigm of intersubjectivity, seeks to reintegrate a modern rationality and linguistically decentered (post-metaphysical), situated in the reality of procedural mode and based on the aspect dialogic performative of the interactions arising from the lived world. The communicative praxis, therefore, enables the enhancement of basic elements for democratic debate aiming the understanding , and then preventing the instrumental character of the unilateral coercions present in teaching procedures and, thus, to ensure learning that aims not only the logic of success, but also the experience of interactions permeated by cognitive, normative and aesthetic practices. |
id |
SCAR_03258fb4f74d6bdab4ca26751f7a50b2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/2728 |
network_acronym_str |
SCAR |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
repository_id_str |
4322 |
spelling |
Silva, Paulo Rogério daGomes, Luiz Robertohttp://lattes.cnpq.br/4768579559449929http://lattes.cnpq.br/52354630260379693eba5aa1-2925-41fe-89b2-7c619e2408dc2016-06-02T19:39:47Z2014-09-022016-06-02T19:39:47Z2014-03-11SILVA, Paulo Rogério da. Habermas e a educação: a práxis comunicativa no horizonte do pensamento pós-metafísico. 2014. 234 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2014.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/2728After identifying the interference of systemic mechanisms in education, reduced, in turn, to the utilitarian condition of simple means for the achievement of extrinsic ends, the dissertation presents the communicative praxis as a proposal of reflection and demarcation of the interests existing between system and culture. For this, it is taken into account the theoretical framework of Habermas, which guided by the paradigm of intersubjectivity, seeks to reintegrate a modern rationality and linguistically decentered (post-metaphysical), situated in the reality of procedural mode and based on the aspect dialogic performative of the interactions arising from the lived world. The communicative praxis, therefore, enables the enhancement of basic elements for democratic debate aiming the understanding , and then preventing the instrumental character of the unilateral coercions present in teaching procedures and, thus, to ensure learning that aims not only the logic of success, but also the experience of interactions permeated by cognitive, normative and aesthetic practices.Após identificar a interferência dos mecanismos sistêmicos na educação, reduzida, por sua vez, a condição utilitarista de simples meio para a concretização de fins extrinsecos, a dissertação apresenta a praxis comunicativa como proposta de reflexão e delimitação dos interesses existentes entre sistema e cultura. Para tanto, leva-se em consideração o referencial teórico de Jurgen Habermas, que, orientado pelo paradigma da intersubjetividade, busca reintegrar uma racionalidade moderna e linguisticamente descentrada (pos-metafisica), situada na realidade de modo procedimental e baseada no aspecto dialogico-performativo das interações decorrentes do mundo vivido. A praxis comunicativa possibilita, portanto, a potencialização de elementos básicos para o debate democrático, com fim ao entendimento, de modo a impedir o caráter instrumental das coações unilaterais presentes nos procedimentos pedagógicos e, deste modo, assegurar aprendizagens que objetivam não apenas a lógica do sucesso, mas também a vivencia de interações permeadas por práticas cognitivas, normativas e estéticas.application/pdfporUniversidade Federal de São CarlosPrograma de Pós-Graduação em Educação - PPGEUFSCarBREducação - filosofiaPráxis comunicativaMundo da vidaMundo sistêmicoPensamento pós-metafísicoCommunicative praxisEducationLife worldSystem worldPostmetaphysical thinkingCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOHabermas e a educação: a práxis comunicativa no horizonte do pensamento pós-metafísicoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis-1-1acd453d2-cb5a-40a8-9d8b-5bb3c3a95656info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINAL6109.pdfapplication/pdf2660246https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/2728/1/6109.pdfeb416a7d49f56c3dd4e296f7410ad6ceMD51TEXT6109.pdf.txt6109.pdf.txtExtracted texttext/plain0https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/2728/2/6109.pdf.txtd41d8cd98f00b204e9800998ecf8427eMD52THUMBNAIL6109.pdf.jpg6109.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg6402https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/2728/3/6109.pdf.jpg1d38c49dec535ed56ab33aca71bb286eMD53ufscar/27282023-09-18 18:31:31.607oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/2728Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222023-09-18T18:31:31Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Habermas e a educação: a práxis comunicativa no horizonte do pensamento pós-metafísico |
title |
Habermas e a educação: a práxis comunicativa no horizonte do pensamento pós-metafísico |
spellingShingle |
Habermas e a educação: a práxis comunicativa no horizonte do pensamento pós-metafísico Silva, Paulo Rogério da Educação - filosofia Práxis comunicativa Mundo da vida Mundo sistêmico Pensamento pós-metafísico Communicative praxis Education Life world System world Postmetaphysical thinking CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Habermas e a educação: a práxis comunicativa no horizonte do pensamento pós-metafísico |
title_full |
Habermas e a educação: a práxis comunicativa no horizonte do pensamento pós-metafísico |
title_fullStr |
Habermas e a educação: a práxis comunicativa no horizonte do pensamento pós-metafísico |
title_full_unstemmed |
Habermas e a educação: a práxis comunicativa no horizonte do pensamento pós-metafísico |
title_sort |
Habermas e a educação: a práxis comunicativa no horizonte do pensamento pós-metafísico |
author |
Silva, Paulo Rogério da |
author_facet |
Silva, Paulo Rogério da |
author_role |
author |
dc.contributor.authorlattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/5235463026037969 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Paulo Rogério da |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Gomes, Luiz Roberto |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/4768579559449929 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
3eba5aa1-2925-41fe-89b2-7c619e2408dc |
contributor_str_mv |
Gomes, Luiz Roberto |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação - filosofia Práxis comunicativa Mundo da vida Mundo sistêmico Pensamento pós-metafísico |
topic |
Educação - filosofia Práxis comunicativa Mundo da vida Mundo sistêmico Pensamento pós-metafísico Communicative praxis Education Life world System world Postmetaphysical thinking CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Communicative praxis Education Life world System world Postmetaphysical thinking |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
After identifying the interference of systemic mechanisms in education, reduced, in turn, to the utilitarian condition of simple means for the achievement of extrinsic ends, the dissertation presents the communicative praxis as a proposal of reflection and demarcation of the interests existing between system and culture. For this, it is taken into account the theoretical framework of Habermas, which guided by the paradigm of intersubjectivity, seeks to reintegrate a modern rationality and linguistically decentered (post-metaphysical), situated in the reality of procedural mode and based on the aspect dialogic performative of the interactions arising from the lived world. The communicative praxis, therefore, enables the enhancement of basic elements for democratic debate aiming the understanding , and then preventing the instrumental character of the unilateral coercions present in teaching procedures and, thus, to ensure learning that aims not only the logic of success, but also the experience of interactions permeated by cognitive, normative and aesthetic practices. |
publishDate |
2014 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2014-09-02 2016-06-02T19:39:47Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2014-03-11 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-06-02T19:39:47Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
SILVA, Paulo Rogério da. Habermas e a educação: a práxis comunicativa no horizonte do pensamento pós-metafísico. 2014. 234 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2014. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/2728 |
identifier_str_mv |
SILVA, Paulo Rogério da. Habermas e a educação: a práxis comunicativa no horizonte do pensamento pós-metafísico. 2014. 234 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2014. |
url |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/2728 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
-1 -1 |
dc.relation.authority.fl_str_mv |
acd453d2-cb5a-40a8-9d8b-5bb3c3a95656 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFSCar |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFSCAR instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) instacron:UFSCAR |
instname_str |
Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
instacron_str |
UFSCAR |
institution |
UFSCAR |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
collection |
Repositório Institucional da UFSCAR |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/2728/1/6109.pdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/2728/2/6109.pdf.txt https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/2728/3/6109.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
eb416a7d49f56c3dd4e296f7410ad6ce d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e 1d38c49dec535ed56ab33aca71bb286e |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1802136261604933632 |