A (não)diretividade pedagógica na educação a distância

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Schiavinato-Batista, Ana Carla
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFSCAR
Texto Completo: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/2659
Resumo: This search presents a subject that is on top of the currently education scenario, the Distance Education. This new education mode that comes as a promess to breaking barriers of timing and space, still have many things to say about their real consequences regarding education of the individual. Thus arises the importance of this research which aims investigating issues related to pedagogical directivity/non-directivity in UAB-UFSCar with a target of analysis the Philosophy of Education into the Pedagogy graduate. However it should be noted that the goal is not handle the data in order to make categorical statements, i.e, do not say if the pedagogical relations in UAB-UFSCar are directives or non-directives but trying think about such relations and how it occurs at the enviroment of learning to propose new thoughts. The main theoretical framework to be used will be the Critical Theory of Society that supported the analyzes and reflections made in the course of the four chapters of the dissertation.
id SCAR_1798531ced2a18fbcdf4c0052069731e
oai_identifier_str oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/2659
network_acronym_str SCAR
network_name_str Repositório Institucional da UFSCAR
repository_id_str 4322
spelling Schiavinato-Batista, Ana CarlaGomes, Luiz Robertohttp://lattes.cnpq.br/4768579559449929http://lattes.cnpq.br/3629697936043487eec204c5-3354-401b-97cb-8d6e754cc0652016-06-02T19:39:33Z2013-05-022016-06-02T19:39:33Z2013-03-04BATISTA, Ana Carla Schiavinato. A (não)diretividade pedagógica na educação a distância. 2013. 173 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2013.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/2659This search presents a subject that is on top of the currently education scenario, the Distance Education. This new education mode that comes as a promess to breaking barriers of timing and space, still have many things to say about their real consequences regarding education of the individual. Thus arises the importance of this research which aims investigating issues related to pedagogical directivity/non-directivity in UAB-UFSCar with a target of analysis the Philosophy of Education into the Pedagogy graduate. However it should be noted that the goal is not handle the data in order to make categorical statements, i.e, do not say if the pedagogical relations in UAB-UFSCar are directives or non-directives but trying think about such relations and how it occurs at the enviroment of learning to propose new thoughts. The main theoretical framework to be used will be the Critical Theory of Society that supported the analyzes and reflections made in the course of the four chapters of the dissertation.A presente dissertação trata de um tema que está em pauta no cenário educativo atual, a Educação a Distância (EAD). Esta nova modalidade de ensino, que vem com a promessa de romper barreiras de tempo e espaço, ainda tem muito a nos dizer sobre suas reais consequências no que se refere à formação do indivíduo. Por isso se dá a importância deste trabalho, que objetivou investigar questões referentes a diretividade/não-diretividade pedagógica na UAB-UFSCar, tendo como objeto de análise a disciplina de Filosofia da Educação do curso de Licenciatura em Pedagogia. No entanto, vale salientar que o objetivo não foi tratar os dados com a finalidade de realizar afirmações categóricas, ou seja, não pretendemos dizer se as relações pedagógicas na UAB-UFSCar são ou não diretivas, mas sim buscamos pensar sobre tais relações e sobre como elas ocorrem no ambiente de aprendizagem, com o intuito de propor novas reflexões. O referencial teórico principal utilizado foi a teoria Crítica da Sociedade, que subsidiou as análises e reflexões feitas no decorrer dos quatro capítulos da dissertação.Financiadora de Estudos e Projetosapplication/pdfporUniversidade Federal de São CarlosPrograma de Pós-Graduação em Educação - PPGEUFSCarBREducaçãoEducação a distânciaTeoria críticaDiretividade pedagógicaNão-diretividade pedagógicaRelações PedagógicasDistance educationCritical theory of societyPedagogical directivity/non-directivityPedagogical relationsCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOA (não)diretividade pedagógica na educação a distânciainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis-1-1acd453d2-cb5a-40a8-9d8b-5bb3c3a95656info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINAL5059.pdfapplication/pdf899945https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/2659/1/5059.pdf39caf1fefbf2aca53ad119d52f92bea4MD51THUMBNAIL5059.pdf.jpg5059.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg6651https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/2659/2/5059.pdf.jpg51f7bc511a270cf7f65d144d80ebe1b5MD52ufscar/26592023-09-18 18:31:58.819oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/2659Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222023-09-18T18:31:58Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false
dc.title.por.fl_str_mv A (não)diretividade pedagógica na educação a distância
title A (não)diretividade pedagógica na educação a distância
spellingShingle A (não)diretividade pedagógica na educação a distância
Schiavinato-Batista, Ana Carla
Educação
Educação a distância
Teoria crítica
Diretividade pedagógica
Não-diretividade pedagógica
Relações Pedagógicas
Distance education
Critical theory of society
Pedagogical directivity/non-directivity
Pedagogical relations
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short A (não)diretividade pedagógica na educação a distância
title_full A (não)diretividade pedagógica na educação a distância
title_fullStr A (não)diretividade pedagógica na educação a distância
title_full_unstemmed A (não)diretividade pedagógica na educação a distância
title_sort A (não)diretividade pedagógica na educação a distância
author Schiavinato-Batista, Ana Carla
author_facet Schiavinato-Batista, Ana Carla
author_role author
dc.contributor.authorlattes.por.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/3629697936043487
dc.contributor.author.fl_str_mv Schiavinato-Batista, Ana Carla
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Gomes, Luiz Roberto
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/4768579559449929
dc.contributor.authorID.fl_str_mv eec204c5-3354-401b-97cb-8d6e754cc065
contributor_str_mv Gomes, Luiz Roberto
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Educação a distância
Teoria crítica
Diretividade pedagógica
Não-diretividade pedagógica
Relações Pedagógicas
topic Educação
Educação a distância
Teoria crítica
Diretividade pedagógica
Não-diretividade pedagógica
Relações Pedagógicas
Distance education
Critical theory of society
Pedagogical directivity/non-directivity
Pedagogical relations
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv Distance education
Critical theory of society
Pedagogical directivity/non-directivity
Pedagogical relations
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This search presents a subject that is on top of the currently education scenario, the Distance Education. This new education mode that comes as a promess to breaking barriers of timing and space, still have many things to say about their real consequences regarding education of the individual. Thus arises the importance of this research which aims investigating issues related to pedagogical directivity/non-directivity in UAB-UFSCar with a target of analysis the Philosophy of Education into the Pedagogy graduate. However it should be noted that the goal is not handle the data in order to make categorical statements, i.e, do not say if the pedagogical relations in UAB-UFSCar are directives or non-directives but trying think about such relations and how it occurs at the enviroment of learning to propose new thoughts. The main theoretical framework to be used will be the Critical Theory of Society that supported the analyzes and reflections made in the course of the four chapters of the dissertation.
publishDate 2013
dc.date.available.fl_str_mv 2013-05-02
2016-06-02T19:39:33Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2013-03-04
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-06-02T19:39:33Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv BATISTA, Ana Carla Schiavinato. A (não)diretividade pedagógica na educação a distância. 2013. 173 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2013.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/2659
identifier_str_mv BATISTA, Ana Carla Schiavinato. A (não)diretividade pedagógica na educação a distância. 2013. 173 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2013.
url https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/2659
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.confidence.fl_str_mv -1
-1
dc.relation.authority.fl_str_mv acd453d2-cb5a-40a8-9d8b-5bb3c3a95656
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Carlos
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFSCar
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Carlos
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFSCAR
instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
instacron:UFSCAR
instname_str Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
instacron_str UFSCAR
institution UFSCAR
reponame_str Repositório Institucional da UFSCAR
collection Repositório Institucional da UFSCAR
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/2659/1/5059.pdf
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/2659/2/5059.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 39caf1fefbf2aca53ad119d52f92bea4
51f7bc511a270cf7f65d144d80ebe1b5
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1802136260974739456