Identificando dificuldades e benefícios do uso do PSP apoiado por ferramentas de 3ª. geração

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Montebelo, Renan Polo
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFSCAR
Texto Completo: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/456
Resumo: Background: The Personal Software ProcessTM (PSP) is a methodology that can be used by software developers to improve the predictability, the productivity and the quality of their personal work. However, the great number of activities and metrics involved in the PSP makes its application very laborious and difficult. Several PSP supporting tools have been proposed in order to make its application more feasible, and such tools evolved as more experiments were conducted with the PSP. There are now three generations of PSP supporting tools, whereas third generation supporting tools are characterized by being able to collect and analyze Software Engineering metrics automatically and unobtrusively. Objective: This study s objective is to determine the difficulties and benefits of using third generation tools to support the PSP application. Method: The GQM paradigm was used to set up two Case Studies, one being in the academic environment with undergraduate students and another in a small software development company. Both case studies featured the PSP application supported by third generation tools. Results: Results show that third generation supporting tools have some advantages over previous generations tools, especially in the coding phase. However, third generation tools have limited PSP activities support and introduce new adoption problems. Conclusion: For a successful long-term PSP application, it is necessary that the supporting tools are completely adapted and integrated in the developers work environment, with both second and third generations tools characteristics.
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Several PSP supporting tools have been proposed in order to make its application more feasible, and such tools evolved as more experiments were conducted with the PSP. There are now three generations of PSP supporting tools, whereas third generation supporting tools are characterized by being able to collect and analyze Software Engineering metrics automatically and unobtrusively. Objective: This study s objective is to determine the difficulties and benefits of using third generation tools to support the PSP application. Method: The GQM paradigm was used to set up two Case Studies, one being in the academic environment with undergraduate students and another in a small software development company. Both case studies featured the PSP application supported by third generation tools. Results: Results show that third generation supporting tools have some advantages over previous generations tools, especially in the coding phase. However, third generation tools have limited PSP activities support and introduce new adoption problems. Conclusion: For a successful long-term PSP application, it is necessary that the supporting tools are completely adapted and integrated in the developers work environment, with both second and third generations tools characteristics.Cenário: O Personal Software ProcessTM (PSP) é uma metodologia que pode ser usada por desenvolvedores de software para melhorar a previsibilidade, a produtividade e a qualidade de seu trabalho pessoal. No entanto, a grande quantidade de atividades e métricas envolvidas no PSP torna a sua aplicação bastante trabalhosa e difícil. Várias ferramentas de apoio foram propostas com o intuito de facilitar a aplicação da metodologia, sendo que tais ferramentas evoluíram à medida que estudos sobre a aplicação do PSP eram realizados. Assim, existem hoje três gerações de ferramentas de apoio ao PSP, sendo que as ferramentas de 3ª geração caracterizam-se por coletar e analisar métricas de Engenharia de Software automaticamente, sem a necessidade de intervenção direta do desenvolvedor. Objetivo: O objetivo deste trabalho é determinar as dificuldades e os benefícios do uso de ferramentas de 3ª geração para o apoio à aplicação do PSP. Método: Utilizando o paradigma GQM, foram elaborados dois estudos de caso, sendo um em ambiente acadêmico e outro em uma pequena empresa de desenvolvimento de software. Ambos os estudos de caso envolveram a aplicação do PSP com o apoio de ferramentas de 3ª geração. Resultados: Os resultados mostram que ferramentas de 3ª geração apresentam algumas vantagens em relação às ferramentas de gerações anteriores, especialmente na fase de codificação. No entanto, tais ferramentas apóiam um número limitado de atividades do PSP, além de introduzirem novos problemas de adoção. Conclusão: Para que a aplicação do PSP tenha sucesso em longo prazo é necessário que a ferramenta de apoio seja completamente adaptada e integrada ao ambiente de trabalho do desenvolvedor, apresentando tanto características de ferramentas de 2ª quanto de 3ª gerações.Universidade Federal de Sao Carlosapplication/pdfporUniversidade Federal de São CarlosPrograma de Pós-Graduação em Ciência da Computação - PPGCCUFSCarBREngenharia de softwarePSPSW-CMM - Modelo de capacidade de processoQualidade de softwareEngenharia de software - experimentaçãoCIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO::METODOLOGIA E TECNICAS DA COMPUTACAO::ENGENHARIA DE SOFTWAREIdentificando dificuldades e benefícios do uso do PSP apoiado por ferramentas de 3ª. geraçãoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis-1-146bcb0a4-b39e-4d47-84cc-3e27a086389finfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINAL3388.pdfapplication/pdf1949798https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/456/1/3388.pdf1a2073d52b18588ac8cb15ca66beb5d9MD51THUMBNAIL3388.pdf.jpg3388.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg9315https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/456/2/3388.pdf.jpg8afee9d4f244e4e96f86191e9761f6b5MD52ufscar/4562023-09-18 18:30:38.036oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/456Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222023-09-18T18:30:38Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false
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