O modo de organização social como dimensão formativa da subjetividade

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Spindola, Caroline dos Santos
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Santos, Hugo Luiz Cardoso dos, Vieira, Maria Eduarda Trento
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFSCAR
Texto Completo: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/15937
Resumo: Psychology, as a science that aims to understand and care for human anguish and suffering, created within the capitalist system, can get lost in its studies by not considering the totality of individuals and the social implications of the concrete determinants of life during its action and research. Traditional Psychology is understood as perspectives that individualize subjects and propose development as a result of internal processes to the individual. Differently, Critical Psychology understands that there is a dialectical relationship between the subject and the social environment. Based on these conceptions, the present work aims to analyze how some authors of Traditional Psychology (e. g., Neuropsychology, Winnicott, and Lacan) understand and postulate the influence of the mode of organization and social production in the process of construction of human subjectivity. From the reading of these authors and their commentators, we seek to find similarities and differences between these perspectives. This movement, made possible by the critical thinking of theoretical productions, is necessary given the academic training for the action and research of future professionals in the area. The professional activity, whatever it may be, needs to be mediated and crossed by social, cultural, and historical issues so that it is not alienating.
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Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/15937.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/15937Psychology, as a science that aims to understand and care for human anguish and suffering, created within the capitalist system, can get lost in its studies by not considering the totality of individuals and the social implications of the concrete determinants of life during its action and research. Traditional Psychology is understood as perspectives that individualize subjects and propose development as a result of internal processes to the individual. Differently, Critical Psychology understands that there is a dialectical relationship between the subject and the social environment. Based on these conceptions, the present work aims to analyze how some authors of Traditional Psychology (e. g., Neuropsychology, Winnicott, and Lacan) understand and postulate the influence of the mode of organization and social production in the process of construction of human subjectivity. From the reading of these authors and their commentators, we seek to find similarities and differences between these perspectives. This movement, made possible by the critical thinking of theoretical productions, is necessary given the academic training for the action and research of future professionals in the area. The professional activity, whatever it may be, needs to be mediated and crossed by social, cultural, and historical issues so that it is not alienating.A psicologia enquanto ciência que visa a compreensão e o cuidado das angústias e sofrimentos humanos, criada dentro do sistema capitalista, pode se perder nessa tarefa ao não considerar a totalidade dos sujeitos e as implicações sociais dos determinantes concretos da vida durante sua atuação e pesquisa. Entende-se enquanto Psicologia Tradicional, as vertentes que individualizam e propõe o desenvolvimento enquanto resultado de processos internos ao sujeito. Em contrapartida, a Psicologia Crítica compreende que há uma relação dialética entre o sujeito e o meio social. Com base nessas concepções, o presente trabalho objetiva analisar como alguns autores da Psicologia Tradicional (Neuropsicologia, Winnicott e Lacan) compreendem e postulam a influência do modo de organização e produção social no processo de construção da subjetividade humana. A partir da leitura desses autores e seus comentadores, busca-se encontrar aproximações e distanciamentos entre essas psicologias. Esse movimento, possibilitado pelo pensamento crítico das produções teóricas, se faz necessário dada a formação acadêmica para atuação e pesquisa dos futuros profissionais da área. A atividade profissional, seja ela qual for, precisa ser mediada e atravessada por questões sociais, culturais e históricas, para que não seja alienante.Não recebi financiamentoporUniversidade Federal de São CarlosCâmpus São CarlosPsicologia - PsiUFSCarAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessSubjetividadePsicologia críticaPsicologia tradicionalCIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA SOCIAL::PAPEIS E ESTRUTURAS SOCIAIS; INDIVIDUOO modo de organização social como dimensão formativa da subjetividadeThe mode of social organization as a formative dimension of subjectivityinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis6006006006009a9ece25-a4d6-49a0-9c26-09cdb9c4ce89reponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARCC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8811https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15937/2/license_rdfe39d27027a6cc9cb039ad269a5db8e34MD52ORIGINALRelatório Monografia_2022.pdfRelatório Monografia_2022.pdfRelatório de pesquisaapplication/pdf445352https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15937/1/Relat%c3%b3rio%20Monografia_2022.pdfec89edac9b331e8b93fe9cc6f759525fMD51TEXTRelatório Monografia_2022.pdf.txtRelatório Monografia_2022.pdf.txtExtracted texttext/plain112925https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15937/3/Relat%c3%b3rio%20Monografia_2022.pdf.txtdd80ee5031a352a45a0d5915e29c644eMD53THUMBNAILRelatório Monografia_2022.pdf.jpgRelatório Monografia_2022.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg8297https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15937/4/Relat%c3%b3rio%20Monografia_2022.pdf.jpgf23943b6c252f6687dd8b43f369febd7MD54ufscar/159372023-09-18 18:32:18.756oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/15937Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222023-09-18T18:32:18Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false
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