Higienização e saúde na escola: análise de documentos disponíveis antes e durante a pandemia do COVID-19
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFSCAR |
Texto Completo: | https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/17943 |
Resumo: | Before the COVID-19 pandemic, the importance of teaching health and hygiene in schools was already recognized and documented, with theoretical content on the relevance of hygiene. However, even with the availability of these materials, many Brazilian schools still suffered from the spread of disease. With the arrival of the pandemic, new documents were prepared, further highlighting the importance of care within the school environment. To investigate the relationship between theory and practice with regard to health and hygiene, a literature review was carried out, focusing on four main documents: "Hygiene and Safety in Schools", "Programa Saúde na Escola (PSE) ", "National Curriculum Parameters (PCN)" and "Guide for the Implementation of Protocols for Returning Face-to-Face Activities in Basic Education Schools". To deepen the research, a practical investigation was carried out in a public basic education school in Sorocaba, state of São Paulo. Practical research led to the conclusion that, despite the existence of documents, schools, professionals and students need practical materials to guide healthy and hygienic practices, in order to avoid the proliferation of pathogens and increase students' understanding of the subject. |
id |
SCAR_1211b66ccd3a8e23867ba7aea2498f93 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/17943 |
network_acronym_str |
SCAR |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
repository_id_str |
4322 |
spelling |
Muniz, Bárbara Laís GarciaDuarte, Iolanda Cristina Silveirahttp://lattes.cnpq.br/2626035341263254https://orcid.org/0000-0002-9141-1010cd896f97-d4de-4e62-83ef-32b9a9df05d62023-05-04T12:57:08Z2023-05-04T12:57:08Z2023-04-04MUNIZ, Bárbara Laís Garcia. Higienização e saúde na escola: análise de documentos disponíveis antes e durante a pandemia do COVID-19. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Biológicas) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/17943.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/17943Before the COVID-19 pandemic, the importance of teaching health and hygiene in schools was already recognized and documented, with theoretical content on the relevance of hygiene. However, even with the availability of these materials, many Brazilian schools still suffered from the spread of disease. With the arrival of the pandemic, new documents were prepared, further highlighting the importance of care within the school environment. To investigate the relationship between theory and practice with regard to health and hygiene, a literature review was carried out, focusing on four main documents: "Hygiene and Safety in Schools", "Programa Saúde na Escola (PSE) ", "National Curriculum Parameters (PCN)" and "Guide for the Implementation of Protocols for Returning Face-to-Face Activities in Basic Education Schools". To deepen the research, a practical investigation was carried out in a public basic education school in Sorocaba, state of São Paulo. Practical research led to the conclusion that, despite the existence of documents, schools, professionals and students need practical materials to guide healthy and hygienic practices, in order to avoid the proliferation of pathogens and increase students' understanding of the subject.Antes da pandemia do COVID-19, a importância do ensino de saúde e higiene nas escolas já era reconhecida e documentada, com conteúdos teóricos sobre a relevância da higienização. Entretanto, mesmo com a disponibilidade desses materiais, muitas escolas brasileiras ainda sofriam com a disseminação de doenças. Com a chegada da pandemia, novos documentos foram elaborados, ressaltando ainda mais a importância dos cuidados dentro do ambiente escolar. Para investigar a relação entre teoria e prática no que se refere à temática de saúde e higiene, realizou-se uma revisão da literatura, com foco em quatro documentos principais: "Higiene e Segurança nas Escolas", "Programa Saúde na Escola (PSE)", "Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN)" e "Guia de Implementação de Protocolos de Retorno às Atividades Presenciais nas Escolas de Educação Básica". Para aprofundar a pesquisa, foi realizada uma investigação prática em uma escola de educação básica da rede pública em Sorocaba, estado de São Paulo. A pesquisa prática permitiu concluir que, apesar da existência de documentos, as escolas, os profissionais e os alunos necessitam de materiais práticos para orientação de práticas saudáveis e higiênicas, a fim de evitar a proliferação de patógenos e aumentar a compreensão dos alunos sobre a temática.Não recebi financiamentoporUniversidade Federal de São CarlosCâmpus SorocabaCiências Biológicas - CBL-SoUFSCarAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessHigieneSaúdeCovid-19DiretrizesAmbiente EscolarHygieneHealthGuidelinesSchool EnvironmentCIENCIAS DA SAUDEHigienização e saúde na escola: análise de documentos disponíveis antes e durante a pandemia do COVID-19Hygiene and health at school: analysis of documents available before and during the COVID-19 pandemicinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis6006002195fc4e-4332-4510-b250-2858d4a9df1ereponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINALTCC Barbara Garcia .pdfTCC Barbara Garcia .pdfTCCapplication/pdf1400167https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/17943/1/TCC%20Barbara%20Garcia%20.pdf3711d752c7a160929ddffee8d9907827MD51CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8810https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/17943/2/license_rdff337d95da1fce0a22c77480e5e9a7aecMD52TEXTTCC Barbara Garcia .pdf.txtTCC Barbara Garcia .pdf.txtExtracted texttext/plain112658https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/17943/3/TCC%20Barbara%20Garcia%20.pdf.txt45eeaa0cdfdf6d9cd8f9da0c9b42733eMD53THUMBNAILTCC Barbara Garcia .pdf.jpgTCC Barbara Garcia .pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg5789https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/17943/4/TCC%20Barbara%20Garcia%20.pdf.jpgdce9ec4ce4282c09835625286aac6082MD54ufscar/179432023-09-18 18:32:38.237oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/17943Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222023-09-18T18:32:38Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Higienização e saúde na escola: análise de documentos disponíveis antes e durante a pandemia do COVID-19 |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Hygiene and health at school: analysis of documents available before and during the COVID-19 pandemic |
title |
Higienização e saúde na escola: análise de documentos disponíveis antes e durante a pandemia do COVID-19 |
spellingShingle |
Higienização e saúde na escola: análise de documentos disponíveis antes e durante a pandemia do COVID-19 Muniz, Bárbara Laís Garcia Higiene Saúde Covid-19 Diretrizes Ambiente Escolar Hygiene Health Guidelines School Environment CIENCIAS DA SAUDE |
title_short |
Higienização e saúde na escola: análise de documentos disponíveis antes e durante a pandemia do COVID-19 |
title_full |
Higienização e saúde na escola: análise de documentos disponíveis antes e durante a pandemia do COVID-19 |
title_fullStr |
Higienização e saúde na escola: análise de documentos disponíveis antes e durante a pandemia do COVID-19 |
title_full_unstemmed |
Higienização e saúde na escola: análise de documentos disponíveis antes e durante a pandemia do COVID-19 |
title_sort |
Higienização e saúde na escola: análise de documentos disponíveis antes e durante a pandemia do COVID-19 |
author |
Muniz, Bárbara Laís Garcia |
author_facet |
Muniz, Bárbara Laís Garcia |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1orcid.por.fl_str_mv |
https://orcid.org/0000-0002-9141-1010 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Muniz, Bárbara Laís Garcia |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Duarte, Iolanda Cristina Silveira |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2626035341263254 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
cd896f97-d4de-4e62-83ef-32b9a9df05d6 |
contributor_str_mv |
Duarte, Iolanda Cristina Silveira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Higiene Saúde Covid-19 Diretrizes Ambiente Escolar |
topic |
Higiene Saúde Covid-19 Diretrizes Ambiente Escolar Hygiene Health Guidelines School Environment CIENCIAS DA SAUDE |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Hygiene Health Guidelines School Environment |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS DA SAUDE |
description |
Before the COVID-19 pandemic, the importance of teaching health and hygiene in schools was already recognized and documented, with theoretical content on the relevance of hygiene. However, even with the availability of these materials, many Brazilian schools still suffered from the spread of disease. With the arrival of the pandemic, new documents were prepared, further highlighting the importance of care within the school environment. To investigate the relationship between theory and practice with regard to health and hygiene, a literature review was carried out, focusing on four main documents: "Hygiene and Safety in Schools", "Programa Saúde na Escola (PSE) ", "National Curriculum Parameters (PCN)" and "Guide for the Implementation of Protocols for Returning Face-to-Face Activities in Basic Education Schools". To deepen the research, a practical investigation was carried out in a public basic education school in Sorocaba, state of São Paulo. Practical research led to the conclusion that, despite the existence of documents, schools, professionals and students need practical materials to guide healthy and hygienic practices, in order to avoid the proliferation of pathogens and increase students' understanding of the subject. |
publishDate |
2023 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2023-05-04T12:57:08Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2023-05-04T12:57:08Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2023-04-04 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
MUNIZ, Bárbara Laís Garcia. Higienização e saúde na escola: análise de documentos disponíveis antes e durante a pandemia do COVID-19. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Biológicas) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/17943. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/17943 |
identifier_str_mv |
MUNIZ, Bárbara Laís Garcia. Higienização e saúde na escola: análise de documentos disponíveis antes e durante a pandemia do COVID-19. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Biológicas) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/17943. |
url |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/17943 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
600 600 |
dc.relation.authority.fl_str_mv |
2195fc4e-4332-4510-b250-2858d4a9df1e |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos Câmpus Sorocaba Ciências Biológicas - CBL-So |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFSCar |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos Câmpus Sorocaba Ciências Biológicas - CBL-So |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFSCAR instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) instacron:UFSCAR |
instname_str |
Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
instacron_str |
UFSCAR |
institution |
UFSCAR |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
collection |
Repositório Institucional da UFSCAR |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/17943/1/TCC%20Barbara%20Garcia%20.pdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/17943/2/license_rdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/17943/3/TCC%20Barbara%20Garcia%20.pdf.txt https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/17943/4/TCC%20Barbara%20Garcia%20.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
3711d752c7a160929ddffee8d9907827 f337d95da1fce0a22c77480e5e9a7aec 45eeaa0cdfdf6d9cd8f9da0c9b42733e dce9ec4ce4282c09835625286aac6082 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1802136422203785216 |