Efeitos da configuração urbana na acidentalidade envolvendo pedestres em cidades de porte médio
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Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFSCAR |
Texto Completo: | https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/4361 |
Resumo: | This work aims to analyze the urban pedestrian crashes and their correlation with the urban form in the cities of São Carlos and São José do Rio Preto. Accidents are characterized, through graphs and tables, according to the occurrence at intersections or along the streets, vehicles involved and severity of injury, day of week, time, gender and age of victims. Accidents georeferencing is done through Geographic Information System, using the software TransCAD. The urban road configuration of the cities and the correlation with the accidents are verified through the Theory of Space Syntax, determining their properties with Depthmap, a spatial analysis software. Although these cities present good levels of social development, they reflect the poor national performance in terms of road safety of pedestrians. The data evince that in recent years the number of pedestrian-crashes has at least stabilized, despite the large increase of the vehicle fleet. Regarding the configuration of the structure of urban road network and the location of accidents, the analysis according to the Space Syntax indicates that most accidents occur on roads which are more connected, with more global or local integration, and occupied by commercial or service activities. However, there are not necessarily accidents in streets or avenues with significant syntactic indexes, which demonstrates a restriction of analysis using solely the Syntax. Verification of correlation with the urban form through the Theory of Space Syntax suggests that local integration is a good parameter approach, especially in the initial planning of road safety, but still dependent on other essential variables of Traffic Engineering and Urban Planning, such as geometric characteristics of the road and land use. |
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The urban road configuration of the cities and the correlation with the accidents are verified through the Theory of Space Syntax, determining their properties with Depthmap, a spatial analysis software. Although these cities present good levels of social development, they reflect the poor national performance in terms of road safety of pedestrians. The data evince that in recent years the number of pedestrian-crashes has at least stabilized, despite the large increase of the vehicle fleet. Regarding the configuration of the structure of urban road network and the location of accidents, the analysis according to the Space Syntax indicates that most accidents occur on roads which are more connected, with more global or local integration, and occupied by commercial or service activities. However, there are not necessarily accidents in streets or avenues with significant syntactic indexes, which demonstrates a restriction of analysis using solely the Syntax. Verification of correlation with the urban form through the Theory of Space Syntax suggests that local integration is a good parameter approach, especially in the initial planning of road safety, but still dependent on other essential variables of Traffic Engineering and Urban Planning, such as geometric characteristics of the road and land use.Este trabalho visa analisar a acidentalidade viária urbana de pedestres e sua correlação com a configuração urbana nas cidades de São Carlos e São José do Rio Preto. São caracterizados, por meio de gráficos e tabelas, os atropelamentos segundo a ocorrência em cruzamentos ou ao longo das vias, veículos envolvidos e gravidade das lesões, dia da semana, período do dia, sexo e idade das vítimas. Para o georreferenciamento dos acidentes, é utilizado um Sistema de Informação Geográfica, o programa TransCAD. A verificação da configuração viária urbana das cidades estudadas e a correlação com os atropelamentos são feitas por meio da Teoria da Sintaxe Espacial, determinando suas propriedades sintáticas com o uso do programa Depthmap. Essas cidades, embora com bons índices de desenvolvimento social, refletem o baixo desempenho nacional em termos de segurança viária dos pedestres. Os dados mostram que, nos últimos anos, tem havido pelo menos uma estabilização do número de atropelamentos, apesar do grande aumento da frota de veículos. Com relação à configuração da estrutura da rede viária urbana e à localização dos atropelamentos, a análise de acordo com a Sintaxe Espacial indica que a maior parte dos acidentes ocorre em vias mais conectadas, com maior integração global ou local e ocupadas por atividades comerciais ou prestadoras de serviços. Contudo, não necessariamente são registrados acidentes em vias com índices sintáticos expressivos, o que demonstra uma restrição de análise única por meio da Sintaxe. A verificação da correlação com a configuração urbana, por meio da Teoria da Sintaxe Espacial, apresenta indícios de que a integração local seja um bom parâmetro de abordagem, principalmente em uma fase inicial de planejamento da segurança viária, mas ainda dependente de outras variáveis essenciais da Engenharia de Tráfego e do Planejamento Urbano, como características geométricas da via e uso do solo.Financiadora de Estudos e Projetosapplication/pdfporUniversidade Federal de São CarlosPrograma de Pós-Graduação em Engenharia Urbana - PPGEUUFSCarBRSegurança viáriaPedestresAtropelamentoSintaxe espacialSistemas de informação geográficaENGENHARIASEfeitos da configuração urbana na acidentalidade envolvendo pedestres em cidades de porte médioinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis-1-1181dd3cc-84bf-4774-8aab-1fd0c8893861info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINAL5448.pdfapplication/pdf3031922https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/4361/1/5448.pdfcc81b4f939270dacde524d6b2eda948fMD51TEXT5448.pdf.txt5448.pdf.txtExtracted texttext/plain0https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/4361/2/5448.pdf.txtd41d8cd98f00b204e9800998ecf8427eMD52THUMBNAIL5448.pdf.jpg5448.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg7781https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/4361/3/5448.pdf.jpga1d6d9e10ecc754d7907fffb13052fbaMD53ufscar/43612023-09-18 18:31:34.038oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/4361Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222023-09-18T18:31:34Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false |
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