Formação médica com adoção de metodologia ativa de ensino: considerações individuais e reflexivas sobre o processo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFSCAR |
Texto Completo: | https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19187 |
Resumo: | Introduction: This work is built in an autobiographical and critical-reflective narrative about the medical course of the Federal University of São Carlos, presenting the facilities and difficulties of self-directed learning proposed by the institution, its importance as a methodology and some points that can be improved according to the author's opinion based on the experiences lived. Objective: To expose facts and opinions about constructivist method and its application in the medical course of UFSCar, generate reflections on how it is put into practice and how students perceive it. Method: The methodology used for this course completion work consists of personal accounts and a literature review with the consultation of electronic materials found on SCiELO and PubMed regarding the constructivist methodology Conclusions: It is possible to conclude that there was an important effort of the medical course Universidade Federal de São Carlos to remain faithful to the constructivist method based on problems. However, not all, despite their desire, fully adapted to the method, resulting in insecurities generated by the lack of support from other pedagogical-methodological approaches. |
id |
SCAR_23ba0d751a1f38a5fe85cd13231c3736 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/19187 |
network_acronym_str |
SCAR |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
repository_id_str |
4322 |
spelling |
Galego, Lucas dos SantosDel Ciampo, Ieda Regina Lopeshttp://lattes.cnpq.br/6099153790836529http://lattes.cnpq.br/9442723554014631https://orcid.org/0000-0003-1601-1874http://orcid.org/0000-0002-7862-02212024-02-05T17:15:22Z2024-02-05T17:15:22Z2024-01-19GALEGO, Lucas dos Santos. Formação médica com adoção de metodologia ativa de ensino: considerações individuais e reflexivas sobre o processo. 2024. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Medicina) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2024. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19187.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19187Introduction: This work is built in an autobiographical and critical-reflective narrative about the medical course of the Federal University of São Carlos, presenting the facilities and difficulties of self-directed learning proposed by the institution, its importance as a methodology and some points that can be improved according to the author's opinion based on the experiences lived. Objective: To expose facts and opinions about constructivist method and its application in the medical course of UFSCar, generate reflections on how it is put into practice and how students perceive it. Method: The methodology used for this course completion work consists of personal accounts and a literature review with the consultation of electronic materials found on SCiELO and PubMed regarding the constructivist methodology Conclusions: It is possible to conclude that there was an important effort of the medical course Universidade Federal de São Carlos to remain faithful to the constructivist method based on problems. However, not all, despite their desire, fully adapted to the method, resulting in insecurities generated by the lack of support from other pedagogical-methodological approaches.Introdução: Este trabalho se constrói em uma narrativa autobiográfica e crítico-reflexiva sobre o curso de medicina da Universidade Federal de São Carlos, apresentando as facilidades e dificuldades do aprendizado autodirigido proposto pela faculdade, sua importância como metodologia e alguns pontos passíveis de melhoria conforme a opinião autoral segundo as realidades vividas. Objetivo: Expor fatos e opiniões sobre método construtivista e sua aplicação no curso de medicina da UFSCar, gerar reflexões sobre como é posto em prática e como a figura do aluno a recebe. Método: A metodologia empregada para este trabalho de conclusão de curso consiste em relatos autorais e revisão da literatura com consulta de materiais eletrônicos encontrados nas bases de dados SciELO e PubMed sobre a metodologia construtivista. Conclusões: É possível concluir que houve um esforço importante do curso de medicina Universidade Federal de São Carlos em se manter fiel ao método construtivista baseado em problemas. Todavia, nem todos, por mais que desejassem, adaptaram-se plenamente ao método, culminando em inseguranças geradas pela falta de suporte de outras abordagens pedagógico-metodológicas.Não recebi financiamentoporUniversidade Federal de São CarlosCâmpus São CarlosMedicina - MedUFSCarAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessAprendizagem Baseada em ProblemasEducação MédicaProblem-Based LearningMedical EducationCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULOFormação médica com adoção de metodologia ativa de ensino: considerações individuais e reflexivas sobre o processoMedical training with the adoption of active teaching methodology: individual and reflective consideration about the processinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisreponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINALTCC_Lucas_Galego final.pdfTCC_Lucas_Galego final.pdfapplication/pdf866513https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/19187/1/TCC_Lucas_Galego%20final.pdfb8fbc980e25383d153cc69cf82cfe4acMD51CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8810https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/19187/2/license_rdff337d95da1fce0a22c77480e5e9a7aecMD52TEXTTCC_Lucas_Galego final.pdf.txtTCC_Lucas_Galego final.pdf.txtExtracted texttext/plain61784https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/19187/3/TCC_Lucas_Galego%20final.pdf.txt0b3b6c6d878bcce2d7283e1ddcd2c493MD53ufscar/191872024-05-14 17:30:03.86oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/19187Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222024-05-14T17:30:03Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Formação médica com adoção de metodologia ativa de ensino: considerações individuais e reflexivas sobre o processo |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Medical training with the adoption of active teaching methodology: individual and reflective consideration about the process |
title |
Formação médica com adoção de metodologia ativa de ensino: considerações individuais e reflexivas sobre o processo |
spellingShingle |
Formação médica com adoção de metodologia ativa de ensino: considerações individuais e reflexivas sobre o processo Galego, Lucas dos Santos Aprendizagem Baseada em Problemas Educação Médica Problem-Based Learning Medical Education CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO |
title_short |
Formação médica com adoção de metodologia ativa de ensino: considerações individuais e reflexivas sobre o processo |
title_full |
Formação médica com adoção de metodologia ativa de ensino: considerações individuais e reflexivas sobre o processo |
title_fullStr |
Formação médica com adoção de metodologia ativa de ensino: considerações individuais e reflexivas sobre o processo |
title_full_unstemmed |
Formação médica com adoção de metodologia ativa de ensino: considerações individuais e reflexivas sobre o processo |
title_sort |
Formação médica com adoção de metodologia ativa de ensino: considerações individuais e reflexivas sobre o processo |
author |
Galego, Lucas dos Santos |
author_facet |
Galego, Lucas dos Santos |
author_role |
author |
dc.contributor.authorlattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/9442723554014631 |
dc.contributor.authororcid.por.fl_str_mv |
https://orcid.org/0000-0003-1601-1874 |
dc.contributor.advisor1orcid.por.fl_str_mv |
http://orcid.org/0000-0002-7862-0221 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Galego, Lucas dos Santos |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Del Ciampo, Ieda Regina Lopes |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6099153790836529 |
contributor_str_mv |
Del Ciampo, Ieda Regina Lopes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Aprendizagem Baseada em Problemas Educação Médica |
topic |
Aprendizagem Baseada em Problemas Educação Médica Problem-Based Learning Medical Education CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Problem-Based Learning Medical Education |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO |
description |
Introduction: This work is built in an autobiographical and critical-reflective narrative about the medical course of the Federal University of São Carlos, presenting the facilities and difficulties of self-directed learning proposed by the institution, its importance as a methodology and some points that can be improved according to the author's opinion based on the experiences lived. Objective: To expose facts and opinions about constructivist method and its application in the medical course of UFSCar, generate reflections on how it is put into practice and how students perceive it. Method: The methodology used for this course completion work consists of personal accounts and a literature review with the consultation of electronic materials found on SCiELO and PubMed regarding the constructivist methodology Conclusions: It is possible to conclude that there was an important effort of the medical course Universidade Federal de São Carlos to remain faithful to the constructivist method based on problems. However, not all, despite their desire, fully adapted to the method, resulting in insecurities generated by the lack of support from other pedagogical-methodological approaches. |
publishDate |
2024 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2024-02-05T17:15:22Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2024-02-05T17:15:22Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2024-01-19 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
GALEGO, Lucas dos Santos. Formação médica com adoção de metodologia ativa de ensino: considerações individuais e reflexivas sobre o processo. 2024. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Medicina) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2024. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19187. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19187 |
identifier_str_mv |
GALEGO, Lucas dos Santos. Formação médica com adoção de metodologia ativa de ensino: considerações individuais e reflexivas sobre o processo. 2024. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Medicina) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2024. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19187. |
url |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19187 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos Câmpus São Carlos Medicina - Med |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFSCar |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos Câmpus São Carlos Medicina - Med |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFSCAR instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) instacron:UFSCAR |
instname_str |
Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
instacron_str |
UFSCAR |
institution |
UFSCAR |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
collection |
Repositório Institucional da UFSCAR |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/19187/1/TCC_Lucas_Galego%20final.pdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/19187/2/license_rdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/19187/3/TCC_Lucas_Galego%20final.pdf.txt |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
b8fbc980e25383d153cc69cf82cfe4ac f337d95da1fce0a22c77480e5e9a7aec 0b3b6c6d878bcce2d7283e1ddcd2c493 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1802136431338979328 |