Narrativas visuais e a educação pela imagem em "O dia em que me tornei mulher" de Marziyeh Meshkiny
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Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Tese |
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Resumo: | This work aimed to present a theoretical and filmographic discussion based on the images and allegories captured from the Iranian film “The Day I Became a Woman” by director Marziyeh Meshkiny, with the purpose of establishing a dialogue with visual education (based on some illuminations produced in the version of the Book of Kings, commissioned by Shah Tahmasp I) and cinema made by women. To this end, an analysis of the film's allegories and an interpretation of the film was made at the level of the script, extra-filmic materials and images that we consider agents based on the concept developed by Milton de Almeida (2009). Consequently, we identify how these images manifest themselves in the film and can resonate with viewers, as we understand the process of education through image as forming intelligibility of the world, memory and alterity. |
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Domingues, Ana CarolinaDinis, Nilson Fernandeshttp://lattes.cnpq.br/9901790534758296http://lattes.cnpq.br/0903106623711717https://orcid.org/0000-0002-8113-2763https://orcid.org/0000-0002-8596-1577c2f62d1d-0b71-49a2-9a61-546b8654b2e12023-10-02T16:38:19Z2023-10-02T16:38:19Z2023-08-29DOMINGUES, Ana Carolina. Narrativas visuais e a educação pela imagem em "O dia em que me tornei mulher" de Marziyeh Meshkiny. 2023. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/18690.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/18690This work aimed to present a theoretical and filmographic discussion based on the images and allegories captured from the Iranian film “The Day I Became a Woman” by director Marziyeh Meshkiny, with the purpose of establishing a dialogue with visual education (based on some illuminations produced in the version of the Book of Kings, commissioned by Shah Tahmasp I) and cinema made by women. To this end, an analysis of the film's allegories and an interpretation of the film was made at the level of the script, extra-filmic materials and images that we consider agents based on the concept developed by Milton de Almeida (2009). Consequently, we identify how these images manifest themselves in the film and can resonate with viewers, as we understand the process of education through image as forming intelligibility of the world, memory and alterity.Este trabalho teve por objetivo apresentar uma discussão teórica e filmográfica a partir das imagens e alegorias capturadas do filme iraniano “O dia em que me tornei mulher” da diretora Marziyeh Meshkiny, com o propósito de estabelecermos um diálogo com a educação visual (com base em algumas iluminuras produzidas na versão do Livro dos Reis, encomendada por Xá Tahmasp I) e o cinema feito por mulheres. Para tanto, foi feita uma análise das alegorias do filme e uma interpretação do filme a nível do roteiro, de materiais extra-fílmicos e das imagens que consideramos agentes a partir do conceito elaborado por Milton de Almeida (2009). Em consequência, identificamos como essas imagens se manifestam no filme e podem ressoar nos espectadores, por entendermos o processo de educação pela imagem como formador de inteligibilidades de mundo, memória e alteridade.Não recebi financiamentoporUniversidade Federal de São CarlosCâmpus São CarlosPrograma de Pós-Graduação em Educação - PPGEUFSCarAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessEducação visualCinema feito por mulheresCinema iranianoVisual educationCinema made by womenIranian cinemaCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAONarrativas visuais e a educação pela imagem em "O dia em que me tornei mulher" de Marziyeh MeshkinyVisual narratives and education through image in "The day I became a woman" by Marziyeh Meshkinyinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesis60060024d4b9e4-dfac-4c4b-8901-0ae1e04d7282reponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINALTESE ANA CAROLINA DOMINGUES.pdfTESE ANA CAROLINA DOMINGUES.pdfapplication/pdf189635729https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/18690/1/TESE%20ANA%20CAROLINA%20DOMINGUES.pdfbf8caa86deb0ffda151b4504b1ff1f31MD51CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8810https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/18690/2/license_rdff337d95da1fce0a22c77480e5e9a7aecMD52TEXTTESE ANA CAROLINA DOMINGUES.pdf.txtTESE ANA CAROLINA DOMINGUES.pdf.txtExtracted texttext/plain245066https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/18690/3/TESE%20ANA%20CAROLINA%20DOMINGUES.pdf.txtfd9073409899178b7c66a7ac36c92136MD53ufscar/186902024-05-14 17:11:40.691oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/18690Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222024-05-14T17:11:40Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false |
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