Religião e esfera pública na sociedade pós-secular: o diálogo entre religião e razão em Jürgen Habermas.
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Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Dissertação |
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Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAP |
Texto Completo: | http://tede2.unicap.br:8080/handle/tede/1104 |
Resumo: | The present study aims to discuss the Habermasian understanding of the dialogue between religion and the public sphere in a post-secular society. The relation between religion and reason consists of the main nuclei of this interaction, observed in a concrete way in its theory of society and in the bases of the coexistence between religious and secularized individuals, socially related around a process of complementary learning. The focus of the investigation will be in the last publications of the philosopher that allude to a certain paradigm change with respect to his theories that deal with the subject. Religion and the public sphere are widely discussed themes within the author's theses, in keeping with the dynamics of his theory of communication. In his later works, an understanding of an intersection between these areas is advocated for a better establishment of human dignity and as a more concrete possibility of democratic relations in the liberal states. The symbolic goods of religious discourse, as well as the naturalistic worldviews of reality, when understood within their limits, and placed under a process of joint learning, can provide citizens with a better democratic interaction related to the themes of their interests present in the public sphere . |
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Souza, José Tadeu Batista deAragão, Gilbraz de SouzaMenezes, Anderson de Alencarhttp://lattes.cnpq.br/7624121850381866Silva, Emerson da2019-07-01T18:54:03Z2018-12-17SILVA, Emerson da. Religião e esfera pública na sociedade pós-secular : o diálogo entre religião e razão em Jürgen Habermas . 2018. 102 f. Dissertação (Mestrado) - Universidade Católica de Pernambuco. Pró-Reitoria acadêmica. Coordenação Geral de Pós-Graduação. Mestrado em Ciências da Religião, 2018.http://tede2.unicap.br:8080/handle/tede/1104The present study aims to discuss the Habermasian understanding of the dialogue between religion and the public sphere in a post-secular society. The relation between religion and reason consists of the main nuclei of this interaction, observed in a concrete way in its theory of society and in the bases of the coexistence between religious and secularized individuals, socially related around a process of complementary learning. The focus of the investigation will be in the last publications of the philosopher that allude to a certain paradigm change with respect to his theories that deal with the subject. Religion and the public sphere are widely discussed themes within the author's theses, in keeping with the dynamics of his theory of communication. In his later works, an understanding of an intersection between these areas is advocated for a better establishment of human dignity and as a more concrete possibility of democratic relations in the liberal states. The symbolic goods of religious discourse, as well as the naturalistic worldviews of reality, when understood within their limits, and placed under a process of joint learning, can provide citizens with a better democratic interaction related to the themes of their interests present in the public sphere .O presente estudo visa discutir a compreensão habermasiana em torno do diálogo entre religião e esfera pública em uma sociedade pós-secular. A relação entre religião e razão consiste no dos principais núcleos desta interação, observada de uma forma concreta em sua teoria da sociedade e nas bases da convivência entre indivíduos religiosos e secularizados, relacionados socialmente em torno de um processo de aprendizagem complementar. O foco da investigação dar-se-á nas últimas publicações do filósofo que aludem certa mudança de paradigma no que diz respeito as suas teorias que versam sobre a temática. Religião e esfera pública são temas bastante discutidos dentro das teses do autor, em consonância com a dinâmica da sua teoria da comunicação. Em seus últimos trabalhos, é defendida a compreensão de uma intersecção entre estas áreas com vistas em um melhor estabelecimento da dignidade humana e como uma possibilidade mais concreta das relações democráticas nos Estados liberais. Os bens simbólicos do discurso religioso, assim como as cosmovisões naturalistas da realidade, quando compreendidos os seus limites, e, colocados sob um processo de aprendizagem conjunta, podem dispor sobre os cidadãos uma melhor interação democrática relacionada aos temas dos seus interesses presentes na esfera pública.Submitted by Biblioteca Central (biblioteca@unicap.br) on 2019-07-01T18:54:03Z No. of bitstreams: 2 emerso_silva.pdf: 947362 bytes, checksum: 703a93354c78b6a78a7a26ceecde77a5 (MD5) license_rdf: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)Made available in DSpace on 2019-07-01T18:54:03Z (GMT). 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