Aprender a aprender: uma trajetória possível para os trabalhadores do SUS?
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Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFSCAR |
Texto Completo: | https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/6925 |
Resumo: | The main goal in this study is to analyze the learning process of the Brazilian Unified Health System (SUS) staff when exposed to an interactionist educational initiative. Such initiative aims the transformation of health practices by focusing on clinical management and qualifying care for the users of SUS in 33 hospitals from the 5 Brazilian geographical regions. This study used a specialization course that was developed in 2009-10 that focused on the articulated development of management abilities, support and education in health. The study was based on the principles of qualitative research and the completion of course work drawn by the attendees of the specialization course on Clinical Management was also used as a source of data. The content was analyzed for data interpretation aiming to identify and explain the causes and interactions for the production of the phenomenon. The novelty of the proposal was not an obstacle for the learning process. Student focused learning and the appreciation of previous knowledge where related to the practical application of such content and the broaden of autonomy, especially on what concerns recently acquired information. It was also observed that the participants actions were related to the three areas: clinical management; health awareness and education. The interaction in small groups, communication, integration and open dialogue were valued as fundamental e facilitating elements of learning, group work development and qualification of care. Transformation on practices on health related to management, attention and education were observed and were part of the knowledge that define the profile of clinical management built and developed through the course. |
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This study used a specialization course that was developed in 2009-10 that focused on the articulated development of management abilities, support and education in health. The study was based on the principles of qualitative research and the completion of course work drawn by the attendees of the specialization course on Clinical Management was also used as a source of data. The content was analyzed for data interpretation aiming to identify and explain the causes and interactions for the production of the phenomenon. The novelty of the proposal was not an obstacle for the learning process. Student focused learning and the appreciation of previous knowledge where related to the practical application of such content and the broaden of autonomy, especially on what concerns recently acquired information. It was also observed that the participants actions were related to the three areas: clinical management; health awareness and education. The interaction in small groups, communication, integration and open dialogue were valued as fundamental e facilitating elements of learning, group work development and qualification of care. Transformation on practices on health related to management, attention and education were observed and were part of the knowledge that define the profile of clinical management built and developed through the course.Objetivou-se neste estudo analisar o processo de aprender de trabalhadores do SUS expostos a uma iniciativa educacional interacionista. Esta iniciativa, o Curso de Gestão da Clínica nos Hospitais do SUS, foi orientada à transformação de práticas em saúde, considerando a gestão da clínica como eixo ordenador do cuidado prestado aos usuários da rede pública de saúde. Participaram 33 hospitais das cinco regiões geográficas do Brasil. Realizada entre 2009-10, no formato de uma especialização, objetivou o desenvolvimento articulado de capacidades de gestão, de atenção e de educação na saúde. A investigação foi baseada nos princípios da pesquisa qualitativa e utilizou o Trabalho de Conclusão do Curso, elaborado pelos participantes da especialização em Gestão da Clínica, como fonte para a coleta de dados. Para a interpretação dos dados, foi aplicada a técnica de análise de conteúdo. Foram encontradas três temáticas: (i) Práticas Educacionais; (ii) Práticas em Saúde; e (iii) Transformação das práticas em saúde considerando os pressupostos da gestão da clínica. Na temática das práticas educacionais, os subtemas Aprendizagem Baseada em Problemas e Aprender dialogando no trabalho mostraram que o ineditismo da proposta não foi um obstáculo à aprendizagem. Foram considerados como fatores positivos: a convivência em pequenos grupos, a valorização dos conhecimentos prévios e o diálogo. Observou-se que as transformações nas práticas dos participantes foram relacionadas às três áreas do perfil de competência proposto pelo curso. 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