O sentido e o significado das práticas de cuidar e educar das educadoras de creche: as condições subjetivas e objetivas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFSCAR |
Texto Completo: | https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/2629 |
Resumo: | This study aims to better understand the taking care and teaching practices of day-care educators, who can be either teaching or non-teaching workers. Qualitative approach was chosen so that the research methodology was defined as coherent with both the object and the theoretical references of the study. The resources for collecting data were the questionnaire and the semi-structured interview. For data analysis, the concepts of meaning and sense were used from the activity theory (LEONTIEV, 1978), taking as a starting point the objective and subjective conditions of the educators practice. The results show that meaning and sense of childhood change throughout the historical process, and that this change has an effect on the construction of the Childhood Education. Nowadays, the conception of early childhood education places emphasis on the actions of taking care and teaching as indivisible. However, this meaning is not consistent with the sense some day-care educators gave to their practices. Regarding the objective conditions, there was a concern present directly and indirectly in the educators answers: the importance of having a pedagogical project as a foundation of taking care and teaching practices. |
id |
SCAR_7759a8bd11ebc9669a984bb9fbf53e77 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/2629 |
network_acronym_str |
SCAR |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
repository_id_str |
4322 |
spelling |
Cordeiro, Angélica Maria AdurensMello, Maria Aparecidahttp://lattes.cnpq.br/8338726751746542http://lattes.cnpq.br/4781078272640855ee5f6491-f8d2-483b-9cf4-2b4d401c41bd2016-06-02T19:39:28Z2012-09-102016-06-02T19:39:28Z2011-11-17CORDEIRO, Angélica Maria Adurens. O sentido e o significado das práticas de cuidar e educar das educadoras de creche: as condições subjetivas e objetivas. 2011. 135 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2011.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/2629This study aims to better understand the taking care and teaching practices of day-care educators, who can be either teaching or non-teaching workers. Qualitative approach was chosen so that the research methodology was defined as coherent with both the object and the theoretical references of the study. The resources for collecting data were the questionnaire and the semi-structured interview. For data analysis, the concepts of meaning and sense were used from the activity theory (LEONTIEV, 1978), taking as a starting point the objective and subjective conditions of the educators practice. The results show that meaning and sense of childhood change throughout the historical process, and that this change has an effect on the construction of the Childhood Education. Nowadays, the conception of early childhood education places emphasis on the actions of taking care and teaching as indivisible. However, this meaning is not consistent with the sense some day-care educators gave to their practices. Regarding the objective conditions, there was a concern present directly and indirectly in the educators answers: the importance of having a pedagogical project as a foundation of taking care and teaching practices.Este estudo tem por objetivo compreender as práticas do cuidar e educar das educadoras de creche, as quais podem ser tanto trabalhadoras docentes quanto não docentes. A fim de delimitar uma metodologia de investigação coerente com o referencial teórico bem como com o objeto e o processo de investigação do estudo, optou-se pela abordagem qualitativa de pesquisa. Os recursos para coletar os dados foram a aplicação de questionário e a entrevista semi-estruturada. Para a análise dos dados, utilizou-se o conceito de significado e sentido da teoria da atividade (LEONTIEV,1978), tomando como ponto de partida as condições objetivas e subjetivas da prática das educadoras. Os resultados mostram que o significado e o sentido de infância mudam ao longo do processo histórico, e essa mudança reflete na construção da Educação Infantil. Atualmente, a visão da educação de crianças pequenas privilegia ações de cuidar e educar de forma indissociável. Contudo, esse significado não está de acordo com o sentido que algumas educadoras de creche atribuíram às suas práticas. Em relação às condições objetivas, a importância de um projeto pedagógico para embasar ações de cuidar e educar foi uma preocupação que perpassou, direta e indiretamente, as respostas das educadoras.application/pdfporUniversidade Federal de São CarlosPrograma de Pós-Graduação em Educação - PPGEUFSCarBREducação infantilTeoria da atividadeSentido e significadoInfant schoolMeaning and senseCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOO sentido e o significado das práticas de cuidar e educar das educadoras de creche: as condições subjetivas e objetivasinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis-1-1a494e73f-a7f1-418a-9730-0b71526c98e1info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINAL4469.pdfapplication/pdf1421346https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/2629/1/4469.pdfb760ea01565648e8a4cad6e288709709MD51TEXT4469.pdf.txt4469.pdf.txtExtracted texttext/plain0https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/2629/2/4469.pdf.txtd41d8cd98f00b204e9800998ecf8427eMD52THUMBNAIL4469.pdf.jpg4469.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg8595https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/2629/3/4469.pdf.jpg7480d71a79bd5d52fc931ef4754dfccdMD53ufscar/26292023-09-18 18:31:31.203oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/2629Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222023-09-18T18:31:31Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
O sentido e o significado das práticas de cuidar e educar das educadoras de creche: as condições subjetivas e objetivas |
title |
O sentido e o significado das práticas de cuidar e educar das educadoras de creche: as condições subjetivas e objetivas |
spellingShingle |
O sentido e o significado das práticas de cuidar e educar das educadoras de creche: as condições subjetivas e objetivas Cordeiro, Angélica Maria Adurens Educação infantil Teoria da atividade Sentido e significado Infant school Meaning and sense CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
O sentido e o significado das práticas de cuidar e educar das educadoras de creche: as condições subjetivas e objetivas |
title_full |
O sentido e o significado das práticas de cuidar e educar das educadoras de creche: as condições subjetivas e objetivas |
title_fullStr |
O sentido e o significado das práticas de cuidar e educar das educadoras de creche: as condições subjetivas e objetivas |
title_full_unstemmed |
O sentido e o significado das práticas de cuidar e educar das educadoras de creche: as condições subjetivas e objetivas |
title_sort |
O sentido e o significado das práticas de cuidar e educar das educadoras de creche: as condições subjetivas e objetivas |
author |
Cordeiro, Angélica Maria Adurens |
author_facet |
Cordeiro, Angélica Maria Adurens |
author_role |
author |
dc.contributor.authorlattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/4781078272640855 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cordeiro, Angélica Maria Adurens |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Mello, Maria Aparecida |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8338726751746542 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
ee5f6491-f8d2-483b-9cf4-2b4d401c41bd |
contributor_str_mv |
Mello, Maria Aparecida |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação infantil Teoria da atividade Sentido e significado |
topic |
Educação infantil Teoria da atividade Sentido e significado Infant school Meaning and sense CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Infant school Meaning and sense |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This study aims to better understand the taking care and teaching practices of day-care educators, who can be either teaching or non-teaching workers. Qualitative approach was chosen so that the research methodology was defined as coherent with both the object and the theoretical references of the study. The resources for collecting data were the questionnaire and the semi-structured interview. For data analysis, the concepts of meaning and sense were used from the activity theory (LEONTIEV, 1978), taking as a starting point the objective and subjective conditions of the educators practice. The results show that meaning and sense of childhood change throughout the historical process, and that this change has an effect on the construction of the Childhood Education. Nowadays, the conception of early childhood education places emphasis on the actions of taking care and teaching as indivisible. However, this meaning is not consistent with the sense some day-care educators gave to their practices. Regarding the objective conditions, there was a concern present directly and indirectly in the educators answers: the importance of having a pedagogical project as a foundation of taking care and teaching practices. |
publishDate |
2011 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2011-11-17 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2012-09-10 2016-06-02T19:39:28Z |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-06-02T19:39:28Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
CORDEIRO, Angélica Maria Adurens. O sentido e o significado das práticas de cuidar e educar das educadoras de creche: as condições subjetivas e objetivas. 2011. 135 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2011. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/2629 |
identifier_str_mv |
CORDEIRO, Angélica Maria Adurens. O sentido e o significado das práticas de cuidar e educar das educadoras de creche: as condições subjetivas e objetivas. 2011. 135 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2011. |
url |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/2629 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
-1 -1 |
dc.relation.authority.fl_str_mv |
a494e73f-a7f1-418a-9730-0b71526c98e1 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFSCar |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFSCAR instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) instacron:UFSCAR |
instname_str |
Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
instacron_str |
UFSCAR |
institution |
UFSCAR |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
collection |
Repositório Institucional da UFSCAR |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/2629/1/4469.pdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/2629/2/4469.pdf.txt https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/2629/3/4469.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
b760ea01565648e8a4cad6e288709709 d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e 7480d71a79bd5d52fc931ef4754dfccd |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1813715520657031168 |