"Amiga leitora": expressões do feminino e sua relação com o discurso

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Leão, Mirian Tenório Maranhão
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAP
Texto Completo: http://tede2.unicap.br:8080/handle/tede/1024
Resumo: The present work consists of a psychoanalytic study on the subject of femininity, having as its main axis of discussion the concept of femininity as masquerade, coined by Joan Riviere in 1929, in articulation with the discourse propagated by Claudia magazine in the decade of 1960. Relating elements theorists who serve as the structural basis of the concept of masquerade, such as “feminine”, “femininity”, and “female sexuality”, we seek to analyze them in the discourse promoted by a magazine whose target audience is women. In order to achieve this objective, an analysis was made of some of Claudia's copies, especially editions published in the 1960s, based on a research method that we call the Lacanian infiltration discourse analysis whose peculiarity is the use of key concepts of Lacanian theory that bear on Lacan’s approach to language. Claudia magazine interested us not as an object of research, but as a means by which it was intended to conjecture that femininity as masquerade is not free of holes, precisely because it is a discursive apparatus and, therefore, limited by the vicissitudes proper to the discourse as understood by Lacan, this made us conclude that the number of versions of the feminine is directly proportional to the possibilities of know-how to do with the letter, with the discourse.
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Doutorado em Psicologia Clínica, 2018.http://tede2.unicap.br:8080/handle/tede/1024The present work consists of a psychoanalytic study on the subject of femininity, having as its main axis of discussion the concept of femininity as masquerade, coined by Joan Riviere in 1929, in articulation with the discourse propagated by Claudia magazine in the decade of 1960. Relating elements theorists who serve as the structural basis of the concept of masquerade, such as “feminine”, “femininity”, and “female sexuality”, we seek to analyze them in the discourse promoted by a magazine whose target audience is women. In order to achieve this objective, an analysis was made of some of Claudia's copies, especially editions published in the 1960s, based on a research method that we call the Lacanian infiltration discourse analysis whose peculiarity is the use of key concepts of Lacanian theory that bear on Lacan’s approach to language. Claudia magazine interested us not as an object of research, but as a means by which it was intended to conjecture that femininity as masquerade is not free of holes, precisely because it is a discursive apparatus and, therefore, limited by the vicissitudes proper to the discourse as understood by Lacan, this made us conclude that the number of versions of the feminine is directly proportional to the possibilities of know-how to do with the letter, with the discourse.O presente trabalho consiste em um estudo psicanalítico sobre o tema da feminilidade, tendo como eixo principal de discussão o conceito de feminilidade como mascarada, cunhado por Joan Riviere, em 1929, em articulação com o discurso propagado pela Revista Claudia na década de 1960. Relacionando elementos teóricos que servem de base estrutural do conceito de mascarada, como “feminino”, “feminilidade” e “sexualidade feminina”, buscamos analisá-los imiscuídos no discurso promovido por uma revista cujo público-alvo é formado por mulheres. Tendo em vista esse objetivo, foi realizada uma análise de alguns exemplares de Claudia, especialmente de edições publicadas na década de 1960, a partir de um método de investigação que chamamos de análise de discurso de infiltração lacaniana cuja peculiaridade é a utilização de conceitos-chave da teoria lacaniana que guardam relação com a abordagem que Lacan faz da linguagem. A revista Claudia nos interessou como meio pelo qual se pretendeu conjecturar que a feminilidade como mascarada não é isenta de furos, justamente por ser um aparato discursivo e, portanto, limitado pelas vicissitudes próprias ao discurso tal como entendido por Lacan, isso nos fez concluir que a quantidade de versões de feminino é diretamente proporcional às possibilidades de saber-fazer com a letra, com o discurso.Submitted by Biblioteca Central (biblioteca@unicap.br) on 2018-08-10T18:36:16Z No. of bitstreams: 2 mirian_tenorio_maranhao_leao.pdf: 1562868 bytes, checksum: 1943f02bcb9b09b679c0508e80e3622f (MD5) license_rdf: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)Made available in DSpace on 2018-08-10T18:36:16Z (GMT). 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