Além da diversidade: literatura infantojuvenil como horizonte de humanização

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Martins, José Geovânio Buenos Aires
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFSCAR
Texto Completo: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/17824
Resumo: As of Flor and Rosa: a love story between equals (2011), The Love does not choose sex (2010), The boy who played at being (2000) and Olívia has two daddies (2010), tried to be investigate the constructed didacticism by literary narratives, bringing to the discourse the process of humanization promoted through literature explained by Antonio Candido (2004), dealing mainly with the speeches of the characters, which implies, for example, discussing sexual orientation and gender identity , to recognize the interface between literature and society. In this way, it is possible to observe a series of stereotypes and didactic counterpoints of the corpus analyzed from the speeches of the characters, since there is a denunciation of violence against the LGBT population. This is a bibliographical review that takes into account gender studies and literary criticism, applying the interpretive method of Fabio Akcelrud Durão (2020). The interpretation starts from the speeches of the characters, taking into account their association with typical stereotypes of LGBT social discrimination, in an attempt to discuss the didacticism of literary works. Based on these elements, the dissertation shows how literary narratives, implicitly and explicitly, seek to present the LGBT theme in a positive way.
id SCAR_ecec280a55a916c0395431f1ffbbf13d
oai_identifier_str oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/17824
network_acronym_str SCAR
network_name_str Repositório Institucional da UFSCAR
repository_id_str 4322
spelling Martins, José Geovânio Buenos AiresGatti, Márcio Antôniohttp://lattes.cnpq.br/0369563657842763http://lattes.cnpq.br/0140858987121365b2b78e72-175d-4471-9e1a-82c5318537172023-04-20T12:15:58Z2023-04-20T12:15:58Z2023-02-24MARTINS, José Geovânio Buenos Aires. Além da diversidade: literatura infantojuvenil como horizonte de humanização. 2023. Dissertação (Mestrado em Estudos da Condição Humana) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/17824.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/17824As of Flor and Rosa: a love story between equals (2011), The Love does not choose sex (2010), The boy who played at being (2000) and Olívia has two daddies (2010), tried to be investigate the constructed didacticism by literary narratives, bringing to the discourse the process of humanization promoted through literature explained by Antonio Candido (2004), dealing mainly with the speeches of the characters, which implies, for example, discussing sexual orientation and gender identity , to recognize the interface between literature and society. In this way, it is possible to observe a series of stereotypes and didactic counterpoints of the corpus analyzed from the speeches of the characters, since there is a denunciation of violence against the LGBT population. This is a bibliographical review that takes into account gender studies and literary criticism, applying the interpretive method of Fabio Akcelrud Durão (2020). The interpretation starts from the speeches of the characters, taking into account their association with typical stereotypes of LGBT social discrimination, in an attempt to discuss the didacticism of literary works. Based on these elements, the dissertation shows how literary narratives, implicitly and explicitly, seek to present the LGBT theme in a positive way.A partir de Flor e Rosa: uma história de amor entre iguais (2011), O Amor não escolhe sexo (2010), O menino que brincava de ser (2000) e Olívia tem dois papais (2010), procurou ser investigado o didatismo construído pelas narrativas literárias, trazendo-se para o discurso o processo de humanização promovido por meio da literatura explicitado por Antonio Candido (2004), ocupando-se sobretudo das falas das personagens, o que implica, por exemplo, discutir orientação sexual e identidade de gênero, para reconhecer a interface literatura e sociedade. Dessa forma, é possível observar uma série de estereótipos e contrapontos didáticos do corpus analisado a partir das falas das personagens, uma vez que existe uma denúncia da violência contra a população LGBT. Trata-se de uma revisão bibliográfica que leva em consideração os estudos de gênero e a crítica literária, sendo aplicado o método interpretativo de Fabio Akcelrud Durão (2020). A interpretação parte das falas das personagens, levando em consideração sua associação com os estereótipos típicos da discriminação social LGBT, na tentativa de discutir o didatismo das obras literárias. Partindo desses elementos, a dissertação mostra como as narrativas literárias, de maneira implícita e explícita, buscam apresentar de maneira positiva o tema LGBT.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)Processo n. 88887.666898/2022-00porUniversidade Federal de São CarlosCâmpus SorocabaPrograma de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana - PPGECH-SoUFSCarAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessOrientação sexualIdentidade de gêneroDidatismoHumanizaçãoLiteratura infantojuvenil brasileiraSexual orientationGender identityDidacticismHumanizationBrazilian children's juvenile literatureCIENCIAS HUMANASLINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LITERATURA BRASILEIRALINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::TEORIA LITERARIAAlém da diversidade: literatura infantojuvenil como horizonte de humanizaçãoBeyond of the diversity: literature infantjuvenile how horizon of humanizationinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis600600e4b48f0b-a274-489b-b581-9313f3f559f9reponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINALJosé Geovânio Buenos Aires Martins (Dissertação)!!!.pdfJosé Geovânio Buenos Aires Martins (Dissertação)!!!.pdfDissertação de Mestrado (UFSCar)application/pdf1985294https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/17824/1/Jos%c3%a9%20Geov%c3%a2nio%20Buenos%20Aires%20Martins%20%28Disserta%c3%a7%c3%a3o%29%21%21%21.pdf78f3f6de4335cbb247788b1239d2967dMD51CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8810https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/17824/2/license_rdff337d95da1fce0a22c77480e5e9a7aecMD52TEXTJosé Geovânio Buenos Aires Martins (Dissertação)!!!.pdf.txtJosé Geovânio Buenos Aires Martins (Dissertação)!!!.pdf.txtExtracted texttext/plain318728https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/17824/3/Jos%c3%a9%20Geov%c3%a2nio%20Buenos%20Aires%20Martins%20%28Disserta%c3%a7%c3%a3o%29%21%21%21.pdf.txt48efc7ef63e66a58203a9bf101152c64MD53THUMBNAILJosé Geovânio Buenos Aires Martins (Dissertação)!!!.pdf.jpgJosé Geovânio Buenos Aires Martins (Dissertação)!!!.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg7380https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/17824/4/Jos%c3%a9%20Geov%c3%a2nio%20Buenos%20Aires%20Martins%20%28Disserta%c3%a7%c3%a3o%29%21%21%21.pdf.jpg162df1026278b91dee80680080e57d6dMD54ufscar/178242023-09-18 18:32:36.73oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/17824Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222023-09-18T18:32:36Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false
dc.title.por.fl_str_mv Além da diversidade: literatura infantojuvenil como horizonte de humanização
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Beyond of the diversity: literature infantjuvenile how horizon of humanization
title Além da diversidade: literatura infantojuvenil como horizonte de humanização
spellingShingle Além da diversidade: literatura infantojuvenil como horizonte de humanização
Martins, José Geovânio Buenos Aires
Orientação sexual
Identidade de gênero
Didatismo
Humanização
Literatura infantojuvenil brasileira
Sexual orientation
Gender identity
Didacticism
Humanization
Brazilian children's juvenile literature
CIENCIAS HUMANAS
LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LITERATURA BRASILEIRA
LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::TEORIA LITERARIA
title_short Além da diversidade: literatura infantojuvenil como horizonte de humanização
title_full Além da diversidade: literatura infantojuvenil como horizonte de humanização
title_fullStr Além da diversidade: literatura infantojuvenil como horizonte de humanização
title_full_unstemmed Além da diversidade: literatura infantojuvenil como horizonte de humanização
title_sort Além da diversidade: literatura infantojuvenil como horizonte de humanização
author Martins, José Geovânio Buenos Aires
author_facet Martins, José Geovânio Buenos Aires
author_role author
dc.contributor.authorlattes.por.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/0140858987121365
dc.contributor.author.fl_str_mv Martins, José Geovânio Buenos Aires
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Gatti, Márcio Antônio
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/0369563657842763
dc.contributor.authorID.fl_str_mv b2b78e72-175d-4471-9e1a-82c531853717
contributor_str_mv Gatti, Márcio Antônio
dc.subject.por.fl_str_mv Orientação sexual
Identidade de gênero
Didatismo
Humanização
Literatura infantojuvenil brasileira
topic Orientação sexual
Identidade de gênero
Didatismo
Humanização
Literatura infantojuvenil brasileira
Sexual orientation
Gender identity
Didacticism
Humanization
Brazilian children's juvenile literature
CIENCIAS HUMANAS
LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LITERATURA BRASILEIRA
LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::TEORIA LITERARIA
dc.subject.eng.fl_str_mv Sexual orientation
Gender identity
Didacticism
Humanization
Brazilian children's juvenile literature
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CIENCIAS HUMANAS
LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LITERATURA BRASILEIRA
LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::TEORIA LITERARIA
description As of Flor and Rosa: a love story between equals (2011), The Love does not choose sex (2010), The boy who played at being (2000) and Olívia has two daddies (2010), tried to be investigate the constructed didacticism by literary narratives, bringing to the discourse the process of humanization promoted through literature explained by Antonio Candido (2004), dealing mainly with the speeches of the characters, which implies, for example, discussing sexual orientation and gender identity , to recognize the interface between literature and society. In this way, it is possible to observe a series of stereotypes and didactic counterpoints of the corpus analyzed from the speeches of the characters, since there is a denunciation of violence against the LGBT population. This is a bibliographical review that takes into account gender studies and literary criticism, applying the interpretive method of Fabio Akcelrud Durão (2020). The interpretation starts from the speeches of the characters, taking into account their association with typical stereotypes of LGBT social discrimination, in an attempt to discuss the didacticism of literary works. Based on these elements, the dissertation shows how literary narratives, implicitly and explicitly, seek to present the LGBT theme in a positive way.
publishDate 2023
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2023-04-20T12:15:58Z
dc.date.available.fl_str_mv 2023-04-20T12:15:58Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2023-02-24
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv MARTINS, José Geovânio Buenos Aires. Além da diversidade: literatura infantojuvenil como horizonte de humanização. 2023. Dissertação (Mestrado em Estudos da Condição Humana) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/17824.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/17824
identifier_str_mv MARTINS, José Geovânio Buenos Aires. Além da diversidade: literatura infantojuvenil como horizonte de humanização. 2023. Dissertação (Mestrado em Estudos da Condição Humana) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/17824.
url https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/17824
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.confidence.fl_str_mv 600
600
dc.relation.authority.fl_str_mv e4b48f0b-a274-489b-b581-9313f3f559f9
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Carlos
Câmpus Sorocaba
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana - PPGECH-So
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFSCar
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Carlos
Câmpus Sorocaba
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFSCAR
instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
instacron:UFSCAR
instname_str Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
instacron_str UFSCAR
institution UFSCAR
reponame_str Repositório Institucional da UFSCAR
collection Repositório Institucional da UFSCAR
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/17824/1/Jos%c3%a9%20Geov%c3%a2nio%20Buenos%20Aires%20Martins%20%28Disserta%c3%a7%c3%a3o%29%21%21%21.pdf
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/17824/2/license_rdf
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/17824/3/Jos%c3%a9%20Geov%c3%a2nio%20Buenos%20Aires%20Martins%20%28Disserta%c3%a7%c3%a3o%29%21%21%21.pdf.txt
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/17824/4/Jos%c3%a9%20Geov%c3%a2nio%20Buenos%20Aires%20Martins%20%28Disserta%c3%a7%c3%a3o%29%21%21%21.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 78f3f6de4335cbb247788b1239d2967d
f337d95da1fce0a22c77480e5e9a7aec
48efc7ef63e66a58203a9bf101152c64
162df1026278b91dee80680080e57d6d
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1802136421224415232