O sagrado nos jogos digitais: arquétipos do sagrado no game Dragon Age: Origins.
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Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAP |
Texto Completo: | http://tede2.unicap.br:8080/handle/tede/1491 |
Resumo: | The thesis starts from the observation that there are components of the sacred that may or may not determine the narratives of electronic games, to investigate the religious elements present in the audiovisual operators of games with the theoretical references of transdisciplinaritycomplexity and the archetypes of analytical psychology. The research methodology consists of the formal analysis of games, a qualitative approach in the in-game perspective entitled "gametnography", in which the researcher/player conducts research and analysis of religious components in the act of playing the game. Such components are recurrent, especially in RPG (roleplaying games), and awaken archetypal energies of the sacred in the player. This doctoral thesis, therefore, seeks to review the concept of “sacred” in video games, propose a criteriology for the study of the religious phenomenon in digital games, and point out paths for Religious Education in digital culture. |
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Aragão, Gilbraz de SouzaCarvalho, Breno José Andrade deSbardelotto, MoisésVoss, Rita RibeiroDonard, Veroniquehttp://lattes.cnpq.br/4236853025292841Pacheco, Luis Carlos de Lima2021-10-21T19:08:56Z2021-06-23PACHECO, Luis Carlos de Lima. O sagrado nos jogos digitais : arquétipos do sagrado no game Dragon Age: Origins. 2021. 234 f. Tese (Doutorado) - Universidade Católica de Pernambuco. Programa de Pós-graduação em Ciências da Religião. Doutorado em Ciências da Religião, 2021.http://tede2.unicap.br:8080/handle/tede/1491The thesis starts from the observation that there are components of the sacred that may or may not determine the narratives of electronic games, to investigate the religious elements present in the audiovisual operators of games with the theoretical references of transdisciplinaritycomplexity and the archetypes of analytical psychology. The research methodology consists of the formal analysis of games, a qualitative approach in the in-game perspective entitled "gametnography", in which the researcher/player conducts research and analysis of religious components in the act of playing the game. Such components are recurrent, especially in RPG (roleplaying games), and awaken archetypal energies of the sacred in the player. This doctoral thesis, therefore, seeks to review the concept of “sacred” in video games, propose a criteriology for the study of the religious phenomenon in digital games, and point out paths for Religious Education in digital culture.A tese parte da constatação de que existem componentes do sagrado que podem determinar ou não as narrativas dos jogos eletrônicos, para investigar os elementos religiosos presentes nos operadores audiovisuais dos games, a partir dos referenciais teóricos da transdiciplinaridade-complexidade e dos arquétipos da psicologia analítica. A metodologia de pesquisa consiste na análise formal dos games, uma abordagem qualitativa na perspectiva ingame intitulada “gametnografia”, na qual o pesquisador/jogador realiza a pesquisa e análise dos componentes religiosos no próprio ato de jogar com o referencial de amostragem dos jogos digitais. Tais componentes são recorrentes, especialmente nos jogos de RPG, e despertam energias arquetípicas do sagrado no jogador. Esta tese doutoral, portanto, procura revisar o conceito de “sagrado” nos videogames, propor uma criteriologia para o estudo do fenômeno religioso nos jogos digitais e apontar caminhos para o Ensino Religioso na cultura digital.Submitted by Biblioteca Central (biblioteca@unicap.br) on 2021-10-21T19:08:56Z No. of bitstreams: 2 Ok_luiz_carlos_lima_pacheco.pdf: 7386937 bytes, checksum: 4c78cfa1d7cfdfd19b502224dfc25b92 (MD5) license_rdf: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)Made available in DSpace on 2021-10-21T19:08:56Z (GMT). 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