Jovens em conflito com o Estado: etnografias da reinserção escolar nas medidas socioeducativas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barbosa, Pamela Karem Zaparolli
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFSCAR
Texto Completo: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/13966
Resumo: This ethnography aims to reflect on the school reinsertion of young people in compliance with socio-educational measures in an open environment (MSE-MA), in response to the demands of re-socialization present in ECA and SINASE and required by the Judiciary. The effort is to understand the ways in which young people experience the practice of compulsory school reinsertion taking into account the different trajectories and relationships woven and legitimized in the tangle of institutions present in this plot. In addition, I propose to problematizing the notion of socio-education as a punitive method for a possible re-socialization and how these terms are placed in the context of this dissertation where school reintegration plays a fundamental role. The research was carried out in three stages and in MSE-MA services located in three peripheral regions of the city of São Paulo, with three different modes of insertion in the field. The insertions and the actions in each three of the research stages, first as a technique in the implementation of the MSE-MA, later as an educator and later as a researcher, are problematized and deepened as ethnographic experiences. For this reason, I designated my ethnographic production in three times: three different perspectives in different chronological and spatial times.
id SCAR_fc511d1c16c8a417eb94ed41c79cdcec
oai_identifier_str oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/13966
network_acronym_str SCAR
network_name_str Repositório Institucional da UFSCAR
repository_id_str 4322
spelling Barbosa, Pamela Karem ZaparolliToledo, Luiz Henrique dehttp://lattes.cnpq.br/5366260223109463http://lattes.cnpq.br/2446135000192515963d18d6-7a3c-4cce-ad66-962d0297786f2021-03-12T11:42:57Z2021-03-12T11:42:57Z2020-11-20BARBOSA, Pamela Karem Zaparolli. Jovens em conflito com o Estado: etnografias da reinserção escolar nas medidas socioeducativas. 2020. Dissertação (Mestrado em Antropologia Social) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/13966.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/13966This ethnography aims to reflect on the school reinsertion of young people in compliance with socio-educational measures in an open environment (MSE-MA), in response to the demands of re-socialization present in ECA and SINASE and required by the Judiciary. The effort is to understand the ways in which young people experience the practice of compulsory school reinsertion taking into account the different trajectories and relationships woven and legitimized in the tangle of institutions present in this plot. In addition, I propose to problematizing the notion of socio-education as a punitive method for a possible re-socialization and how these terms are placed in the context of this dissertation where school reintegration plays a fundamental role. The research was carried out in three stages and in MSE-MA services located in three peripheral regions of the city of São Paulo, with three different modes of insertion in the field. The insertions and the actions in each three of the research stages, first as a technique in the implementation of the MSE-MA, later as an educator and later as a researcher, are problematized and deepened as ethnographic experiences. For this reason, I designated my ethnographic production in three times: three different perspectives in different chronological and spatial times.Esta etnografia tem como objetivo refletir acerca da reinserção escolar de jovens em cumprimento de medida socioeducativa em meio aberto (MSE-MA), em resposta às demandas de ressocialização presentes no ECA e no SINASE e requeridas pelo Poder Judiciário. O esforço está em entender os modos pelos quais os jovens experienciam a prática da obrigatoriedade da reinserção escolar levando em consideração as diferentes trajetórias e as relações tecidas e legitimadas no emaranhado de instituições presentes nessa trama. Além disso, proponho problematizar a noção de socioeducação como método punitivo para uma possível ressocialização e como esses termos se colocam no contexto dessa dissertação onde a reinserção escolar tem um papel fundamental. A pesquisa foi realizada em três tempos e em serviços de MSE-MA localizados em três regiões periféricas do município de São Paulo, tendo três diferentes modos de inserção em campo. As inserções e atuações em cada um dos três tempos da pesquisa, primeiro como técnica na implementação das MSE-MA, mais tarde como educadora e depois ainda como pesquisadora, se problematizam e se adensam como experiências etnográficas. Por esse motivo, designei minha produção etnográfica em três tempos: três diferentes perspectivas em diferentes tempos cronológicos e espaciais.Não recebi financiamentoporUniversidade Federal de São CarlosCâmpus São CarlosPrograma de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGASUFSCarAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessAntropologia da juventudeEtnografiaEscolaMedidas socioeducativasECAYouth anthropologyEthnographySchoolSocio-educational measuresCIENCIAS HUMANAS::ANTROPOLOGIAJovens em conflito com o Estado: etnografias da reinserção escolar nas medidas socioeducativasYouth in conflict with the State: ethnographies of the school reinsertion into socio-educational mesuresinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis6006009e7a4b93-642e-41c0-9000-52cf984d5794reponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINALDissertação_PamelaZapa_Revisada.pdfDissertação_PamelaZapa_Revisada.pdfDissertação de Mestradoapplication/pdf835713https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13966/7/Dissertac%cc%a7a%cc%83o_PamelaZapa_Revisada.pdf1779bfbf79d4380c95cf7b894b5c0ca2MD57carta-comprovante-logo-ppgas.pdfcarta-comprovante-logo-ppgas.pdfcarta comprovante versão finalapplication/pdf302600https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13966/2/carta-comprovante-logo-ppgas.pdf7609827a6cabed438e05cc78f8bcf21cMD52CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8811https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13966/8/license_rdfe39d27027a6cc9cb039ad269a5db8e34MD58TEXTDissertação_PamelaZapa_Revisada.pdf.txtDissertação_PamelaZapa_Revisada.pdf.txtExtracted texttext/plain295254https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13966/9/Dissertac%cc%a7a%cc%83o_PamelaZapa_Revisada.pdf.txt58445595375894e4b9110f826bfce519MD59carta-comprovante-logo-ppgas.pdf.txtcarta-comprovante-logo-ppgas.pdf.txtExtracted texttext/plain1683https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13966/11/carta-comprovante-logo-ppgas.pdf.txta12a76205ebed13ea7256027836d2199MD511THUMBNAILDissertação_PamelaZapa_Revisada.pdf.jpgDissertação_PamelaZapa_Revisada.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg7137https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13966/10/Dissertac%cc%a7a%cc%83o_PamelaZapa_Revisada.pdf.jpg51fbe1ad5c8d1468c9969f5c4558869fMD510carta-comprovante-logo-ppgas.pdf.jpgcarta-comprovante-logo-ppgas.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg7581https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13966/12/carta-comprovante-logo-ppgas.pdf.jpgc8d224eaab1e660ba89d48a80d15868bMD512ufscar/139662023-09-18 18:32:07.341oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/13966Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222023-09-18T18:32:07Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false
dc.title.por.fl_str_mv Jovens em conflito com o Estado: etnografias da reinserção escolar nas medidas socioeducativas
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Youth in conflict with the State: ethnographies of the school reinsertion into socio-educational mesures
title Jovens em conflito com o Estado: etnografias da reinserção escolar nas medidas socioeducativas
spellingShingle Jovens em conflito com o Estado: etnografias da reinserção escolar nas medidas socioeducativas
Barbosa, Pamela Karem Zaparolli
Antropologia da juventude
Etnografia
Escola
Medidas socioeducativas
ECA
Youth anthropology
Ethnography
School
Socio-educational measures
CIENCIAS HUMANAS::ANTROPOLOGIA
title_short Jovens em conflito com o Estado: etnografias da reinserção escolar nas medidas socioeducativas
title_full Jovens em conflito com o Estado: etnografias da reinserção escolar nas medidas socioeducativas
title_fullStr Jovens em conflito com o Estado: etnografias da reinserção escolar nas medidas socioeducativas
title_full_unstemmed Jovens em conflito com o Estado: etnografias da reinserção escolar nas medidas socioeducativas
title_sort Jovens em conflito com o Estado: etnografias da reinserção escolar nas medidas socioeducativas
author Barbosa, Pamela Karem Zaparolli
author_facet Barbosa, Pamela Karem Zaparolli
author_role author
dc.contributor.authorlattes.por.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/2446135000192515
dc.contributor.author.fl_str_mv Barbosa, Pamela Karem Zaparolli
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Toledo, Luiz Henrique de
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/5366260223109463
dc.contributor.authorID.fl_str_mv 963d18d6-7a3c-4cce-ad66-962d0297786f
contributor_str_mv Toledo, Luiz Henrique de
dc.subject.por.fl_str_mv Antropologia da juventude
Etnografia
Escola
Medidas socioeducativas
ECA
topic Antropologia da juventude
Etnografia
Escola
Medidas socioeducativas
ECA
Youth anthropology
Ethnography
School
Socio-educational measures
CIENCIAS HUMANAS::ANTROPOLOGIA
dc.subject.eng.fl_str_mv Youth anthropology
Ethnography
School
Socio-educational measures
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CIENCIAS HUMANAS::ANTROPOLOGIA
description This ethnography aims to reflect on the school reinsertion of young people in compliance with socio-educational measures in an open environment (MSE-MA), in response to the demands of re-socialization present in ECA and SINASE and required by the Judiciary. The effort is to understand the ways in which young people experience the practice of compulsory school reinsertion taking into account the different trajectories and relationships woven and legitimized in the tangle of institutions present in this plot. In addition, I propose to problematizing the notion of socio-education as a punitive method for a possible re-socialization and how these terms are placed in the context of this dissertation where school reintegration plays a fundamental role. The research was carried out in three stages and in MSE-MA services located in three peripheral regions of the city of São Paulo, with three different modes of insertion in the field. The insertions and the actions in each three of the research stages, first as a technique in the implementation of the MSE-MA, later as an educator and later as a researcher, are problematized and deepened as ethnographic experiences. For this reason, I designated my ethnographic production in three times: three different perspectives in different chronological and spatial times.
publishDate 2020
dc.date.issued.fl_str_mv 2020-11-20
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2021-03-12T11:42:57Z
dc.date.available.fl_str_mv 2021-03-12T11:42:57Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv BARBOSA, Pamela Karem Zaparolli. Jovens em conflito com o Estado: etnografias da reinserção escolar nas medidas socioeducativas. 2020. Dissertação (Mestrado em Antropologia Social) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/13966.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/13966
identifier_str_mv BARBOSA, Pamela Karem Zaparolli. Jovens em conflito com o Estado: etnografias da reinserção escolar nas medidas socioeducativas. 2020. Dissertação (Mestrado em Antropologia Social) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/13966.
url https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/13966
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.confidence.fl_str_mv 600
600
dc.relation.authority.fl_str_mv 9e7a4b93-642e-41c0-9000-52cf984d5794
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Carlos
Câmpus São Carlos
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFSCar
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Carlos
Câmpus São Carlos
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFSCAR
instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
instacron:UFSCAR
instname_str Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
instacron_str UFSCAR
institution UFSCAR
reponame_str Repositório Institucional da UFSCAR
collection Repositório Institucional da UFSCAR
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13966/7/Dissertac%cc%a7a%cc%83o_PamelaZapa_Revisada.pdf
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13966/2/carta-comprovante-logo-ppgas.pdf
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13966/8/license_rdf
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13966/9/Dissertac%cc%a7a%cc%83o_PamelaZapa_Revisada.pdf.txt
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13966/11/carta-comprovante-logo-ppgas.pdf.txt
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13966/10/Dissertac%cc%a7a%cc%83o_PamelaZapa_Revisada.pdf.jpg
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13966/12/carta-comprovante-logo-ppgas.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 1779bfbf79d4380c95cf7b894b5c0ca2
7609827a6cabed438e05cc78f8bcf21c
e39d27027a6cc9cb039ad269a5db8e34
58445595375894e4b9110f826bfce519
a12a76205ebed13ea7256027836d2199
51fbe1ad5c8d1468c9969f5c4558869f
c8d224eaab1e660ba89d48a80d15868b
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
MD5
MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1813715627350687744