Pajelança e Kanaimé: discursos e identidades dos índios universitários em Boa Vista - RR.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rabelo Filho, Manoel Gomes
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAP
Texto Completo: http://tede2.unicap.br:8080/handle/tede/1240
Resumo: In this study we analyze the speeches of indigenous university students in the city of Boa Vista-RR to understand Pajelança, the relations with Kanaimé, the resignifications made about the ritual in the urban context and the affirmation of identities built from interethnic contacts. The interviews were sectioned in tables and graphs to facilitate the observation of discursive units and to conduct an analysis of the discourses with comments, observations and conclusions that could deepen the resignifications and better understand the indigenous religion as a culture of the studied peoples. The lifestyles and sociability of the indigenous peoples of Roraima, the mobilizations and actions that provided claims for Indigenous Education, as well as the socio-anthropological and historical contextualizations of these peoples were verified, based on the field of the Sciences of Religion. The speeches presented Pajelança and Kanaimés associated with health and disease, configured as original when represented by "tradition" and as modern when performed resignifications of objects and rituals in cultures.
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spelling Silva, Drance Elias daVasconcelos, Sérgio Sezino DouetsChaves, José AfonsoSilva, Edson HelyPeixoto, José Adelson Lopeshttp://lattes.cnpq.br/5442962113530645Rabelo Filho, Manoel Gomes2021-02-15T15:21:55Z2019-11-27RABELO FILHO, Manoel Gomes. Pajelança e kanaimé: discursos e identidades dos índios universitários em Boa Vista - RR. 2019. Tese (Doutorado) - Universidade Católica de Pernambuco. Programa de Pós-graduação em Ciência da Religião. Doutorado em Ciência da Religião, 2019.http://tede2.unicap.br:8080/handle/tede/1240In this study we analyze the speeches of indigenous university students in the city of Boa Vista-RR to understand Pajelança, the relations with Kanaimé, the resignifications made about the ritual in the urban context and the affirmation of identities built from interethnic contacts. The interviews were sectioned in tables and graphs to facilitate the observation of discursive units and to conduct an analysis of the discourses with comments, observations and conclusions that could deepen the resignifications and better understand the indigenous religion as a culture of the studied peoples. The lifestyles and sociability of the indigenous peoples of Roraima, the mobilizations and actions that provided claims for Indigenous Education, as well as the socio-anthropological and historical contextualizations of these peoples were verified, based on the field of the Sciences of Religion. The speeches presented Pajelança and Kanaimés associated with health and disease, configured as original when represented by "tradition" and as modern when performed resignifications of objects and rituals in cultures.Neste estudo analisamos os discursos dos indígenas universitários na cidade de Boa Vista-RR para compreender a Pajelança, as relações com o Kanaimé, as ressiginificações realizadas sobre o ritual no contexto urbano e a afirmação das identidades construídas a partir dos contatos interétnicos. As entrevistas foram seccionadas em tebelas e gráficos para facilitar a observação das unidades discursivas e conduzir uma análise dos discursos com comentários, observações e conclusões que pudessem aprofundar as ressignificações e melhor compreender a religião indígena enquanto cultura dos povos estudados. Foram verificados os estilos de vida e sociabilidades dos povos indígenas de Roraima, as mobilizações e as ações que proporcionaram reivindicações para a Educação Indígena, bem como as contextualizações socioantropológicas e históricas destes povos, tendo como base o campo das Ciências da Religião. Os discursos apresentaram Pajelanças e Kanaimés associados à saúde e à doença, configurados como original quando representados pela “tradição” e como modernos quando realizadas ressignificações de objetos e rituais nas culturas.Submitted by Biblioteca Central (biblioteca@unicap.br) on 2021-02-15T15:21:55Z No. of bitstreams: 2 Ok_manoel_gomes_rabelo_filho.pdf: 3507235 bytes, checksum: cc5fdc2505ff0a716021d65576f56077 (MD5) license_rdf: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)Made available in DSpace on 2021-02-15T15:21:55Z (GMT). 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