Animação estereoscópica: relações entre a tecnologia audiovisual e a percepção da profundidade

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Tiago Eugenio dos
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFSCAR
Texto Completo: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/5618
Resumo: The stereoscopic application is not in itself a technical novelty, because, already in 1838, the first device that allowed the stereoscopic display is designed. In the early years of its invention new apparatus were constructed in an attempt to combine animation with stereoscopy. The 1910s and 1920s are marked by the beginning of the use of stereoscopy in the cinema and at the end of the 1930s in film animation. Since then, there have been periods of great productivity alternated by periods of relative calm. Today, we live in a time in which stereoscopy comes back to matter in the film scene, especially in animated films. This research builds a historical overview of stereoscopy, stereoscopic cinema and stereoscopic animated film. It also exposes the particularities of a stereoscopic audiovisual piece and discusses the specifics of the application of stereoscopy in animated films. Using as reference periods of stereoscopic film according to the author Ray Zone, this research aims to analyze the use of stereoscopy in animations from different historical periods. The selected works for the analysis are: Motor Rhythm (1952), Starchaser: The Legend of Orin (1985) and Brave (2012). In order to verify the implementation of stereoscopy and the role of parallax in the pieces chosen, an analysis methodology was developed so that we could be able to determine the application of stereoscopy within an audiovisual work while also addressing its narrative composition.
id SCAR_f457d206aff6cd5636ff6cad2c622c3d
oai_identifier_str oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/5618
network_acronym_str SCAR
network_name_str Repositório Institucional da UFSCAR
repository_id_str 4322
spelling Santos, Tiago Eugenio dosAndrade, Leonardo Antônio dehttp://lattes.cnpq.br/3921612856948891http://lattes.cnpq.br/2248690766230203684eb363-cb69-4fea-ba21-ea73f7a403cb2016-06-02T20:23:16Z2014-10-062016-06-02T20:23:16Z2014-07-30SANTOS, Tiago Eugenio dos. Animação estereoscópica: relações entre a tecnologia audiovisual e a percepção da profundidade. 2014. 139 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2014.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/5618The stereoscopic application is not in itself a technical novelty, because, already in 1838, the first device that allowed the stereoscopic display is designed. In the early years of its invention new apparatus were constructed in an attempt to combine animation with stereoscopy. The 1910s and 1920s are marked by the beginning of the use of stereoscopy in the cinema and at the end of the 1930s in film animation. Since then, there have been periods of great productivity alternated by periods of relative calm. Today, we live in a time in which stereoscopy comes back to matter in the film scene, especially in animated films. This research builds a historical overview of stereoscopy, stereoscopic cinema and stereoscopic animated film. It also exposes the particularities of a stereoscopic audiovisual piece and discusses the specifics of the application of stereoscopy in animated films. Using as reference periods of stereoscopic film according to the author Ray Zone, this research aims to analyze the use of stereoscopy in animations from different historical periods. The selected works for the analysis are: Motor Rhythm (1952), Starchaser: The Legend of Orin (1985) and Brave (2012). In order to verify the implementation of stereoscopy and the role of parallax in the pieces chosen, an analysis methodology was developed so that we could be able to determine the application of stereoscopy within an audiovisual work while also addressing its narrative composition.A aplicação estereoscópica não é em si uma novidade técnica, pois, já em 1838, o primeiro aparelho que possibilitou a visualização estereoscópica foi concebido. Já nos primeiros anos de sua invenção novos aparatos foram construídos na tentativa de combinar a animação com a estereoscopia. As décadas de 1910 e 1920 são marcadas pelo início do emprego da estereoscopia no cinema e no final da década de 1930 no cinema de animação. Desde então, houve períodos de grande produtividade alternados por períodos de relativa calmaria. Hoje, vivemos um momento no qual a estereoscopia volta a ter importância no cenário cinematográfico, especialmente em filmes animados. A pesquisa constrói um panorama histórico da estereoscopia, do cinema estereoscópico e do cinema de animação estereoscópico, também expõe as particularidades de uma obra audiovisual estereoscópica e discute as especificidades da aplicação da estereoscopia no cinema de animação. Utilizando como referência os períodos do cinema estereoscópico segundo o autor Ray Zone, esta pesquisa tem como objetivo analisar o emprego da estereoscopia em animações de diferentes períodos históricos. As obras escolhidas para análise foram: Motor Rhythm (1952), Starchaser: The Legend of Orin (1985) e Brave (2012). Com o intuito de verificar a aplicação da estereoscopia e o papel da paralaxe nas obras escolhidas, foi desenvolvida uma metodologia de análise, capaz de averiguar a aplicação da estereoscopia dentro de uma obra audiovisual, sem que sua composição narrativa fosse deixada de lado.application/pdfporUniversidade Federal de São CarlosPrograma de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGISUFSCarBRCinemaEstereoscopiaAnimaçãoTecnologia audiovisualNarrativasEstereoscopyCinemaAnimationAudiovisual technologyNarrative languageLINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::CINEMAAnimação estereoscópica: relações entre a tecnologia audiovisual e a percepção da profundidadeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis-1-1c2767719-a3e5-4e82-8161-8baeb255184einfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINAL6224.pdfapplication/pdf7240273https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/5618/1/6224.pdfee96f70466bec151cf269cb96b52c9a3MD51TEXT6224.pdf.txt6224.pdf.txtExtracted texttext/plain0https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/5618/2/6224.pdf.txtd41d8cd98f00b204e9800998ecf8427eMD52THUMBNAIL6224.pdf.jpg6224.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg6570https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/5618/3/6224.pdf.jpg07bdc3916ce286b7e457d9a8a6baead0MD53ufscar/56182023-09-18 18:32:11.798oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/5618Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222023-09-18T18:32:11Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false
dc.title.por.fl_str_mv Animação estereoscópica: relações entre a tecnologia audiovisual e a percepção da profundidade
title Animação estereoscópica: relações entre a tecnologia audiovisual e a percepção da profundidade
spellingShingle Animação estereoscópica: relações entre a tecnologia audiovisual e a percepção da profundidade
Santos, Tiago Eugenio dos
Cinema
Estereoscopia
Animação
Tecnologia audiovisual
Narrativas
Estereoscopy
Cinema
Animation
Audiovisual technology
Narrative language
LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::CINEMA
title_short Animação estereoscópica: relações entre a tecnologia audiovisual e a percepção da profundidade
title_full Animação estereoscópica: relações entre a tecnologia audiovisual e a percepção da profundidade
title_fullStr Animação estereoscópica: relações entre a tecnologia audiovisual e a percepção da profundidade
title_full_unstemmed Animação estereoscópica: relações entre a tecnologia audiovisual e a percepção da profundidade
title_sort Animação estereoscópica: relações entre a tecnologia audiovisual e a percepção da profundidade
author Santos, Tiago Eugenio dos
author_facet Santos, Tiago Eugenio dos
author_role author
dc.contributor.authorlattes.por.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/2248690766230203
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Tiago Eugenio dos
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Andrade, Leonardo Antônio de
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/3921612856948891
dc.contributor.authorID.fl_str_mv 684eb363-cb69-4fea-ba21-ea73f7a403cb
contributor_str_mv Andrade, Leonardo Antônio de
dc.subject.por.fl_str_mv Cinema
Estereoscopia
Animação
Tecnologia audiovisual
Narrativas
topic Cinema
Estereoscopia
Animação
Tecnologia audiovisual
Narrativas
Estereoscopy
Cinema
Animation
Audiovisual technology
Narrative language
LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::CINEMA
dc.subject.eng.fl_str_mv Estereoscopy
Cinema
Animation
Audiovisual technology
Narrative language
dc.subject.cnpq.fl_str_mv LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::CINEMA
description The stereoscopic application is not in itself a technical novelty, because, already in 1838, the first device that allowed the stereoscopic display is designed. In the early years of its invention new apparatus were constructed in an attempt to combine animation with stereoscopy. The 1910s and 1920s are marked by the beginning of the use of stereoscopy in the cinema and at the end of the 1930s in film animation. Since then, there have been periods of great productivity alternated by periods of relative calm. Today, we live in a time in which stereoscopy comes back to matter in the film scene, especially in animated films. This research builds a historical overview of stereoscopy, stereoscopic cinema and stereoscopic animated film. It also exposes the particularities of a stereoscopic audiovisual piece and discusses the specifics of the application of stereoscopy in animated films. Using as reference periods of stereoscopic film according to the author Ray Zone, this research aims to analyze the use of stereoscopy in animations from different historical periods. The selected works for the analysis are: Motor Rhythm (1952), Starchaser: The Legend of Orin (1985) and Brave (2012). In order to verify the implementation of stereoscopy and the role of parallax in the pieces chosen, an analysis methodology was developed so that we could be able to determine the application of stereoscopy within an audiovisual work while also addressing its narrative composition.
publishDate 2014
dc.date.available.fl_str_mv 2014-10-06
2016-06-02T20:23:16Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2014-07-30
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-06-02T20:23:16Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv SANTOS, Tiago Eugenio dos. Animação estereoscópica: relações entre a tecnologia audiovisual e a percepção da profundidade. 2014. 139 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2014.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/5618
identifier_str_mv SANTOS, Tiago Eugenio dos. Animação estereoscópica: relações entre a tecnologia audiovisual e a percepção da profundidade. 2014. 139 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2014.
url https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/5618
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.confidence.fl_str_mv -1
-1
dc.relation.authority.fl_str_mv c2767719-a3e5-4e82-8161-8baeb255184e
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Carlos
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFSCar
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Carlos
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFSCAR
instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
instacron:UFSCAR
instname_str Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
instacron_str UFSCAR
institution UFSCAR
reponame_str Repositório Institucional da UFSCAR
collection Repositório Institucional da UFSCAR
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/5618/1/6224.pdf
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/5618/2/6224.pdf.txt
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/5618/3/6224.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv ee96f70466bec151cf269cb96b52c9a3
d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e
07bdc3916ce286b7e457d9a8a6baead0
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1802136286737203200