Intervenção em educação parental para cuidadores de pré-adolescentes/adolescentes: uma revisão de literatura
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFSCAR |
Texto Completo: | https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/17552 |
Resumo: | The study presents an integrative literature review on parenting interventions aimed at parents of preadolescents and adolescents, with the purpose of identifying strategies, techniques, and approaches that have produced more positive results. Articles were searched in the PubMed, Web of Science, Bireme, Scielo, and Lilacs databases using the keywords: (intervention) AND (parents) AND (child* OR adolescen*), in April 2022. After analyzing the inclusion and exclusion criteria, a total of eleven articles constituted the final sample. Among the main topics addressed with this audience are parenting skills, communication, anxiety and depression, health education, externalizing and/or internalizing problems, conflict resolution, and positive parenting. Culturally appropriate interventions aimed at low to middle-income populations have shown promising results. It is also noteworthy that there is a lack of interventions that have collected data to assess outcomes from third-party informants: data collection conducted only with caregivers or caregivers and children is a significant limitation in the field. The importance of interventions aimed at this audience that carry methodological rigor, are evidence-based, and properly contextualized, as well as that prioritize the collection of reports from diverse sources, is emphasized. |
id |
SCAR_44ef7baef94056300985d7fc53f5b909 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/17552 |
network_acronym_str |
SCAR |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
repository_id_str |
4322 |
spelling |
Santos, Ana Paula Fernandes Castilho dosD'Affonseca, Sabrina Mazohttp://lattes.cnpq.br/038102911541658460beadf6-a69a-455f-8587-58b4724fffdd2023-03-28T13:59:35Z2023-03-28T13:59:35Z2023-03-27DOS SANTOS, Ana Paula Fernandes Castilho. Intervenção em educação parental para cuidadores de pré-adolescentes/adolescentes: uma revisão de literatura. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Psicologia) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/17552.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/17552The study presents an integrative literature review on parenting interventions aimed at parents of preadolescents and adolescents, with the purpose of identifying strategies, techniques, and approaches that have produced more positive results. Articles were searched in the PubMed, Web of Science, Bireme, Scielo, and Lilacs databases using the keywords: (intervention) AND (parents) AND (child* OR adolescen*), in April 2022. After analyzing the inclusion and exclusion criteria, a total of eleven articles constituted the final sample. Among the main topics addressed with this audience are parenting skills, communication, anxiety and depression, health education, externalizing and/or internalizing problems, conflict resolution, and positive parenting. Culturally appropriate interventions aimed at low to middle-income populations have shown promising results. It is also noteworthy that there is a lack of interventions that have collected data to assess outcomes from third-party informants: data collection conducted only with caregivers or caregivers and children is a significant limitation in the field. The importance of interventions aimed at this audience that carry methodological rigor, are evidence-based, and properly contextualized, as well as that prioritize the collection of reports from diverse sources, is emphasized.O estudo apresenta uma revisão integrativa da literatura sobre intervenções em parentalidade voltadas para pais de pré-adolescentes e adolescentes, com o objetivo de identificar estratégias, técnicas e abordagens que têm produzido resultados mais positivos. Os artigos foram pesquisados nas bases de dados PubMed, Web of Science, Bireme, Scielo e Lilacs, a partir do uso das palavras-chave: (intervention) AND (parents) AND (child* OR adolescen*), em abril de de 2022. Após a análise dos critérios de inclusão e exclusão, um total de onze artigos constituíram a amostra final. Entre os principais temas tratados com esse público estão: habilidades parentais; comunicação; ansiedade e depressão; educação em saúde, problemas externalizantes e/ou internalizantes; resolução de conflitos e parentalidade positiva. Intervenções apropriadamente contextualizadas culturalmente e voltadas para públicos de baixa-média renda mostraram resultados promissores. Destaca-se, ainda, a ausência de intervenções que coletaram dados para avaliar resultados de terceiros informantes: a coleta de dados realizadas apenas com cuidadores ou cuidadores e filhos é uma limitação significativa na área. Conclui-se a importância de intervenções voltadas para esse público que possuam rigor metodológico, que sejam baseadas em evidências e devidamente contextualizadas, além de prezar por uma coleta de relatos a partir de fontes diversas.Não recebi financiamentoporUniversidade Federal de São CarlosCâmpus São CarlosPsicologia - PsiUFSCarAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessIntervençãoPaisAdolescentesInterventionParentsAdolescentsCIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::TRATAMENTO E PREVENCAO PSICOLOGICAIntervenção em educação parental para cuidadores de pré-adolescentes/adolescentes: uma revisão de literaturaParenting Intervention for caregivers of preadolescents/adolescents: a literature reviewinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis60060023483cb7-2bae-4cec-9733-794046e8a1e9reponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINALMonografia final_Ana Paula.pdfMonografia final_Ana Paula.pdfapplication/pdf353494https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/17552/1/Monografia%20final_Ana%20Paula.pdfa69029c6901158aa8f752bc3dc50d70bMD51CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8810https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/17552/2/license_rdff337d95da1fce0a22c77480e5e9a7aecMD52TEXTMonografia final_Ana Paula.pdf.txtMonografia final_Ana Paula.pdf.txtExtracted texttext/plain69091https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/17552/3/Monografia%20final_Ana%20Paula.pdf.txt7ef2bcd6b3c714466a22f5db477ff5b6MD53THUMBNAILMonografia final_Ana Paula.pdf.jpgMonografia final_Ana Paula.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg6538https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/17552/4/Monografia%20final_Ana%20Paula.pdf.jpgd15a9903c060a95e357bee08ed38a6b9MD54ufscar/175522023-09-18 18:32:34.842oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/17552Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222023-09-18T18:32:34Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Intervenção em educação parental para cuidadores de pré-adolescentes/adolescentes: uma revisão de literatura |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Parenting Intervention for caregivers of preadolescents/adolescents: a literature review |
title |
Intervenção em educação parental para cuidadores de pré-adolescentes/adolescentes: uma revisão de literatura |
spellingShingle |
Intervenção em educação parental para cuidadores de pré-adolescentes/adolescentes: uma revisão de literatura Santos, Ana Paula Fernandes Castilho dos Intervenção Pais Adolescentes Intervention Parents Adolescents CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::TRATAMENTO E PREVENCAO PSICOLOGICA |
title_short |
Intervenção em educação parental para cuidadores de pré-adolescentes/adolescentes: uma revisão de literatura |
title_full |
Intervenção em educação parental para cuidadores de pré-adolescentes/adolescentes: uma revisão de literatura |
title_fullStr |
Intervenção em educação parental para cuidadores de pré-adolescentes/adolescentes: uma revisão de literatura |
title_full_unstemmed |
Intervenção em educação parental para cuidadores de pré-adolescentes/adolescentes: uma revisão de literatura |
title_sort |
Intervenção em educação parental para cuidadores de pré-adolescentes/adolescentes: uma revisão de literatura |
author |
Santos, Ana Paula Fernandes Castilho dos |
author_facet |
Santos, Ana Paula Fernandes Castilho dos |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Ana Paula Fernandes Castilho dos |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
D'Affonseca, Sabrina Mazo |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0381029115416584 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
60beadf6-a69a-455f-8587-58b4724fffdd |
contributor_str_mv |
D'Affonseca, Sabrina Mazo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Intervenção Pais Adolescentes |
topic |
Intervenção Pais Adolescentes Intervention Parents Adolescents CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::TRATAMENTO E PREVENCAO PSICOLOGICA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Intervention Parents Adolescents |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::TRATAMENTO E PREVENCAO PSICOLOGICA |
description |
The study presents an integrative literature review on parenting interventions aimed at parents of preadolescents and adolescents, with the purpose of identifying strategies, techniques, and approaches that have produced more positive results. Articles were searched in the PubMed, Web of Science, Bireme, Scielo, and Lilacs databases using the keywords: (intervention) AND (parents) AND (child* OR adolescen*), in April 2022. After analyzing the inclusion and exclusion criteria, a total of eleven articles constituted the final sample. Among the main topics addressed with this audience are parenting skills, communication, anxiety and depression, health education, externalizing and/or internalizing problems, conflict resolution, and positive parenting. Culturally appropriate interventions aimed at low to middle-income populations have shown promising results. It is also noteworthy that there is a lack of interventions that have collected data to assess outcomes from third-party informants: data collection conducted only with caregivers or caregivers and children is a significant limitation in the field. The importance of interventions aimed at this audience that carry methodological rigor, are evidence-based, and properly contextualized, as well as that prioritize the collection of reports from diverse sources, is emphasized. |
publishDate |
2023 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2023-03-28T13:59:35Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2023-03-28T13:59:35Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2023-03-27 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
DOS SANTOS, Ana Paula Fernandes Castilho. Intervenção em educação parental para cuidadores de pré-adolescentes/adolescentes: uma revisão de literatura. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Psicologia) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/17552. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/17552 |
identifier_str_mv |
DOS SANTOS, Ana Paula Fernandes Castilho. Intervenção em educação parental para cuidadores de pré-adolescentes/adolescentes: uma revisão de literatura. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Psicologia) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/17552. |
url |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/17552 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
600 600 |
dc.relation.authority.fl_str_mv |
23483cb7-2bae-4cec-9733-794046e8a1e9 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos Câmpus São Carlos Psicologia - Psi |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFSCar |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos Câmpus São Carlos Psicologia - Psi |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFSCAR instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) instacron:UFSCAR |
instname_str |
Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
instacron_str |
UFSCAR |
institution |
UFSCAR |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
collection |
Repositório Institucional da UFSCAR |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/17552/1/Monografia%20final_Ana%20Paula.pdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/17552/2/license_rdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/17552/3/Monografia%20final_Ana%20Paula.pdf.txt https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/17552/4/Monografia%20final_Ana%20Paula.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
a69029c6901158aa8f752bc3dc50d70b f337d95da1fce0a22c77480e5e9a7aec 7ef2bcd6b3c714466a22f5db477ff5b6 d15a9903c060a95e357bee08ed38a6b9 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1813715660648218624 |