Cursos de capacitação em feridas ministrados à equipe de enfermagem: Revisão integrativa
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Enfermagem Atual In Derme |
Texto Completo: | https://revistaenfermagematual.com/index.php/revista/article/view/1075 |
Resumo: | Objective: To identify and analyze the scientific evidence about training courses on wounds given to the nursing team. Material and method: This is an integrative literature review whose bibliographic survey was carried out from July to November 2019 in the databases Scopus, PubMed / MEDLINE, LILACS, Scielo and BDENF. The included articles were submitted to the classification of the level of evidence, interpretation of results and synthesis of knowledge. Results: the review corpus consisted of 18 articles that met the inclusion criteria. When analyzing them, it was noticed incipient knowledge of the nursing team in the practical context of wound care. Educational interventions were the strategies adopted that pointed to the best results. Conclusion: After carrying out educational interventions, either through face-to-face or online teaching, professionals felt more prepared to evaluate and perform treatment and follow-up of wounds, which demonstrates significant gains after the educational program developed. However, investment by health institutions in educational interventions is still a barrier to their effectiveness, which can be one of the obstacles to expanding the knowledge of the nursing team. |
id |
SOBENFE-1_1e6ac5bd8bd67123bdfb9e1a3f1907d9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistae_ojs.revistaenfermagematual.a2hosted.com:article/1075 |
network_acronym_str |
SOBENFE-1 |
network_name_str |
Revista Enfermagem Atual In Derme |
repository_id_str |
|
spelling |
Cursos de capacitação em feridas ministrados à equipe de enfermagem: Revisão integrativaCapacitação em serviçoEnfermagemFerimentos e lesõesCapacitação profissionalInservice trainingNursingWounds and injuriesProfessional trainingObjective: To identify and analyze the scientific evidence about training courses on wounds given to the nursing team. Material and method: This is an integrative literature review whose bibliographic survey was carried out from July to November 2019 in the databases Scopus, PubMed / MEDLINE, LILACS, Scielo and BDENF. The included articles were submitted to the classification of the level of evidence, interpretation of results and synthesis of knowledge. Results: the review corpus consisted of 18 articles that met the inclusion criteria. When analyzing them, it was noticed incipient knowledge of the nursing team in the practical context of wound care. Educational interventions were the strategies adopted that pointed to the best results. Conclusion: After carrying out educational interventions, either through face-to-face or online teaching, professionals felt more prepared to evaluate and perform treatment and follow-up of wounds, which demonstrates significant gains after the educational program developed. However, investment by health institutions in educational interventions is still a barrier to their effectiveness, which can be one of the obstacles to expanding the knowledge of the nursing team.Objetivo: Identificar e analisar as evidências científicas acerca de cursos de capacitação em feridas ministrados para a equipe de enfermagem. Material e método: Trata-se de uma revisão integrativa da literatura cujo levantamento bibliográfico foi realizado no período de julho a novembro de 2019 nas bases de dados Scopus, PubMed/MEDLINE, LILACS, Scielo e BDENF. Os artigos incluídos foram submetidos à classificação do nível de evidência, interpretação dos resultados e síntese do conhecimento. Resultados: o corpus da revisão foi constituído por 18 artigos que atenderam aos critérios de inclusão. Ao analisá-los, percebeu-se incipiências no conhecimento da equipe de enfermagem no contexto prático do cuidado de feridas. As intervenções educativas foram as estratégias adotadas que apontaram para os melhores resultados. Conclusão: Após a realização das intervenções educativas, seja pelo ensino presencial ou online, os profissionais sentiram-se mais preparados para avaliar e realizar tratamento e acompanhamento de feridas, o que demonstra ganhos significativos após o programa educacional desenvolvido. Contudo, o investimento, por parte das instituições de saúde, em intervenções educativas ainda constitui uma barreira, para a efetivação dessas, o que pode constituir um dos empecilhos para ampliar o conhecimento da equipe de enfermagem.SOBENFeE2021-06-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaenfermagematual.com/index.php/revista/article/view/107510.31011/reaid-2021-v.95-n.34-art.1075Journal Enfermagem Atual In Derme; Vol. 95 No. 34 (2021): Abr. Maio Jun.; e-021076Revista Enfermagem Atual In Derme; v. 95 n. 34 (2021): Abr. Maio Jun.; e-0210762447-2034reponame:Revista Enfermagem Atual In Dermeinstname:Sociedade Brasileira de Enfermagem em Feridas e Estética (SOBENFeE)instacron:SOBENFeEporhttps://revistaenfermagematual.com/index.php/revista/article/view/1075/917Copyright (c) 2021 Revista Enfermagem Atual In Dermeinfo:eu-repo/semantics/openAccessBrito da Silva, Bianca AparecidaMoraes, Camila Mendonça deFava, Silvana Maria Coelho LeiteSawada, Namie OkinoLima, Rogério SilvaDázio, Eliza Maria Rezende2021-08-30T23:03:40Zoai:revistae_ojs.revistaenfermagematual.a2hosted.com:article/1075Revistahttps://revistaenfermagematual.com/index.php/revista/indexONGhttps://revistaenfermagematual.com/index.php/revista/oaikatia.simoes@gmail.com || contato@revistaenfermagematual.com.br2447-20342447-2034opendoar:2021-08-30T23:03:40Revista Enfermagem Atual In Derme - Sociedade Brasileira de Enfermagem em Feridas e Estética (SOBENFeE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Cursos de capacitação em feridas ministrados à equipe de enfermagem: Revisão integrativa |
title |
Cursos de capacitação em feridas ministrados à equipe de enfermagem: Revisão integrativa |
spellingShingle |
Cursos de capacitação em feridas ministrados à equipe de enfermagem: Revisão integrativa Brito da Silva, Bianca Aparecida Capacitação em serviço Enfermagem Ferimentos e lesões Capacitação profissional Inservice training Nursing Wounds and injuries Professional training |
title_short |
Cursos de capacitação em feridas ministrados à equipe de enfermagem: Revisão integrativa |
title_full |
Cursos de capacitação em feridas ministrados à equipe de enfermagem: Revisão integrativa |
title_fullStr |
Cursos de capacitação em feridas ministrados à equipe de enfermagem: Revisão integrativa |
title_full_unstemmed |
Cursos de capacitação em feridas ministrados à equipe de enfermagem: Revisão integrativa |
title_sort |
Cursos de capacitação em feridas ministrados à equipe de enfermagem: Revisão integrativa |
author |
Brito da Silva, Bianca Aparecida |
author_facet |
Brito da Silva, Bianca Aparecida Moraes, Camila Mendonça de Fava, Silvana Maria Coelho Leite Sawada, Namie Okino Lima, Rogério Silva Dázio, Eliza Maria Rezende |
author_role |
author |
author2 |
Moraes, Camila Mendonça de Fava, Silvana Maria Coelho Leite Sawada, Namie Okino Lima, Rogério Silva Dázio, Eliza Maria Rezende |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Brito da Silva, Bianca Aparecida Moraes, Camila Mendonça de Fava, Silvana Maria Coelho Leite Sawada, Namie Okino Lima, Rogério Silva Dázio, Eliza Maria Rezende |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Capacitação em serviço Enfermagem Ferimentos e lesões Capacitação profissional Inservice training Nursing Wounds and injuries Professional training |
topic |
Capacitação em serviço Enfermagem Ferimentos e lesões Capacitação profissional Inservice training Nursing Wounds and injuries Professional training |
description |
Objective: To identify and analyze the scientific evidence about training courses on wounds given to the nursing team. Material and method: This is an integrative literature review whose bibliographic survey was carried out from July to November 2019 in the databases Scopus, PubMed / MEDLINE, LILACS, Scielo and BDENF. The included articles were submitted to the classification of the level of evidence, interpretation of results and synthesis of knowledge. Results: the review corpus consisted of 18 articles that met the inclusion criteria. When analyzing them, it was noticed incipient knowledge of the nursing team in the practical context of wound care. Educational interventions were the strategies adopted that pointed to the best results. Conclusion: After carrying out educational interventions, either through face-to-face or online teaching, professionals felt more prepared to evaluate and perform treatment and follow-up of wounds, which demonstrates significant gains after the educational program developed. However, investment by health institutions in educational interventions is still a barrier to their effectiveness, which can be one of the obstacles to expanding the knowledge of the nursing team. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-06-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaenfermagematual.com/index.php/revista/article/view/1075 10.31011/reaid-2021-v.95-n.34-art.1075 |
url |
https://revistaenfermagematual.com/index.php/revista/article/view/1075 |
identifier_str_mv |
10.31011/reaid-2021-v.95-n.34-art.1075 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaenfermagematual.com/index.php/revista/article/view/1075/917 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Enfermagem Atual In Derme info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Enfermagem Atual In Derme |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
SOBENFeE |
publisher.none.fl_str_mv |
SOBENFeE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Journal Enfermagem Atual In Derme; Vol. 95 No. 34 (2021): Abr. Maio Jun.; e-021076 Revista Enfermagem Atual In Derme; v. 95 n. 34 (2021): Abr. Maio Jun.; e-021076 2447-2034 reponame:Revista Enfermagem Atual In Derme instname:Sociedade Brasileira de Enfermagem em Feridas e Estética (SOBENFeE) instacron:SOBENFeE |
instname_str |
Sociedade Brasileira de Enfermagem em Feridas e Estética (SOBENFeE) |
instacron_str |
SOBENFeE |
institution |
SOBENFeE |
reponame_str |
Revista Enfermagem Atual In Derme |
collection |
Revista Enfermagem Atual In Derme |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Enfermagem Atual In Derme - Sociedade Brasileira de Enfermagem em Feridas e Estética (SOBENFeE) |
repository.mail.fl_str_mv |
katia.simoes@gmail.com || contato@revistaenfermagematual.com.br |
_version_ |
1796797518734950400 |