Jovens em conflito com o Estado: etnografias da reinserção escolar nas medidas socioeducativas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFSCAR |
Texto Completo: | https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/13966 |
Resumo: | This ethnography aims to reflect on the school reinsertion of young people in compliance with socio-educational measures in an open environment (MSE-MA), in response to the demands of re-socialization present in ECA and SINASE and required by the Judiciary. The effort is to understand the ways in which young people experience the practice of compulsory school reinsertion taking into account the different trajectories and relationships woven and legitimized in the tangle of institutions present in this plot. In addition, I propose to problematizing the notion of socio-education as a punitive method for a possible re-socialization and how these terms are placed in the context of this dissertation where school reintegration plays a fundamental role. The research was carried out in three stages and in MSE-MA services located in three peripheral regions of the city of São Paulo, with three different modes of insertion in the field. The insertions and the actions in each three of the research stages, first as a technique in the implementation of the MSE-MA, later as an educator and later as a researcher, are problematized and deepened as ethnographic experiences. For this reason, I designated my ethnographic production in three times: three different perspectives in different chronological and spatial times. |
id |
SCAR_fc511d1c16c8a417eb94ed41c79cdcec |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/13966 |
network_acronym_str |
SCAR |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
repository_id_str |
4322 |
spelling |
Barbosa, Pamela Karem ZaparolliToledo, Luiz Henrique dehttp://lattes.cnpq.br/5366260223109463http://lattes.cnpq.br/2446135000192515963d18d6-7a3c-4cce-ad66-962d0297786f2021-03-12T11:42:57Z2021-03-12T11:42:57Z2020-11-20BARBOSA, Pamela Karem Zaparolli. Jovens em conflito com o Estado: etnografias da reinserção escolar nas medidas socioeducativas. 2020. Dissertação (Mestrado em Antropologia Social) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/13966.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/13966This ethnography aims to reflect on the school reinsertion of young people in compliance with socio-educational measures in an open environment (MSE-MA), in response to the demands of re-socialization present in ECA and SINASE and required by the Judiciary. The effort is to understand the ways in which young people experience the practice of compulsory school reinsertion taking into account the different trajectories and relationships woven and legitimized in the tangle of institutions present in this plot. In addition, I propose to problematizing the notion of socio-education as a punitive method for a possible re-socialization and how these terms are placed in the context of this dissertation where school reintegration plays a fundamental role. The research was carried out in three stages and in MSE-MA services located in three peripheral regions of the city of São Paulo, with three different modes of insertion in the field. The insertions and the actions in each three of the research stages, first as a technique in the implementation of the MSE-MA, later as an educator and later as a researcher, are problematized and deepened as ethnographic experiences. For this reason, I designated my ethnographic production in three times: three different perspectives in different chronological and spatial times.Esta etnografia tem como objetivo refletir acerca da reinserção escolar de jovens em cumprimento de medida socioeducativa em meio aberto (MSE-MA), em resposta às demandas de ressocialização presentes no ECA e no SINASE e requeridas pelo Poder Judiciário. O esforço está em entender os modos pelos quais os jovens experienciam a prática da obrigatoriedade da reinserção escolar levando em consideração as diferentes trajetórias e as relações tecidas e legitimadas no emaranhado de instituições presentes nessa trama. Além disso, proponho problematizar a noção de socioeducação como método punitivo para uma possível ressocialização e como esses termos se colocam no contexto dessa dissertação onde a reinserção escolar tem um papel fundamental. A pesquisa foi realizada em três tempos e em serviços de MSE-MA localizados em três regiões periféricas do município de São Paulo, tendo três diferentes modos de inserção em campo. As inserções e atuações em cada um dos três tempos da pesquisa, primeiro como técnica na implementação das MSE-MA, mais tarde como educadora e depois ainda como pesquisadora, se problematizam e se adensam como experiências etnográficas. Por esse motivo, designei minha produção etnográfica em três tempos: três diferentes perspectivas em diferentes tempos cronológicos e espaciais.Não recebi financiamentoporUniversidade Federal de São CarlosCâmpus São CarlosPrograma de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGASUFSCarAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessAntropologia da juventudeEtnografiaEscolaMedidas socioeducativasECAYouth anthropologyEthnographySchoolSocio-educational measuresCIENCIAS HUMANAS::ANTROPOLOGIAJovens em conflito com o Estado: etnografias da reinserção escolar nas medidas socioeducativasYouth in conflict with the State: ethnographies of the school reinsertion into socio-educational mesuresinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis6006009e7a4b93-642e-41c0-9000-52cf984d5794reponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINALDissertação_PamelaZapa_Revisada.pdfDissertação_PamelaZapa_Revisada.pdfDissertação de Mestradoapplication/pdf835713https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13966/7/Dissertac%cc%a7a%cc%83o_PamelaZapa_Revisada.pdf1779bfbf79d4380c95cf7b894b5c0ca2MD57carta-comprovante-logo-ppgas.pdfcarta-comprovante-logo-ppgas.pdfcarta comprovante versão finalapplication/pdf302600https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13966/2/carta-comprovante-logo-ppgas.pdf7609827a6cabed438e05cc78f8bcf21cMD52CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8811https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13966/8/license_rdfe39d27027a6cc9cb039ad269a5db8e34MD58TEXTDissertação_PamelaZapa_Revisada.pdf.txtDissertação_PamelaZapa_Revisada.pdf.txtExtracted texttext/plain295254https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13966/9/Dissertac%cc%a7a%cc%83o_PamelaZapa_Revisada.pdf.txt58445595375894e4b9110f826bfce519MD59carta-comprovante-logo-ppgas.pdf.txtcarta-comprovante-logo-ppgas.pdf.txtExtracted texttext/plain1683https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13966/11/carta-comprovante-logo-ppgas.pdf.txta12a76205ebed13ea7256027836d2199MD511THUMBNAILDissertação_PamelaZapa_Revisada.pdf.jpgDissertação_PamelaZapa_Revisada.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg7137https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13966/10/Dissertac%cc%a7a%cc%83o_PamelaZapa_Revisada.pdf.jpg51fbe1ad5c8d1468c9969f5c4558869fMD510carta-comprovante-logo-ppgas.pdf.jpgcarta-comprovante-logo-ppgas.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg7581https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13966/12/carta-comprovante-logo-ppgas.pdf.jpgc8d224eaab1e660ba89d48a80d15868bMD512ufscar/139662023-09-18 18:32:07.341oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/13966Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222023-09-18T18:32:07Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Jovens em conflito com o Estado: etnografias da reinserção escolar nas medidas socioeducativas |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Youth in conflict with the State: ethnographies of the school reinsertion into socio-educational mesures |
title |
Jovens em conflito com o Estado: etnografias da reinserção escolar nas medidas socioeducativas |
spellingShingle |
Jovens em conflito com o Estado: etnografias da reinserção escolar nas medidas socioeducativas Barbosa, Pamela Karem Zaparolli Antropologia da juventude Etnografia Escola Medidas socioeducativas ECA Youth anthropology Ethnography School Socio-educational measures CIENCIAS HUMANAS::ANTROPOLOGIA |
title_short |
Jovens em conflito com o Estado: etnografias da reinserção escolar nas medidas socioeducativas |
title_full |
Jovens em conflito com o Estado: etnografias da reinserção escolar nas medidas socioeducativas |
title_fullStr |
Jovens em conflito com o Estado: etnografias da reinserção escolar nas medidas socioeducativas |
title_full_unstemmed |
Jovens em conflito com o Estado: etnografias da reinserção escolar nas medidas socioeducativas |
title_sort |
Jovens em conflito com o Estado: etnografias da reinserção escolar nas medidas socioeducativas |
author |
Barbosa, Pamela Karem Zaparolli |
author_facet |
Barbosa, Pamela Karem Zaparolli |
author_role |
author |
dc.contributor.authorlattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2446135000192515 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barbosa, Pamela Karem Zaparolli |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Toledo, Luiz Henrique de |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/5366260223109463 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
963d18d6-7a3c-4cce-ad66-962d0297786f |
contributor_str_mv |
Toledo, Luiz Henrique de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Antropologia da juventude Etnografia Escola Medidas socioeducativas ECA |
topic |
Antropologia da juventude Etnografia Escola Medidas socioeducativas ECA Youth anthropology Ethnography School Socio-educational measures CIENCIAS HUMANAS::ANTROPOLOGIA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Youth anthropology Ethnography School Socio-educational measures |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS HUMANAS::ANTROPOLOGIA |
description |
This ethnography aims to reflect on the school reinsertion of young people in compliance with socio-educational measures in an open environment (MSE-MA), in response to the demands of re-socialization present in ECA and SINASE and required by the Judiciary. The effort is to understand the ways in which young people experience the practice of compulsory school reinsertion taking into account the different trajectories and relationships woven and legitimized in the tangle of institutions present in this plot. In addition, I propose to problematizing the notion of socio-education as a punitive method for a possible re-socialization and how these terms are placed in the context of this dissertation where school reintegration plays a fundamental role. The research was carried out in three stages and in MSE-MA services located in three peripheral regions of the city of São Paulo, with three different modes of insertion in the field. The insertions and the actions in each three of the research stages, first as a technique in the implementation of the MSE-MA, later as an educator and later as a researcher, are problematized and deepened as ethnographic experiences. For this reason, I designated my ethnographic production in three times: three different perspectives in different chronological and spatial times. |
publishDate |
2020 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2020-11-20 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2021-03-12T11:42:57Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2021-03-12T11:42:57Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
BARBOSA, Pamela Karem Zaparolli. Jovens em conflito com o Estado: etnografias da reinserção escolar nas medidas socioeducativas. 2020. Dissertação (Mestrado em Antropologia Social) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/13966. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/13966 |
identifier_str_mv |
BARBOSA, Pamela Karem Zaparolli. Jovens em conflito com o Estado: etnografias da reinserção escolar nas medidas socioeducativas. 2020. Dissertação (Mestrado em Antropologia Social) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/13966. |
url |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/13966 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
600 600 |
dc.relation.authority.fl_str_mv |
9e7a4b93-642e-41c0-9000-52cf984d5794 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos Câmpus São Carlos |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFSCar |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos Câmpus São Carlos |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFSCAR instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) instacron:UFSCAR |
instname_str |
Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
instacron_str |
UFSCAR |
institution |
UFSCAR |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
collection |
Repositório Institucional da UFSCAR |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13966/7/Dissertac%cc%a7a%cc%83o_PamelaZapa_Revisada.pdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13966/2/carta-comprovante-logo-ppgas.pdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13966/8/license_rdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13966/9/Dissertac%cc%a7a%cc%83o_PamelaZapa_Revisada.pdf.txt https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13966/11/carta-comprovante-logo-ppgas.pdf.txt https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13966/10/Dissertac%cc%a7a%cc%83o_PamelaZapa_Revisada.pdf.jpg https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13966/12/carta-comprovante-logo-ppgas.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
1779bfbf79d4380c95cf7b894b5c0ca2 7609827a6cabed438e05cc78f8bcf21c e39d27027a6cc9cb039ad269a5db8e34 58445595375894e4b9110f826bfce519 a12a76205ebed13ea7256027836d2199 51fbe1ad5c8d1468c9969f5c4558869f c8d224eaab1e660ba89d48a80d15868b |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1813715627350687744 |