Formação médica com adoção de metodologia ativa de ensino: considerações individuais e reflexivas sobre o processo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Galego, Lucas dos Santos
Data de Publicação: 2024
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFSCAR
Texto Completo: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19187
Resumo: Introduction: This work is built in an autobiographical and critical-reflective narrative about the medical course of the Federal University of São Carlos, presenting the facilities and difficulties of self-directed learning proposed by the institution, its importance as a methodology and some points that can be improved according to the author's opinion based on the experiences lived. Objective: To expose facts and opinions about constructivist method and its application in the medical course of UFSCar, generate reflections on how it is put into practice and how students perceive it. Method: The methodology used for this course completion work consists of personal accounts and a literature review with the consultation of electronic materials found on SCiELO and PubMed regarding the constructivist methodology Conclusions: It is possible to conclude that there was an important effort of the medical course Universidade Federal de São Carlos to remain faithful to the constructivist method based on problems. However, not all, despite their desire, fully adapted to the method, resulting in insecurities generated by the lack of support from other pedagogical-methodological approaches.
id SCAR_23ba0d751a1f38a5fe85cd13231c3736
oai_identifier_str oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/19187
network_acronym_str SCAR
network_name_str Repositório Institucional da UFSCAR
repository_id_str 4322
spelling Galego, Lucas dos SantosDel Ciampo, Ieda Regina Lopeshttp://lattes.cnpq.br/6099153790836529http://lattes.cnpq.br/9442723554014631https://orcid.org/0000-0003-1601-1874http://orcid.org/0000-0002-7862-02212024-02-05T17:15:22Z2024-02-05T17:15:22Z2024-01-19GALEGO, Lucas dos Santos. Formação médica com adoção de metodologia ativa de ensino: considerações individuais e reflexivas sobre o processo. 2024. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Medicina) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2024. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19187.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19187Introduction: This work is built in an autobiographical and critical-reflective narrative about the medical course of the Federal University of São Carlos, presenting the facilities and difficulties of self-directed learning proposed by the institution, its importance as a methodology and some points that can be improved according to the author's opinion based on the experiences lived. Objective: To expose facts and opinions about constructivist method and its application in the medical course of UFSCar, generate reflections on how it is put into practice and how students perceive it. Method: The methodology used for this course completion work consists of personal accounts and a literature review with the consultation of electronic materials found on SCiELO and PubMed regarding the constructivist methodology Conclusions: It is possible to conclude that there was an important effort of the medical course Universidade Federal de São Carlos to remain faithful to the constructivist method based on problems. However, not all, despite their desire, fully adapted to the method, resulting in insecurities generated by the lack of support from other pedagogical-methodological approaches.Introdução: Este trabalho se constrói em uma narrativa autobiográfica e crítico-reflexiva sobre o curso de medicina da Universidade Federal de São Carlos, apresentando as facilidades e dificuldades do aprendizado autodirigido proposto pela faculdade, sua importância como metodologia e alguns pontos passíveis de melhoria conforme a opinião autoral segundo as realidades vividas. Objetivo: Expor fatos e opiniões sobre método construtivista e sua aplicação no curso de medicina da UFSCar, gerar reflexões sobre como é posto em prática e como a figura do aluno a recebe. Método: A metodologia empregada para este trabalho de conclusão de curso consiste em relatos autorais e revisão da literatura com consulta de materiais eletrônicos encontrados nas bases de dados SciELO e PubMed sobre a metodologia construtivista. Conclusões: É possível concluir que houve um esforço importante do curso de medicina Universidade Federal de São Carlos em se manter fiel ao método construtivista baseado em problemas. Todavia, nem todos, por mais que desejassem, adaptaram-se plenamente ao método, culminando em inseguranças geradas pela falta de suporte de outras abordagens pedagógico-metodológicas.Não recebi financiamentoporUniversidade Federal de São CarlosCâmpus São CarlosMedicina - MedUFSCarAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessAprendizagem Baseada em ProblemasEducação MédicaProblem-Based LearningMedical EducationCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULOFormação médica com adoção de metodologia ativa de ensino: considerações individuais e reflexivas sobre o processoMedical training with the adoption of active teaching methodology: individual and reflective consideration about the processinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisreponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINALTCC_Lucas_Galego final.pdfTCC_Lucas_Galego final.pdfapplication/pdf866513https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/19187/1/TCC_Lucas_Galego%20final.pdfb8fbc980e25383d153cc69cf82cfe4acMD51CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8810https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/19187/2/license_rdff337d95da1fce0a22c77480e5e9a7aecMD52TEXTTCC_Lucas_Galego final.pdf.txtTCC_Lucas_Galego final.pdf.txtExtracted texttext/plain61784https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/19187/3/TCC_Lucas_Galego%20final.pdf.txt0b3b6c6d878bcce2d7283e1ddcd2c493MD53ufscar/191872024-05-14 17:30:03.86oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/19187Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222024-05-14T17:30:03Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false
dc.title.por.fl_str_mv Formação médica com adoção de metodologia ativa de ensino: considerações individuais e reflexivas sobre o processo
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Medical training with the adoption of active teaching methodology: individual and reflective consideration about the process
title Formação médica com adoção de metodologia ativa de ensino: considerações individuais e reflexivas sobre o processo
spellingShingle Formação médica com adoção de metodologia ativa de ensino: considerações individuais e reflexivas sobre o processo
Galego, Lucas dos Santos
Aprendizagem Baseada em Problemas
Educação Médica
Problem-Based Learning
Medical Education
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO
title_short Formação médica com adoção de metodologia ativa de ensino: considerações individuais e reflexivas sobre o processo
title_full Formação médica com adoção de metodologia ativa de ensino: considerações individuais e reflexivas sobre o processo
title_fullStr Formação médica com adoção de metodologia ativa de ensino: considerações individuais e reflexivas sobre o processo
title_full_unstemmed Formação médica com adoção de metodologia ativa de ensino: considerações individuais e reflexivas sobre o processo
title_sort Formação médica com adoção de metodologia ativa de ensino: considerações individuais e reflexivas sobre o processo
author Galego, Lucas dos Santos
author_facet Galego, Lucas dos Santos
author_role author
dc.contributor.authorlattes.por.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/9442723554014631
dc.contributor.authororcid.por.fl_str_mv https://orcid.org/0000-0003-1601-1874
dc.contributor.advisor1orcid.por.fl_str_mv http://orcid.org/0000-0002-7862-0221
dc.contributor.author.fl_str_mv Galego, Lucas dos Santos
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Del Ciampo, Ieda Regina Lopes
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/6099153790836529
contributor_str_mv Del Ciampo, Ieda Regina Lopes
dc.subject.por.fl_str_mv Aprendizagem Baseada em Problemas
Educação Médica
topic Aprendizagem Baseada em Problemas
Educação Médica
Problem-Based Learning
Medical Education
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO
dc.subject.eng.fl_str_mv Problem-Based Learning
Medical Education
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO
description Introduction: This work is built in an autobiographical and critical-reflective narrative about the medical course of the Federal University of São Carlos, presenting the facilities and difficulties of self-directed learning proposed by the institution, its importance as a methodology and some points that can be improved according to the author's opinion based on the experiences lived. Objective: To expose facts and opinions about constructivist method and its application in the medical course of UFSCar, generate reflections on how it is put into practice and how students perceive it. Method: The methodology used for this course completion work consists of personal accounts and a literature review with the consultation of electronic materials found on SCiELO and PubMed regarding the constructivist methodology Conclusions: It is possible to conclude that there was an important effort of the medical course Universidade Federal de São Carlos to remain faithful to the constructivist method based on problems. However, not all, despite their desire, fully adapted to the method, resulting in insecurities generated by the lack of support from other pedagogical-methodological approaches.
publishDate 2024
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2024-02-05T17:15:22Z
dc.date.available.fl_str_mv 2024-02-05T17:15:22Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2024-01-19
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv GALEGO, Lucas dos Santos. Formação médica com adoção de metodologia ativa de ensino: considerações individuais e reflexivas sobre o processo. 2024. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Medicina) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2024. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19187.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19187
identifier_str_mv GALEGO, Lucas dos Santos. Formação médica com adoção de metodologia ativa de ensino: considerações individuais e reflexivas sobre o processo. 2024. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Medicina) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2024. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19187.
url https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19187
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Carlos
Câmpus São Carlos
Medicina - Med
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFSCar
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Carlos
Câmpus São Carlos
Medicina - Med
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFSCAR
instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
instacron:UFSCAR
instname_str Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
instacron_str UFSCAR
institution UFSCAR
reponame_str Repositório Institucional da UFSCAR
collection Repositório Institucional da UFSCAR
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/19187/1/TCC_Lucas_Galego%20final.pdf
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/19187/2/license_rdf
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/19187/3/TCC_Lucas_Galego%20final.pdf.txt
bitstream.checksum.fl_str_mv b8fbc980e25383d153cc69cf82cfe4ac
f337d95da1fce0a22c77480e5e9a7aec
0b3b6c6d878bcce2d7283e1ddcd2c493
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1802136431338979328