Rooted mobility: contradictions in african cinema
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Rebeca (São Paulo) |
Texto Completo: | https://rebeca.socine.org.br/1/article/view/404 |
Resumo: | According to Gilles Deleuze, mid-20th century has opened unprecedented perspectives related to oral tradition and nomadic lifestyle. Following Deleuze’s lead, this article aims to analyze West Africa’s cinema by proposing a path drawn from a number of movies in which the affirmation of an original identity alternates with the movement of an ever changing identity: contradictory forces that express themselves through rooting figures (the Baobab tree) and nomadic figures (the winds of the Sahel). |
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Rooted mobility: contradictions in african cinemaA mobilidade enraizada: contradições do cinema africanoNomadismoIdentidadeCinema da África do OesteAccording to Gilles Deleuze, mid-20th century has opened unprecedented perspectives related to oral tradition and nomadic lifestyle. Following Deleuze’s lead, this article aims to analyze West Africa’s cinema by proposing a path drawn from a number of movies in which the affirmation of an original identity alternates with the movement of an ever changing identity: contradictory forces that express themselves through rooting figures (the Baobab tree) and nomadic figures (the winds of the Sahel).Tradução: Moema FrancaMoema Franca é doutora em Études du Monde Lusophone, pela Universidade de Paris 3 – Sorbonne Nouvelle (2016), onde também concluiu o mestrado em Langues, Lettres, Arts, Societés Contemporaines (2005-2007). Possui mestrado em Comunicação e Culturas Contemporâneas pela UFBA (2004). É autora de Bem Aqui, em Lugar Nenhum (7Letras, 2013), livro de contos finalista do Prêmio Jabuti 2014.e-mail: moema.franca@gmail.com Este artigo foi extraído de um ensaio de Dudley Andrew entitulado “The roots of the Nomadic: Gilles Deleuze and the Cinema of West Africa”, editado por Gregory Flaxman no livro The Brain is the screen: Deleuze and the Philosophy of Cinema (Minneapolis: University of Minesota Press, 2000, p. 228-243).Seguindo as pistas abertas por Gilles Deleuze, para quem o cinema da metade do século XX abriu perspectivas inéditas ligadas às formas de oralidade e nomadismo, o presente artigo propõe-se a tecer uma análise do cinema do oeste da África, perseguindo o desenho traçado por um conjunto de filmes em que se alternam a afirmação de uma identidade original e o movimento de uma identidade constantemente em reconstrução e trânsito, forças contraditórias que se expressam pelas figuras do enraziamento - o Baobá - e do nomandismo - os ventos do Sahel.SOCINE - Sociedade Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual2017-03-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://rebeca.socine.org.br/1/article/view/40410.22475/rebeca.v5n2.404REBECA - Brazilian Journal for Cinema and Audiovisual Studies; Vol. 5 No. 2 (2016): REBECA 10REBECA - Revista Brasileña de Estudios de Cine y Audiovisual; Vol. 5 Núm. 2 (2016): REBECA 10Rebeca - Revista Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual; v. 5 n. 2 (2016): REBECA 102316-9230reponame:Rebeca (São Paulo)instname:Sociedade Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual (SOCINE)instacron:SOCINEporhttps://rebeca.socine.org.br/1/article/view/404/238Copyright (c) 2017 Rebeca - Revista Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisualinfo:eu-repo/semantics/openAccessAndrew, Dudley2017-03-31T19:03:56Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/404Revistahttps://rebeca.socine.org.br/1ONGhttps://rebeca.socine.org.br/1/oairebeca@socine.org.br2316-92302316-9230opendoar:2017-03-31T19:03:56Rebeca (São Paulo) - Sociedade Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual (SOCINE)false |
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