Educação Infantil e legislação: reflexões acerca de sua aplicabilidade
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFSCAR |
Texto Completo: | https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/17740 |
Resumo: | The present work seeks to reflect on the legal foundations for planning the pedagogical practices of teachers in Early Childhood Education, having as references the current legislation that guides pedagogical actions in early childhood education, these documents are the National Curriculum Guidelines for Early Childhood Education and the Criteria for Care in Day Care Centers that respects the Fundamental Rights of Children. To carry out such reflections, it was essential to seek data from professionals in the field of Early Childhood Education, and then an information survey was carried out, using an online form, with eleven Early Childhood Education teachers in the city of Sorocaba. Guided by quantitative and qualitative methodology, the work presents an analysis of the collected data - in order to identify and recognize the rights guaranteed by legal documents, which aim to guarantee a quality education for children from 0 to 5 years and 11 months old. |
id |
SCAR_9cdf30c34365c1efcfde1399d388c3f9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/17740 |
network_acronym_str |
SCAR |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
repository_id_str |
4322 |
spelling |
Sancigollo, EdilaineSantos, Maria Walburga doshttp://lattes.cnpq.br/2954227254025696Araujo, Thaise Vieira dehttp://lattes.cnpq.br/7417720580937774https://lattes.cnpq.br/6561228538606688d60b395a-e747-464e-9d62-380b228033742023-04-14T13:48:45Z2023-04-14T13:48:45Z2023-03-29SANCIGOLLO, Edilaine. Educação Infantil e legislação: reflexões acerca de sua aplicabilidade. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/17740.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/17740The present work seeks to reflect on the legal foundations for planning the pedagogical practices of teachers in Early Childhood Education, having as references the current legislation that guides pedagogical actions in early childhood education, these documents are the National Curriculum Guidelines for Early Childhood Education and the Criteria for Care in Day Care Centers that respects the Fundamental Rights of Children. To carry out such reflections, it was essential to seek data from professionals in the field of Early Childhood Education, and then an information survey was carried out, using an online form, with eleven Early Childhood Education teachers in the city of Sorocaba. Guided by quantitative and qualitative methodology, the work presents an analysis of the collected data - in order to identify and recognize the rights guaranteed by legal documents, which aim to guarantee a quality education for children from 0 to 5 years and 11 months old.O presente trabalho busca refletir sobre as fundamentações legais para o planejamento das práticas pedagógicas de professoras na Educação Infantil, tendo como referências as legislações vigentes que orientam as ações pedagógicas na educação infantil, esses documentos são as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil e os Critérios para um Atendimento em Creches que Respeite os Direitos Fundamentais das Crianças. Par realizar tais reflexões foi imprescindível buscar dados com profissionais da área da Educação Infantil, sendo feito então um levantamento de informação, por meio de formulário on-line, junto à onze professoras de Educação Infantil da cidade de Sorocaba. Pautada na metodologia quantitativa e qualitativa, o trabalho apresenta uma análise dos dados levantados - no intuito de identificar e reconhecer os direitos assegurados perante documentos legais, que visam garantir uma educação de qualidade para crianças de 0 a 5 anos e 11 meses de idade.porUniversidade Federal de São CarlosCâmpus SorocabaPedagogia - PedL-SoUFSCarAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessEducação InfantilDCNEIPráticas PedagógicasChild EducationPedagogical PracticesCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAOEducação Infantil e legislação: reflexões acerca de sua aplicabilidadeEarly Childhood Education and legislation: reflections on its applicabilityinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis6006002f0046ef-3a9b-4074-9094-de7c4d571a1breponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINALTCC - Edilaine Sancigollo_.pdfTCC - Edilaine Sancigollo_.pdfTrabalho de conclusão de curso completo Pedagogia - Edilaine Sancigolloapplication/pdf849268https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/17740/1/TCC%20-%20Edilaine%20Sancigollo_.pdf1a3c33818b56d9c45d68effda6683563MD51CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8810https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/17740/2/license_rdff337d95da1fce0a22c77480e5e9a7aecMD52TEXTTCC - Edilaine Sancigollo_.pdf.txtTCC - Edilaine Sancigollo_.pdf.txtExtracted texttext/plain78861https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/17740/3/TCC%20-%20Edilaine%20Sancigollo_.pdf.txtf3f9bee36fd3f0982fc91180587dd618MD53THUMBNAILTCC - Edilaine Sancigollo_.pdf.jpgTCC - Edilaine Sancigollo_.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg7738https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/17740/4/TCC%20-%20Edilaine%20Sancigollo_.pdf.jpgfd1ac39fbfd181c13f4be2ae4eb05fe1MD54ufscar/177402023-09-18 18:32:36.585oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/17740Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222023-09-18T18:32:36Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Educação Infantil e legislação: reflexões acerca de sua aplicabilidade |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Early Childhood Education and legislation: reflections on its applicability |
title |
Educação Infantil e legislação: reflexões acerca de sua aplicabilidade |
spellingShingle |
Educação Infantil e legislação: reflexões acerca de sua aplicabilidade Sancigollo, Edilaine Educação Infantil DCNEI Práticas Pedagógicas Child Education Pedagogical Practices CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
title_short |
Educação Infantil e legislação: reflexões acerca de sua aplicabilidade |
title_full |
Educação Infantil e legislação: reflexões acerca de sua aplicabilidade |
title_fullStr |
Educação Infantil e legislação: reflexões acerca de sua aplicabilidade |
title_full_unstemmed |
Educação Infantil e legislação: reflexões acerca de sua aplicabilidade |
title_sort |
Educação Infantil e legislação: reflexões acerca de sua aplicabilidade |
author |
Sancigollo, Edilaine |
author_facet |
Sancigollo, Edilaine |
author_role |
author |
dc.contributor.authorlattes.por.fl_str_mv |
https://lattes.cnpq.br/6561228538606688 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sancigollo, Edilaine |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Santos, Maria Walburga dos |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2954227254025696 |
dc.contributor.advisor-co1.fl_str_mv |
Araujo, Thaise Vieira de |
dc.contributor.advisor-co1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7417720580937774 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
d60b395a-e747-464e-9d62-380b22803374 |
contributor_str_mv |
Santos, Maria Walburga dos Araujo, Thaise Vieira de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Infantil DCNEI Práticas Pedagógicas |
topic |
Educação Infantil DCNEI Práticas Pedagógicas Child Education Pedagogical Practices CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Child Education Pedagogical Practices |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
description |
The present work seeks to reflect on the legal foundations for planning the pedagogical practices of teachers in Early Childhood Education, having as references the current legislation that guides pedagogical actions in early childhood education, these documents are the National Curriculum Guidelines for Early Childhood Education and the Criteria for Care in Day Care Centers that respects the Fundamental Rights of Children. To carry out such reflections, it was essential to seek data from professionals in the field of Early Childhood Education, and then an information survey was carried out, using an online form, with eleven Early Childhood Education teachers in the city of Sorocaba. Guided by quantitative and qualitative methodology, the work presents an analysis of the collected data - in order to identify and recognize the rights guaranteed by legal documents, which aim to guarantee a quality education for children from 0 to 5 years and 11 months old. |
publishDate |
2023 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2023-04-14T13:48:45Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2023-04-14T13:48:45Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2023-03-29 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
SANCIGOLLO, Edilaine. Educação Infantil e legislação: reflexões acerca de sua aplicabilidade. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/17740. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/17740 |
identifier_str_mv |
SANCIGOLLO, Edilaine. Educação Infantil e legislação: reflexões acerca de sua aplicabilidade. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/17740. |
url |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/17740 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
600 600 |
dc.relation.authority.fl_str_mv |
2f0046ef-3a9b-4074-9094-de7c4d571a1b |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos Câmpus Sorocaba Pedagogia - PedL-So |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFSCar |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos Câmpus Sorocaba Pedagogia - PedL-So |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFSCAR instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) instacron:UFSCAR |
instname_str |
Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
instacron_str |
UFSCAR |
institution |
UFSCAR |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
collection |
Repositório Institucional da UFSCAR |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/17740/1/TCC%20-%20Edilaine%20Sancigollo_.pdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/17740/2/license_rdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/17740/3/TCC%20-%20Edilaine%20Sancigollo_.pdf.txt https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/17740/4/TCC%20-%20Edilaine%20Sancigollo_.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
1a3c33818b56d9c45d68effda6683563 f337d95da1fce0a22c77480e5e9a7aec f3f9bee36fd3f0982fc91180587dd618 fd1ac39fbfd181c13f4be2ae4eb05fe1 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1802136420435886080 |