Educação Infantil e legislação: reflexões acerca de sua aplicabilidade

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sancigollo, Edilaine
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFSCAR
Texto Completo: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/17740
Resumo: The present work seeks to reflect on the legal foundations for planning the pedagogical practices of teachers in Early Childhood Education, having as references the current legislation that guides pedagogical actions in early childhood education, these documents are the National Curriculum Guidelines for Early Childhood Education and the Criteria for Care in Day Care Centers that respects the Fundamental Rights of Children. To carry out such reflections, it was essential to seek data from professionals in the field of Early Childhood Education, and then an information survey was carried out, using an online form, with eleven Early Childhood Education teachers in the city of Sorocaba. Guided by quantitative and qualitative methodology, the work presents an analysis of the collected data - in order to identify and recognize the rights guaranteed by legal documents, which aim to guarantee a quality education for children from 0 to 5 years and 11 months old.
id SCAR_9cdf30c34365c1efcfde1399d388c3f9
oai_identifier_str oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/17740
network_acronym_str SCAR
network_name_str Repositório Institucional da UFSCAR
repository_id_str 4322
spelling Sancigollo, EdilaineSantos, Maria Walburga doshttp://lattes.cnpq.br/2954227254025696Araujo, Thaise Vieira dehttp://lattes.cnpq.br/7417720580937774https://lattes.cnpq.br/6561228538606688d60b395a-e747-464e-9d62-380b228033742023-04-14T13:48:45Z2023-04-14T13:48:45Z2023-03-29SANCIGOLLO, Edilaine. Educação Infantil e legislação: reflexões acerca de sua aplicabilidade. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/17740.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/17740The present work seeks to reflect on the legal foundations for planning the pedagogical practices of teachers in Early Childhood Education, having as references the current legislation that guides pedagogical actions in early childhood education, these documents are the National Curriculum Guidelines for Early Childhood Education and the Criteria for Care in Day Care Centers that respects the Fundamental Rights of Children. To carry out such reflections, it was essential to seek data from professionals in the field of Early Childhood Education, and then an information survey was carried out, using an online form, with eleven Early Childhood Education teachers in the city of Sorocaba. Guided by quantitative and qualitative methodology, the work presents an analysis of the collected data - in order to identify and recognize the rights guaranteed by legal documents, which aim to guarantee a quality education for children from 0 to 5 years and 11 months old.O presente trabalho busca refletir sobre as fundamentações legais para o planejamento das práticas pedagógicas de professoras na Educação Infantil, tendo como referências as legislações vigentes que orientam as ações pedagógicas na educação infantil, esses documentos são as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil e os Critérios para um Atendimento em Creches que Respeite os Direitos Fundamentais das Crianças. Par realizar tais reflexões foi imprescindível buscar dados com profissionais da área da Educação Infantil, sendo feito então um levantamento de informação, por meio de formulário on-line, junto à onze professoras de Educação Infantil da cidade de Sorocaba. Pautada na metodologia quantitativa e qualitativa, o trabalho apresenta uma análise dos dados levantados - no intuito de identificar e reconhecer os direitos assegurados perante documentos legais, que visam garantir uma educação de qualidade para crianças de 0 a 5 anos e 11 meses de idade.porUniversidade Federal de São CarlosCâmpus SorocabaPedagogia - PedL-SoUFSCarAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessEducação InfantilDCNEIPráticas PedagógicasChild EducationPedagogical PracticesCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAOEducação Infantil e legislação: reflexões acerca de sua aplicabilidadeEarly Childhood Education and legislation: reflections on its applicabilityinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis6006002f0046ef-3a9b-4074-9094-de7c4d571a1breponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINALTCC - Edilaine Sancigollo_.pdfTCC - Edilaine Sancigollo_.pdfTrabalho de conclusão de curso completo Pedagogia - Edilaine Sancigolloapplication/pdf849268https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/17740/1/TCC%20-%20Edilaine%20Sancigollo_.pdf1a3c33818b56d9c45d68effda6683563MD51CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8810https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/17740/2/license_rdff337d95da1fce0a22c77480e5e9a7aecMD52TEXTTCC - Edilaine Sancigollo_.pdf.txtTCC - Edilaine Sancigollo_.pdf.txtExtracted texttext/plain78861https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/17740/3/TCC%20-%20Edilaine%20Sancigollo_.pdf.txtf3f9bee36fd3f0982fc91180587dd618MD53THUMBNAILTCC - Edilaine Sancigollo_.pdf.jpgTCC - Edilaine Sancigollo_.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg7738https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/17740/4/TCC%20-%20Edilaine%20Sancigollo_.pdf.jpgfd1ac39fbfd181c13f4be2ae4eb05fe1MD54ufscar/177402023-09-18 18:32:36.585oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/17740Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222023-09-18T18:32:36Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false
dc.title.por.fl_str_mv Educação Infantil e legislação: reflexões acerca de sua aplicabilidade
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Early Childhood Education and legislation: reflections on its applicability
title Educação Infantil e legislação: reflexões acerca de sua aplicabilidade
spellingShingle Educação Infantil e legislação: reflexões acerca de sua aplicabilidade
Sancigollo, Edilaine
Educação Infantil
DCNEI
Práticas Pedagógicas
Child Education
Pedagogical Practices
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO
title_short Educação Infantil e legislação: reflexões acerca de sua aplicabilidade
title_full Educação Infantil e legislação: reflexões acerca de sua aplicabilidade
title_fullStr Educação Infantil e legislação: reflexões acerca de sua aplicabilidade
title_full_unstemmed Educação Infantil e legislação: reflexões acerca de sua aplicabilidade
title_sort Educação Infantil e legislação: reflexões acerca de sua aplicabilidade
author Sancigollo, Edilaine
author_facet Sancigollo, Edilaine
author_role author
dc.contributor.authorlattes.por.fl_str_mv https://lattes.cnpq.br/6561228538606688
dc.contributor.author.fl_str_mv Sancigollo, Edilaine
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Santos, Maria Walburga dos
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/2954227254025696
dc.contributor.advisor-co1.fl_str_mv Araujo, Thaise Vieira de
dc.contributor.advisor-co1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7417720580937774
dc.contributor.authorID.fl_str_mv d60b395a-e747-464e-9d62-380b22803374
contributor_str_mv Santos, Maria Walburga dos
Araujo, Thaise Vieira de
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Infantil
DCNEI
Práticas Pedagógicas
topic Educação Infantil
DCNEI
Práticas Pedagógicas
Child Education
Pedagogical Practices
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv Child Education
Pedagogical Practices
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO
description The present work seeks to reflect on the legal foundations for planning the pedagogical practices of teachers in Early Childhood Education, having as references the current legislation that guides pedagogical actions in early childhood education, these documents are the National Curriculum Guidelines for Early Childhood Education and the Criteria for Care in Day Care Centers that respects the Fundamental Rights of Children. To carry out such reflections, it was essential to seek data from professionals in the field of Early Childhood Education, and then an information survey was carried out, using an online form, with eleven Early Childhood Education teachers in the city of Sorocaba. Guided by quantitative and qualitative methodology, the work presents an analysis of the collected data - in order to identify and recognize the rights guaranteed by legal documents, which aim to guarantee a quality education for children from 0 to 5 years and 11 months old.
publishDate 2023
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2023-04-14T13:48:45Z
dc.date.available.fl_str_mv 2023-04-14T13:48:45Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2023-03-29
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv SANCIGOLLO, Edilaine. Educação Infantil e legislação: reflexões acerca de sua aplicabilidade. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/17740.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/17740
identifier_str_mv SANCIGOLLO, Edilaine. Educação Infantil e legislação: reflexões acerca de sua aplicabilidade. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/17740.
url https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/17740
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.confidence.fl_str_mv 600
600
dc.relation.authority.fl_str_mv 2f0046ef-3a9b-4074-9094-de7c4d571a1b
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Carlos
Câmpus Sorocaba
Pedagogia - PedL-So
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFSCar
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Carlos
Câmpus Sorocaba
Pedagogia - PedL-So
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFSCAR
instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
instacron:UFSCAR
instname_str Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
instacron_str UFSCAR
institution UFSCAR
reponame_str Repositório Institucional da UFSCAR
collection Repositório Institucional da UFSCAR
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/17740/1/TCC%20-%20Edilaine%20Sancigollo_.pdf
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/17740/2/license_rdf
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/17740/3/TCC%20-%20Edilaine%20Sancigollo_.pdf.txt
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/17740/4/TCC%20-%20Edilaine%20Sancigollo_.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 1a3c33818b56d9c45d68effda6683563
f337d95da1fce0a22c77480e5e9a7aec
f3f9bee36fd3f0982fc91180587dd618
fd1ac39fbfd181c13f4be2ae4eb05fe1
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1802136420435886080