Comparação entre estratégias para programação integrada de operações envolvendo decisões de programação de operações da produção e roteirização de veículos
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Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Dissertação |
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Título da fonte: | Repositório Institucional da UFSCAR |
Texto Completo: | https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/15622 |
Resumo: | The main motivation of this paper is to study a solution refinement technique for scheduling and routing of integrated production and distribution problems. It is possible to affirm that solving these operations in an integrated form is important to guarantee the search for the best solution for the system. The objective of the research is to compare the results obtained from three types of resolution: a mathematical model solved in an uncopled form, an integrated model and an integrated model that uses an initial solution of the uncoupled problem. The main characteristics of the studied problems were: unique machine and one vehicle for distribution. As the objective function, was prioritized the minimization of the total flow time of the orders in the system, normally related by the literature with the total time of fulfillment of an order and with inventory levels. To achieve this goal, mixed integer linear programming was used and two different time limits were set, 120 and 1.800 seconds. One of the most important conclusions was that, with a relatively short time limit of execution, 30 minutes, the use of an uncoupled initial solution in an integrated model, in groups of highest number of jobs, provides an average improvement of approximately 11.15% in results compared to the integrated model and 18.24% of improvement when compared to the uncoupled form. |
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Souza, Juliane Fernandes CaetanoTavares Neto, Roberto Fernandeshttp://lattes.cnpq.br/6954662222457389http://lattes.cnpq.br/8773224322883164c44f4474-8822-45d0-b8e3-33c104d9a7c32022-02-22T10:00:10Z2022-02-22T10:00:10Z2022-02-03SOUZA, Juliane Fernandes Caetano. Comparação entre estratégias para programação integrada de operações envolvendo decisões de programação de operações da produção e roteirização de veículos. 2022. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Produção) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/15622.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/15622The main motivation of this paper is to study a solution refinement technique for scheduling and routing of integrated production and distribution problems. It is possible to affirm that solving these operations in an integrated form is important to guarantee the search for the best solution for the system. The objective of the research is to compare the results obtained from three types of resolution: a mathematical model solved in an uncopled form, an integrated model and an integrated model that uses an initial solution of the uncoupled problem. The main characteristics of the studied problems were: unique machine and one vehicle for distribution. As the objective function, was prioritized the minimization of the total flow time of the orders in the system, normally related by the literature with the total time of fulfillment of an order and with inventory levels. To achieve this goal, mixed integer linear programming was used and two different time limits were set, 120 and 1.800 seconds. One of the most important conclusions was that, with a relatively short time limit of execution, 30 minutes, the use of an uncoupled initial solution in an integrated model, in groups of highest number of jobs, provides an average improvement of approximately 11.15% in results compared to the integrated model and 18.24% of improvement when compared to the uncoupled form.A principal motivação do atual trabalho é o estudo de uma técnica de refinamento das soluções obtidas com a programação e sequenciamento de operações integradas de produção e distribuição. É possível afirmar que integrar essas operações e resolvê-las de forma única é importante para garantir a busca pela melhor solução para o sistema. O objetivo da pesquisa é comparar os resultados obtidos a partir de três formas de resolução: um modelo matemático resolvido de forma desacoplada, um modelo integrado e um modelo integrado que utiliza uma solução inicial do problema desacoplado. A análise foi realizada em problemas onde as principais características são: máquina única e único veículo para distribuição. Como objetivo, priorizou-se a minimização do tempo total de fluxo das ordens no sistema, normalmente relacionada pela literatura com o tempo total de atendimento de uma ordem e com níveis de estoque. Para atingir o objetivo utilizou-se de programação linear inteira mista e comparou-se execuções com dois tempos limites diferentes, 120 e 1.800 segundos. Uma das conclusões mais importantes foi que, com um tempo limite de execução relativamente baixo, 30 minutos, a utilização de uma solução inicial desacoplada no modelo integrado, em instâncias com maior número de tarefas, possui melhoria média de aproximadamente 11,15% nos resultados se comparado ao integrado e 18,24% se comparado ao modelo desacoplado.Não recebi financiamentoporUniversidade Federal de São CarlosCâmpus São CarlosPrograma de Pós-Graduação em Engenharia de Produção - PPGEPUFSCarAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessProgramação e sequenciamento produção e distribuiçãoIntegração produção e distribuiçãoOtimização integradaScheduling and routingIntegrated scheduling and routingIntegrated optimizationMIP-and-refineENGENHARIAS::ENGENHARIA DE PRODUCAO::PESQUISA OPERACIONALComparação entre estratégias para programação integrada de operações envolvendo decisões de programação de operações da produção e roteirização de veículosComparison between strategies for integrated scheduling involving production operations and vehicle routinginfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis60060001d6eb04-3d59-491d-9871-4c1193a17d16reponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINALDISSERTACAO_ JULIANE V_FOLHA APROVACAO.pdfDISSERTACAO_ JULIANE V_FOLHA APROVACAO.pdfDissertação de mestradoapplication/pdf34820229https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15622/1/DISSERTACAO_%20JULIANE%20V_FOLHA%20APROVACAO.pdf4dd78489da208cf96a012aeea4ea92c3MD514.3.6 Carta-Comprovante (1).pdf4.3.6 Carta-Comprovante (1).pdfCarta comprovanteapplication/pdf78918https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15622/5/4.3.6%20Carta-Comprovante%20%281%29.pdfc1153b457eb11e130145cbdfb30f392aMD55CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8811https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15622/6/license_rdfe39d27027a6cc9cb039ad269a5db8e34MD56TEXTDISSERTACAO_ JULIANE V_FOLHA APROVACAO.pdf.txtDISSERTACAO_ JULIANE V_FOLHA APROVACAO.pdf.txtExtracted texttext/plain121https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15622/7/DISSERTACAO_%20JULIANE%20V_FOLHA%20APROVACAO.pdf.txt14533e541b8c81164163aaa4f4217ff0MD574.3.6 Carta-Comprovante (1).pdf.txt4.3.6 Carta-Comprovante (1).pdf.txtExtracted texttext/plain1569https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15622/9/4.3.6%20Carta-Comprovante%20%281%29.pdf.txtf07ac2c7af63e83fbd042ce29df3ea6fMD59THUMBNAILDISSERTACAO_ JULIANE V_FOLHA APROVACAO.pdf.jpgDISSERTACAO_ JULIANE V_FOLHA APROVACAO.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg8080https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15622/8/DISSERTACAO_%20JULIANE%20V_FOLHA%20APROVACAO.pdf.jpg11bc2dd767ec49c5fdfd0961ff04f1d0MD584.3.6 Carta-Comprovante (1).pdf.jpg4.3.6 Carta-Comprovante (1).pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg6723https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15622/10/4.3.6%20Carta-Comprovante%20%281%29.pdf.jpg8554bfc2fc7ba1c930e743fd49dd2789MD510ufscar/156222024-01-30 13:17:54.65oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/15622Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222024-01-30T13:17:54Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false |
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