Análise de sobrevivência em marketing, considerando o modelo exponencial com fragilidade compartilhada, na predição de churn
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Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFSCAR |
Texto Completo: | https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/14582 |
Resumo: | Services companies like telephony, health plans, internet and others, have redirect their marketing strategies in the customers retention. By maintaining a business relationship with their consumers, companies guarantee capital collection, reducing spending on finding new users. The study of the occurrence of churn is important for customer retention because, by knowing the profile of these consumers, companies can identify others who may breach the contract. This work aims to predict the probability of occurrence of churn based on the relationship time between customer and company, considering services characteristics and the profile of the consumer, using survival analisys and regression models. The exponential model was used for lifetimes, considering customers divided into different groups, or categories. A frailty term was considered to describe the common risk shared by individuals within the group. With the shared frailty model, it was possible to estimate the probability of churn, at a given time, for the group as a whole, as well as for each of the individuals in the group. The shared frailty model was applied to a database of a phone company, whose analyzes were carried out with two clusters: type of subscription and education level of the customers. With the frailty model estimated for the clusters, it was possible to satisfactorily rank the risk of the groups. |
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The study of the occurrence of churn is important for customer retention because, by knowing the profile of these consumers, companies can identify others who may breach the contract. This work aims to predict the probability of occurrence of churn based on the relationship time between customer and company, considering services characteristics and the profile of the consumer, using survival analisys and regression models. The exponential model was used for lifetimes, considering customers divided into different groups, or categories. A frailty term was considered to describe the common risk shared by individuals within the group. With the shared frailty model, it was possible to estimate the probability of churn, at a given time, for the group as a whole, as well as for each of the individuals in the group. The shared frailty model was applied to a database of a phone company, whose analyzes were carried out with two clusters: type of subscription and education level of the customers. With the frailty model estimated for the clusters, it was possible to satisfactorily rank the risk of the groups.As empresas que oferecem serviços por assinatura, como telefonia, planos de saúde, internet, entre outros, tem percebido o quão importante é redirecionar suas estratégias de marketing para retenção e fidelização de seus clientes. Ao manter um relacionamento comercial com seus consumidores, as empresas garantem a arrecadação de capital e também diminuem os gastos na prospecção de novos usuários. O estudo da ocorrência do churn é fundamental na retenção de clientes, pois ao analisar aqueles que romperam o vínculo, as empresas passam a conhecer o perfil dos seus consumidores que provavelmente gerarão o abandono de assinatura. Esse estudo tem como objetivo predizer a probabilidade de ocorrência do churn com base no tempo de relacionamento entre cliente e empresa, nas características do serviço oferecido e no perfil do consumidor, utilizando de técnicas de sobrevivência e modelos de regressão. A fim de tornar a predição mais aplicável, estimamos um modelo para cada grupo de clientes com características semelhantes. E para tornar os resultados dos grupos comparáveis é acrescido um termo de fragilidade, que descreve o risco comum compartilhado pelos indivíduos da mesma categoria. O estudo também conta com uma aplicação da metodologia utilizada em um banco de dados da companhia de telecomunicações Telecom, no qual a análise foi realizada utilizando-se duas segmentações de grupo. O modelo desenvolvido para esses segmentos conseguiu, através da fragilidade, ordenar de forma satisfatória o risco dos grupos.Não recebi financiamentoporUniversidade Federal de São CarlosCâmpus São CarlosEstatística - EsUFSCarCC0 1.0 Universalhttp://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/info:eu-repo/semantics/openAccessAnálise de sobrevivênciaModelo exponencialFragilidadeModelo de regressãoChurnMarketingCIENCIAS EXATAS E DA TERRA::PROBABILIDADE E ESTATISTICA::PROBABILIDADE E ESTATISTICA APLICADASAnálise de sobrevivência em marketing, considerando o modelo exponencial com fragilidade compartilhada, na predição de churnSurvival analysis in marketing, considering the exponential lifetime model with shared frailty, in churn predictioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis600600801dd203-03df-456d-a447-36c2dc01c0cbreponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINALTCC_ANA_HIPOLLITO.pdfTCC_ANA_HIPOLLITO.pdfMonografia de final de curso.application/pdf1249922https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/14582/1/TCC_ANA_HIPOLLITO.pdf07c3eeeac2ee1a0f7226bb654e87567aMD51CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8701https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/14582/2/license_rdf42fd4ad1e89814f5e4a476b409eb708cMD52TEXTTCC_ANA_HIPOLLITO.pdf.txtTCC_ANA_HIPOLLITO.pdf.txtExtracted texttext/plain79848https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/14582/3/TCC_ANA_HIPOLLITO.pdf.txt6d9d30ec34a6c9fc2818cc1b0ad86540MD53THUMBNAILTCC_ANA_HIPOLLITO.pdf.jpgTCC_ANA_HIPOLLITO.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg6865https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/14582/4/TCC_ANA_HIPOLLITO.pdf.jpg20ee6e0bcc2b9d7093e0d9b7aba7f82bMD54ufscar/145822023-09-18 18:32:13.772oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/14582Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222023-09-18T18:32:13Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false |
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