Do feminino mais além do falo à escrita feminina em Clarice Lispector.
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Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAP |
Texto Completo: | http://tede2.unicap.br:8080/handle/tede/1167 |
Resumo: | While the phallic writing, also called official or traditional writing, integrates the symbolic register into a process of representation by and of the word, the feminine writing subverts this principle when approaching the Real, that is, that which can not be named or represented because it is below and beyond language. Like the feminine that, for Psychoanalysis, escapes everything that can be said of it. In this sense, starting from the concept of feminine writing developed by Lucia Castello Branco, this work seeks to demonstrate how this writing is fruitfully revealed in the work of Clarice Lispector, more specifically in the novels Perto do coração selvage (1943), A paixão segundo G.H. (1964) and A hora da estrela (1977). The path was based on a double border: first, researching the psychoanalytic notions of feminine and of writing, besides the existing theory on the concept of feminine writing in both Psychoanalysis and in the Literature, to, in a second moment, make connections with the text of Clarice Lispector. The reading of the claricean works, based on these questions, showed how with her feminine writing Clarice Lispector offers theoretical advances to the psychoanalytic notion of feminine, to its unfolding in contemporary clinical listening and to the imaginary field from which women constitute themselves as subjects, revealing one more than the reference to the phallus that ends up widening the possibilities of talking about women, feminine and femininity. |
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Queiroz, Edilene Freire deCastello Branco, LuciaBarros, Paula Cristina Monteiro dehttp://lattes.cnpq.br/3587099932610871Sobral, Ayanne Priscilla Alves2019-09-30T18:16:00Z2019-05-20SOBRAL, Ayanne Priscilla Alves. Do feminino mais além do falo à escrita feminina em Clarice Lispector. 2019. 103 f. Dissertação (Mestrado) - Universidade Católica de Pernambuco. Pró-Reitoria Acadêmica. Coordenação Geral de Pós-graduação. Mestrado em Psicologia Clínica, 2019.http://tede2.unicap.br:8080/handle/tede/1167While the phallic writing, also called official or traditional writing, integrates the symbolic register into a process of representation by and of the word, the feminine writing subverts this principle when approaching the Real, that is, that which can not be named or represented because it is below and beyond language. Like the feminine that, for Psychoanalysis, escapes everything that can be said of it. In this sense, starting from the concept of feminine writing developed by Lucia Castello Branco, this work seeks to demonstrate how this writing is fruitfully revealed in the work of Clarice Lispector, more specifically in the novels Perto do coração selvage (1943), A paixão segundo G.H. (1964) and A hora da estrela (1977). The path was based on a double border: first, researching the psychoanalytic notions of feminine and of writing, besides the existing theory on the concept of feminine writing in both Psychoanalysis and in the Literature, to, in a second moment, make connections with the text of Clarice Lispector. The reading of the claricean works, based on these questions, showed how with her feminine writing Clarice Lispector offers theoretical advances to the psychoanalytic notion of feminine, to its unfolding in contemporary clinical listening and to the imaginary field from which women constitute themselves as subjects, revealing one more than the reference to the phallus that ends up widening the possibilities of talking about women, feminine and femininity.Enquanto a escrita fálica, também chamada de escrita oficial ou tradicional, integra o registro simbólico em um processo de representação pela/da palavra, a escrita feminina subverte esse princípio ao se aproximar do Real, isto é, daquilo que não pode ser nomeado ou representado pois está aquém e além da linguagem. Como o feminino que, para a Psicanálise, escapa a tudo que se possa dizer dele. Nesse sentido, partindo do conceito de escrita feminina desenvolvido por Lucia Castello Branco, este trabalho busca demonstrar o modo como essa escrita se revela de maneira fecunda na obra de Clarice Lispector, mais especificamente nos romances Perto do coração selvagem (1943), A paixão segundo G.H. (1964) e A hora da estrela (1977). O percurso se deu a partir de um duplo bordejar: primeiro, pesquisando as noções psicanalíticas de feminino e de escrita, além da teoria existente sobre o conceito de escrita feminina tanto na Psicanálise quanto na Literatura, para, em um segundo momento, fazer conexões com o texto dessa escritora. A leitura das obras clariceanas, baseada nessas questões, demonstrou o quanto com sua escrita feminina, Clarice Lispector oferece avanços teóricos à noção psicanalítica de feminino, aos seus desdobramentos na escuta clínica contemporânea e ao campo imaginário a partir do qual as mulheres se constituem como sujeitos, desvelando um mais além da referência ao falo que acaba por ampliar as possibilidades de se falar da mulher, do feminino e da feminilidade.Submitted by Biblioteca Central (biblioteca@unicap.br) on 2019-09-30T18:15:59Z No. of bitstreams: 2 ayanne_priscilla_alves_sobral.pdf: 746204 bytes, checksum: ee78169d8ad95814970f29bf49605d76 (MD5) license_rdf: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)Made available in DSpace on 2019-09-30T18:16:00Z (GMT). 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