Fatores organizacionais e a inovação tecnológica em produto desenvolvido sob encomenda para o mercado de energia eólica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Donha, Rogério Gonçalves
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFSCAR
Texto Completo: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/9556
Resumo: Innovation success depends on the organization combining a range of capabilities and identifying the barriers that can result in failures in the introduction of new products or processes. On the other hand, ETO is the most extreme case in organizations who processing activities of an internal order only after a customer's request. Thus, objective´s paper is to identify the organizational factors that facilitate or inhibits the practice of technological innovation in the development cycle of a product developed to order. To meet this objective is used a single case study in a company who developed Yaw drives for the principals’ wind turbine manufacturers in Brazil. The following factors stands out as facilitators: the rigid hierarchical structure combined with some aspects of the projected structure, the level of cooperation between departments, the autonomy given to workers and the high level of sharing of experiences. The main barriers are: the lack of clarity about the organization's strategy, the low frequency and depth of training offered by the company, lack of a mechanism that allows access and registration of information and the sense of accommodation and resistance to change.
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Thus, objective´s paper is to identify the organizational factors that facilitate or inhibits the practice of technological innovation in the development cycle of a product developed to order. To meet this objective is used a single case study in a company who developed Yaw drives for the principals’ wind turbine manufacturers in Brazil. The following factors stands out as facilitators: the rigid hierarchical structure combined with some aspects of the projected structure, the level of cooperation between departments, the autonomy given to workers and the high level of sharing of experiences. The main barriers are: the lack of clarity about the organization's strategy, the low frequency and depth of training offered by the company, lack of a mechanism that allows access and registration of information and the sense of accommodation and resistance to change.O sucesso da inovação depende da organização combinar uma gama de capacidades e identificar as barreiras que podem resultar em falhas na introdução de novos produtos ou processos. Por outro lado, a ETO é o caso mais extremo em organizações que processam atividades de uma ordem interna somente após o pedido de um cliente. Assim, o objetivo deste trabalho é identificar os fatores organizacionais que facilitam ou inibem a prática da inovação tecnológica no ciclo de desenvolvimento de um produto desenvolvido sob encomenda. Para atingir esse objetivo, é utilizado um estudo de caso único em uma empresa que desenvolveu o acionamento Yaw para os principais fabricantes de turbinas eólicas do Brasil. Os seguintes fatores se destacam como facilitadores: a rígida estrutura hierárquica combinada com alguns aspectos da estrutura projetada, o nível de cooperação entre os departamentos, a autonomia dada aos trabalhadores e o alto nível de compartilhamento de experiências. As principais barreiras são: a falta de clareza sobre a estratégia da organização, a baixa frequência e a profundidade dos treinamentos oferecidos pela empresa, a falta de um mecanismo que permita acesso e registro de informações e o senso de acomodação e resistência à mudança.Não recebi financiamentoporUniversidade Federal de São CarlosCâmpus SorocabaPrograma de Pós-Graduação em Engenharia de Produção - PPGEP-SoUFSCarFatores OrganizacionaisDesenvolvimento de produtosEngenharia sob encomendaInovaçãoEnergia eólicaENGENHARIAS::ENGENHARIA DE PRODUCAO::ENGENHARIA DO PRODUTOFatores organizacionais e a inovação tecnológica em produto desenvolvido sob encomenda para o mercado de energia eólicaOrganizational factors and technological innovation in product developed to order for the wind energy marketinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisOnline6006003c609051-98b7-4dab-b350-3691e5935b1ainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINALInovação no PDP ETO.pdfInovação no PDP ETO.pdfDissertação - texto completoapplication/pdf2399561https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/9556/1/Inova%c3%a7%c3%a3o%20no%20PDP%20ETO.pdf729452bb22932cae997fc4edafd6d137MD51Carta do repositório.pdfCarta do repositório.pdfCarta assinada pela orientadoraapplication/pdf1224042https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/9556/2/Carta%20do%20reposit%c3%b3rio.pdf9f40d9678fa1f42ecd7c2a7db646276aMD52LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; 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