Avaliação da fidedignidade da versão adaptada do Special Needs Kids Questionnarie (SpeNK-Q) para o português do Brasil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Parra, Patricia Casale
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFSCAR
Texto Completo: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/16106
Resumo: Objective: To evaluate the reliability of the adapted version of the Special Needs Kids Questionnarie for Portuguese in Brasil. Method: Pilot test conducted with parentes and/or guardians over the age of 18 years old, of prematura born children in the Neonatal Intensive Care Unit. The recruitment of eligible candidates took place through dissemination on social networks of an Association of parentes of premature babies, who responded to the instrument through na online form. After fifteen days, participants were contacted to reapply the adapted version, a method known as test-retetest. Cronbath’s Alpha and Intraclass Correlation Coefficient were calculated to assess internal consistency and reliability, respectively. Inaddition, the existence of floor-ceiling effect was verified. Ethical precepts were followed. Results: Had 89 participants in the test and 44 in the retest, all mothers. Regarding Cronbach’s Alpha calculation, all items presented values higher than 0.70. The floor-ceiling effect occurred for all items. Regarding the reliability of the items, 15 of the 20 items demonstrated moderate reliability and three high items. Items 9, 2 and 12 showed poor reliability. Conclusion: It is recommended tha health professionals apropriate SpeNK-Q to subsidize their practice since this instrument proved to be reliable and has the potential to identify the fragmentation and discontinuity of care received by the CRIANES and their families in a systematic and reliable way and, consequently, promote integrate and continuous assistance.
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The recruitment of eligible candidates took place through dissemination on social networks of an Association of parentes of premature babies, who responded to the instrument through na online form. After fifteen days, participants were contacted to reapply the adapted version, a method known as test-retetest. Cronbath’s Alpha and Intraclass Correlation Coefficient were calculated to assess internal consistency and reliability, respectively. Inaddition, the existence of floor-ceiling effect was verified. Ethical precepts were followed. Results: Had 89 participants in the test and 44 in the retest, all mothers. Regarding Cronbach’s Alpha calculation, all items presented values higher than 0.70. The floor-ceiling effect occurred for all items. Regarding the reliability of the items, 15 of the 20 items demonstrated moderate reliability and three high items. Items 9, 2 and 12 showed poor reliability. Conclusion: It is recommended tha health professionals apropriate SpeNK-Q to subsidize their practice since this instrument proved to be reliable and has the potential to identify the fragmentation and discontinuity of care received by the CRIANES and their families in a systematic and reliable way and, consequently, promote integrate and continuous assistance.Objetivo: avaliar a fidedignidade da versão adaptada do Special Needs Kids Questionnarie para o português do Brasil. Método: teste piloto realizado com pais e/ou responsáveis, com idade superior a 18 anos, de crianças nascidas prematuras egressas da Unidade de Cuidado Intensivo Neonatal. O recrutamento dos elegíveis se deu mediante divulgação nas redes sociais de uma Associação de pais de bebês prematuros, os quais responderam ao instrumento por meio de um formulário on-line. Após quinze dias, os participantes foram contatados para reaplicar a versão adaptada, método conhecido como teste-reteste. Para avaliar a consistência interna e a confiabilidade foi calculado o alfa de Cronbach e o Coeficiente de Correlação Intraclasse, respectivamente. Ademais, foi verificado a existência de efeito floor- ceiling. Os preceitos éticos foram seguidos. Resultados: contou com 89 participantes no teste e 44 no reteste, todas mães. Com relação ao cálculo do alfa de Cronbach, todos os itens apresentaram valores superiores a 0,70. O efeito floor-ceiling ocorreu para todos os itens. Quanto a confiabilidade dos itens, 15 dos 20 itens demonstraram moderada confiabilidade e três itens alta. Os itens 9 2 12 apresentaram fraca confiabilidade. Conclusões: recomenda-se que os profissionais de saúde se apropriem do SpeNK-Q para subsidiar sua prática uma vez que, este instrumento mostrou-se fidedigno e tem potencial para identificar a fragmentação e descontinuidade do cuidado recebido pelas CRIANES e suas famílias de forma sistemática e confiável e, consequentemente, promover uma assistência integrada e contínua.Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP)2019/18547-2porUniversidade Federal de São CarlosCâmpus São CarlosEnfermagem - EnfUFSCarAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessRecém-nascido prematuroContinuidade da assistência ao pacienteEstudos de validaçãoEnfermagem pediátricaCriançaPremature newbornContinuity of paciente careValidation studyPediatric nursingChildCIENCIAS DA SAUDE::ENFERMAGEMAvaliação da fidedignidade da versão adaptada do Special Needs Kids Questionnarie (SpeNK-Q) para o português do BrasilEvaluation of the reliability of the adapted version of the Special Needs Kids Questionnarie (SpeNK-Q) for the portuguese of Brazilinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis6004eaa9fc0-1e6d-4a3c-b0af-0179d5fd3a4freponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINALTCC_Patricia Casale (1).pdfTCC_Patricia Casale (1).pdfapplication/pdf330988https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/16106/1/TCC_Patricia%20Casale%20%281%29.pdff615d3a5a68ce71a9005e6eedc34f55aMD51CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8811https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/16106/2/license_rdfe39d27027a6cc9cb039ad269a5db8e34MD52TEXTTCC_Patricia Casale (1).pdf.txtTCC_Patricia Casale (1).pdf.txtExtracted texttext/plain31726https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/16106/3/TCC_Patricia%20Casale%20%281%29.pdf.txtca63d2d63fa02ac58f7b0d1f654369deMD53THUMBNAILTCC_Patricia Casale (1).pdf.jpgTCC_Patricia Casale (1).pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg6955https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/16106/4/TCC_Patricia%20Casale%20%281%29.pdf.jpgdeb192c36e6ea42e3cc326531c648f88MD54ufscar/161062023-09-18 18:32:31.154oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/16106Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222023-09-18T18:32:31Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false
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