Identity in crisis: The notion of mineiridade in O Padre e a Moça

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Leão Gomes, Thiago Henrique Leão
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Rodrigues Coração, Cláudio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Rebeca (São Paulo)
Texto Completo: https://rebeca.socine.org.br/1/article/view/864
Resumo: The present text seeks to understand the identity formation of the characters in the film O Padre e a Moça, the first feature film directed by Joaquim Pedro de Andrade, when dealing with the issue of "mineiridade". With this, we intend to understand how the identity conflicts of the characters are related to the very crisis of a hegemonic national identity, which also reflects in the institution of the filmmaker's particular cinematographic language. Finally, we outline how poetry and cinema are mobilized by Joaquim Pedro de Andrade to apprehend modernity and the configurations of time itself.
id SOCINE-1_c437b4708160ea7c32435057f0441382
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/864
network_acronym_str SOCINE-1
network_name_str Rebeca (São Paulo)
repository_id_str
spelling Identity in crisis: The notion of mineiridade in O Padre e a MoçaIdentidad en crisis: La noción de mineiridade en O Padre e a MoçaIdentidade em crise: A noção de mineiridade em O Padre e a MoçaIdentidadeTradiçãoReligiosidadeCriseIdentityTraditionReligiosityCrisisIdentidadTradiciónReligiosidadCrisisThe present text seeks to understand the identity formation of the characters in the film O Padre e a Moça, the first feature film directed by Joaquim Pedro de Andrade, when dealing with the issue of "mineiridade". With this, we intend to understand how the identity conflicts of the characters are related to the very crisis of a hegemonic national identity, which also reflects in the institution of the filmmaker's particular cinematographic language. Finally, we outline how poetry and cinema are mobilized by Joaquim Pedro de Andrade to apprehend modernity and the configurations of time itself.El presente texto pretende comprender la formación identitaria de los personajes de la película O Padre e a Moça, primer largometraje dirigido por Joaquim Pedro de Andrade, al tratar el tema de la "mineiridade". Con ello, pretendemos comprender cómo los conflictos identitarios de los personajes se relacionan con la propia crisis de una identidad nacional hegemónica, que también se refleja en la institución del particular lenguaje cinematográfico del cineasta. Por último, comprenderemos de qué manera la poesía y el cine son movilizados por Joaquim Pedro de Andrade para aprehender la modernidad y las configuraciones del propio tiempo.O presente texto busca perceber a formação da identidade dos personagens do filme O Padre e a Moça, primeiro longa-metragem dirigido por Joaquim Pedro de Andrade, ao tratar da questão da “mineiridade”. Com isso, pretende-se compreender como os conflitos identitários dos personagens estão relacionados com a própria crise de uma identidade hegemônica nacional, que também reflete na instituição da linguagem cinematográfica particular do cineasta. Por fim, percebe-se de que modo a poesia e o cinema são mobilizados por Joaquim Pedro de Andrade para apreender a modernidade e as próprias configurações do tempo.Socine - Sociedade Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual2023-07-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://rebeca.socine.org.br/1/article/view/86410.22475/rebeca.v12n1.864Rebeca - Brazilian Journal for Cinema and Audiovisual Studies; Vol. 12 No. 1 (2023): Rebeca 23Rebeca - Revista Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual; Vol. 12 Núm. 1 (2023): Rebeca 23Rebeca - Revista Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual; Vol. 12 No 1 (2023): Rebeca 23Rebeca - Revista Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual; v. 12 n. 1 (2023): Rebeca 232316-9230reponame:Rebeca (São Paulo)instname:Sociedade Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual (SOCINE)instacron:SOCINEporhttps://rebeca.socine.org.br/1/article/view/864/552Copyright (c) 2023 Thiago Henrique Fernandes Leão Gomes, Cláudio Rodrigues Coraçãohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLeão Gomes, Thiago Henrique LeãoRodrigues Coração, Cláudio2023-07-30T18:45:49Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/864Revistahttps://rebeca.socine.org.br/1ONGhttps://rebeca.socine.org.br/1/oairebeca@socine.org.br2316-92302316-9230opendoar:2023-07-30T18:45:49Rebeca (São Paulo) - Sociedade Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual (SOCINE)false
dc.title.none.fl_str_mv Identity in crisis: The notion of mineiridade in O Padre e a Moça
Identidad en crisis: La noción de mineiridade en O Padre e a Moça
Identidade em crise: A noção de mineiridade em O Padre e a Moça
title Identity in crisis: The notion of mineiridade in O Padre e a Moça
spellingShingle Identity in crisis: The notion of mineiridade in O Padre e a Moça
Leão Gomes, Thiago Henrique Leão
Identidade
Tradição
Religiosidade
Crise
Identity
Tradition
Religiosity
Crisis
Identidad
Tradición
Religiosidad
Crisis
title_short Identity in crisis: The notion of mineiridade in O Padre e a Moça
title_full Identity in crisis: The notion of mineiridade in O Padre e a Moça
title_fullStr Identity in crisis: The notion of mineiridade in O Padre e a Moça
title_full_unstemmed Identity in crisis: The notion of mineiridade in O Padre e a Moça
title_sort Identity in crisis: The notion of mineiridade in O Padre e a Moça
author Leão Gomes, Thiago Henrique Leão
author_facet Leão Gomes, Thiago Henrique Leão
Rodrigues Coração, Cláudio
author_role author
author2 Rodrigues Coração, Cláudio
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Leão Gomes, Thiago Henrique Leão
Rodrigues Coração, Cláudio
dc.subject.por.fl_str_mv Identidade
Tradição
Religiosidade
Crise
Identity
Tradition
Religiosity
Crisis
Identidad
Tradición
Religiosidad
Crisis
topic Identidade
Tradição
Religiosidade
Crise
Identity
Tradition
Religiosity
Crisis
Identidad
Tradición
Religiosidad
Crisis
description The present text seeks to understand the identity formation of the characters in the film O Padre e a Moça, the first feature film directed by Joaquim Pedro de Andrade, when dealing with the issue of "mineiridade". With this, we intend to understand how the identity conflicts of the characters are related to the very crisis of a hegemonic national identity, which also reflects in the institution of the filmmaker's particular cinematographic language. Finally, we outline how poetry and cinema are mobilized by Joaquim Pedro de Andrade to apprehend modernity and the configurations of time itself.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://rebeca.socine.org.br/1/article/view/864
10.22475/rebeca.v12n1.864
url https://rebeca.socine.org.br/1/article/view/864
identifier_str_mv 10.22475/rebeca.v12n1.864
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://rebeca.socine.org.br/1/article/view/864/552
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Thiago Henrique Fernandes Leão Gomes, Cláudio Rodrigues Coração
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Thiago Henrique Fernandes Leão Gomes, Cláudio Rodrigues Coração
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Socine - Sociedade Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual
publisher.none.fl_str_mv Socine - Sociedade Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual
dc.source.none.fl_str_mv Rebeca - Brazilian Journal for Cinema and Audiovisual Studies; Vol. 12 No. 1 (2023): Rebeca 23
Rebeca - Revista Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual; Vol. 12 Núm. 1 (2023): Rebeca 23
Rebeca - Revista Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual; Vol. 12 No 1 (2023): Rebeca 23
Rebeca - Revista Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual; v. 12 n. 1 (2023): Rebeca 23
2316-9230
reponame:Rebeca (São Paulo)
instname:Sociedade Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual (SOCINE)
instacron:SOCINE
instname_str Sociedade Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual (SOCINE)
instacron_str SOCINE
institution SOCINE
reponame_str Rebeca (São Paulo)
collection Rebeca (São Paulo)
repository.name.fl_str_mv Rebeca (São Paulo) - Sociedade Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual (SOCINE)
repository.mail.fl_str_mv rebeca@socine.org.br
_version_ 1809730937865371648