Análise da atuação dos diretores de escola na perspectiva do patrimonialismo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFSCAR |
Texto Completo: | https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/2500 |
Resumo: | The present project has for objective to understand the politics dimension of the function/post of the principal (headteacher), as well as its joint with the City department of Education and the pertaining to school community. For such, we made study of the patrimonialism as Portuguese inheritance; of a present patrimonialism system in Brazil since the settling. We analyze the way to enter of the position/job in special in Araraquara/SP s city, where we concentrate the research, noticing the clientelism and patrimonialism internally in the educational units through the figure of the principal (headteacher). We concentrate in the process of construction of the principal s patrimonialist character, with intention to contribute to delineated a direction for a really democratic management in the schools. In this context, we look for to understand our patrimonialist inheritance Portuguese existing until today in the school. We conclude that the headteacher is inserted in a culture that loads pieces of patrimonialism and clientelism, of a centralizer power culture, and all the responsibilities of college are of him. The administrative structure to school put the principal on top of the hierarchy, contributing that the structures of power remain in the same way. |
id |
SCAR_c1e991194b7d8641e383b2362cbeb000 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/2500 |
network_acronym_str |
SCAR |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
repository_id_str |
4322 |
spelling |
Peres, Ana Paula FranziniConti, Celso Luiz Aparecidohttp://lattes.cnpq.br/69678871436872792dd55259-92d6-42ae-8e6b-e3e33d7d8ca52016-06-02T19:39:04Z2009-11-232016-06-02T19:39:04Z2009-08-18PERES, Ana Paula Franzini. Análise da atuação dos diretores de escola na perspectiva do patrimonialismo. 2009. 161 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2009.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/2500The present project has for objective to understand the politics dimension of the function/post of the principal (headteacher), as well as its joint with the City department of Education and the pertaining to school community. For such, we made study of the patrimonialism as Portuguese inheritance; of a present patrimonialism system in Brazil since the settling. We analyze the way to enter of the position/job in special in Araraquara/SP s city, where we concentrate the research, noticing the clientelism and patrimonialism internally in the educational units through the figure of the principal (headteacher). We concentrate in the process of construction of the principal s patrimonialist character, with intention to contribute to delineated a direction for a really democratic management in the schools. In this context, we look for to understand our patrimonialist inheritance Portuguese existing until today in the school. We conclude that the headteacher is inserted in a culture that loads pieces of patrimonialism and clientelism, of a centralizer power culture, and all the responsibilities of college are of him. The administrative structure to school put the principal on top of the hierarchy, contributing that the structures of power remain in the same way.O presente trabalho tem por objetivo compreender a dimensão política da função/cargo do diretor de escola, bem como sua articulação com a Secretaria Municipal de Educação e a comunidade escolar. Para tal, fizemos um estudo sobre o patrimonialismo como herança lusitana; de um sistema patrimonial presente em nosso país desde a colonização. Analisamos as formas de provimento para o preenchimento do cargo/emprego em especial no município de Araraquara/SP, onde centralizamos nossa pesquisa, encontrando o clientelismo e patrimonialismo envolto nas unidades educacionais através da figura do diretor. Focamos o processo de construção do caráter patrimonialista dos diretores de escola, com o intuito de contribuir para que sejam traçadas diretrizes para uma gestão realmente democrática nas escolas. Neste contexto, procuramos entender a nossa herança patrimonialista lusitana presente até hoje nas instituições escolares. Concluímos que o diretor está inserido em uma cultura que carrega consigo ranços de patrimonialismo e clientelismo, de uma cultura centralizadora de poder, recaindo sobre ele todas as responsabilidades da escola. A própria estrutura administrativa escolar, coloca o diretor no topo da hierarquia, contribuindo para que as estruturas de poder permaneçam da mesma forma.application/pdfporUniversidade Federal de São CarlosPrograma de Pós-Graduação em Educação - PPGEUFSCarBRGestão educacionalPatrimonialismoClientelismoEscolas - organização e administraçãoGestão democráticaGestão escolarPatrimonialism and educationClientelismDemocratic managementSchool administrationEducational managementCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOAnálise da atuação dos diretores de escola na perspectiva do patrimonialismoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis-1-1558996a5-efc2-4ac1-bf52-233753d4cdb2info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINAL2607.pdfapplication/pdf1042050https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/2500/1/2607.pdf4a47d8e2b8d7253503d43213de8575aeMD51THUMBNAIL2607.pdf.jpg2607.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg5765https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/2500/2/2607.pdf.jpg61d67b25704276c6da6083fac8ca9aa3MD52ufscar/25002023-09-18 18:30:50.376oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/2500Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222023-09-18T18:30:50Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Análise da atuação dos diretores de escola na perspectiva do patrimonialismo |
title |
Análise da atuação dos diretores de escola na perspectiva do patrimonialismo |
spellingShingle |
Análise da atuação dos diretores de escola na perspectiva do patrimonialismo Peres, Ana Paula Franzini Gestão educacional Patrimonialismo Clientelismo Escolas - organização e administração Gestão democrática Gestão escolar Patrimonialism and education Clientelism Democratic management School administration Educational management CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Análise da atuação dos diretores de escola na perspectiva do patrimonialismo |
title_full |
Análise da atuação dos diretores de escola na perspectiva do patrimonialismo |
title_fullStr |
Análise da atuação dos diretores de escola na perspectiva do patrimonialismo |
title_full_unstemmed |
Análise da atuação dos diretores de escola na perspectiva do patrimonialismo |
title_sort |
Análise da atuação dos diretores de escola na perspectiva do patrimonialismo |
author |
Peres, Ana Paula Franzini |
author_facet |
Peres, Ana Paula Franzini |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Peres, Ana Paula Franzini |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Conti, Celso Luiz Aparecido |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6967887143687279 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
2dd55259-92d6-42ae-8e6b-e3e33d7d8ca5 |
contributor_str_mv |
Conti, Celso Luiz Aparecido |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Gestão educacional Patrimonialismo Clientelismo Escolas - organização e administração Gestão democrática Gestão escolar |
topic |
Gestão educacional Patrimonialismo Clientelismo Escolas - organização e administração Gestão democrática Gestão escolar Patrimonialism and education Clientelism Democratic management School administration Educational management CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Patrimonialism and education Clientelism Democratic management School administration Educational management |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
The present project has for objective to understand the politics dimension of the function/post of the principal (headteacher), as well as its joint with the City department of Education and the pertaining to school community. For such, we made study of the patrimonialism as Portuguese inheritance; of a present patrimonialism system in Brazil since the settling. We analyze the way to enter of the position/job in special in Araraquara/SP s city, where we concentrate the research, noticing the clientelism and patrimonialism internally in the educational units through the figure of the principal (headteacher). We concentrate in the process of construction of the principal s patrimonialist character, with intention to contribute to delineated a direction for a really democratic management in the schools. In this context, we look for to understand our patrimonialist inheritance Portuguese existing until today in the school. We conclude that the headteacher is inserted in a culture that loads pieces of patrimonialism and clientelism, of a centralizer power culture, and all the responsibilities of college are of him. The administrative structure to school put the principal on top of the hierarchy, contributing that the structures of power remain in the same way. |
publishDate |
2009 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2009-11-23 2016-06-02T19:39:04Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2009-08-18 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-06-02T19:39:04Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
PERES, Ana Paula Franzini. Análise da atuação dos diretores de escola na perspectiva do patrimonialismo. 2009. 161 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2009. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/2500 |
identifier_str_mv |
PERES, Ana Paula Franzini. Análise da atuação dos diretores de escola na perspectiva do patrimonialismo. 2009. 161 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2009. |
url |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/2500 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
-1 -1 |
dc.relation.authority.fl_str_mv |
558996a5-efc2-4ac1-bf52-233753d4cdb2 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFSCar |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFSCAR instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) instacron:UFSCAR |
instname_str |
Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
instacron_str |
UFSCAR |
institution |
UFSCAR |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
collection |
Repositório Institucional da UFSCAR |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/2500/1/2607.pdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/2500/2/2607.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
4a47d8e2b8d7253503d43213de8575ae 61d67b25704276c6da6083fac8ca9aa3 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1802136260026826752 |