Avaliação do ciclo de vida da brita para a construção civil: estudo de caso

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rossi, Efigênia
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFSCAR
Texto Completo: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/4359
Resumo: The civil construction is one of the most important activities for the economic and social development, however it also behaves as a major generator of environmental impacts. The aggregates for construction include crushed stone, sand and gravel and they are the most consumed inputs in the world. About 60 to 80% of the volume of concrete is composed by them and crushed stone has an extensive use. This study aims to wage the Life Cycle Assessment (LCA) of crushed stone in the production of concrete applied in civil construction, through the identification and discussion of quantitative stages of extraction, processing, storage, transport, use and final disposal. In the developing of the methodology we used the standard recommendations of ISO 14040 and 14044, where the study is divided in four parts: Definition of goal and scope, Life Cycle Inventory Analysis (LCI), Life Cycle Impact Assessment (LCIA) and Interpretation. The largest impacts related to the following categories: Human toxicity (soil), Acidification, Nutrient enrichment and Global Warming. The results indicate that the critical steps of the whole life cycle of gravel are, in descending order: Extraction, Transportation from processing to trucks and Final disposal. The emissions from these critical stages correspond to those of higher fuel consumption. As alternatives to mitigate and minimize these impacts we proposed preventive maintenance of equipment and investment in technologies that allow the use of less polluting fuels, such as S50, S10, biodiesel and other biofuels.
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This study aims to wage the Life Cycle Assessment (LCA) of crushed stone in the production of concrete applied in civil construction, through the identification and discussion of quantitative stages of extraction, processing, storage, transport, use and final disposal. In the developing of the methodology we used the standard recommendations of ISO 14040 and 14044, where the study is divided in four parts: Definition of goal and scope, Life Cycle Inventory Analysis (LCI), Life Cycle Impact Assessment (LCIA) and Interpretation. The largest impacts related to the following categories: Human toxicity (soil), Acidification, Nutrient enrichment and Global Warming. The results indicate that the critical steps of the whole life cycle of gravel are, in descending order: Extraction, Transportation from processing to trucks and Final disposal. The emissions from these critical stages correspond to those of higher fuel consumption. As alternatives to mitigate and minimize these impacts we proposed preventive maintenance of equipment and investment in technologies that allow the use of less polluting fuels, such as S50, S10, biodiesel and other biofuels.A construção civil é uma das mais importantes atividades para o desenvolvimento econômico e social, entretanto comporta-se também como uma grande geradora de impactos ambientais. Os agregados da construção civil perfazem os insumos minerais mais consumidos no mundo, dentre eles enquadram-se a brita, a areia e o cascalho. Cerca de 60 a 80% do volume de concreto é composto pelos agregados e a brita destaca-se devido à sua extensa utilização. Este trabalho tem por objetivo realizar a Avaliação do Ciclo de vida (ACV) da brita na produção de concretos para a construção civil, por meio da identificação e discussão de indicadores quantitativos das etapas de extração, beneficiamento, armazenagem, transporte, uso e disposição final. No desenvolvimento da metodologia foram utilizadas as recomendações normativas das NBR 14040 e 14044, em que há a divisão do estudo em quatro partes: Definição de objetivo e escopo; Análise de inventário do ciclo de vida (ICV); Avaliação do impacto do ciclo de vida (AICV) e Interpretação. Os maiores impactos correspondem às seguintes categorias: Toxicidade humana (solo), Acidificação, Eutrofização e Aquecimento Global. Os resultados permitem afirmar que as etapas críticas de todo o ciclo de vida da brita são, em ordem decrescente: Extração, Transporte do beneficiamento aos caminhões e Disposição final. As emissões provenientes dessas etapas críticas correspondem àquelas de maior consumo de combustível. Como alternativas para mitigar e minimizar esses impactos propõe-se a manutenção preventiva dos equipamentos e o investimento em tecnologias que permitam a utilização de combustíveis menos poluentes, tais como o S50, S10, biodiesel e outros biocombustíveis.Universidade Federal de Sao Carlosapplication/pdfporUniversidade Federal de São CarlosPrograma de Pós-Graduação em Engenharia Urbana - PPGEUUFSCarBRConstrução civilAvaliação do ciclo de vida dos produtosBritaImpacto ambientalLife Cycle AssessmentCrushed stoneCivil ConstructionEnvironmental impactsENGENHARIASAvaliação do ciclo de vida da brita para a construção civil: estudo de casoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis-1-11741316e-05e9-4256-901a-78db75012179info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINAL5350.pdfapplication/pdf3043288https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/4359/1/5350.pdf695716ff1fea60272e8ff4ecfd329880MD51TEXT5350.pdf.txt5350.pdf.txtExtracted texttext/plain0https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/4359/2/5350.pdf.txtd41d8cd98f00b204e9800998ecf8427eMD52THUMBNAIL5350.pdf.jpg5350.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg6207https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/4359/3/5350.pdf.jpgc7c36d146a1aed5d4bc070702a59a12cMD53ufscar/43592023-09-18 18:31:34.029oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/4359Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222023-09-18T18:31:34Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false
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