Linguagem e interação: argumentação e domínio semântico de determinação nos PCNS e no material didático do ensino médio
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFSCAR |
Texto Completo: | https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/14062 |
Resumo: | This work analyzed the Semantic Domain of Argumentation / Argument Determination in the National Curriculum Parameters (PCNs) and the courseware of the first year of high school, from the Language and Interaction collection, distributed by the Federal Government, by the National Textbook Program (PNLD) in 2018, to public schools. Was analyzed how these objects present the argumentation, in order to see if they are based on a rhetorical or linguistic point of view. It was also analyzed how these texts guide students in the study of argumentation. These materials have shown that even nowadays the rhetorical view of argumentation is present and majoritarian, as a practice in which a coherent life position is required, retaking the ethos of the one who argues as a true one, based on coherent points of view. It was shown that an in-depth study of the argumentation is of great importance, and that it is also important to propose how to study the argumentation not only from a rhetorical point of view but also from a linguistic point of view. |
id |
SCAR_e6fcdf2829f258718f505c5e4fe71f6c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/14062 |
network_acronym_str |
SCAR |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
repository_id_str |
4322 |
spelling |
Gomes, Robert Moura SenaSILVA, SOELI MARIA SCHREIBER DAhttp://lattes.cnpq.br/8794598988783452http://lattes.cnpq.br/9254411974668615b65c1e9c-ddfc-4520-943d-5c8f47d189152021-03-31T21:16:16Z2021-03-31T21:16:16Z2019-02-28GOMES, Robert Moura Sena. LINGUAGEM E INTERAÇÃO: ARGUMENTAÇÃO E DOMÍNIO SEMÂNTICO DE DETERMINAÇÃO NOS PCNS E NO MATERIAL DIDÁTICO DO ENSINO MÉDIO. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Linguística) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/14062.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/14062This work analyzed the Semantic Domain of Argumentation / Argument Determination in the National Curriculum Parameters (PCNs) and the courseware of the first year of high school, from the Language and Interaction collection, distributed by the Federal Government, by the National Textbook Program (PNLD) in 2018, to public schools. Was analyzed how these objects present the argumentation, in order to see if they are based on a rhetorical or linguistic point of view. It was also analyzed how these texts guide students in the study of argumentation. These materials have shown that even nowadays the rhetorical view of argumentation is present and majoritarian, as a practice in which a coherent life position is required, retaking the ethos of the one who argues as a true one, based on coherent points of view. It was shown that an in-depth study of the argumentation is of great importance, and that it is also important to propose how to study the argumentation not only from a rhetorical point of view but also from a linguistic point of view.Este trabalho analisou o Domínio Semântico de Determinação de argumentação/argumentar nos Parâmetros Nacionais Curriculares (PCNs) e no material didático do primeiro ano do ensino médio, da coleção Linguagem e Interação, distribuídos pelo Governo Federal, pelo Programa Nacional do Livro Didático (PNLD) no ano de 2018, às escolhas públicas. Analisou-se como estes objetos constroem o sentido de argumentação, de modo a perceber se se baseiam em um ponto de vista retórico ou linguístico, e, também, foi analisado como orientam os alunos no estudo da argumentação. Estes materiais mostraram que ainda hoje a visão retórica acerca da argumentação se faz presente e majoritária, como prática em que se exige um posicionamento de vida coerente, retomando o ethos daquele que argumenta, como alguém verdadeiro, pautado em pontos de vista coerentes. Mostrou-se de grande importância um estudo aprofundado sobre a argumentação e, também, importante a proposição de como se estudar a argumentação não somente do ponto de vista retórico, mas de se estudar do ponto de vista linguístico.Não recebi financiamentoporUniversidade Federal de São CarlosCâmpus São CarlosLinguística - LingUFSCarAttribution-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessArgumentaçãoMaterial didáticoPCNDomínio semântico de determinaçãoLINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICALinguagem e interação: argumentação e domínio semântico de determinação nos PCNS e no material didático do ensino médioLanguage and interaction: argumentation and semantic domain of determination in PCNS and coursewareinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis600600e52d3f0e-7cc7-4294-93b9-fc2e6430d4bdreponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINALTCC_Versão_Final.pdfTCC_Versão_Final.pdfTCCapplication/pdf2159904https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/14062/1/TCC_Vers%c3%a3o_Final.pdfa2147186701e701e022068e0e57e2b6bMD51CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8805https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/14062/2/license_rdfc4c98de35c20c53220c07884f4def27cMD52TEXTTCC_Versão_Final.pdf.txtTCC_Versão_Final.pdf.txtExtracted texttext/plain43797https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/14062/3/TCC_Vers%c3%a3o_Final.pdf.txt14b929dd9ef974ab20d76d3619caab8fMD53THUMBNAILTCC_Versão_Final.pdf.jpgTCC_Versão_Final.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg9738https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/14062/4/TCC_Vers%c3%a3o_Final.pdf.jpg97a4f240c8b440aa85f33ca16fc6b213MD54ufscar/140622023-09-18 18:32:08.59oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/14062Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222023-09-18T18:32:08Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Linguagem e interação: argumentação e domínio semântico de determinação nos PCNS e no material didático do ensino médio |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Language and interaction: argumentation and semantic domain of determination in PCNS and courseware |
title |
Linguagem e interação: argumentação e domínio semântico de determinação nos PCNS e no material didático do ensino médio |
spellingShingle |
Linguagem e interação: argumentação e domínio semântico de determinação nos PCNS e no material didático do ensino médio Gomes, Robert Moura Sena Argumentação Material didático PCN Domínio semântico de determinação LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA |
title_short |
Linguagem e interação: argumentação e domínio semântico de determinação nos PCNS e no material didático do ensino médio |
title_full |
Linguagem e interação: argumentação e domínio semântico de determinação nos PCNS e no material didático do ensino médio |
title_fullStr |
Linguagem e interação: argumentação e domínio semântico de determinação nos PCNS e no material didático do ensino médio |
title_full_unstemmed |
Linguagem e interação: argumentação e domínio semântico de determinação nos PCNS e no material didático do ensino médio |
title_sort |
Linguagem e interação: argumentação e domínio semântico de determinação nos PCNS e no material didático do ensino médio |
author |
Gomes, Robert Moura Sena |
author_facet |
Gomes, Robert Moura Sena |
author_role |
author |
dc.contributor.authorlattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/9254411974668615 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gomes, Robert Moura Sena |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
SILVA, SOELI MARIA SCHREIBER DA |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8794598988783452 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
b65c1e9c-ddfc-4520-943d-5c8f47d18915 |
contributor_str_mv |
SILVA, SOELI MARIA SCHREIBER DA |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Argumentação Material didático PCN Domínio semântico de determinação |
topic |
Argumentação Material didático PCN Domínio semântico de determinação LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA |
description |
This work analyzed the Semantic Domain of Argumentation / Argument Determination in the National Curriculum Parameters (PCNs) and the courseware of the first year of high school, from the Language and Interaction collection, distributed by the Federal Government, by the National Textbook Program (PNLD) in 2018, to public schools. Was analyzed how these objects present the argumentation, in order to see if they are based on a rhetorical or linguistic point of view. It was also analyzed how these texts guide students in the study of argumentation. These materials have shown that even nowadays the rhetorical view of argumentation is present and majoritarian, as a practice in which a coherent life position is required, retaking the ethos of the one who argues as a true one, based on coherent points of view. It was shown that an in-depth study of the argumentation is of great importance, and that it is also important to propose how to study the argumentation not only from a rhetorical point of view but also from a linguistic point of view. |
publishDate |
2019 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2019-02-28 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2021-03-31T21:16:16Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2021-03-31T21:16:16Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
GOMES, Robert Moura Sena. LINGUAGEM E INTERAÇÃO: ARGUMENTAÇÃO E DOMÍNIO SEMÂNTICO DE DETERMINAÇÃO NOS PCNS E NO MATERIAL DIDÁTICO DO ENSINO MÉDIO. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Linguística) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/14062. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/14062 |
identifier_str_mv |
GOMES, Robert Moura Sena. LINGUAGEM E INTERAÇÃO: ARGUMENTAÇÃO E DOMÍNIO SEMÂNTICO DE DETERMINAÇÃO NOS PCNS E NO MATERIAL DIDÁTICO DO ENSINO MÉDIO. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Linguística) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/14062. |
url |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/14062 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
600 600 |
dc.relation.authority.fl_str_mv |
e52d3f0e-7cc7-4294-93b9-fc2e6430d4bd |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos Câmpus São Carlos Linguística - Ling |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFSCar |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos Câmpus São Carlos Linguística - Ling |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFSCAR instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) instacron:UFSCAR |
instname_str |
Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
instacron_str |
UFSCAR |
institution |
UFSCAR |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
collection |
Repositório Institucional da UFSCAR |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/14062/1/TCC_Vers%c3%a3o_Final.pdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/14062/2/license_rdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/14062/3/TCC_Vers%c3%a3o_Final.pdf.txt https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/14062/4/TCC_Vers%c3%a3o_Final.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
a2147186701e701e022068e0e57e2b6b c4c98de35c20c53220c07884f4def27c 14b929dd9ef974ab20d76d3619caab8f 97a4f240c8b440aa85f33ca16fc6b213 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1813715628895240192 |