Avaliação conjuntural da formação e do mercado de trabalho de engenheiros e engenheiras no Brasil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ruas, André de Melo
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFSCAR
Texto Completo: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/18524
Resumo: In Brazil, not all Engineering graduates work in careers typical of their area of study. Each year, the number of vacancies in Engineering schools increases, meanwhile Brazil experiences de-industrialization in recent decades, with a slower offer curve of vacancies in the labor market. The present work seeks to understand the reasons that lead engineers not to work with Engineering in Brazil, with a generalist look, passing through the Brazilian industrial scenario, the remuneration in different careers, the teaching method in Brazilian universities, the sociodemographic context of students and professors and, finally, personality and learning styles of Engineering students. This understanding is important so that it is possible to outline action plans to retain these brains in Brazil and in their typical expertise areas. The conflict of personality and learning styles with the prevailing method of teaching today, higher remuneration in financial services careers, gender disparities and the Brazilian deindustrialization of recent years, together, may explain the difficulty in retaining engineers in typical Engineering careers in Brazil.
id SCAR_256c7971769e4eece9f77b55d0055afd
oai_identifier_str oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/18524
network_acronym_str SCAR
network_name_str Repositório Institucional da UFSCAR
repository_id_str 4322
spelling Ruas, André de MeloAntonialli, Armando Ítalo Settehttp://lattes.cnpq.br/43674593954170458cbc4b0a-5d82-4aee-a648-b427d96f97bf2023-09-05T19:46:57Z2023-09-05T19:46:57Z2023-08-18RUAS, André de Melo. Avaliação conjuntural da formação e do mercado de trabalho de engenheiros e engenheiras no Brasil. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Engenharia Mecânica) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/18524.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/18524In Brazil, not all Engineering graduates work in careers typical of their area of study. Each year, the number of vacancies in Engineering schools increases, meanwhile Brazil experiences de-industrialization in recent decades, with a slower offer curve of vacancies in the labor market. The present work seeks to understand the reasons that lead engineers not to work with Engineering in Brazil, with a generalist look, passing through the Brazilian industrial scenario, the remuneration in different careers, the teaching method in Brazilian universities, the sociodemographic context of students and professors and, finally, personality and learning styles of Engineering students. This understanding is important so that it is possible to outline action plans to retain these brains in Brazil and in their typical expertise areas. The conflict of personality and learning styles with the prevailing method of teaching today, higher remuneration in financial services careers, gender disparities and the Brazilian deindustrialization of recent years, together, may explain the difficulty in retaining engineers in typical Engineering careers in Brazil.No Brasil, nem todos os graduados em Engenharia trabalham em carreiras típicas de sua área de formação. A cada ano aumenta-se a oferta de vagas em escolas de Engenharia, enquanto o Brasil vive uma desindustrialização nas últimas décadas, com uma curva mais lenta de oferta de vagas no mercado de trabalho. O presente trabalho busca compreender os motivos que levam engenheiros de formação a não trabalharem com Engenharia no Brasil, com um olhar generalista passando pelo cenário industrial brasileiro, pela remuneração em diferentes carreiras, pelo método de ensino nas Instituições de Ensino Superior brasileiras, pelo contexto sociodemográfico de estudantes e docentes e, por fim, estilos de personalidade e aprendizagem de estudantes de Engenharia. Esta compreensão é importante para que seja possível traçar planos de ação para reter esses cérebros no Brasil e em suas carreiras típicas de formação. O conflito de estilos de personalidade e aprendizagem com o método prevalente de ensino atual, a maior remuneração em carreiras de serviços financeiros, as disparidades de gênero e a desindustrialização brasileira dos últimos anos, em conjunto, podem explicar a dificuldade em reter engenheiros em carreiras típicas de Engenharia no Brasil.Não recebi financiamentoporUniversidade Federal de São CarlosCâmpus São CarlosEngenharia Mecânica - EMecUFSCarAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessFormaçãoEducaçãoIndústriaEvasãoPersonalidadeENGENHARIAS::ENGENHARIA MECANICAAvaliação conjuntural da formação e do mercado de trabalho de engenheiros e engenheiras no BrasilConjunctural evaluation of education and job market for engineers in Brazilinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis600600e78b2a4b-098e-4e27-bdf8-208616762cfereponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINALTCC - André Ruas.pdfTCC - André Ruas.pdfapplication/pdf1092750https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/18524/1/TCC%20-%20Andr%c3%a9%20Ruas.pdfef28c1fe616f8a459afaa90f2fa69965MD51CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8810https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/18524/2/license_rdff337d95da1fce0a22c77480e5e9a7aecMD52TEXTTCC - André Ruas.pdf.txtTCC - André Ruas.pdf.txtExtracted texttext/plain77532https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/18524/3/TCC%20-%20Andr%c3%a9%20Ruas.pdf.txtbba99a05284642d4c069ceeae86034ebMD53ufscar/185242024-05-14 18:31:20.202oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/18524Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222024-05-14T18:31:20Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false
dc.title.por.fl_str_mv Avaliação conjuntural da formação e do mercado de trabalho de engenheiros e engenheiras no Brasil
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Conjunctural evaluation of education and job market for engineers in Brazil
title Avaliação conjuntural da formação e do mercado de trabalho de engenheiros e engenheiras no Brasil
spellingShingle Avaliação conjuntural da formação e do mercado de trabalho de engenheiros e engenheiras no Brasil
Ruas, André de Melo
Formação
Educação
Indústria
Evasão
Personalidade
ENGENHARIAS::ENGENHARIA MECANICA
title_short Avaliação conjuntural da formação e do mercado de trabalho de engenheiros e engenheiras no Brasil
title_full Avaliação conjuntural da formação e do mercado de trabalho de engenheiros e engenheiras no Brasil
title_fullStr Avaliação conjuntural da formação e do mercado de trabalho de engenheiros e engenheiras no Brasil
title_full_unstemmed Avaliação conjuntural da formação e do mercado de trabalho de engenheiros e engenheiras no Brasil
title_sort Avaliação conjuntural da formação e do mercado de trabalho de engenheiros e engenheiras no Brasil
author Ruas, André de Melo
author_facet Ruas, André de Melo
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ruas, André de Melo
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Antonialli, Armando Ítalo Sette
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/4367459395417045
dc.contributor.authorID.fl_str_mv 8cbc4b0a-5d82-4aee-a648-b427d96f97bf
contributor_str_mv Antonialli, Armando Ítalo Sette
dc.subject.por.fl_str_mv Formação
Educação
Indústria
Evasão
Personalidade
topic Formação
Educação
Indústria
Evasão
Personalidade
ENGENHARIAS::ENGENHARIA MECANICA
dc.subject.cnpq.fl_str_mv ENGENHARIAS::ENGENHARIA MECANICA
description In Brazil, not all Engineering graduates work in careers typical of their area of study. Each year, the number of vacancies in Engineering schools increases, meanwhile Brazil experiences de-industrialization in recent decades, with a slower offer curve of vacancies in the labor market. The present work seeks to understand the reasons that lead engineers not to work with Engineering in Brazil, with a generalist look, passing through the Brazilian industrial scenario, the remuneration in different careers, the teaching method in Brazilian universities, the sociodemographic context of students and professors and, finally, personality and learning styles of Engineering students. This understanding is important so that it is possible to outline action plans to retain these brains in Brazil and in their typical expertise areas. The conflict of personality and learning styles with the prevailing method of teaching today, higher remuneration in financial services careers, gender disparities and the Brazilian deindustrialization of recent years, together, may explain the difficulty in retaining engineers in typical Engineering careers in Brazil.
publishDate 2023
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2023-09-05T19:46:57Z
dc.date.available.fl_str_mv 2023-09-05T19:46:57Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2023-08-18
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv RUAS, André de Melo. Avaliação conjuntural da formação e do mercado de trabalho de engenheiros e engenheiras no Brasil. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Engenharia Mecânica) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/18524.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/18524
identifier_str_mv RUAS, André de Melo. Avaliação conjuntural da formação e do mercado de trabalho de engenheiros e engenheiras no Brasil. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Engenharia Mecânica) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/18524.
url https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/18524
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.confidence.fl_str_mv 600
600
dc.relation.authority.fl_str_mv e78b2a4b-098e-4e27-bdf8-208616762cfe
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Carlos
Câmpus São Carlos
Engenharia Mecânica - EMec
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFSCar
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Carlos
Câmpus São Carlos
Engenharia Mecânica - EMec
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFSCAR
instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
instacron:UFSCAR
instname_str Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
instacron_str UFSCAR
institution UFSCAR
reponame_str Repositório Institucional da UFSCAR
collection Repositório Institucional da UFSCAR
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/18524/1/TCC%20-%20Andr%c3%a9%20Ruas.pdf
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/18524/2/license_rdf
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/18524/3/TCC%20-%20Andr%c3%a9%20Ruas.pdf.txt
bitstream.checksum.fl_str_mv ef28c1fe616f8a459afaa90f2fa69965
f337d95da1fce0a22c77480e5e9a7aec
bba99a05284642d4c069ceeae86034eb
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1802136426552229888